هشدار ایران به آژانس

اگر قطعنامه تصویب شود سفر هیات آژانس به ایران نتیجه‌ای ندارد/ بیانیه آمریکا در شورای حکام آژانس اتمی درخصوص راستی‌آزمایی و نظارت از ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: چنانچه پیش نویس قطعنامه مورد نظرآمریکا و سه کشور اروپایی تصویب شود معلوم نیست سفر هیات آژانس به ایران نتیجه ای به دنبال داشته و مفید باشد.

اگر قطعنامه تصویب شود سفر هیات آژانس به ایران نتیجه‌ای ندارد/ بیانیه آمریکا در شورای حکام آژانس اتمی درخصوص راستی‌آزمایی و نظارت از ایران

محمد اسلامی، در پاسخ به این پرسش که «چند روز پیش مدیر کل آژانس اعلام کرد که هیاتی از آژانس به ایران سفر خواهد کرد، جنابعالی امروز اعلام کردید که فعلا سفری از آژانس در دستور کار نیست در صورت امکان در این زمینه توضیحات تکمیلی ارائه کنید؟»، گفت: هفته گذشته هیاتی متشکل از سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت خارجه طی سفر به وین دیدارهایی با مدیرکل و تیم فنی آژانس داشت، طی این دیدارها قرار شد هیاتی از آژانس نیز به ایران سفر کند این مطلب پیشتر توسط مدیر کل آژانس اعلام شده بود؛ بدیهی است چنانچه پیش نویس قطعنامه مورد نظرآمریکا و سه کشور اروپایی تصویب شود، معلوم نیست سفر هیات آژانس به ایران نتیجه‌ای به دنبال داشته و مفید باشد.

بیانیه آمریکا در شورای حکام آژانس اتمی درخصوص راستی‌آزمایی و نظارت از ایران

نماینده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گزارش ۱۰ نوامبر درخصوص راستی‌آزمایی و نظارت از ایران تشکر و قدردانی می‌کند. ما عزم مداوم مدیرکل آژانس اتمی، معاون مدیرکل در مسائل پادمانی و کارمندان آژانس در انجام مسئولیت‌های برجامی در ایران را تحسین می‌کنیم.

در ادامه بیانیه آمده است: ایران به توسعه برنامه هسته‌ایش ورای محدودیت‌های برجامی از طریق راه‌اندازی سانتریفیوژ‌های پیشرفته و انباشت اورانیوم با غنای بالا ادامه می‌دهد. تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد توسط ایران هیچ توجیه معتبر صلح‌آمیزی ندارد. هیچ کشور دیگری در جهان از اورانیوم با غنای ۶۰ درصد با اهدافی که ایران مدعی آن است، استفاده نمی‌کند. ایران باید به فعالیت‌های دردسرساز که مخالف رفتار‌های کشور‌ها در سرتاسر جهان است، پایان دهد.

نماینده آمریکا ادعا کرد: ایران در ماه سپتامبر امید جمعی مبنی بر اینکه بازگشت به برجام قریب‌الوقوع است را با طرح درخواست‌هایی که می‌دانست غیرممکن است از بین برد. این درخواست‌ها وظایف آژانس اتمی درخصوص تعهدات پادمانی ایران را سیاسی می‌کرد و از آن‌ها می‌خواست که تعهداتشان را اجرا نکنند. در هیچ جای دنیا بازرسان چشم خود را بر روی مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده که آژانس اتمی در ایران پیدا کرده، نمی‌بندند. شرایط از ماه سپتامبر تنها پیچیده‌تر شده است. ایران باید به تحریک‌های هسته‌ای و برداشتن گام‌هایی که خطر اشاعه هسته‌ای زیادی دارند، پایان دهد.

در ادامه این بیانیه از ایران خواسته شد که اطمینان جامعه بین‌المللی درخصوص ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ایش را افزایش دهد و از اتخاذ اقداماتی که باعث تشدید تنش‌ها و حرکت به سوی عدم اطمینان می‌شود خودداری ورزد.

بیانیه تروئیکای اروپایی در نشست حکام: کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۸ برابر از محدودیت های تعریف شده در برجام فراتر رفته است/ اگر ایران تصمیم نگیرد که بصورت کامل به تعهدات برجامی بازگردد این وضعیت در آینده‌ نزدیک بدتر خواهد شد 

در این بیانیه که از سوی سفیر و نماینده دائم آلمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین قرائت، ادعا شد که خواسته‌های فرابرجامی ایران مانع رسیدن به پایان مذاکرات در شهریور ماه گذشته شد.

بیانیه یادشده ادعا کرده است: تروئیکا به همراه شرکا، تمام تلاش خود را برای مذاکره در مورد بازگشت به برنامه هسته ای ایران انجام داده است.

پس از ماه‌ها مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام در ماه مارس و بار دیگر در آگوست سال جاری پیش‌نویس توافق‌هایی را ارائه کرد که ایران را به پایبندی کامل به تعهدات برجامی و ایالات متحده را به توافق بازمی‌گرداند. ایران با وجود تلاش‌های بیشتر در تابستان، این بسته‌ها را با درخواست‌های خارج از محدوده برجام رد کرد.

در بخش دیگری از بیانیه تروئیکا به تدابیر جبرانی ایران در برجام که در مقابل بی‌عملی طرف‌های مشارکت کننده در این توافق صورت گرفت اشاره شده و آمده است: امروز، کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۸ برابر از محدودیت های تعریف شده در برجام فراتر رفته و شامل مقادیر بسیار نگران کننده اورانیوم غنی شده تا ۵، ۲۰ و ۶۰ درصد است. از زمان آخرین گزارش مدیرکل در سپتامبر سال جاری، ایران ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد را تا ۱۶ درصد و ذخایر اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را تا ۱۲ درصد افزایش داده است.

سه کشور اروپایی ادعا کردند: اگر ایران تصمیم نگیرد که بصورت کامل به تعهدات برجامی بازگردد این وضعیت در آینده‌ نزدیک بدتر خواهد شد.

از این رو ما به رایزنی‌ها در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش برای مقابله با تشدید بی‌وقفه و خطرناک هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.

واکنش اولیانوف به سخنان ضدایرانی سفیر آمریکا در شورای حکام

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین چهارشنبه فرازهایی از سخنرانی «لورا هول‌گیت» همتای آمریکایی خود را که ادعا کرده بود غنی سازی ۶۰ درصدی توسط ایران هدف صلح آمیز معتبری ندارد، در توئیتر بازنشر داد و به کنایه نوشت: فراموش نکنیم که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران هدف صلح آمیز معتبری ندارد. این دلیل اصلی بود که ایران را مجبور به غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم کرد.

وی درباره تاکید نماینده آمریکا بر توقف تدابیر جبرانی ایران در برجام هم افزود: برای تحقق این امر، باید مذاکرات وین درباره ازسرگیری اجرای برجام را نهایی کنیم.  

سفیر ایالات متحده پیشتر با ایراد سخنانی ادعایی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: ایران باید فعالیت‌های نگران‌کننده خود را متوقف کند و از اقداماتی که بر خلاف رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است دست بردارد. ایران استدلال می‌کند که به طور ناعادلانه توسط دیگران هدف قرار گرفته است. اما در واقع، این ایران است که با اقدامات هشدار دهنده، خود را متمایز می‌کند. 

وی مدعی شد: ایران باید اقداماتی را انجام دهد که اعتماد بین‌المللی را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش افزایش دهد و از تشدید تنش‌ها که ما را به ابهام عمیق‌تر می‌برد، خودداری کند.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و تعلل طرف های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی، تصمیماتی را در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کرد.

در واقع پس از اینکه سایر اعضای باقیمانده در توافق یاد شده نتوانستند انتظارات مشروع ایران برای بازگرداندن توازن به توافق را برقرار کنند، به خودیاری متوسل شود اما از واکنش متقابل دربرابر رفتار غیرقانونی آمریکا خودداری و بر رویکرد اصولی خود برای حفظ توافق پافشاری کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

سفیر آمریکا در بخش دیگری از سخنانش، بدون اشاره به اینکه کدام طرف ناقض برجام است و در مذاکرات رفع تحریم‌ها اراده سیاسی لازم برای بازگشت به برجام را نشان نداد، ادعا کرد که ایران در شهریور ماه گذشته با طرح خواسته‌های غیر ممکن امید بازگشت به برجام را از بین برد.

وی مدعی شد: در سپتامبر گذشته ایران امید جمعی درباره بازگشت قریب‌الوقوع به برجام را با طرح خواسته‌هایی که می‌دانست غیر ممکن است از بین برد. 

این دیپلمات آمریکایی با بیان این ادعا که ایران خواستار سیاسی‌کاری در ماموریت آژانس است مدعی شد: کاملا واضح است که وضعیت از سپتامبر پیچیده‌تر شده است. ایران باید اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای خود و فعالیت‌هایی را که خطرات جدی اشاعه را به همراه دارد، متوقف کند.

این درحالیست که نتیجه ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته در وین برای رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای کامل برجام نشان داد دولت ضعیف جو بایدن به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و به همین خاطر به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها