محمود واعظی، رئیس دفتر حسن رو‌حانی:

روحانی رابطه خوبی با آقای ناطق و خاتمی دارد و مرتب آنها را می‌بیند

رئیس دفتر دولت حسن روحانی گفت: هنوز وارد فاز انتخاب نامزد نشده ایم و در حال فراهم کردن مقدمات هستیم، خبری که منعکس شد خبر درستی نبود، آقای روحانی هیچ جلسه ای برای بحث انتخابات نداشته است.

روحانی رابطه خوبی با آقای ناطق و خاتمی دارد و مرتب آنها را می‌بیند

محمود واعظی، چهره نزدیک به حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم و دوازدهم می گوید: هر حزبی تلاش می کند در جایگاه های تصمیم گیری در کشور حضور داشته باشد تا بتواند هم نظراتی که با مردم در تماس است و هم نظرات موشکافانه خود را مطرح کند. 

بخش هایی از گفت و گوی واعظی را در ادامه می خوانید:

طبیعی است که حزب اعتدال و توسعه از این قائده مستثنی نیست و علاقمند است که حضور فعال در انتخابات پیش رو داشته باشد اما اتفاقی که در سال انتخابات ۹۸ افتاد عجیب بود. تقریبا به صورت گسترده تمام کاندیداهای حزب ما در استان های مختلف توسط شورای نگهبان رد شد.

اگر انتخابات پیش رو مشابه این انتخابات پیشین باشد، باید شورای مرکزی تصمیم بگیرد. حیثیت افراد بسیار مهم است. وقتی فردی توسط شورای نگهبان رد می شود افکار عمومی نسبت به او بدبین می شوند و می گوید آیا او دین ندارد و یا موارد این چنین؛ در حالیکه بیشتر مسائل سیاسی در آن دخیل است.

امیدوارم که برای انتخابات مجلس دوزاهم سیاست ها تغییر پیدا کند و مجلسی داشته باشیم که نمایندگان تفکرات مختلف در آن حضور داشته باشند. اگر چنین انتخاباتی انجام شود قطعا حزب اعتدال و توسعه فعال خواهد بود. اکنون هم جلسات مختلف دفتر سیاسی و شورای مرکزی برگزار می شود و در رابطه با آینده هم صحبت می شود. پیرامون اعتراضات و ناآرامی های اخیر هم جلساتی برگزار شده و پیشنهاداتی به جاهی مختلف داده شده است.

هنوز وارد فاز انتخاب نامزد نشده ایم و در حال فراهم کردن مقدمات هستیم. خبری که منعکس شد خبر درستی نبود، آقای روحانی هیچ جلسه ای برای بحث انتخابات نداشته است.

روحانی بعد از پایان دولتش هیچ‌وقت جلسات خود را ترک نکرد و آن زمان که دفتر نداشت درمنزلش جلسه برگزار میشد.

دلیلی نداشت این جلسات رسانه ای شود. روحانی مرتب با وزرای خود جلسه می گذارد و پیرامون موضوعات مختلف بحث و بررسی صورت می گیرد. این جلسات منظم و هفته ای دو سه جلسه برگزار می شود. مانند جلساتی که خودمان در ریاست جمهوری با دکتر روحانی برگزارمی کردیم، که خبرش را منتشر نمی کردیم. مهم نتیجه آن بود.

این سه ماهه به دلیل این شرایط اخیر و برخی خبرسازی ها، جلسات دولت را تشکیل ندادیم. از طرفی مدتها بود که استانداران دولت یازدهم و دوازدهم درخواست ملاقات با آقای روحانی را داشتند و ایشان دوشنبه روزی، وقتی را مقرر کردند و حدود ۲۰ نفر از استانداران قبل آمدند و موضوعات مختلفی در جلسه مورد بحث واقع شد و آقای روحانی هم نکاتی را مطرح کردند که برخی از این مطالب بیرون آمد . این یک مسئله برنامه ریزی شده نبد که بگوییم می خواهد کار جدیدی را شروع کند بلکه یک سری سوالات و انتقادات هم دراین جلسه مطرح شد.

طبیعی است که هر آدم سیاسی نمی تواند نسبت به آنچه که در کشورش می گذرد بی تفاوت باشد. روحانی این روز ها یک مقدار خبر می خواند، گزارش می خواند و یک مقدار مطالعه می کند و جلساتی راجع به تاریخ شفاهی دارد، جلساتی راجع به موضوعات اقتصادی و سایر مسائل را هم برگزار می کنند.

آقای روحانی با آقای ناطق خیلی ارتباطشان خوب است و همدیگر را همیشه می بینند و با آقای خاتمی هم ارتباط دارند.

مجلس در قانون بودجه هر سال اختیاری به دولت می دهد که برای تامین بودجه دولت از چه روش هایی استفاده کند که یک بخش آن فروش اوراق است، یعنی دولت می تواند اوراق بفروشد و پولی که دست مردم یا بانک است را جمع آوری کند و چند سال بعد با یک بهره ی چند درصدی پرداخت کند، این چیز جدید و من درآوردی نیست و بسیاری از کشورهای مختلف دنیا این کار را می کنند و یکی از روش های بستن بودجه است .

یک بار که در خدمت رهبری بودیم ایشان در توصیه ای به دولت ما گفتند شما می توانید از طریق فروش اوراق بخشی از نیازمندی های دولت را تامین کنند تا بتوانید پروژه های عمرانی را توسعه دهید. آقای روحانی این کار را انجام داد. البته این دولت هم این کار را انجام می دهد. اگر فروش اوراق بد بود چرا اکنون هم این کار ادامه پیدا کرده است. بخشی از بودجه با اوراق بسته می شود و نمی توان فروش اوراق نداشت.

بحث دیگر اینکه این اوراق که فروش رفته آیا هزینه کارهای جاری شده یا هزینه کارهای توسعه ای شده است؟ پتروشیمی هایی که در سال آخر دولت با وجود کرونا افتتاح کردیم، همین پتروشیمی ها به تنهایی تولید پتروشیمی کشور را افزایش داده است و صادرات آنها افزایش پیدا کرده است.

یکسری صحبت های دیگر راجع به اینکه خزانه خالی این روز ها مطرح می شود که باید بگویم خزانه ریالی همیشه خالی است و اینگونه است که مالیات و فروش نفت تبدیل به ریال می شود و آخر ماه که حقوق ها و یارانه ها پرداخت می شود دوباره خالی می شود و این چرخه ادامه دارد، تا بوده همین بوده است.

مشخص نشد فایل صوتی ظریف چگونه منتشر شد. هم ما و هم دکتر ظریف پیگیری کردیم و وزارت اطلاعات با همه اعضای دولت مصاحبه کرد، ممکن است وزارت اطلاعات بداند که این صوت کار چه کسی بوده...

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها