واکنش آمریکا در خصوص گفتگوهای غیرمستقیم با ایران درباره احتمال تبادل زندانیان

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی انتشار گزارش یک رسانه آمریکایی درباره گفتگوهای غیرمستقیم برای تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن، بطور ضمنی کلیت آن را تایید کرد اما گفت که در موقعیتی نیست که تمام جزئیات این گزارش را تایید کند.

واکنش آمریکا در خصوص گفتگوهای غیرمستقیم با ایران درباره احتمال تبادل زندانیان

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن درباره گزارش شبکه خبری ان ابی سی نیوز درخصوص گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احتمال تبادل زندانیان از بیان جزئیات خودداری کرد و گفت: در موقعیتی نیستم که تمام جزئیات این گزارش را تایید کنم اما هسته اصلی این گزارش نشان می‌دهد که ما به انجام هر اقدامی برای آزادی شهروندان آمریکایی متعهد هستیم.

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن در تداوم ادعاها درباره زندانیان دو تابعیتی ها افزودد: ما به انجام هر اقدامی برای آزادی شهروندان آمریکایی که به ناحق در ایران زندانی هستند، متعهد هستیم.

شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از چهار مقام آمریکایی گزارش داد دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در حال مذاکره غیرمستقیم با جمهوری اسلامی ایران در مورد تبادل احتمالی زندانیان است تا آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را تضمین کند و قطر و انگلیس نقش میانجی را در این مذاکرات ایفا می‌کنند.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه ادعا که این مذاکرات پیشرفت داشته اما رسیدن به توافق نهایی کماکان در هاله ای از ابهام قرار دارد، همچنین به نقل از سه منبع آگاه به روند مذاکرات مدعی شده است که دو طرف در حال بررسی فرمولی هستند که قبلاً در سال ۲۰۲۱ مورد بحث قرار گرفته بود و می‌تواند شامل تبادل احتمالی زندانیان و آزادسازی میلیاردها دلار وجوه مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی شود.

ان بی سی نیوز مدعی شده است فرمول پیشنهادی به ایران اجازه دسترسی به این منابع مالی را می‌دهد، اما فقط برای خرید غذا، دارو یا سایر اهداف بشردوستانه که در تطابق با تحریم‌های موجود ایالات متحده علیه ایران است و دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی سازو کارهای ممکن را برای نحوه انتقال وجوه مسدود شده با کشور ثالثی مانند قطر که احتمالاً بر این انتقال نظارت می‌کند، بررسی کرده‌اند.

ند پرایس از تایید بخش هایی از گزارش ان بی سی نیوز درباره آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده جمهوری اسلامی در کره‌جنوبی خودداری کرد و افزود: ما بصورت منظم با شرکای خود در سراسر جهان تعامل داریم و از آنها به خاطر حمایت از تحریم‌ها تشکر می‌کنیم، مگر اینکه ایران به چالشی که برنامه هسته ای آن برای ما ایجاد می‌کند، رسیدگی کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال احیای برجام پس از تبادل زندانیان گفت: ما نشان داده‌ایم حتی زمانی که روابط در سطح پایینی قرار دارند، می‌توانیم منافع خود را به طور موثر دنبال کنیم. بازگرداندن شهروندان آمریکایی به خانه همیشه جزو علایق ما بوده است.مصمم هستیم هر کاری که می توانیم برای تامین امنیت و رفاه شهروندان خود انجام دهیم.

پرایس  درباره سفر رابرت مالی (راب مالی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عمان اظهار داشت:  همانطور که راب" بیان کرد آنها درباره مسائلی مرتبط با ایران گفتگو کردند. تمام تعاملات او اکثرا بر ایران متمرکز است و عمان نقش بسیار مفید و مهمی در تصمیم ایران برای آزادی باقر نمازی ایفا کرد.

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن با تکرار ادعاها علیه تهران تصریح کرد: وقتی راب در جهان سفر می‌کند، ایران همیشه اولویت دستورکار است. درباره برنامه هسته‌ای ایران، چالش‌هایی که ایران برای نظم جهانی دارد، سرکوب و خشونت علیه مردم خود، حمایت ایران از روسیه با پهپاد برای جنگ در اوکراین و بازداشت آمریکایی‌ها از این دست موضوعات هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا کنون در حال تبادل پیام با ایران درباره احیای برجام است، گفت: خیر ، برجام برای ماهها است  که در تمرکز ما نیست. تمرکز ما روی سه مووضع است، اینکه ایران  باید کشتار و سرکوب مردم خود را پایان دهد، کمک های امنیتی و پهپادی به روسیه را متوقف و آمریکایی‌ های بازداشت‌ شده را آزاد کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران به تازگی در خصوص روند تبادل زندانیان با آمریکا گفته است: ما برای تبادل زندانیان به صورت غیر مشروط و بدون گره زدن موضوع با موضوعات دیگر آمادگی داریم. در این رابطه با آزاد کردن یک زندانی دو تابعیتی حسن‌نیت خودمان را عملی نشان داده ایم. اما اقدام متقابل از سوی دولت آمریکا در این رابطه شاهد نبودیم. امیدواریم که دولت آمریکا هم با همین نگرش انسانی در حوزه عملی گام جدی و روشنی  بردارد.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.دولت بایدن  سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده و  از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و به صراحت بیان کرده است که به جای تمرکز بر مذاکره و رویکرد دیپلماسی که همواره شعار آن را سرداده ، بر ناآرامی های ایران متمرکز بوده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها