گزارش اطلاعاتی امریکا: امارات با سیاست خارجی امریکا بازی می کند/ هزینه 154 میلیون دلاری ابوظبی برای تاثیرگذاری در واشنگتن

یک گزارش اطلاعاتی در امریکا نشان می دهد امارات از راه های مختلف در دولت امریکا نفوذ کرده و تلاش کرده سیاست های واشنگتن همسو با ابوظبی باشد.

گزارش اطلاعاتی امریکا: امارات با سیاست خارجی امریکا بازی می کند/ هزینه 154 میلیون دلاری ابوظبی برای تاثیرگذاری در واشنگتن

محتوای این سند توسط روزنامه واشنگتن پست منتشر شده و می گوید دولت امارات از طریق نفوذ و دخالت در بخش های مختلف تصمیم سازی و تصمیم گیری در حکومت امریکا، در سیاست خارجی این کشور، همسو با منافع امارات دخالت کرده است.

در گزارش واشنگتن پست آمده: مسوولان اطلاعاتی امنیتی امریکا گزارش سری را تهیه کرده اند که فعالیت های گسترده ای امارات را برای بازی با نظام سیاسی امریکا نشان می دهد.
 
روزنامه واشنگتن پست گفته است متن این گزارش را سه نفر برای روزنامه خوانده اند اما به خواست آنها اسم شان در این گزارش اعلام نشده است. این سه نفر برخی از این فعالیت ها را غیرقانونی و برخی دیگر را قانونی و با هدف هدایت سیاست خارجی امریکا همسو با منافع امارات اعلام کرده اند.
 
این افراد اضافه کردند: گزارش نشان می دهد امارات از نقاط ضعف در سیستم حکمرانی امریکا از جمله تکیه بر کمک های مالی در تبلیغات انتخاباتی، امکان فشار شرکت ها و سهل گیری در اجرای قوانین اعلام مشارکت یا ارتباطات خارجی (با هدف مقابله با نفوذ کشورهای خارجی) استفاده می کند.
 
این روزنامه افزود: این گزارش توسط شورای اطلاعاتی امنیتی ملی امریکا  (National Intelligence Council) تهیه شده و در هفته های اخیر به اطلاع مقامات عالی رتبه امریکا رسیده است.
 
سخنگوی مدیر سازمان ملی اطلاعات و امنیت امریکا واکنش به این گزارش را رد کرد.
 
در مقابل، سفیر امارات در امریکا (یوسف العتیبه) در واکنش به این گزارش گفت  او "به نفوذ امارات و جایگاه عالی آن در امریکا، افتخار می کند".
 
وی در بیانیه ای افزود: این موضوع به سختی تحقق یافت. امارات لایق چنین جایگاهی است. این نتیجه دهه ها همکاری نزدیک امارات و امریکا و دیپلماسی فعال است و منافع و ارزش های مشترک میان دو کشور را نشان می دهد.
 
واشنگتن پست درباره این گزارش ادامه داد: برخی از فعالیت های اشاره شده به دلیل عدم اصلاح قوانین تاثیرگذاری خارجی در امریکا، رشد کرده اند.
برخی از افراد مطلع از متن گزارش هم گفته اند بخش هایی از این فعالیت ها نزدیک به جاسوسی است.
 
براساس اسناد وزارت دادگستری امریکا، دولت امارات از سال 2016،  بیش از 154 میلیون دلار برای گروه های فشار در امریکا هزینه کرده است.
همچنین صدها میلیون دلار هم در قالب کمک و هدیه به دانشگاه ها ومراکز فکری در امریکا پرداخت شده است. بسیاری از این کمک ها و پول ها به تولید سیاستگذاری های همسو با منافع امارات منتج می شود.
 
واشنگتن پست ادامه می دهد: به رغم اینکه امارات مورد حمایت دو حزب امریکاست اما این کشور به طور ویژه با دولت ترامپ ارتباط برقرار کرد.
دولت ترامپ با فروش حدود 23 میلیارد دلار از هواپیماهای اف 35 و ام کیو 9 و مهمات دیگر به امارات موافقت کرد.
البته این معامله تسلیحاتی با مقاومت دموکرات ها در کنگره امریکا روبه رو شد و تاکنون اجرایی نشده است. با این حال دولت فعلی امریکا یعنی جو بایدن از آن حمایت می کند.
 
واشنگتن پست در ماه گذشته هم از ارتباط نزدیک دولت امارات با بازنشستگان نظامی رده بالا در امریکا  خبر داد. براساس تحقیق این روزنامه در 7 سال اخیر 280 نفر از بازنشستگان نظامی امریکایی به عنوان پیمانکار یا مشاور با دولت امارات کار کرده اند.
 
این بالاترین تعداد از همکاری بازنشستگان نظامی امریکایی با کشورهای خارجی است.
منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها