آمریکا: روابط تهران-مسکو در حال تبدیل شدن به یک شراکت تمام‌عیار دفاعی است

معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تکرار و روابط تهران-مسکو را یک‌ «تهدید» تلقی کرد.

آمریکا: روابط تهران-مسکو در حال تبدیل شدن به یک شراکت تمام‌عیار دفاعی است

وِدانت پاتل، معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره ادعای به حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، گفت: اطلاعات جدیدی برای ارائه درباره همکاری رو به افزایش میان ایران و روسیه ندارم. اما آن‌چه را که من و همکارانم پیش‌تر گفته‌ایم را تکرار کرده و می‌گویم که ایران به روسیه پهپادهایی برای استفاده در میدان جنگ اوکراین می‌دهد و روسیه در عوض، در سطحی بی‌سابق، حمایت نظامی و فنی به ایران ارائه می‌کند. این موضوع رابطه آن‌ها را به یک شراکت تمام عیار دفاعی تبدیل می‌کند.

پاتل در ادامه مدعی شد: این شراکت تهدیدی نه تنها برای اوکراین، بلکه برای همسایگان ایران در منطقه ایجاد می‌کند و ما اطلاعاتمان را با شرکایمان در خاورمیانه، حاشیه خلیج فارس و سراسر جهان به اشتراک گذاشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری این هفته‌اش گفت: ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و بارها اعلام کرده‌ایم که راهکار این بحران انجام گفت‌وگوی سیاسی است.

کنعانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به هیچ طرفی در جنگ و بحران اوکراین کمک تسلیحاتی و نظامی نکرده است، ادامه داد: ایران همواره تلاش کرده که از مناسبات و توانمندی‌های خود برای کمک به دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی جهت حل بحران استفاده کند و در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده و تلاش می‌کند مطرح کردن این ادعاها علیه ایران و استمرار آنها با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشورهایی انجام می‌شود که خود اقدام به ارسال سلاح به یک طرف این جنگ و بحران می‌کند. ما طرح این ادعاها را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشورها می‌دانیم.

وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به نقل از پاتل درباره لغو عضویت ایران در کمیسیون «وضعیت زنان» سازمان ملل ، گفت: رای‌گیری موفقیت‌آمیز امروز توسط شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای لغو عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان، پیام واضح حمایت سراسر جهان از مردم شجاع ایران را در بر دارد. آمریکا مفتخر به همکاری با شرکایش برای محروم کردن ایران از عضویت در نهادی است که رژیم ایران نمی‌تواند از ارزش‌ها و ماموریت آن پشتیبانی کند. آمریکا بر حمایت راسخ از مردم ایران تاکید می‌کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها