کیهان: در فضای مجازی، جمهوری اسلامی سرنگون شده است!

«اگر در دو هفته‌ گذشته مخاطب رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه بودید حتما به این نتیجه می‌رسیدید که جمهوری اسلامی آخرین روزهای خود را سپری می‌کند.»

کیهان: در فضای مجازی، جمهوری اسلامی سرنگون شده است!

روزنامه کیهان در ادامه نوشت: اگر اخبار را فقط در شبکه اجتماعی اینستاگرام دنبال می‌کردید مطمئنا خودتان را برای ۴۸ ساعت پایانی رژیم[!] آماده می‌کردید و اگر از کاربران پَروپا قرص توئیتر می‌بودید، آنجا دیگر جمهوری اسلامی سرنگون شده و بحث بر سر طراحی پرچم حکومت جدید ایران بود! اما واقعیت میدانی نیز چنین اخباری را تأیید می‌کرد؟

بیایید به یک تجریه تاریخی نه‌چندان دور مراجعه کنیم. تقریبا ۵ سال پیش در دی‌ماه ۱۳۹۶ ناتوانی دولت دوازدهم در عمل به وعده‌های اقتصادی خود و افزایش سرسام‌آور تورم در حالی که برجام هنوز برقرار بود، زمینه‌ساز موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران شد. اعتراضاتی که خاستگاهی اقتصادی و فراگیر داشت اما با گذشت زمان تبدیل به آشوب و اغتشاش شد و مردم معترض در ادامه از همراهی با آشوبگران و اقدامات ساختارشکنانه آنها خودداری کردند.

حوادث دی‌ماه 1396 چه از نظر تعداد افراد و چه از نظر تعداد شهرهای درگیر، بزرگ‌تر از آشوب آبان 1398 و به مراتب گسترده‌تر از اغتشاشات این روزها بود.(دی‌ماه 1396 حدود 160 شهر و در آبان 1398 حدود 100 شهر درگیر بودند.) در بحبوحه آشوب‌های دی‌ماه 1396 نیز در فضای غالب شبکه‌های اجتماعی، آشوبگران به‌عنوان اکثریت بازنمایی می‌شدند و ادامه عمر جمهوری اسلامی بیش از چند روز تخمین زده نمی‌شد اما6ماه بعد با فروکش کردن آشوب، دانشگاه مریلند آمریکا در تیرماه 1397 نتایج نظرسنجی میدانی خود از مردم ایران پس از حوادث دی‌ماه 1396 را منتشر کرد که با بازنمایی آشوب‌ها در فضای مجازی اختلاف معناداری داشت: «بیشتر ایرانیان از قوه قضائیه می‌خواهند معترضانی(اصطلاحی که در گزارش مریلند آمده) را که علیه اسلام یا نظام حکومتی ایران شعار می‌دادند محاکمه کند... و کسانی را که به اتهام حمله به پلیس، آسیب رساندن به اموال عمومی یا آتش زدن پرچم ایران مجرم شناخته می‌شوند، به شدت مجازات کند.»

آن‌طور که گزارش مرکز مطالعات امنیتی و بین‌المللی دانشگاه مریلند می‌گفت: «دو نفر از هر سه نفر موافق برخورد نیروی انتظامی با معترضین[!] بودند. 75 درصد از مردم شدت برخورد نیروی انتظامی را مناسب ارزیابی کرده و یا خواستار برخوردی شدیدتر بودند و تنها 14 درصد معتقد بودند پلیس بیش از حد خشونت به‌کار برده است.» سؤال این بود؛ اکثریت معترضی که در فضای مجازی خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی بودند، کجای میدان واقعیت قرار داشتند؟

7 ژانویه 2021 (18 دی 1399) مدیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام از تعلیق حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا حداقل به مدت دو هفته در این شبکه‌های اجتماعی خبر داد و در توضیح این اقدام گفت: «ما آن را حذف کردیم... زیرا معتقدیم که به جای کاهش خطر به خشونت مداوم کمک می‌کند.»(این تعلیق اندکی بعد به مدت دو سال تا 2023 تمدید شد) دو روز بعد شبکه اجتماعی توئیتر حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا را برای همیشه مسدود کرد و در بیانیه‌ای نوشت: «ما به‌صورت دائمی این حساب کاربری را به‌دلیل خطر ترغیب ‌به ایجاد خشونت بیشتر، مسدود کرده‌ایم.»

سه روز بعد حساب ترامپ در شبکه اجتماعی یوتیوب نیز ابتدا به‌صورت موقت و سپس برای مدتی نامعلوم تعلیق شد. سخنگوی یوتیوب در این زمینه گفت: «با توجه به نگرانی‌ها درباره احتمال افزایش خشونت، کانال دونالد ترامپ همچنان در وضعیت تعلیق باقی می‌ماند.» این اتفاق در حالی می‌افتاد که ترامپ میلیون‌ها دنبال‌کننده در این شبکه‌های اجتماعی داشت، تنها در توئیتر دنبال‌کنندگان او به بیش از 88 میلیون می‌رسید و همچنین بیش از 75 میلیون نفر از مردم آمریکا نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری همان سال به او رأی داده بودند.

این رخدادها ظاهری‌ترین سطح از واقعیتی است که می‌گوید تولید، انتشار و توزیع محتوا در فضای مجازی توسط ابرشرکت‌های خدمات‌رسان این حوزه، سوگیرانه مدیریت می‌شود

دونالد ترامپ در حالی که هنوز به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده قدرتمندترین فرد اجرایی این کشور بود، پیش از ترک کاخ سفید به علت ترویج و دامن‌زدن به خشونت، امکان هرگونه فعالیت در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی را از دست داد. او برای ارتباط با هوادارانش یک وبلاگ راه‌اندازی کرد اما آن وبلاگ نیز در کمتر از یک ماه مسدود شد. ترامپ با سرمایه‌ شخصی‌اش شبکه اجتماعی مخصوص خود به نام «تروث سوشال»(truth social) را پایه‌گذاری کرد اما مدتی بعد این نرم‌افزار نیز از فروشگاه‌ رسمی نرم‌افزار گوگل حذف شد تا دسترسی کاربران گوشی‌های هوشمند به شبکه اجتماعی ترامپ محدود شود. مثل همیشه علت این اقدام یک چیز عنوان شد: «تشویق به خشونت».

ترامپ هرگز در حساب کاربری‌اش ساخت کوکتل مولوتوف، خلع سلاح پلیس، حمله به نیروهای امنیتی و... را آموزش نمی‌داد. همه این محدودیت‌ها برای رئیس‌جمهور وقت آمریکا فقط به‌دلیل تصرف ساختمان کنگره توسط هوادارانش و سکوت او رخ داد. بر این اساس تعلیق حساب‌های کاربری مؤثر در آشوب‌های اخیر ایران که به ترویج خشونت علیه پلیس و تخریب اموال عمومی در شبکه‌های اجتماعی اقدام می‌کردند؛ انتظاری کاملا منطقی بود. اما هرگز چنین اتفاقی از جانب توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و یوتیوب رخ نداد.

محتوای حساب‌های کاربری شاخص که مملو از نفرت‌پراکنی، تشویق به خشونت، درگیری و تخریب اموال عمومی بود هرگز حذف نشد و صفحات این کاربران از دسترس خارج نشدند. نه‌تنها این اتفاق رخ نداد بلکه توییتر با زبان فارسی در حساب رسمی خود به کاربرانش آموزش داد که چگونه موقعیت مکانی خود را مخفی نگه دارند و چگونه با حفاظت از داده‌های خود در این شبکه اجتماعی ردپای مجازی خود را از دسترس خارج کنند تا در صورت دستگیری خطری متوجه‌شان نباشد. توییتر سکویی بی‌طرف برای ارتباط افراد و انتشار آزاد اطلاعات نبود، آنها آشکارا یک سوی نزاع ایستاده بودند و خدمات مشاوره آشوب ارائه می‌دادند. همین رویکرد در مورد شرکت متا(مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ) نیز صدق می‌کرد. متا در اولین موضع‌گیری خود بدون پذیرش و یا حتی تحقیق درباره نقش سکوهایش برای ترویج خشونت در ایران، خواستار «احیای حق مردم ایران برای دسترسی به اینترنت» شد.

متا مدتی بعد تصریح کرد: «ما نه دسترسی به اپلیکیشن‌هایمان در ایران را محدود کرده‌ایم و نه صدای کسی را به نفع دولت ایران سانسور می‌کنیم. تمرکز ما بر فراهم کردن امکان دسترسی هرچه بیشتر کاربران به خدمات و انتشار محتوای مدنظر آنهاست.» این در حالی بود که آنها پیش‌تر سابقه محدود کردن محتوای کاربران در موردی مشابه را داشتند و شبکه‌ای از حساب‌های کاربری جعلی طرفدار ترامپ را شناسایی و مسدود کرده بودند. طبق اعلام شرکت متا این شبکه شامل ۶۱۰ حساب کاربری، ۸۹ صفحه فیس‌بوک، ۱۵۶ گروه و ۷۲ حساب اینستاگرامی می‌شد که 55 میلیون نفر را تحت تأثیر خود قرار داده بود. توئیتر نیز حساب کاربری واقعی 70 هزار طرفدار ترامپ را به‌دلیل خشونت‌طلبی مسدود کرده بود. ظاهرا از نظر این خدمات‌رسان‌های عمده شبکه‌های اجتماعی، قوانین مربوط به ترویج خشونت شامل کاربران ایرانی نمی‌شد و آنها به هیچ عنوان حاضر به شناسایی حساب‌های جعلی و یا محدودسازی حساب‌های واقعی مروج خشونت در ایران نبودند. مسیری که آنها طی می‌کردند و برخلاف قوانین خود، کاربران ایرانی را به آن سوق می‌دادند به حداکثر رساندن خشونت، آشوب و ویرانی در خیابان‌های ایران بود. در حوادث اخیر ایران، حتی موتور جست‌وجوی گوگل نیز بی‌طرف نبود. این شرکت در اقدامی بی‌سابقه پیوند فیلترشکن خود را در صفحه اصلی موتور جست‌وجوی فارسی گوگل قرار داد تا دسترسی به محتوای خشونت‌طلبانه را تسهیل کند.

این رخدادها ظاهری‌ترین سطح از واقعیتی است که می‌گوید تولید، انتشار و توزیع محتوا در فضای مجازی توسط ابرشرکت‌های خدمات‌رسان این حوزه، سوگیرانه مدیریت می‌شود. در سطحی عمیق‌تر الگوریتم‌های سازنده این خدمات هستند؛ آنها تعیین می‌کنند چه چیزی را ببینید، چه چیزی را باور کنید و حتی چگونه فکر کنید. حالا شاید به پاسخ سؤال‌مان رسیده باشیم؛ اختلاف معنادار فضای مجازی با فضای واقعی از این جهت‌گیری ساختاری ناشی می‌شود.

در این فضا محتواهایی با کلیدواژه‌های همسو (مانند «مهسا امینی» یا «حجاب اجباری») صدایی بلندتر و پژواکی بیشتر از محتوایی با کلیدواژه‌های ناهمسو (مانند «سلیمانی» یا «الاقصی») پیدا خواهند کرد و در نتیجه بازنمایی اکثریت و اقلیت مطابق واقع نخواهد بود. با این حساب جمهوری اسلامی سقوط خواهد کرد اما فقط در دنیای مجازی؛ برای مشاهده واقعیت کافی است گوشی هوشمند خود را کمی کنار بگذارید، به بیرون بروید و در دنیای حقیقی با امنیتی که جمهوری اسلامی در یکی از ناامن‌ترین مناطق جهان برای‌تان پدید آورده از قدم‌زدن در خیابان لذت ببرید و ببینید آن بیرون خبری نیست!

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 75
  • ناشناس
    22

    با کیهان موافقم...
    ببینید جمعیت ایران هشتاد میلیون نفر هست
    ولی چه تعداد به خیابان‌ها آمدند؟؟؟؟
    واقعا خنده داره اگه یه عده فکر می‌کنند حکومت به این راحتی سرنگون میشه...
    در واقع در شبکه‌های مجازی ضد حکومتی ها از آرزوهای خود می‌گویند
    اما واقعیت چیز دیگری است....
    زمان شاه ،تمام مردم به خیابان‌ها می آمدند و تمام ادارات دولتی و خصوصی و حتی ارتش هم به مردم پیوسته بود که انقلاب شد....
    اما الان یه گروه اقلیتی فکر می‌کنند همه همراه این‌ها می‌شوند درحالیکه در واقعیت ما چیز دیگری می‌بینیم...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ایا انها که به خیابان نیامدند همه از حکومت راضی هستند؟؟؟؟ یا ان عده که امدند کف خیابان جان خود را کف دست گذاشته و قید جان خود را زده بودند ولی خیلی ها نمی توانند از این ریسک ها بکنند تا به وقتش. متاسفم برای حکومت که همه چیز را طبق ذهنیات مریض خودش تحلیل و تفسیر می کند. ای کاش تا دیر نشده حکومت دست به اصلاحات ساختاری و اصلاح قانون اساسی بزند و اقایون هم کماکان سر قدرت باشند ولی مردم را هم بصورت کامل و با نظارت استصوابی حذف نکنند که عاقبت خوبی ندارد

    • ناشناس
      0

      به یه نکته مهم دقت نکردی
      اکثر مردم مخالفن اما جرات بروز عملی ندارن
      من به عنوان یه کارمند در محل کارم میبینم همه مخالفن

    • ناشناس
      0

      شب درازه !جمعییت ایران ۸۴ میلیونه حکومت در طی۴۴ سال گذشته با توسعه فقر !ازار واذیت گرانی وسرکوب مردم رمق انها را گرفته است با تنگنای معیشت که ناجوانمردانه ترین روشهاست . انها را انقدر گرفتار کرده که امیدی به اثر گذاری نمی بینند امانارصایتی ونفرت انها را در همه جا می توان دید تحت فشارهای سرکوبگرانه همین چند نفر معترص هرکدامشان به صدهزار متملق چاپلوس شرف دارند چون باحمایت رسمی حکومت به میدا نیامده اند با فشار حراست اداره نیامده اند واز مزایای گوناگون برخوردارنیستند !
      جمعییت های شرکت کننده در اخرین راهپیمایی وانتخابات ریاست جمهوری هم تشان داد که اوضاع چقدر اشک اور شده لین نمایشها که زمانی نشانه ارادت وحمایت از حکومت بود الان نشانه خجالت شده !اوهنوز نشان دهنده عمق محبوبیت!! ان بین مردم است ! صمنا هرسکوتی نشانه رصا نیست احمقها چنین سکوتی را نشانه حمایت ازخود تلقی میکنند اگر فشارها اندکی بیشتر شودواتشفشان خشم همین مردم گرفتار وتحت فشار طغیان کند انوقت نمونه ای از خشم الهی که علی ع مالک اشتر را از ان برحذر داشت را با دیدگان بی بصیرتتان خواهید دید !

    • فرشید
      0

      کشته مرده این منطقتونم که انگار میخواید خودتونو گول بزنید.خوب اگر جمعیت مخالفای شما سی هزار نفرن رفراندوم برپا کنید تا ببینید حتی یک درصد هم موافق ندارید.
      اگر با گول زدن خودتون مشکل حل میشه که هیچی ولی من توی تموم طایفه و اقوام اشنایانی که دارم حدود هزار نفر یک نفرشون موافق نظام نیستن.
      حالا خودتون کلاهتونو قاضی کنید

  • ثروتی
    1

    تندرو ها مملکت را به فنا دادند اون روزی که ریسی یکمرتبه قیمتهارو ۴۰۰درصد بالابرد وگفت فقط ۴قلم هست و برابرش حقوق هارو ۱۰درصد افزایش داد و بقیه رو به آینده وعده دادمالیاتهارو چند برابرکرد باید فکر چنین روزی می کردید قطعا مشکل اصلی مشکل اقتصادیه- جایی که شما هیچ مشکلی ندارید توپ توپ

    نظرات شما -
    • 0

      پیامبر فرمود از نشانه های اخرالزمان به حکومت رسیدن احمقهاست !!

    • فرشید
      0

      داداش چجوری حساب کردی چهارصد درصد؟هزار درصدم طی یکسال بیشتر شده قیمتها.کرایه تاکسی هزاری شده ده هزار،روغن ده هزاری شده صد هزار،برنج پونزده تومنی شده صدهزار

  • ناشناس
    1

    کی میگه اگر به مردم برسند اگر پولا روانه لبنان وبچه لاشخورای مسولین و عراق و فلسطین وسوریه و خرج عیاشی و خرج خونه های لاکچری که جهل سال پیش در یه لانه کلاع در زیر زمین زندگی میکردن نشه ایران ایرانی آباد خواهد شد وپولا خرج این کشورای کمونیستی وقرادهای پنهان ووو

  • سرباز خمینی
    0

    جناب شریعت مداری-- دشمن واقعی مردم و اصل جمهوری اسلامی اشخاصی تند در تفرقه افکن نفرت پراکن چون خود شما هستید !! آرامش جامعه به شما آرامش نمی دهد و با حمله عمدی و بیجا به این و آن باعث‌التهاب کشور میشوید!! با یک هفته ارامش شما و عباسی و رسایی و دیگر همفکر ها تون دست بکار میشوید و دشمن تراشی و نفرت پراکنی می کنید و با پول ملت و تریبون مجانی تخم نفاق و دشمنی می کارید که در نا آرامی های اینچنینی ثمر متعفن و اتشین آن دامن خشک و تر را با خود می سوزاند -- ادرس غلط ندهید چون کاری که با دشمنی از موساد ساخته نیست شما دوستانه انجام میدهید

  • ناشناس
    1

    این حکومت و انقلاب نابود شدنی نیست چونکه به هر قیمتی شده حتی اگر در کل کشور حمام خون راه بیفتد باقی می ماند تا به مسیرش ادامه داده و به اهداف داخلی و برون مرزی اش برسد!

  • متفاوت
    0

    شما هم روزنامه تون رو یک زوز فقط یک روز درشو ببندید برید توخیابون لذت برید.چقدرحرص پول میزنید ؟ ماگریک روز کارنکنیم نون شب نداریم بخوریم چطور انتظار دارید بریم تو خیابون قدم بزنیم و لذت ببریم؟دزدهای نا امن سرگردنه اصلا میزارن بیکاربشیم بریم توخیابون؟چه حرفهایی میزندیا!!!!!!

  • رضا
    0

    امتحانش برات مجانیه،بیا کف خیابون تا بهت ثابت بشه،البته اگه وجودشو‌داشته باشی و نترسی

  • مهردادی
    3

    اف بر ان وجدان نداشته ات ، حالا که نسبت به ۵ سال پیش قیمت ها ۱۰ برابر افزایش یافته و گرانی سرسام اور کمر همه اقشار را شکسته است ایا این گرانی ها زمینه ساز این بحران جدید نشده است ؟ ایا ناتوانی دولت کلاس پنجمی زمینه ساز این بحران ها نبوده است ؟ مثلا در تحلیل ات می خواهی بگویی دولت قبل ضعیف بوده اما این دولت بی نظیر !!! ؟؟؟ این دولت فقط در یک سال عمر بی برکتش بفرما چه کالایی را از دو تا ده برابر نکرده است ؟ قند ، شکر ، روغن ، لبنیات ، گوشت ، مرغ ، تخم مرغ ، روغن ، حبوبات ، برنج ، مسکن ، اجاره ، ماشین و.... ؟؟؟

    نظرات شما -
    • ربذلدائت
      0

      من شدیدن تخریب اموال عمومی و خصوصی رو محکوم میکنم اما دو سوال مهم 1- چرا یک حاکمیت از چن اپلیکیشن و سایت و برنامه کامپیوتری میترسه !؟ مگر خودش رو قدرت برتر منطقه نمیدونه 2-مردم چه وقت کی کجا چجوری اعتراض و انتقاد و مخالفت خودشون رو با هر چیزی حتی با مسئولین مملکتی اعلام کنن و نظراتشون هم اجرایی بشود !؟ مخالف بودن جرمه مگر ؟

  • ناشناس
    2

    سعید الصحاف هم همینطور صحبت می کرد حالا کجاست؟

    نظرات شما -
    • اکبر
      1

      سعید الصحاف یادته تا یه روز قبل سقوط رجز میخوند

  • ناشناس
    6

    آقای شریعتمداری
    در انتصابات ریاست جمهوری و مجلس فاتحه حکومت مشروع را خواندید.
    امروز هیچکدام از حاکمان فعلی طبق قانون اساسی مشروعیت ندارند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      45

      چرت وپرت نگو بابا؛حاج حسین یه دونه ست.به قول کیهان ،نظام جمهوری اسلامی فقط درفضای مجازی که هدایت آن دردست استکباراست سقوط میکندنه درواقعیت!

    • ناشناس
      35

      انتخابات نه انتصابات
      فعلا که فاتحه اتحادیه اروپا ، ناتو و ...دارد خوانده می شود

    • ناشناس
      0

      درست گفتیدشمااهل فاتحه خواندن هستید چون نانتان ازاین راه درمی‌آید اما اروپاییها به فاتحه اعتقادی ندارند نانشان ازراه دیگری است

    • 0

      دهه نودی ها, در اثر کمبودها و فشارهای اقتصادی , آخر قاتلین انقلاب شدند.

    • به ناشناس11:41:52
      0

      حاج یعنی پولی که به عربستان دادیم برای کشت و کشتار....
      حاجیها وقتی پول کشور رو بردن از کشور و سند خوش خدمتی به عربستان رو گرفتد مجوز تجاوز و بد رفتاری به هموطنانمون رو به کشورهای خلیج دادند .......
      اخرش هم یه لایک بهتون داد عربستان ....
      حالا هم حاجیت و ببند یجا مردم رو گاز نگیره

  • ناشناس
    4

    مهم اینه که محبوبیت جمهوری اسلامی از میان مردم رفته !
    با این همه دروغ و ریا و فساد و اختلاس و....که مسئولان به بار آوردن!
    بیشتر اونهایی رو هم که فکر می کنید هوادار شما هستند اگه دو روز مواجب بهشون نرسه از همه شاکی تر و معترض تر می شن !
    امنیتی هم که شما منتش رو سر مردم می ذارید قبل از انقلاب هم بود چه بسا و مطمئنا بیشتر!
    امنیت چند شاخه داره ، یکی از شاخه هاش امنیت اقتصادی ست که مردم ما ندارند !
    این گرانی های سرسام آور و روز افزون !
    بورس که سرمایه ی مردم رو به فنا داد! موسسات مالی ...!
    افزایش سرقت ها و دزدی ها و اختلاس های کلان! و...
    نبود شغل های دائم و با ثبات ...
    قرادادهای موقت با حقوق برده داری!
    همین نبود امنیت اقتصادی و افزایش فقر ، روح و روان مردم رو نشانه رفته و باعث افزایش خشونت،طلاق وخودکشی و ناامیدی به آینده خود و فرزندانمون شده!
    از همه بدتر اینکه وقتی صبح از خانه، خودمون یا بچه هامون پامون رو می ذاریم بیرون نمی دونیم قربانی کدام دست بی قرار و بی کفایتی خواهیم شد!
    امنیت فقط این نیست که یک دشمن خارجی از بیرون حمله کنه ،
    از نظر مردم کاسبان تحریم و متملقان و افراطیونی چون شما بدترین و خطرناک ترین نوع دشمن هستید!!!




    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      احسنت

    • ایرونی
      1

      امنیت اقتصادی -روانی -اجتماعی-سیاسی-.......نداریم وبه لطف سپاه وبسیج ویگان ویژه سرکوب امنیت جسمی هم نداریم..........

    • ناشناس
      0

      افرین

    • دروود بر شجاعت
      0

      جمهوری اسلامی قرار بوده یکی از احزاب باشه که انقلاب را دزدیده
      خشت اول رو کج گذاشتن .....

    • ناشناس
      15

      ما جانمان را برای جمهوری اسلامی میدهیم
      تو برای کی جان میدی؟
      رضا پهلوی ، مصی ، محسن سازگارا...

    • امیر ب ناشناس
      2

      جناب ناشناس خفه شو جیره خوار دولت ساندیس خور

    • در جواب امیر
      3

      از ادبیاتت معلومه چه کاره ای...
      دم جمهوری اسلامی گرم که هر چی اراذل تو مملکت هست باهاش دشمنند

    • ...
      3

      این نظر شماست عزیزجان؛
      نه نظر حداقل 50+ 1 نفر ایرانی.
      ضمنا، اونایی که میگن مخالفین میترسند بریزن توخیابون ، پس غلط می کنن زر زر کنند.
      اگه کارد به استخون کسی در هر موضوعی برسه، طرف از جونش هم میگذره. پس همش دروغ میگویید و اراجیف می بافید و آروغ ناشتا می زنید.
      خخخخخخخ

    • 1

      شمایی که جانت روبرای جمهوری اسلامی میدی برو بده ! فقط سرجدت چند تا مشخصه ازقران ونهج البلاغه وتطابق ان با روش حکومت علی وپیامبر دراثبات اسلامی بودن اون بیار شاید ما بیدینها هم به شما ایمان اوردیم !

  • ناشناس
    0

    بله اگه مردم بعد 44 سال تبعیض و فساد بازم همون مردم سر به زیر باشن و "بیرون خبری نباشه" معلومه خوب شستشوی مغزیشون کردین و باید بهتون تبریک بگم "کیهان نوردای حرفهای"...

  • ایران مظلوم
    0

    شاید کفر پایدار بمونه اما ظلم پایدار نمیمونه ، اگر فکر کردید که میتونید به بهانه پایدار موندن حکومت اسلامی دست به هر ظلمی بزنید (مثل کشاندن مرز به خارج از کشور ، باج دادن به ابر قدرت ها به هر قیمت، کشتار و خفه کردن اعتراض مردم ، گرسنگی دادن به مردم جهت اینکه فکرشون مشغول نون دراوردن باشه تا به کارهایی که شما میکنید وقت نکنن فکر کنن) سخت در اشتباهید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      طبق آیات قرآن کفر یعنی سرپوش گذاشتن روی حقیقت و کافر کسی هست که حقیقت رو مخفی میکنه، شک نکنید شریعتمداری کیهان جزء همون کفار هستش، بی جهت نبود که آیت الله بهجت بهش گفته آخرت سختی داری!

  • رضا
    2

    اگر راست میگی رفراندوم را قبول کن!
    اگر خطری نیست چرا راجع بهش می نویسی!
    سرت را از زیر برف خارج کن واقعیت را می بینی
    مردم خسته شدند می فهمی

    نظرات شما -
    • محمد
      39

      رفراندوم کردیم اونی که شما نمیخواین شد چی ؟
      چیزی نمیشه میگم رای مارو پس بدین

    • در جواب محمد
      4

      آقا محمد چرا بقیه پیام ها جای پاسخ دادن دارن اما پیام شما نداره ؟؟ ببین حتی در فضای مجازی هم شهامت رویارویی با مردم ندارید.
      ببین پسر جان اینا اگه مطمین بودن با رفراندوم مخالفاشون را شکست میدن قطعا این کار را میکردند. اما خوب میدونند نتیحه چی هست چون سیاستمدار هستند و عاقل. برخلاف شما که کورکورانه دفاع میکنی.
      پس حرف بی ربط نزن.
      حکایت شماها خیلی عجیبه. تفکری که هیچوقت نمیتونه نظر مخالف را تحمل کنه و همیشه انتظار داره بقیه مثل خودش فکر کنند والا دشمن هستند. شماها حتی همین الان هم واقعیات را نمیبینید .
      الان داره جمعیت را با سالهای قبل مقایسه میکنه و نتیجه غلط میگیره.
      خب چه معجزه ای رخ داده که مردم به آینده امیدوتر باشند.
      شماها به غلط فکر میکنید مخالفان شماها همینهایی هستند که در خیابانند درحالیکه اینها بخش کوچکی از مخالفان هستند که جان خود را کف دست گذاشته و راهی خیابان شده اند.
      این را بدانید که مشروعیت و اعتباری بین مردم ندارید و فعلا با زور اسلحه هستید.
      بزرگترین مشکل شما عدم درک درست واقعیات است چون می خواهید واقعیات را جوری که خودتان میخواهید ببینید نه طوری که واقعا هست.
      پس دقیقا راه نظام های دیکتاتوری را بدون ذره ای تفاوت طی میکنید

    • ناشناس
      0

      فکر کردی نمیتوانند تقلب کنند

    • 0

      اینهایی که به خیابان آمده اند یک صدم جمعیت مخالف یا شماها هم نیستند وجود دارید رفراندوم عادلانه بگذارید

    • در جواب بی سوادی که می خواد به محمد جواب بده
      11

      اون پیام هایی که پیام اصلی است جای پاسخ دارد خوب این رو فهمیدی؟
      اون پیام هایی که پاسخ پیام اصلی است گزینه پاسخ ندارد
      الان متوجه شدی؟؟؟
      ببین بقیه تحلیل های جماعت برانداز هم همین قدر آبکی و بی محتوا است یه چیزی در توهم برای خودتون فرض می گیرید بعد بر اون مبنا فتوا می دهید..

    • ناشناس
      2

      همین نظرات خودش رفراندومه
      هر آدم بی طرفی نظر ها و مثبت و منفی نظرها رو ببینه متوجه میشه

  • دیوید ساچز
    2

    این 43سال اقای شریعتمداری غیر از اراجیف چیز دیگه ای بلد بوده چاپ کنه

    نظرات شما -
    • 34

      هر چی گفته درست از آب در اومده

    • 0

      یه سوال ایشون وخیلی از همپالکی های پیر وپاتالشان بازنشستگی ندارند ؟حرصشون برای موندن وخوردن کی تموم میشه ؟

  • ممملی
    0

    شریعتمداری اگر به سخنانش ادامه بده فاتحه ی حکومت کندست لطفا هرچه زودتر معدومش کنید

  • ناشناس
    0

    اگر اقتصاد درست نشود مردم در فشار اقتصادی قرار گرفتن امیدوارم حکومت فکری به حال ملت بکند و گرندم نسبت به حکومت بدبین میشن و الی آخر....

  • ناشناس
    1

    چ نون تمیزی خوردی تا حالا شریعتمداری😑

  • ناشناس
    0

    ننگ بر شما شماچطوری تو فضای مجازی میرید چه غلطی میکنید مردم کاسبی میکنن ماچی

  • الی
    0

    دیگه این تو بمیری؛ از اون تو بمیریها نیست

  • ناشناس
    0

    کیهان تو که میدانی نود درصد این مشکلات بر سر آب و نان وبیماری و فقر است پس چرا به آقایان گوشزد نمیکنی. چرا نمی‌گویی که افزایش قیمت مایحتاج مردم بالای چهارصد درصد و حقوق بازنشستگان و کارمندان فقط ده درصد. چرا نمیگی که بدهی دولت قبل ربطی به کارمند و بازنشستگان ندارد چرا از حقوق ما بدهی دولت قبل را می دهید.

  • وحید
    1

    اندکی صبر سحر نزدیک است

  • سرباز خمینی
    2

    جناب شریعت مداری تو و ترامپ و نتان یاهو مثل هم هستید آنها در لباس و جایگاه دشمن به کشور ما آسیب می زنند و شما از در دوستی و در جایگاه خودی ---- هر سه تخم نفاق و نفرت و دشمنی میکارید انها از تریبون خودشون و شما از تریبون خودمون اما هر سه در یک جبهه اید --

  • ناشناس
    1

    کیهان یه ظرف بنزین داره و هرکجا که اتش بخواد خاموش بشه می پاشه که مبادا آتش خاموش بشه -- معلوم نیست عمدی هست یا از نادانی

  • ناشناس
    1

    تا ۳ نشه بازی نشه
    اینا نوه های همونایی هستن که انقلاب کردن
    نه ماها که توسری خور بار اومدیم و ترسیدیم
    اینا دست پرورده های و عزیز دوردونه های خود جمهوری اسلامی هستن و مثل پدربزرگ بزرگ هاشون انقلابی

    نظرات شما -
    • علی
      1

      آی گفتی
      گل گفتی ماشا الله

  • ناشناس
    1

    حرف های تکراری 43 سال گذشته که هیچ دردی را دوا نمی کنند. مردم اگه بخواهند به قانون اساسی و نظارت استصوابی اعتراض کنندباید از چه طریقی به خواسته خود برسند به غیر از برگزاری رفراندوم؟؟؟؟؟ همه اعتراضات که به اب و برق و جاده ربط ندارد. در ضمن تمام مشکلات انبوه فعلی از دو قانون فوق ناشی می شوند و تا زمانی که این دو قانون درست نشوند مشکلات روز به روز بیشتر می شوند. شما هم که هی از خودتون و قدرتتان تعریف و تمجید می کنید ولی هیچ خبری از تغییرا سیاست ها نیست و....

  • ...
    12

    خخخخخخ.
    نظام سقوط کرده؟؟؟؟؟!!!
    خخخخخخخخ
    بگذارید بدخواهان در محاسبات غلطشان غوطه ور شوند و الکی خوش باشن.
    خخخخخ
    این خوشی کاذب را از این ماش مخ های بی هویت خارجی و داخلی نگیرید.
    خخخخ.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      جناب سه نقطه سایبری پایان شب سیه سپید است

    • امیر ب ادمک
      1

      آدمک خفه شو جیره خوار دولت ساندیس خور

  • ناشناس
    0

    کف خیابون فضای مجازیست ؟

  • رضا
    0

    مرجع ضمیر شریعتمداری خودش را پیدا کرد ،اون وریها خودشون را این چند وقته جر دادن ولی نتونستن انقلاب کنن اخه هر کاری یه اصولی داره

  • ناشناس
    0

    این آدم بی سواد داخاموش کنید بیشنر رو اعصاب مردم راه میره

  • ناشناس
    3

    آرزوی سقوط جمهوری اسلامی بگور می برید جناب شریعت مداری

  • غریبه
    5

    جناب ایرونی نه بسیج سرکوب گر هست نه سپاه !! اون که به نام بسیج و سپاه سرکوب میکند سپاهی و بسیجی نیست

    نظرات شما -
    • 1

      غریبه اینهمه فیلم از دوربین های مداربسته که نیروهای سرکوب 3 تا5نفری یه جوان رو زیر صربات باتوم گرفتن لباس شخصیهاتون رو گردن نمیگیرین اونها رو دیگه نمیتونید گردن نگیریدو دردناک تر تازه ترین تصاویر دوربین مداربسته این بود که با باتوم فقط به سر پسر مردم ضربه میزدن...این وحشیگریهاتون رو جمع کنید مهسا رو همینجور کشتین

  • Mohsen
    0

    یه حساب سر انگشتی هم که بکنید ۷ یا ۸ سال دیگه دلار میشه ۳۰۰ هزارتومن اونوقت دیگه مردم حتی نون هم نمیتونن نمیخورن کشوری که سالی ۳۰۰ درصد تورم داده چه بخواهید و چه نخواهید از بین می‌رود امسال نشد سال دیگه ...

  • اشکان
    1

    کافیه شما کامنت ها رو زیر همین پیج باز کنی و بفهمی که دیگه کسی دلش با این نظام نیست. همه ما خواهان تغییر نظام هستیم. مردم خسته شدن و دیگه امیدی هم به اصلاح ندارن تنها راه رو این بار فقط در براندازی میبینن.

  • نمازی
    1

    مگس

  • لزگی اذری
    1

    باریکلا احسنت بسیار دقیق وموشکافانه

  • ناشناس
    0

    نمیدونم کسایی مثل اهالی فارس نیوز و کیهان متوهم هستند چیزی میزنن یا جایی غیر از ایران زندگی میکنن؟ اصلا انگار نمیبینن و نمیشنون مردم چه میکشند و چی میگن و چی میخواان....دو روز رفتم فارس نیوز دیدم کامنتهایی که منتشر میکنن فقط مال خود سپاهیهاس.کامنت هیچ فرد عادی رو منتشر نمیکنن ..خودشون دورهم جمع شدن و به به و چه چه میگن و بگیرید وببندید و چه وچه
    هرررچند شاید اگر من هم میلیاردها پول ماهانه گردش مالی داشتم و رانتخواری و ملک خواری و کوه و جنگلخواری میکردم و کسی کاری به کارم نداشت و حرف رو شخص اول اجرایی کشور برش داشت مث ایشون میشدم ...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آفرین حرف دل مردم را زدی

  • اصغری
    0

    شریعتمداری مثل اصغر بیجه داره میوفته به جون مردم باید این یاوه گو تنبیه بشه و به دست مردم بیفته تا جوابشو بگیره ازدسته مردم حتی به نسل پشتش هم باید جواب پس بده

  • یکی از مردم
    0

    به امید خدا به فضای واقعی هم میرسه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها