چرا لبنان همچنان در بن‌بست انتخاب رئیس‌جمهور باقی مانده است؟

هنوز مشخص نیست تا چه زمان و تاریخی گره کور انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان باز شده و لبنان مجدداً صاحب یک رئیس‌جمهور خواهد شد.

چرا لبنان همچنان در بن‌بست انتخاب رئیس‌جمهور باقی مانده است؟

گروکشی‌های سیاسی داخلی و صد البته منطقه‌ای و بین‌المللی بارها و بارها این بن‌بست را برای لبنانی‌ها به وجود آورده است، اما آنچه این دوره را از دوره‌های قبلی متمایز می‌کند، نبود دولت و کابینه رسمی در این کشور است. لبنان در حال حاضر با کابینه پیشبرد امور اداره می‌شود که به معنای خلاء مضاعف است.

به اعتقاد کاشناسان، شرایط فعلی حاکم بر این بن‌بست نمی‌تواند یک‌شبه حل شود و با توجه به خاستگاه‌های متناقض و متضاد طیف‌های حاضر در مجلس لبنان، نه تنها امکان همسو کردن این نظرات بعید به نظر می‌رسد، بلکه نزدیک کردن این مواضع که تقریباً در دو سوی یک نمودار با حداکثر فاصله از یکدیگر هستند محال به نظر می‌رسد.

به تعبیری واضح‌تر، امروز جریان‌های حاضر در مجلس لبنان بازی همه یا هیچ را در پیش گرفته‌اند. می‌توان گفت تحقق خواست یکی از طرف‌ها به معنای شکست قاطع و کامل طرف مقابل بوده و در این میان نمی‌توان هیچ راه‌حل میانه‌ای را هم به دلیل تناقض حاکم بر خواسته‌های جریان‌ها در آینده نزدیک متصور شد.

شاید مهم‌‌ترین محور اختلاف یا بهانه موجود مساله سلاح‌های مقاومت در لبنان باشد. در این چارچوب حزب‌الله و متحدانش خواهان حضور رئیس‌جمهوری هستند که به داشتن این سلاح‌ها احترام گذشته یا حداقل اهمیت آن را درک کند، در حالی که طیف مقابل به دنبال رئیس‌جمهوری هستند که سریعاً مساله سلاح‌های مقاومت را حل و سلاح‌ها در لبنان (طبق ادعا و خواسته آنها) صرفاً در اختیار ارتش لبنان قرار بگیرد.

می‌توان گفت امروز انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان با معضلات بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کند، معضلاتی که از سازوکار قانونی انتخاب رئیس‌جمهور آغاز شده و به نبود تفاهم و درک متقابل بین گروه‌ها و طیف‌های سیاسی لبنان می‌رسد.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها