پیشنهاد اتحادیه اروپا برای رفع انسداد مذاکرات COP۲۷

مذاکره کنندگان در نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل امروز (جمعه) در حال بررسی پیشنهاد اتحادیه اروپا با هدف حل بن بست بر سر تامین مالی کشورهای آسیب دیده از بلایای اقلیمی و نزدیکتر کردن این نشست به توافق نهایی هستند.

پیشنهاد اتحادیه اروپا برای رفع انسداد مذاکرات COP۲۷

پیشنهاد اتحادیه اروپا ایجاد یک صندوق ویژه برای پوشش زیان و خسارات در آسیب‌پذیرترین کشورها است. با این حال این موضوع از طریق یک "پایه اهداکنندگان گسترده" تامین می‌شود.

این نشان می‌دهد که اقتصادهای نوظهور با میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بالا مانند چین باید به جای تأمین مالی این صندوق تنها توسط کشورهای ثروتمندی که از لحاظ تاریخی بیشترین سهم را در گرم شدن هوا داشته‌اند، کمک کنند.

"فرانس تیمرمنس"، مسئول سیاست آب و هوایی اتحادیه اروپا در نشست COP۲۷ گفت: آنچه ما پیشنهاد می کنیم این است که یک صندوق پاسخگویی به ضرر و زیان برای آسیب پذیرترین کشورها ایجاد شود.

موضوع زیان و خسارات، بر اجلاس امسال غالب بود و بیش از ۱۳۰ کشور در حال توسعه خواستار آن شدند که در این نشست توافقی در مورد یک صندوق جدید برای کمک به آنها برای مقابله با خسارات جبران ناپذیر سیل، خشکسالی و سایر اثرات آب و هوایی ارائه شود. ایالات متحده و اتحادیه اروپا قبلاً در برابر این ایده مقاومت کرده بودند.

نماینده مالدیو در این نشست گفت که پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا امیدها را در میان نمایندگان کشورهای آسیب پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی تقویت کرده است. پیشنهاد اتحادیه اروپا یک راه میانه ارائه می دهد. با این حال تصریح شد که باید توسط کشورهایی که توافق می کنند تعهد خود را برای کند کردن روند تغییرات اقلیمی افزایش دهند، برآورده شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرایط ضمیمه این پیشنهاد شامل این بود که کشورها باید موافقت کنند که استفاده از تمام سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند و تولید برق بدون کاهش سوخت زغال سنگ را نیز در اسرع وقت متوقف کنند.

پیشنهاد اتحادیه اروپا با پیشنهاد کشورهای در حال توسعه و چین که خواستار دسترسی همه کشورهای در حال توسعه به این صندوق شده بود، در تضاد است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها