استفاده آمریکا از ربات های مجازی برای تحریک انقلاب رنگی

«متا»، شرکت مادر «فیس‌بوک»، «اینستاگرام» و «واتس‌اپ» اخیراً در گزارشی فاش کرد که پرسنل مرتبط با ارتش آمریکا با استفاده از اطلاعات هویتی جعلی در حداقل هفت وب‌سایت، شمار فراوانی حساب‌های ربات را ایجاد کرده‌اند تا کاربران در آسیای مرکزی و خاورمیانه را تحت نفوذ خود قرار دهند.

استفاده آمریکا از ربات های مجازی برای تحریک انقلاب رنگی

این افشاگری گوشه‌ای از اقدامات آمریکا در استفاده از ربات‌‌ها برای تحریک «انقلاب رنگی» در خاورمیانه را در معرض دید افکار عمومی قرار داده است.

 

طبق گزارش متا، این شرکت فورا 39 حساب فیسبوک و 26 حساب اینستاگرام را که از طریق آنها عملیات تبلیغاتی  با هدف تحت تاثیر قرار دادن کاربران کشورهایی مانند افغانستان، الجزایر، ایران، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، سومالی، سوریه، تاجیکستان، ازبکستان و یمن انجام می‌شد را بسته است.

واضح است که اینها همان کشورهایی هستند که آمریکا آنها را برای اجرای رویکردهای راهبردی و امنیتی خود مد نظر قرار داده است.

پیام‌هایی که از طریق این حسابها پست شده بودند غالبا موضوعاتی با جنبه آشکار انقلاب رنگی بوده است. به عنوان مثال از طریق این حسابها موضوعات ضد ایران، چین و روسیه با لحن آشکار ایدئولوژیک به منظور القاء چهره‌های ثابت ساختگی این کشور که آمریکا می‌خواهد به دنیا معرفی کند، منتشر شده است.

با این حال، شرکت متا در گزارش فوق تاکید کرده است که تقریبا همه این پیام‌ها بدون حضور کاربران واقعی، منتشر شده‌اند. به عبارت دیگر، این پیام‌ها به احتمال زیاد از طریق ربات‌ها ارسال شده و کاربرانی که ارتباط تعاملی با این پیام‌ها برقرار کرده‌اند نیز به احتمال زیاد، ربات بوده‌اند.

آمریکا از سال 1995 میلادی به ارزش راهبردی شبکه اینترنت توجه نشان داد. با توجه به این نکته و تجربیات آمریکا در تحریک انقلاب‌های رنگی در سراسر دنیا، کاملا منطقی است که متقاعد شویم آمریکا برای تحریک انقلاب رنگی از طریق شبکه اینترنت، یک تاکتیک و ساختار کامل را ایجاد کرده و با ارائه مشوق مالی، باعث ایجاد تعداد فراوانی حساب رباتیک به نفع واشنگتن در فضای مجازی شده است.

با توجه به آنکه شرکت متا در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به اتهام «ارتباط با روسیه» تحت فشار قرار می‌گرفت و در حال حاضر گزارش فوق را منتشر کرده است و همچنین برجسته شدن موضوع حسابهای متکی بر اطلاعات جعلی پس از مالکیت «ایلان ماسک» بر توئیتر، می‌توان دریافت که پدیده حساب‌های جعلی رباتی به حدی شدید است که این شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند آن را تحمل کنند. از این رو، کاملا منطقی خواهد بود که بگوییم تاکنون فقط گوشه‌ای از استفاده آمریکا از حساب‌های رباتی برای تحریک انقلاب رنگی افشا شده است.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها