توضیح نخست‌وزیر عراق درباره از سرگیری گفتگوهای تهران و ریاض

نخست وزیر عراق گفت: تلاش‌ها برای نزدیک‌تر کردن عربستان و ایران ادامه دارد و به زودی نشست هایی را که بین دو طرف متوقف شده است، از سر خواهیم گرفت.

توضیح نخست‌وزیر عراق درباره از سرگیری گفتگوهای تهران و ریاض

 رسانه‌های عراق، «محمد شیاع السودانی» امروز (یکشنبه) این مطلب را در نشست هم اندیشی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بیان کرد.

نخست وزیر عراق درباره رابطه کشورش با آمریکا و ایران اظهار داشت: آمریکا یک شریک راهبردی برای عراق است و تنها شریک امنیتی نیست و ایران همسایه ما است و در زمینه‌های مختلف با این کشور روابط دیرینه و تاریخی داریم بنابراین رابطه متوازن با آمریکا و ایران بر اساس قاعده منافع ملی عراق امری مقبول است.

وی با اشاره به اینکه دولت جدید این کشور اصلاحات در بخش امنیتی را آغاز کرده است، همچنین تاکید کرد: نیروهای ما (نیروهای عراقی) قادر به برقراری امنیت و ثبات در این کشور هستند و موضع ما درخصوص نیاز نداشتن به نیروهای رزمی وابسته به ائتلاف بین المللی واضح است و فقط نیازمند هیات های مستشاری هستیم.

نخست وزیر عراق درباره تاثیر وضعیت سوریه بر عراق گفت: وضعیت امنیتی در سوریه از جمله وجود اردوگاه الهول و زندان‌هایی که تعداد زیادی از تروریست‌ها را در خود جای داده است، چالشی برای عراق است،

السودانی با اشاره به اینکه تداوم حضور خانواده‌ها در اردوگاه الهول (که شماری از آنها خانواده های عناصر گروه تروریستی داعش هستند) تهدیدی برای منطقه است، گفت: اردوگاه الهول ۶۰ هزار نفر را در خود جای داده است که نیمی از آن‌ها عراقی هستند و دولت هر ماه ۱۵۰ خانواده عراقی را از آنجا برمی گرداند و آن‌ها را برای بازپروری امنیتی وارد اردوگاه الجدعه می‌کند.

وی با بیان اینکه "عراق تعداد زیادی از اتباع خود را از اردوگاه الهول خارج کرد و امیدواریم کشورهای جهان نیز همین کار را انجام دهند"، اظهار داشت: دولت عراق توانسته است روند نابرابری‌ها و اختلافات سیاسی را کنترل کند و به دنبال ایجاد برابری برای همه عراقی‌ها بدون تبعیض است و به اقلیت‌ها این اطمینان را می‌دهد.

السودانی در این نشست هم اندیشی در حاشیه کنفرانس مونیخ با تاکید بر اینکه عراق کلید راه حل در منطقه است، گفت: دولت ما ۵ اولویت دارد و برای اصلاحات ساختاری اقتصاد تلاش می‌کند.

وی افزود: دولت‌های قبلی عراق در زمینه گاز و برطرف کردن مشکلات بیان‌زایی سرمایه‌گذاری نکردند و دولت فعلی برطرف کردن این مشکلات را در اولویت قرار داده است.

السودانی با بیان اینکه مردم عراق به نظام دموکراتیک پایبند هستند، افزود: گام‌های بزرگی برای غلبه بر مشکلات بین بغداد و اربیل برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در طول سال جاری پایان عمر بقایای عناصر داعش در عراق است، گفت که برای بازگرداندن تروریست‌های (خارجی) تحت تعقیب (به کشورهایشان) و جلوگیری از تامین مالی آن‌ها به کمک جامعه جهانی نیاز داریم.

السودانی در ادامه اظهاراتش در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: نیروهای ما توان برقراری امنیت و ثبات در عراق را دارند. ما اصلاح بخش امنیتی را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: موضع ما در خصوص عدم نیاز به نیروهای رزمی صریح و آشکار است و فقط به هیأت‌های مشاوره‌دهنده نیاز داریم.

نخست وزیر عراق همچنین گفت که «داعش» از نظر نظامی در عراق پایان یافته است و این نشان می دهد که کشورش برای استرداد تروریست‌های تحت تعقیب و جلوگیری از تامین مالی آنها، به کمک بین المللی نیاز دارد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها