رهبر اپوزیسیون بلاروس:

روسیه دیگر نمی‌تواند با تزریق پول و حمایت نظامی، لوکاشنکو را سر پا نگهدارد

رهبر اپوزیسیون بلاروس بر این باور است روسیه ضعیف شده به واسطه جنگ اوکراین می‌تواند یک فرصت برای بلاروسی‌های طرفدار دموکراسی باشد.

 روسیه دیگر نمی‌تواند با تزریق پول و حمایت نظامی، لوکاشنکو را سر پا نگهدارد

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس پس از ادعای پیروزی الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۲۰۲۰ از کشور گریخت و به لیتوانی رفت.

وی در جریان سخنرانی کنفرانس امنیتی ورشو گفت که بر این باور است ناکامی‌های روسیه در اوکراین می‌تواند باعث کاهش قدرت لوکاشنکو شود.

وی افزود: ما یک روسیه ناکام داریم که دارد در جنگ اوکراین شکست می‌خورد. مسکو دیگر نمی‌تواند لوکاشنکو را با تزریق پول و حمایت نظامی مانند ۲۰۲۰ سر پا نگهدارد.

رهبر اپوزیسیون بلاروس همچنین گفت: مردم بلاروس آماده مبارزه برای کشورشان هستند. آنها این را دو سال است که اثبات کرده‌اند. شاید دیگر شاهد راهپیمایی‌های زیبا در خیابان‌های بلاروس نباشیم اما بدان معنی نیست که مردم از اعتراض دست کشیده باشند.

رهبر اپوزیسیون بلاروس در ادامه صحبت‌های خود گفت: "کابینه متحد انتقالی" در واکنش به جنگ تشکیل شد چون متوجه شدیم که استقلال ما در خطر است. این کابینه انتقالی مانند یک نهاد تصمیم گیری مرکزی خواهد بود. افرادی که اکنون در کنار رژیم هستند، حتی افراد شبه نظامی یا نظامی، یک مکان سازمان یافته را خواهند دید که می‌توانند وارد آن شوند و موضع خود را تغییر دهند.

وی گفت: اطرافیان لوکاشنکو ممکن است از رژیم حمایت کنند چون اینطور برایشان بهتر است، به  آنها حقوق پرداخت می‌شود اما این افراد اصلا از جنگ حمایت نمی‌کنند. این کابینه نیز به درخواست مردم بلاروس سازماندهی شد. آنها می‌خواهند نیروهای اصلی را در یک ساختار متحد کنند.

رهبر اپوزیسیون بلاروس در ادامه گفت: باید روی مسائلی چون زبان، هویت، ترویج فرهنگ خود تمرکز کنیم. ما می خواهیم هویت خود را بازیابی کنیم. ما برای هویت خود می‌جنگیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها