علاءالدین بروجردی:

نظر رهبری «نگاه به شرق» است، اما کسی گوش نداده / روسیه و چین می‌گویند ایران هر وقت به در بسته غرب می‌خورد سراغ ما می‌آید

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:امروز هم با اینکه سیاستگذار کلان نظام طبق قانون اساسی مقام معظم رهبری است و ایشان بارها و بارها دستور اکید در ضرورت تقویت نگاه به شرق حتی در صورت عادی سازی کامل رابطه با غرب داده اند اما کسی گوش نداده است.

نظر رهبری «نگاه به شرق» است، اما کسی گوش نداده / روسیه و چین می‌گویند ایران هر وقت به در بسته غرب می‌خورد سراغ ما می‌آید

نشست واکاوی روابط دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و چین با حضور علاءالدین بروجردی رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شد.

بخش‌هایی از صحبت‌های علاءالدین بروجردی در این نشست را در ادامه بخوانید و ببینید:

رئیس جمهور چین شش سال پیش از سفر اخیر به عربستان سعودی به ایران آمد و به صراحت پیشنهاد کرد که ما علاقه‌مند به تعریف یک رابطه بلندمدت راهبردی با ایران هستیم. چینی ها حساب شده از کلماتی مانند راهبردی یا استرات‍ژیک استفاده می‌کنند. در آن سفر به رئیس جمهور چین گفته شد که ما فعلا گرفتار برجام و در حال مذاکره با دولت های غربی هستیم . این پاسخ به این معنا بود که ما فرصت گفت و گو با شما را نداریم و علاقه مند به شنیدن آن هم نیستیم.

چرا درباره راهبردی با چین تصمیم گیری نمی‌کنیم؟ باید ظرفیت و قدرت چین را به خوبی بشناسیم. رفتار ما با ابرقدرتی در سطح چین مناسب نیست.

ما به کمک چین و با درایت مرحوم هاشمی رفسنجانی مترو دار شدیم.

اروپا از آلمان گردن‌کلفت تا فرانسه قدرتمند همه تابعی از آمریکا هستند و استقلال سیاسی ندارند.

نمی‌خواهم خیلی از پرده‌ها را بالا بزنم اما می‌گویند انسان تحت تاثیر محبت است و شما به استقبال سعودی از رئیس جمهور چین نگاه کنید و آن را با رفتار ما مقایسه کنید که در اتاقی که برای او در هتل در ایران تدارک دیدیم سرویس بهداشتی خراب بوده است.

در دهه ۷۰ چین پیشنهاد کرد که ما دو راکتور هسته ای ۳۰۰ مگاواتی در دارخوین برای شما بسازیم . پس از ماه ها مذاکره و امضای قرارداد ایران در دقیقه ۹۰ انصراف داد. چون شبکه ایران هراسی و چین ستیزی از دیروز تا امروز از خارج تا داخل کشور فعال است. چین همزمان با پاکستان پروژه مشابهی را پیش برد و افتتاح کرد.

سفیر وقت چین در ایران به من گفت: آقای بروجردی ما برای کار در عرصه هسته ای با شما دو سال فرصت داریم و پس از این دو سال حوادثی در منطقه رخ خواهد داد که نمی‌توانیم با شما کار کنیم. پیش بینی و درست از آب در آمد .

چین معتقد است که ایران نه دیروز و نه امروز تصمیم راهبردی درباره رابطه با پکن نگرفته است. امروز هم چین مطمئن نیست که در صورت احیای برجام و حل مشکلات ما با اروپا ، به چین پشت می‌کنیم یا نه.

روسیه و چین می‌گویند ایران هر وقت به در بسته غرب می‌خورد به سراغ ما می‌آید و هر وقت در رابطه با غرب باز می‌شود با ما خداحافظی می‌کند.

امروز هم با اینکه سیاستگذار کلان نظام طبق قانون اساسی مقام معظم رهبری است و ایشان بارها و بارها دستور اکید در ضرورت تقویت نگاه به شرق حتی در صورت عادی سازی کامل رابطه با غرب داده اند اما کسی گوش نداده است.

غرب پولی ندارد که به ایران بدهد. ایران هم تحت تحریم است و خزانه ما خالی است . در چنین شرایطی چه بکنیم؟ باید به دنبال سرمایه سالم خارجی برویم که چین در اختیار دارد.

همین الان که صحبت می‌کنیم چین پیشنهاد ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول هشت سال به ایران داده با شرط بازپرداخت ۱۲ سال بعد و با نرخ بهره ۲%. نرخ بهره صندوق های قرض الحسنه ما ۴ درصد است.

یکی از وزرای ما در دولت سابق علیرغم کشیده شدن مساله به دفتر رهبری اجازه نداد تکنولوژی قطار سریع السیر که امروز بین مکه و مدینه به کمک چینی ها راه افتاده داخل ایران هم اجرایی و افتتاح شود؟

جایگاه ایران با عربستان سعودی قابل مقایسه نیست. ما یک ملت بزرگ پرآوازه هستیم و یکی از مشاهیر ما را یکی از این کشورهای منطقه ندارند. اما آنها درباره رابطه با چین تصمیم گرفته و آن را اجرایی می‌کنند.

لابی اعراب در وزارت خارجه چین بسیار قوی است. سفیر فعلی چین در ایران عرب‌زبان است. بحث لابی و نفوذ را نباید نادیده گرفت. اینکه تعداد بسیاری از کشورها در کنگره آمریکا برای خود لابی دست و پا می‌کنند برای چیست؟ برای نفوذ. این روشی است که ما کمتر از آن استفاده می‌کنیم.

من امروز هم به این جمع بندی نرسیدم که در بالاترین جایگاه حزب کمونیست چین تصمیم‌گیری شده باشد که سیاست پکن نسبت به تهران تغییر کرده است.

امارات متحده عربی به خطا ادعا می‌کند که جزایر سه گانه متعلق به این کشور است اما این جزایر بخش جداناپذیر خاک ما هستند. موضع گیری اخیر چین درباره جزایر سه گانه قطعا نادرست است و چین باید این اشتباه را جبران کند اما این مساله نباید در سیاست راهبردی بلندمدت ما در قبال چین تاثیر گذار باشد.

ما باید محکم و استوار توافق ۲۵ ساله را پیش ببریم. دنیا بدون تردید در حال دگردیسی و تغییر است. دنیا چندقطبی خواهد شد و قطعا چین یکی از قطب‌های اصلی خواهد بود.

چین صدها فارسی‌زبان تربیت کرده اما ما قطعا چند ده نفر هم چینی‌زبان تربیت نکرده‌ایم

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها