واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان: پیامی به ایران نداده‌ایم

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ضمن تکرار ادعاها درباره روابط ایران و روسیه، به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پاسخ‌داد.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان: پیامی به ایران نداده‌ایم

ند پرایس در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره گزارش‌هایی دارد که در آن‌ها ادعا شده افراد ایرانی آموزش‌دهنده طریقه استفاده از پهپادها در بلاروس دیده شده‌اند، گفت: ما از این گزارش‌ها مطلعیم اما در موقعیتی نیستیم که درباره‌شان اظهار نظر کنیم، این که بگوییم این افراد راهنماهای ایرانی در بلاروس هستند. ما به طور گسترده‌تر نگرانی‌مان درباره حضور ایران در اوکراین اشغال‌شده توسط روسیه، به ویژه در کریمه و اقدامات آن به همراه روسیه در این زمینه را ابراز کرده‌ایم و این گزارش‌ها را به دقت دنبال می‌کنیم.

پرایس ادامه داد: همان طور که قبلا گفتیم، ما مدام در تلاشیم اطمینان حاصل کنیم که فدراسیون روسیه و رژیم لوکاشنکو در بلاروس به خاطر تجاوز روسیه علیه اوکراین، بهایی سخت، هزینه اقتصادی، بپردازند. ما با متحدان و شرکایمان اقداماتی انجام داده‌ایم که شبکه‌های مالی و اموال کرملین را هدف قرار می‌دهند، همچنین اموال رژیم لوکاشنکو که به موقعیت روسیه کمک‌ می‌کند.

پرایس در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، ارزیابی او از این که ایران اعلام کرده قرار است با دادن ۴۰ توربین به تولیدات گازی روسیه کمک کند، چیست، بیان کرد: تحریم‌های ما کاملا اجرایی می‌شوند. اگر شاهد عمل قابل تحریمی باشیم، چه از سوی ایران باشد، چه از سوی روسیه، اقدام مناسب را انجام خواهیم داد.

ادعای پرایس درباره دست داشتن ایران در جنگ‌ روسیه علیه اوکراین در پی این مطرح می‌شود که واشنگتن چند ماه پیش مدعی شده بود اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به روسیه صدها پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین بفروشد و مقامات روس قرار است آموزش‌های لازم را برای روش استفاده از این پهپادها در ایران دریافت کنند.

اخیرا اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی نیز مدعی شده‌اند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

مقامات روسیه این ادعا را «بی‌اساس» تلقی کرده و گفته‌اند، روسیه از پهپادهای ساخت خودش در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز دیروز در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعای رسانه‌های غربی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و همچنین همکاری‌های نظامی تهران و مسکو تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف رو به رشد است و یک رابطه همه جانبه است. این روابط مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور و همچنین مبتنی بر چارچوب‌های قانونی است و متعارض با هیچ روند بین‌المللی نیست. در این مسیر کشورها آزاد هستند که روابط خود را مبتنی بر منافع و مصالح دو طرف به پیش ببرند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: روابط ایران و روسیه علیه هیچ طرفی نیست. ناقض هیچ رویکرد و چارچوب بین‌المللی نیز نیست و ما در این زمینه مرعوب برخی از جوسازی‌ها نمی‌شویم.

کنعانی در همین چارچوب گفت: کارزار رسانه‌ای غرب و آمریکا در ارتباط با مناسبات و روابط ایران روسیه کارزاری است ناظر بر دستیابی به اهداف خاص سیاسی. این کارزار رسانه‌ای در راستای فرافکنی در مورد نقش مخربی است که این کشورها خود در جنگ اوکراین ایفا می‌کنند.

او ادامه داد: رفتار ایران سازنده و مسئولانه است و به عنوان کشوری مستقل روابط خود را با کشورهای مختلف از جمله روسیه به پیش می‌برد و ما مرعوب جوسازی و کارزارهای رسانه‌ای غربی نمی‌شویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما صادر کننده تسلیحات به هیچ کدام از طرف‌ها در این جنگ برای جنگ نیستیم. روابط ما با دو کشور اوکراین و روسیه دوستانه بود. متاسفانه در نتیجه فضاسازی‌ها و جوسازی‌های غلط دیگران اوکراین اقدام به کاهش سطح روابط با ایران کرد ولی علی رغم این موضوع این روابط برقرار است و ما آمادگی داریم که به پایان یافتن این جنگ کمک کنیم. طرف‌هایی که ایران را متهم به حمایت از یک طرف جنگ در این بحران می‌کنند در واقع با یک کارزار رسانه‌ای رفتار فرافکنانه‌ای نسبت به اتهامات و رفتارهای خود دارند؛ چرا که خود آنها اقدام به ارسال میلیاردها دلار تسلیحات به یک طرف جنگ کرده‌اند، ادعاهایی که آنها علیه ایران مطرح می‌کنند یک اتهام زنی بی حاصل است. ما این اتهامات بی حاصل را مردود می‌شماریم و نمی‌پذیریم و بارها مواضع و دیدگاه‌های خود را در مورد بحران اوکراین اعلام کردیم.

ند پرایس در ادامه نشست خبری‌اش با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره رزمایش نظامی ایران در مرز آذربایجان گفت: من نظر خاصی در این باره ندارم. ما قبلا تمایلمان به داشتن ثبات در منطقه قفقاز را اعلام کرده‌ایم. ما در این منطقه با آذربایجان و ارمنستان برای تنش‌زدایی میان این دو کشور و تنش‌های گشترده‌تری که ممکن است ایجاد شود، کار می‌کنیم.

در این راستا، ناصر کنعانی در نشست خبری این هفته‌اش تاکید کرد: ما صادر کننده تسلیحات به هیچ کدام از طرف‌ها در این جنگ برای جنگ نیستیم. روابط ما با دو کشور اوکراین و روسیه دوستانه بود. متاسفانه در نتیجه فضاسازی‌ها و جوسازی‌های غلط دیگران اوکراین اقدام به کاهش سطح روابط با ایران کرد ولی علی رغم این موضوع این روابط برقرار است و ما آمادگی داریم که به پایان یافتن این جنگ کمک کنیم. طرف‌هایی که ایران را متهم به حمایت از یک طرف جنگ در این بحران می‌کنند در واقع با یک کارزار رسانه‌ای رفتار فرافکنانه‌ای نسبت به اتهامات و رفتارهای خود دارند؛ چرا که خود آنها اقدام به ارسال میلیاردها دلار تسلیحات به یک طرف جنگ کرده‌اند، ادعاهایی که آنها علیه ایران مطرح می‌کنند یک اتهام زنی بی حاصل است. ما این اتهامات بی حاصل را مردود می‌شماریم و نمی‌پذیریم و بارها مواضع و دیدگاه‌های خود را در مورد بحران اوکراین اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره یک پیام توییتری رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران گفت: تعبیر کردن آن‌چه مردم ایران می‌خواهند کار ما نیست. آن‌ها خودشان باید با صدایشان [خواسته‌شان] را به وضوح بگویند. کار ما این است که ابزارهایی در اختیار مردم ایران قرار دهیم که به شنیده شدن صدایشان کمک کند.

رابرت مالی پیش‌تر در پیامی توییتری گفته بود: تظاهرکنندگان در واشنگتن و شهرهای اطراف جهان حمایت خود را از مردم ایران اعلام کردند، مردمی که به‌طور مسالمت‌آمیز تظاهرات می‌کنند تا دولتشان به حقوق بشر و کرامت آنها احترام بگذار.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مدتی قبل‌تر از آن در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به ناآرامی‌های اخیر در ایران نوشت: از آغاز تحولات اخیر در ایران، دیروز شنبه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار طی اظهاراتی مداخله جویانه، از اغتشاشات در ایران حمایت کرد.

او ادامه داد: ایشان چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.

کنعانی خاطر نشان کرد: نه اظهارات بایدن و نه مداخله جویی‌های آمریکا هرگز ما را متعجب نمی‌کند، زیرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهیت حقیقی نظام آمریکاست، اما، ما مردمان تاریخیم و در عمق تاریخ ریشه دوانده‌ایم. از کودتای آگوست ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی) تا به امروز به خوبی سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا در ذهن‌هایمان ثبت شده است. و البته تاریخ و نقطه نقطه دنیا شهادت می‌دهد که زخم جنایت و خشونت آمریکا بر تن دنیاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که چه پاسخی به این اظهارات وزیر امور خارجه ایران دارد که گفته بود، ایران پیامی از آمریکا دریافت کرده که نشان می‌دهد واشنگتن برای دست یافتن به یک توافق در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای عجله دارد، گفت: مسلما چنین پیامی به ایران داده نشده است. این گزارش‌ها به هیچ وجه صحت ندارند. پیام ما تنها این است: از کشتن مردمتان دست بردارید. فرستادن سلاح به روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها را متوقف کنید. پیام‌هایی که ما به طور علنی داده‌ایم و به طور محرمانه نیز منتقلش می‌کنیم، این‌ها هستند.

اظهارات پرایس در این باره در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها می‌گویند در حال حاضر رسیدن به توافق و احیای برجام در دستور کار آمریکا قرار ندارد، اظهار کرد: رفتار و گفتار آنها با یکدیگر متناقض است. سه روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منعقد شد و ما پیامی از طرف آنها دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌ها حتی تعجیل دارند که هرچه زودتر به نقطه توافق برسیم.

او ادامه داد: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که باید موارد اتهامی که آژانس در حوزه هسته‌ای مطرح کرده حل و فصل شود و ما حاضر به توافقی نیستیم که بعدا مانند استخوان لای زخم مانده، دائم آژانس بخواهد از مسیر سیاسی و به بهانه این موارد اتهامی فشارهایی را به ایران وارد کند.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: تبادل پیام آمریکایی‌ها با ما ادامه دارد و از سویی دیگر آنها تلاش می‌کنند در مسائلی که این روزها در ایران جریان داشته بدمند و فکر می‌کنیم آنها به دنبال این هستند که با اعمال فشارهای روانی و سیاسی بخواهند در مذاکرات امتیاز بگیرند.

امیرعبدالهیان در ادامه صحبت‌های خود در این زمینه گفت: ما هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد و ما در چارچوب منطق و در راستای حصول توافقی که خطوط قرمز ایران رعایت شود حرکت می‌کنیم.

او با بیان این‌که در عین حال هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم، اضافه کرد: ارزیابی ما از پیام‌های طرف آمریکایی حتی در روزهای اخیر این است که آمریکایی‌ها نه تنها حصول توافق در اولویت‌شان است بلکه شتاب هم دارند، اما آنها برای مصارف داخلی خودشان هم و تحریک برخی از عوامل در داخل ایران در مواضع اعلامی‌شان به گونه‌ای دیگر سخن می‌گویند و اینها از تعارضات رفتار آمریکایی است.

وزیر امور خارجه همچنین، اخیرا در دیدار بار روسای خبرگزاری‌ها با تاکید بر این که «جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد»، به طرف آمریکایی نیز توصیه کرد دست از رفتار و گفتار متناقض برداشته و آن‌چه در تبادل پیام‌ها و مذاکرات غیرمستقیم جریان دارد را ریاکارانه تکذیب نکنند.
منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    دم خروس زد بیرون.

  • خرشعله
    0

    دو دروغگوی بزرگ .......حرف هیچکی رونمیشه قبول کرد دوتا از ضعیف ترین وزرای تاریخی دوکشور ایران آمریکا گرچند قبلی هم همین دروغ ها رومیگفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها