«ستاد امر به معروف» ساختاری خارج از ساختار!

کلام رهبر معظم انقلاب در ابتدای تاسیس ستاد در خصوص امر اجرا و سپردن اجرای امر به معروف به نهاد دیگر موثر واقع نشد و امور اجرایی در دستور ستاد قرار گرفت.

«ستاد امر به معروف» ساختاری خارج از ساختار!

این ستاد با ابتکار رهبر انقلاب نام ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر به خود گرفته بود که وجهه ای فرهنگی از خود بروز میداد لکن زمان تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با ظرافت خاصی کلمه احیا از نام ستاد خارج گردید تا کسانی که به دنبال امر اجرا در این نهاد بودند راحت تر به خواسته خود برسند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نظریه تفکیک قوا بنا نهاده شده و تقنین و قضا و اجرا را از یک دیگر مستقل نموده است. مانند بیشتر کشورهای دارای ساختار مدرن، شخصی مسوولیت کل حاکمیت را به عهده دارد که نامش رییس جمهور است، نهادی مسوول قانون است که نامش پارلمان است و اشخاصی مسوول تظلم خواهی و دادگری و رسیدگی به جرائم و تخلفات که نامش دادگستری است و شخصی که به اجرا میپردازد که نامش نخست وزیر است. همه این افراد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب میشوند. در کشور ما نیز چنین است و اگر به اسامی فوق توجهی نکنیم محتوای فوق چنین است: مسوولیت کل حاکمیت با ولی فقیه، مسوولیت تقنین به عهده مجلس شورای اسلامی، مسوولیت قضا به عهده قوه قضاییه و مسوولیت اجرا به جز در مواردی که در قانون اساسی به ولی فقیه سپرده شده با رییس جمهور است.

در یک نظام مدرن، قدرت خارج از ساختار، قدرت غیر رسمی است، نهادهای مدنی مدرن از قبیل اتحادیه ها، سمن ها، سندیکاها، خیریه ها و مانند آن ها قدرت های غیر رسمی و خارج از حاکمیت یک اجتماع مدرن اند.

در کشور ما به علت ورود یک باره و خارج از چارچوب ارکان مدرن و هجمه به ارکان سنتی در دوران مشروطه و سپس انقلاب اسلامی، ساختار سازی به صورت مطالعه و سنجیده نشده انجام شد. ساختار دیوان سالاری در کنار نهادهای سنتی تعارضاتی موجب گردید که تصمیم و تقنین، اجرا و قضا و کل مجموعه حاکمیت را دچار چالش کرده است که مطالعه درخور میطلبد.

یکی از این ساختارها ساختار ستاد امر به معروف است. این نهاد در سال ۱۳۷۲ به صورت جمعی طلبگی برای امر فرهنگی تبلیغ امر به معروف و نهی از منکر در کنار ستاد اقامه نماز و با ابتکار افرادی مانند حجت الاسلام قرائتی تشکیل و سپس در دوره های بعدی وجهه فرهنگ سازانه خود را از دست داد و تبدیل به نهاد اجرایی شد. نهادی اجرایی خارج از قوه مجریه و خارج از موارد مصرح در قانون اساسی که زیر نظر ولی فقیه قرار دارد. کلام رهبر معظم انقلاب در ابتدای تاسیس ستاد در خصوص امر اجرا و سپردن اجرای امر به معروف به نهاد دیگر موثر واقع نشد و امور اجرایی در دستور ستاد قرار گرفت. این ستاد با ابتکار رهبر انقلاب نام ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر به خود گرفته بود که وجهه ای فرهنگی از خود بروز میداد لکن زمان تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با ظرافت خاصی کلمه احیا از نام ستاد خارج گردید تا کسانی که به دنبال امر اجرا در این نهاد بودند راحت تر به خواسته خود برسند. تلاش های صورت گرفته در دوره سوم دبیری ستاد (از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰) در این زمینه موثر نیفتاد و ساختار غیر متمرکز ستاد و استقلال ستادهای استانی موجب گردید مخالفت ها با امر اجرا به بن بست برسد.

پس از آن دوره و در دوره چهارم که از سال گذشته شروع شد، با بروز کردن روش های سابق و طرح هایی مانند صدور برگه های جریمه برای اعمالی خاص و دستور به عدم امکان ورود به مترو توسط شهروندان خانم چالش ها افزایش یافت تا جایی که امروز نخبگان بخشی از اتفاقات جامعه را معلول این ساختار می دانند.

* حجت الاسلام دکتر جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر

منبع: ایسنا پلاس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • سمی
    3

    شما خودتان هم خارج از ساختار ملت هستید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اقای دکتر محبی پس این ستاد ی که اینک مردم ملاحظه میکنند با توجه به صحبت های شما مد نظر رهبر معظم انقلاب نبوده یعنی عدول و تمرد کردند از دستورات ایشان بهمین مناسبت تمام این مسئولین خودسر که چهره جامعه ایران را با مدیریت های غلط خودشان به اشوب کشیده اند باید برکنار و محاکمه شوند بخصوص هاشمی گلپایگانی و کاظم صدیقی متاسفانه جوانان بی تجربه انقدر اش را شور کردند که ملا صدر از عراق دارد برای ایران عربده کشی میکنه و کشور اذربایجان هم داره شاخک هاشو برای ایران تکان میدهد ملخخورهای نیمه وحشی هم که فعلا از این وضعیت ایران عروسی گرفته اند

  • احمد
    1

    سلام برخورد قهری با مسأله ی حجاب جواب نمی دهد.امر به معروف با چماق به منکر تبدیل می شود.این کار ظریفی است که باید از زاویه ی باتوم و اسلحه به دور باشد.همین برخورد قهری موضوعات را امنیتی می کند و درگیری ایجاد می شود.

    نظرات شما -
    • حجاب آزاده
      0

      در قرآن برای برخورد با بی نماز دستوری نیامده
      برای برخورد با بی حجاب دستوری نیامده
      فقط گفته نماز بخونین و حجاب داشته باشین
      اما برای برخورد با زناکار و فحشا دستور آمده
      بهتره که لااقل قانونهاتون با قرآن و کلام خدا مطابقت داشته باشه
      در دیگر کشورهای اسلامی مث سوری لبنان . .... حجاب آزاده

  • ناشناس
    2

    مملکت را سپرده اند دست آتش به اختیار های نادان آتشی در کشور شعله ور کرده اند .قانون و این داستانها را کرده اند آش کشک خالشون هر جور بخواهند تفسیر میکنند و برای خودشان تغییر داده اجرا میکنند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      خب شما هم مثل اینها چندین سال به صورت تخصصی درزمینه ای کار کنید بعد تفسیر کنید

    • ناشناس
      0

      مثل بسیجی که سال ۹۶ تو دانشگاه شیراز بهش میگفتن تجمع ما قانونیه میگفت غلط کردین قانون اینجا منم

  • متفاوت
    0

    کسی نمیدونه ، شاید گربه هم به همین خاطر با خاک لاپوشونی میکنه شاید.

  • ناشناس
    2

    امر به معروف ونهی از منکر با ضرب زور جواب نمیدهد،اصولاهر امر فرهنگی اگر باید نهادینه شود و به صورت یک هنجار از سوی جامعه باطیب خاطر پذیرفته شود باید سالها به صورت علمی وبا مشورت‌علمای علم روانشناسی ،جامعه شناسی انسان شناسی و......بررسی وبا مشارکت مردم اجرایی گردد،اینو چطور باید به شما تفهیم کرد؟!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      خب حرف شما جواب دارد، وقتی دنیا به سمت بی حجابی و بی بندوباری می رود ما منتظر باشیم تا هزاسال بعد روانشناسی و.... اثرکند والبته جواب های دیگری که دراین مقال نگنجد

  • خون جیگر
    0

    لعنت و نفرین خدا بر کسانی که زندگی ما را به این روز انداختند مخصوصا آخوندهای دو زاری

    نظرات شما -
    • لعنت بررضاشاه
      8

      نفرین بر رضاشاه بی حجابی هی امروز نتیجه ممنوعیت حجاب آن دوره است

    • ناشناس
      0

      الهی الهی الهی الهی الهی الهی روزگار و زندگی مردم و جوانان را سیاه کردن بیچارگی تو مردم آوردن فقر به زندگی مردم داد ن نجات مردم نزیدیک است به حق آقا امام حسین ذله شدیم دیکه

  • ناشناس
    0

    ‌ای‌کاش‌ناُ‌سیس‌نمی‌شد‌.....

  • ناشناس
    0

    ما که نمی‌خوایم شما هی بخواید هی بخواید نمیشه فقط یک حالت داره برید گم شید درست میشه

  • ناشناس
    2

    فقط اینو میدونم که حجاب اجباری صنعت گردشگری ایران رو نابود کرد.ایران به خاطر حجاب اجباری هیچ وقت نمیتواند میزبان تورنمنت ورزشی جهانی باشد میخواهید قبول کنید یا قبول نکنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      ایران چندین تورمنت ورزش بانوان برگزارکرد از فوتبال چمن گرفته تا شنای زنان باحضور داوران بین المللی و والیبال ....

  • دح
    20

    تا نباشدچوب تر فرمان نبرد گاو و خر منظورم هوس بازهایی هست که خیلی بی حجاب هستن

    نظرات شما -
    • تاکان
      2

      تا نباشد ساندیس فرمان نبرد ساندیس خوران

    • 1

      به نظرم چوب خشک رو تو بیشتر اثر کنه. ملتفتی که؟

    • ناشناس
      1

      زیادی به دنبال چوب تر رفتید مثل خر تو گل ماندید!!!!!!

  • ناشناس
    0

    این جوجه ملا چه چرندیاتی می بافه

  • ناشناس
    2

    یک سوال پهلوی امر به معروف نداشت
    پس چرا مردم حجاب دوست داشتند چون دنبال عدالت می گشتند
    عدالت گم شد دزدی و فحشا هم زیاد شد

    نظرات شما -
    • حجاب اختیاری مضحک است
      5

      در زمان پهلوی نمیشد بهمشروب خورها اعتراض کرد والبته بی حجابی جباری بود نه حجاب اختیاری

  • آخوند کم فیلم بیا
    0

    جمع کنید برید انگلستان و روسیه. تمام مشکلات کشور خود به خود حل میشه

  • ناشناس
    2

    مردم مذهبی امربه معروف و نهی از منکر که مثل نماز و روزه از واجبات است را انجام نداده اند تا لازم شد ستاد احیا تشکیل شود و البته بیشتر فشار روی پلیس آمد اما یک سوال چرا بجای شما آقای هاشمی گلپایگانی دبیرشد چرا علی غلامی یا علی تقوی یگانه که الان از مشاورین است دبیر نشده اند؟

  • 1

    چرا یه ستاد جلوگیری از دزدی نمیذارید؟ البته به شرطی که مسئولینش رو از دزدها انتخاب نکنید!

  • ناشناس
    0

    آقای دکتر! قوا از هم منفک هستند آیا مستقل هم هستند!؟ همه ازرهبر دستور می گیرند چطور شما به اطلاق مستقل می دهید!؟

  • ناشناس
    1

    سقز در خ و ن است

  • ناشناس
    1

    تلاش جمهوری اسلامی در یکپارچه کردن مردم برای اطاعت از فرامین حکومت اسلامی و اجرای آن، باعث شده است که حکم اجبار در تمام نهادهای مسئول در اداره کشور بوجود بیاید و در عمل مردم هیچ اختیاری در رد یا پذیرش امر حکومت را ندارند.

  • نا شناس
    0

    عامر به معروف باید عامل باشد ولی متاسفانه کسانیکه در اجرای طرح امر به معروف هستند اساسآ معروف را نمیشناسند که بخواهند به آن امر کنند بلکه نظرات و عقده های شخصی را جایگزین امر الهی میکنند و موجب سرخوردگی جامعه و نفرت از دین میشود.
    در کجای حکومت علی علیه السلام و حضرت رسول این موارد دیده شده ولی در دوران معاویه بسیار شاهد این نوع برخوردهای صلیقه ای بودیم که بنام دین بخورد مردم داده شد.
    این آقایان گویی جز نفرت پراکنی و ایجاد چهره پلید از دین ماموریتی نداردند ودر راستای سیاست دین زدایی جهانی عمل میکنند.

  • ناشناس
    0

    بطور کلی اموری که اساسا مردمی هستند چنانچه دولتی شوند از یک سو کارایی خود را از دست خواهند داد و از طرف دیگری مردم در مقابل آنها قرار میگیرند.از وقتی حوزه های علمیه بشکلی به دولت وابسته شدند، فریضه امر به معروف و نهی از منکر دولتی شد،هیئت های مذهبی دولتی شدند،دیگر پشتوانه واقعی مردمی ندارند،چون حکومت اسلامی است،همه نهادهای مذهبی و مناسک بوسیله دولت برنامه ریزی میشود،یعنی دین حکومتی میشود حال آنکه حکومت باید دینی شود.

  • داریوش
    0

    با ترفند حجاب و مسایل پیش و پا افتاده شما ها بیت المال را به تاراج می برید و دزدی سیستماتیک را رواج می دهید ... آخوندی که مهارتی رای خدمات به عموم مردم را ندارد حقوق نجومی می گیره و چرند می گوید ...
    از خدا بترسید و حقوق به حق مردم را خرج اتینا نکنید ...

  • ناشناس
    0

    رهبر غلط کرد با هفت جد و آبادش

  • ایرانی
    0

    بفکر آب و نان ملت باشید ..........این کار از صد تا امربمعروف و نهی از منکر واجب تر است ......

  • ناشناس
    0

    کاسبی درست کردین برای خودتون ،پول میگیرین حناق شه این پولها که از مردم میگیرین و اون خونه که تو خیابونه احتشامیه پاسدارانه و بالاشهره ستاده امره به معروفه باید فروخته بشه و پولش خرج مردم ببینوا بشه شما دفترتونو ببیرید تویه مسجد و جایی در پایین شهر .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها