همه با هم برابرند؟ / فیلترینگ؛ محدودیت برای مردم ، آزادی برای مسئولان

دولت روحانی تاکید زیادی بر محدود کردن دسترسی به شبکه‌های مجازی نداشت اما با روی کار آمدن مجلس یازدهم که اکثریتشان اصولگرا هستند، تاکید بر فیلتر شبکه‌های اجتماعی شد.

همه با هم برابرند؟ / فیلترینگ؛ محدودیت برای مردم ، آزادی برای مسئولان

شبکه‌های اجتماعی یکی از موضوعاتی که مدت‌هاست به محل بحث در جامعه تبدیل شده است به‌ویژه در روزهای گذشته که اینترنت تمام اپراتورهای تلفن همراه قطع شد. دولت روحانی تاکید زیادی بر محدود کردن دسترسی به شبکه‌های مجازی نداشت اما با روی کار آمدن مجلس یازدهم که اکثریتشان اصولگرا هستند، تاکید بر فیلتر شبکه‌های اجتماعی شد.

در چنین شرایطی دولت سعی کرد به‌طور مستقیم به محدودیت اشاره نکند چرا که از یکسو ابراهیم رئیسی در خرداد ۱۴۰۰ گفته بود: «ببینید این فیلتر اینستاگرام یکی از آن اتهاماتی است که آقایان به‌خاطر منافع‌شان به من می‌زنند! آخه این یک چیزی است که زمینه کسب و کار مردم است، مردم روی این دارند درآمد کسب می‌کنند! آخه کسی می‌آید محل درآمد مردم را تعطیل کند؟.» از سوی دیگر انتقاد جامعه به وضع اقتصادی مشکلاتی را برای دولت پدید آورده بنابراین نمی‌خواهند بر حجم انتقادات بیفزایند. به عنوان نمونه وزیر ارتباطات می‌گوید: «من بارها گفته‌ام که چیزی به عنوان قانون یا طرح صیانت نداریم.» به هر حال بسیاری از افراد جامعه عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و با قطع و محدودیت این شبکه‌ها دچار مشکل می‌شوند چنانکه براساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران، معادل ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند، به طوری که حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۸۳ درصد از طریق اینستاگرام در حال کسب درآمد هستند و برایشان این سوال مطرح است که آیا محدودیت اینترنت شامل دولتمردن، نمایندگان مجلس هم می‌شود؟

همه با هم برابرند؟

در اصل‌ نوزدهم قانون اساسی آمده است : « ‎‎‎‎‎مردم‌ ایران‌ از هر قوم‌ و قبیله‌ که‌ باشند از حقوق‌ مساوی‌ برخوردارند و رنگ‌، نژاد، زبان‌ و مانند اینها سبب‌ امتیاز نخواهد بود.» بر اساس این اصل، قانون برای مردم و مسئولان باید برابر باشد و مسئولان نباید از امتیاز ویژه‌ای برخوردار باشند به عبارتی اگر تصمیم به قطع دسترسی به شبکه‌های مجازی باشد، مسئولان باید در صف نخست باشند اما در روزهای گذشته مطالبی به نقل از شبکه‌های مجازی برخی مسئولان منتشر شد. دولتمردان و وزرا بارها از طریق توئیت اطلاع‌رسانی کردند مانند علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت که استفاده زیادی از شبکه‌های مجازی دارد وزرا هم همین مسیر را طی می‌کنند. از جمله وزرایی که توئیت آنها در یک ماه اخبر منتشر شد، وزیر آموزش و پرورش است. توییت محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش چنین بود: « چقدر از درک حقیقت تربیت دورند کسانی که از مسیر گشت ارشاد درصدد ارشاد مردمانند. » انتشار این توئیت از سوی وزیر آموزش و پرورش قابل تامل است چرا که نهاد تحت مدیریت او باید به دانش آموزان بیاموزد همه در برابر قانون یکسان هستند. وزارت علوم هم مانند وزیر آموزش و پرورش عمل کرد. علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم در صفحه شخصی خود در توئیتر خود نوشت: «شعارهای غیراخلاقی سرداده شده در دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ فعالیت‌های دانشجویی بی‌سابقه است و حتی در آشوب‌های خیابانی اخیر هم شنیده نشده است. ساحت علم و دانش از این الفاظ زشت و رکیک به دور است. کلید اتفاقات دهم مهرماه در این دانشگاه همین بود و مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.» سخنگوی وزارت علوم دو روز پیش گفته بود: «آماری از دانشجویان بازداشتی و زخمی شب گذشته در دانشگاه شریف نداریم. البته دانشگاه‌ها و وزارت علوم در حال استخراج این آمار هستند.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از خواصی بود که همزمان با روز ملی سینما جدیدترین نوشته خود در فضای مجازی را منتشر کرد و نوشت: «سینما به عنوان هنر روایتگر می‌تواند با به تصویر کشیدن روایت‌های اصیل ایرانی، دنیا را مبهوت زیبایی‌های کشور کند.»

نماینده توئیت‌زن، مخالف توئیت

مواضع مصطفی میرسلیم نماینده مجلس هم قابل توجه است، مواضعی که بعضا در تضاد هستند. او در توئیتی با هشتگ فضای مجازی و رونق نوشت: «با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بسیاری از کسب و کارهای پلید کساد می‌شوند و جلوی جریان‌های مالی کثیف و مشکوک گرفته می‌شود و برعکس کسب و کارهای قانونی و مجاز نه تنها متوقف نمی‌شوند که با انواع نوآوری که امکان تبلور آن در فضای مجازی وجود دارد، به‌شدت رونق می‌گیرند.» اما برخی دیگر بر خلاف میرسلیم سخن می‌گویند. آنها اگر چه از توئیتر استفاده می‌کنند اما به خواسته موکلان توجه دارند مانند غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد در مجلس گفته بود: « مخالف طرح صیانت هستم. شنیده شده است اینستاگرام و برخی از پلتفرم‌ها قرار است فیلتر شوند. این اخبار خوشحال‌کننده نیست و امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد؛ زیرا این اقدامات جز اینکه بازار را برای فروش فیلترشکن‌ها»

در نهایت...

در نهایت به نظر می‌رسد دوگانگی در تصمیم‌سازی برای شبکه‌های اجتماعی موضوع مهمی است که بی‌توجهی به آن می‌تواند سبب بی‌اعتمادی و مشکلاتی شود. این اتفاق یادآور موضوع حضور فرزندان برخی مسولان در خارج کشور است.

منبع: آرمان ملی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • ناشناس
    0

    نردوشور همشونو ببره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      اگر دکتر شریعتی زنده بود یک کتاب دیگه به اسم "شیعه علوی - شیعه جمهوری اسلامی " می نوشت . میان این اسلام با اصل اسلام تفاوت از زمین تا آسمان است .

    • نانشناس
      0

      نظام جمهوری اسلامی بر مبناي تبعیض و ریاکاری بنا نهاده شده

    • تام کارداشیان
      0

      جالب و خنده دار اینه که اینها همشون میخان تا ۲۵ سال دیگه ( حالا چرا ۲۵ سال مثلن ۸ سال نمیشه ؟؟!!) رژیم اس را ییل را نابود کنن اما از چن سایت یوتیوب فیس بوک و.. و ایلیکیشن میترسن و فیلترشون میکنن خخخخخ خخخ خداییش خنده دار نیست!!!؟

    • ناشناس
      1

      برخی از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقتباسی از اصول مترقی قانون اساسی کشور سوئیس است که متأسفانه جنبه نمادین و نمایشی به خود گرفته و در عمل متروک شده است! مانند اصل به رسمیت شناخته شدن برگزاری همه پرسی در مسائل مهم کشور، اصل رعایت عدالت و مساوات، اصل منع تبعیض و بی عدالتی، اصل برابری در برابر قانون، اصل ممنوع بودن تفتیش عقاید، اصل برخورداری مردم از آزادی های مشروع مدنی، اصل حق تعیین آزاد، رقابتی و سالم سرنوشت سیاسی. اصل آزادی برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها به شرطی که بدون حمل سلاح و مخالف با مبانی اسلام نباشد و ...

  • ناشناس
    0

    اگه مردم و مسؤلین برابر بودن که این اوضاع ملت و مملکت نبود😑

  • کلونتر
    1

    بنده خدا با شش کلاس سواد نمی‌فهمه .
    فقط نهار خوردی یانه

  • ناشناس
    0

    همه باهم برابرند اما برخی برابر ترند! بر اساس مدل حکمرانی قلعه حیوانات ؟خوکها به دلیل زحماتی کی برای بقیه می کشند از بعضی مزایا برخوردارند وگرنه خودشان تمایلی برای استفاده از ان مزایا ندارند !

  • ناشناس
    43

    تشکر از دولت محترم

  • هادی
    28

    خبر فوری پول میلیونی تبلیغاتی که از تلگرام میگرفتی اومده پایین؟

  • ناشناس
    0

    مردم ازهمین تبعیض هاناراحت وعصبانی هستندکه همه چیز برای اوناوفرزندانشون حلال وفراهم امابرای مردم قدغن نیست نمیشه بودجه نیست ووووووو

  • ناشناس
    37

    آنچه مسئولین این نظام انجام می‌دهند عین عدالت علی است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دقیقتر بفرمایید مثل چی !

    • 0

      علی پسر ابوطالب را این قدر موهون نکنید!

    • یکی از مردم
      0

      ما مثل اونهارو نمیخوایم مثل کوروش بزرگ رو میخوایم...از اسمش هم میسوزید

  • ناشناس
    1

    چقدر درمورد قلعه حیوانات درست گفتید

  • Mm
    7

    از زمان ساسانیان تاالآن ما همیشه طبقات فراقانونی داشته ایم که خود را از دیگران برتر می دانندو هیچ ربطی هم به اسلام ندارد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پس ما میخوایم برگردیم به همان قوانین

  • ناشناس
    0

    چون اقايان دولتي خارجي هستند وايراني نيستند ،،چون فيلتر براي ايراني است نه اجنبي

  • رابی
    0

    دقیقا ایران شده پادگان.
    تشویق برای یک نفر.تنبیه برای همه.
    توصیه می کنم که با جمع آوری سطل آشغال ها تیر چراغ برق ها را هم جمع آوری کنید که چند وقت دیگر مردم از آنها برای آویزان کردنتان استفاده خواهند کرد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      به امید ان رو.ز

    • ناشناس
      0

      گل گفتی

  • تامی
    1

    اگه میخاین فیلتر کنین پس مثل آدم فیلتر کنین!
    چطوریه که میبینیم یه عده به اینستا و واتس آپ و تلگرام وصل میشن و فیلترشکناشون هم وصل میشه اما مال ما وصل نمیشه!!
    اگه نمیتونین مثل ادم فیلتر کنین پس کلا باز کنین بزارین ملت کارشون بکنن

  • ناشناس
    0

    دزدی و رانت و باندبازی وپارتی بازی برای مردم جرم و برای مسئولان ازاد حقوق نجومی برای مردم جرم و شبه ناک و برای مسئولان ازاد تلگرام و اینستاگرام و واتساپ و توییتر برای مردم ممنوع و برای مسئولان ازاد اروپا و کانادا و امریکا و همه کشورهای اروپا و امریکا یی برای مردم دشمن و برای مسئولان پرورشگاه و زیستگاه فرزندان و تفرجگاه خودشان
    ابروی مولا علی و حضرت مهدی رو بردید با اون ادعای عدل علی و کشور مهدی موعودتون. و این عمل کردنتون

  • آزادی
    0

    اینها برای کی توییت میکنن وقتی مردم دسترسی به این شبکه ها ندارند

  • ناشناس
    0

    محدویت برای مردم وازادی برای مسئولین وخانواده شان.تبعیض.سرکوب.اجحاف
    مردم روز به روز فاصله میگیرند

  • ناشناس
    0

    این سواله آخه شرط برابری این نیست ک من و آقازاده ها دریک شرایط باشیم شرط برابری اینه من باید روزی دوازده ساعت مثل سگ جون بکنم نتونم خرج زن وبچمو بدم واقازاده ها تو اروپا و آمریکا شامپاین بنوشند آخه اینا ژن برترند مردم کسخول شدند که میخان مثل هم باشیم

  • ناشناس
    0

    کلو واشربو ولا تصرفو ای کاهنان معبد وای ثناگویان درباری

  • م
    0

    سلام بچه ها ما که داریم میمبریم دکترا جو ابمون کردن ولی اگه زنده هم میموندم فرقی نداشت ودیگر هیچ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدا سلامتی بده به شما و همه ی بیماران
      ان شاءالله.

      و به مسئولان کشور هم بیداری و وجدان !!

  • علی لرستانی
    0

    آلان وقتش اروپا آن گل زاده ها رو بازداشت کنه و در مقابل بازداشتهای اخیر ایران برای آزادی تبادل کنه، اگه واقعا طرفدار ایرانی هستن

  • ناشناس
    0

    جالبه خود مسئولین طرفدار طرح صیانت و فیلترینگ دایم در توئیتر هستند؟!

  • ناشناس
    0

    میگن امام که ظهور میکنه عده‌ای اونو قبول ندارن همینا هستن لاشخوران که مول مملکت رو به تاراج دادن دوتابعییتی اون ۹۲ هزار میلیارد کجا رفت کدام سران استفاده کردن که گفتن شما قاضی نیستید بع شما مربوط نیست پس به کی مربوطه به اختلاسگران سران مملکت اینستا واتس آب برای اینکه کثافت کاری هایشان پنهان بماند

  • ناشناس
    0

    خلایق هرچه لایق

  • ناشناس
    0

    فقط برای اینکه دزدی‌های واختلاس پنهان بماند و آبروزی نشود همه چیه فیلترینگ کردن

  • ناشناس
    0

    فیلیترینگ ومحدودیتها وبی پولی وشرمساری فقط برای مردم عادی هست مسئولین بی لیاقت وافراطی که فقط به فکرمنافع ومقام خودهستن ازاین قاعده هامستثی هستن واین یعنی تبعیض بزرگ که باعث این فلاکت درمملکت شده چراکه یک عده خودشان روتافته جدابافته میبینن ویک عده کارشان فقط خودفروشی وخیانت هست که درراس کارقراردارندننگ به نیرنگتان.

  • ناشناس
    0

    مردم از بی عدالتی وفقر مینالند نه برای چیزهایی که شما میگویید

  • علی
    0

    همه برابرند اما بعضی ها برابرترند(از کتاب قلعه ی حیوانات جرج اورول)
    مادرم به سرطان بدخیم مبتلاست تنها دلخوشی اش اینستاگرام و دیدن پست های آشپزی بود آن راهم گرفتید
    ایکاش خدا از سرتقصیراتتان بگذرد
    اونوقت آقازاده های جنابانی که در اینجا شعار مرگ بر آمریکا میدهند در ناف آمریکا به کلوب های شبانه میروند و پولهای ملت ایران را خرج میکنند و به ریش ما میخندند

    نظرات شما -
    • 0

      ان شاءالله خداوند بزرگ به مادر عزیز شما سلامتی کامل عطا کنه و همچنین به تمام بیماران.

      ان مع العسر یسرا

  • ناشناس
    0

    بچه های مسئولین که رفتن خارج از ایران تحصیل کنند و برگردن ایران خدمت کنند! وحالا که سیاست‌های حکومت ما مرگ بر آمریکا حال‌ام بااروپاییان مشکل دارن باید بچه‌هاشون بخوان بیان ایراندرکنارمردم ایران زندگی کنند تا واقعا بدونیم چه های ما مردم عادی برای حکومت با بچه های خودشون فرقی ندارین و اگرم میخوان برن خارج بفرستنشون چین و روسیه و کره شمالی!

  • ناشناس
    0

    چرا شبکه های خارجی باید بر علیه امنیت ملی اقدام کنن؟
    چرا نباید قانون مند باشن؟وبه قوانین ما احترام بزارن؟

  • ناشناس
    0

    متاسفانه دولت مردان ایرانی به تناقض گویی مشهورند.

  • ناشناس
    0

    وقتی شهروند کشور به خودی و غیر خودی تقسیم شد دیگر جایی برای برابری نخواهد ماندلذا از شعار برابری صرفا برای فریب عامه استفاده می شود هرچند عامه مدتی (43سال) فریب خورد به هرحال نسلی پیدا می شوند بر فریبکار بشورند که مصداق آن جنبش نسل هفتادی و هشتادی این کشور است

  • ناشناس
    0

    همه با هم برابرند فقط مسئولین برابرترند

  • 0

    همان بلایی که در مورد خودروسازی سرمون آوردند و ما را از بهترین خودروها مثل بنز و بی ام و محروم کردند برای فضای مجازی دارند انجام می دهند که آشغال های مجازی را به زور بدهند به مردم.

  • ناشناس
    0

    تنهادلخوشی جوانان ایرانی که اونم گرفتن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها