سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:

هشدار لازم را به شورای اروپا دادیم که قطعنامه علیه سپاه را اجرا نکند/ طرف‌های اروپایی نسبت به عواقب منفی هر تصمیم هوشیار شدند/ اقدامات آنها بدون واکنش نخواهد بود/ فهرست تحریم با فهرست تروریسم متفاوت است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبات پارلمان اروپا الزام آور و حقوقی نیست و بدون نظر شورای اروپا تصمیم گیری در حوزه های حساس امنیتی در این اتحادیه صورت نمی‌گیرد ولی ما به جهت دفاع از حقوق ملت و به جهت دفاع از منافع ملی به اصل ماجرا ورود و اقدامات مختلفی را طراحی کردیم؛ از جمله اینکه امروز یک بیانیه با امضای اکثریت مجلس قرائت شد که هشدار لازم را به شورای اروپا دادیم که این قطعنامه غیر الزام آور را ابرام و یا اجرا نکند و در عین حال اشکالات حقوقی تصمیم آنها را روشن کردیم.

هشدار لازم را به شورای اروپا دادیم که قطعنامه علیه سپاه را اجرا نکند/ طرف‌های اروپایی نسبت به عواقب منفی هر تصمیم هوشیار شدند/ اقدامات آنها بدون واکنش نخواهد بود/ فهرست تحریم با فهرست تروریسم متفاوت است

 ابوالفضل عمویی، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در راستای اقدام و عمل پارلمان اروپا روز شنبه جلسه فوری تشکیل شد؛ اقدامی که از سوی پارلمان اروپا صورت گرعت ضمن اینکه مداخله در امور داخلی کشور ما است بلکه حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند و علاوه بر اینکه نهادهای حاکمیتی ما را مورد هتک حرمت قرار می دهد، این قطعنامه مفصل بوده که به جزئیات ورود کرده است.

وی در ادامه گفت: در مباحث داخلی ایران و هم در مقدمه و هم در ۳۲ بند اجرایی که آمده است؛ برای مثال در بند ۱۰ آن خواستار این شده که شورای اروپا تحریم‌هایی را علیه مقامات کشورمان از جمله مقامات منتخب مثل نمایندگان مجلس و رئیس جمهور و همین طور شخص مقام معظم رهبری اعمال کند . همچنین در ماده ۱۱ شورای اروپا، سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن مثل بسیج مستضعفین را در فهرست سازمان تروریستی قرار بدهد و این از جهت متفاوتی مهم است و بخشی نیز تعرض به حقوق مردم است.

وی تاکید کرد: این تنها اقدام ما  نبود و اقدام اساسی جلسه‌ای بود که امروز با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران و وزیر امور خارجه در ارزیابی این موضوع داشتیم و موضع گیری رئیس مجلس به نمایندگی مجموع نمایندگان هم جز موضع گیری‌هایی بود و ثبت یک طرح قانونی که روند تقنینی را آغاز کند امروز در مجلس اعلام وصول شد.

ابوالفضل عمویی در باب طرح مجلس گفت: یکی از کار ویژه‌های کمیسیون این است که طرح هایی که موضوعات مشترکی دارد به سمت ادغام پیش ببرد و به یک طرح مشترک برسد. جلساتی برگزار شد و در این جلسات افراد صاحب طرح آمدند و به یک طرح اولیه رسیدیم که امروز اعلام وصول شد و مهمترین ویژگی طرح این است که جنبه بازدارنده دارد تا طرف مقابل بداند که اگر حرکتی به سمت اجرایی کردن تصمیم می‌کند، حتما واکنش ایران قاطع و اثربخش خواهد بود.

عمویی از قرار گرفتن ایران در لیست تحریم گفت: این طرح در مسیر رسیدگی هم قابلیت تغییر و اضافه شدن دیدگاه‌های نمایندگان را دارد. در سه ماده این طرح، اولا دولت مکلف شده که در واکنش به هر اقدامی از جانب اتحادیه اروپا و یا کشورهای اروپایی که نهادهای قانونی ما را در فهرست اتهام تروریست قرار بدهند، اقدام متقابل و متناسب کند و بخش‌هایی از نهادهای نظامی  آن‌ها را در فهرست تروریست قرار بدهد و همین طور اگر افراد یا اشخاص یا نهادهایی از ایران در فهرست تحریم قرار بگیرند فهرست تحریم با فهرست تروریسم متفاوت است.

سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: دولت ایران مکلف است که متقابلا همین اقدام را مجددا انجام دهد و در عین حال بحث دیگری که در طرح است، بررسی یک سازوکار برای جمع آوری و پردازش و رسیدگی به اقدامات مخالف حقوق بین‌الملل از جمله اشغال و کشتار و سرکوب در کشورهای اروپایی و وابسته به کشورهای اروپایی است و برای این‌ها سازوکاری طراحی شود که این اطلاعات دریافت شود و مورد پردازش قرار بگیرد و در مجامع بین‌المللی پیگیری شود.

وی با تاکید بر پاسخ به عمل پارلمان اروپا افزود: جزئیات بسیاری وجود دارد که حتما در روند رسیدگی در جریان آن قرار خواهید گرفت. اقداماتی که تا الان نمایندگان مجلس از موضع گیری یا آغاز روند قانونگذاری طی کردند، اطلاعات ما اثربخش بوده و طرف های اروپایی نسبت به عواقب منفی که هر تصمیم گیری می‌تواند داشته باشد هوشیار شدند  و از این جهت اقدامات آنها بدون واکنش نخواهد بود و به عواقب منفی پی خواهند برد.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها