آقایان، این سخنان مطابق کدام مصلحت است؟

روزبه علمداری/ روزنامه نگار

آقایان، این سخنان مطابق کدام مصلحت است؟

عضو مجلس خبرگان که به تازگی از سوی رهبر انقلاب به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منصوب شده است، گفته است: «اغتشاشگران بدانند اگر امت حزب الله مطیع فرمان و قانون نبودند، در همان لحظات اول همه شما را از خیابان جارو می‌کردند».

چند شب قبل نیز دکتر حسین کچویان یکی از اعضای قدیمی شورایعالی انقلاب فرهنگی سخنان بسیار موهن دیگری را در برنامه زنده تلویزیونی در مورد ماهیت معترضین روزهای اخیر بیان کرده بود.

در کنار این دو چند، چهره مشهور دیگر که به سخنرانی های جنجالی مشهورند نیز تعابیر به شدت زشتی را در مورد مردم و ورزشکاران به کار برده بودن که واکنش شدید عمومی را در پی داشت.

وقتی این سخنان را می شنوم به یاد تعبیر «خس و خاشاک» میفتم که سال 1388 سهم مهمی در بالا گرفتن اعتراضات مردم داشت و آن قضایایی که رقم خورد...حقیقتا باید از گویندگان این جملات پرسید که اگر شما «مسئول» در جمهوری اسلامی هستید، کجای این سخنان شما «مسئولانه» است؟ اینکه یک مقام رسمی به جای تحلیل اوضاع و تدبیری برای خروج از وضع کنونی، خودش در یک طرف دعوا قرار گرفته و علیه بخشی از جامعه تحریک آمیزترین اظهارات ممکن را بیان کند، با مسئولیت کدام بخش نظام مطابقت دارد؟! 

این سخنان البته وقتی غیرقابل تحمل تر می شود که در نقطه ی مقابل این گونه افاضات، اگر کسی در شرایط خطیر کنونی بخواهد کوچک ترین نقدی به سیاست های جاری بیان کند، هزار بار باید سخن خود را سبک سنگین کند و اگر هم در نهایت کلامی بر زبان راند، باز از هزار جهت مورد هجمه قرار می گیرد که به چه اجازه ای فلان مقام یا سازمان را نقد کرده ای!

وقتی این نابرابری وجود دارد، هر چقدر هم گفته شود که فلان چهره ارتباطی با نظام ندارد مردم آن را نمی شنوند و قضاوت خود را می کنند.

من معتقدم که بخش عمده ای از خشم موجود در بخش هایی از جامعه به خاطر همین اظهار نظرهای غیرمسئولانه ی چهره هایی است که یا در بعضی بخش ها مسئولیت دارند و یا از نگاه افکارعمومی وابسته به نظام و جناح حاکم محسوب می شوند. به نظر می رسد یکی از راههای بازگشت آرامش به جامعه اجتناب اکید از چنین بیانات و تلاش برای همدلی است.

بخوانیداغتشاشگران بدانند اگر امت حزب الله مطیع فرمان و قانون نبودند، در همان لحظات اول همه شما را از خیابان جارو می‌کردند

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • ناشناس
    1

    واقعا که آدم می مونه

  • ناشناس
    40

    منظور این آقایان افرادی نیستند که به خاطر نارضایتی آمدند و شعار دادند
    منظورشان آن دسته افرادی هستند که نیروهای نظامی رو به شهادت رساندند آمبولانس ها رو آتش زدند بانکها و مغازه ها و خودروها و. مسجدها
    وکلا اشوبگرانی که به کشور خسارت زدند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      برای اینکه کسی از جانب مردم صحبت نکند اول رفراندوم برگزار کنید ، خود مردم بلد هستند نظرشان رابگویند ،قیم نمی خواهند

    • ناشناس
      1

      عزیز من؛ خودش نمی توانست مثل آدم حرف بزند تا همه مثل شما فکر کنند؟ یک عده بیمارند که بر مسند قدرت بدون پاسخگویی نشسته اند. فرشته هم باشند بتدریج به خطا می روند و بتدریج ام برشان مشتبه می شود که عقل کلند. این آدم هااگر اندازه ی شما( که حداقل سعی در توجیه دارید) درک داشتند، کار مملکت به اینجا نمی کشید.

  • رهگذر
    2

    چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند.
    اینها که در این موقعیت این گونه رفتار را از خودشون نشون میدن دنبال بدبختی مردم و منم زدن هستن .کاسه از آش داغ‌تر

  • مت
    1

    خیلی...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      مملکت خرتوخری شده

  • محمد گلکار خوزانی
    9

    باسلام
    در شرایطی فعلی نباید حرفهای تحریک آمیز مطرح و آب به آسیاب دشمن ریخت و مردم شریف ایران را به آرامش دعوت و دلجویی و با منطق و استلال توضیح داد که فریب دشمن را نخورید .
    دنیا به قوت و توانایی جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه های گوناگون آشنا هستند و قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را با داشتن ملتی فهیم را اعتغاد دارند و برای دو قطبی کردن جامعه تا کنون هزینه نمودند ولی موفق نبودند و باید خودمان بیش از این آگاهی داشته باشیم که به هیچ وجه دشمن موفق نشود حتی در حد یک درصدی.

  • علی
    19

    واقعا هم اونها که در سال ۸۸ اون اغتشاشات را به راه انداختند و چراغ سبز به اروپا و آمریکا نشان دادند حتی از خس و خاشاک هم کمتر بودند و حالاهم هستند. چرا که بعد از آ ن قضایا بود که غرب تحریمهای بیشتری وضع کرد.انهایی هم که از آ نها دفاع می کنند مشتی مزدور اجنبی بیش نیستند.

  • ناشناس
    3

    وقتي خارجي حكومت مي كند بيشتر از اين هم نبايد انتظار داشت ،بايد يك نَفَر ناجي شود وإيران رااز چنكال اجني خارج كند

  • پرسشگر
    2

    به همین دلیل مردم می گویند که اصلاح طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا . چرا که این مسئولین حرف زدن که بلد نیستند حرف نزدن هم بلد نیستند و همین مهم باعث ایجاد تناقضات فراوان در گفتار چه در امور داخلی و چه در مسائل بین المللی میشه که با آگاهی سیاسی که در عموم مردم ایجاد شده ، اراجیف خارج شده از حلقوم مسئولین پذیرفته نیست .

  • ناشناس
    2

    از کوزه برون همان تراود که در اوست .وقتی یه مشت لات واوباش را بیاری کت تنشون کنی تریبونم بهشون بدی بهتر از این نمیشه .متاسفانه هر چی جعل لق تر تر مقام بالاتر .

  • ناشناس
    1

    قبل اینکه مردم بیان کف خیابون، مردم اعتراضشان رو یا نوشتن کامنت ابراز می‌کردن که با نادیده گرفتن اعتراضات و تحقیر به اینکه اینها فقط کامنت نویسن باعث تحریک جامعه شدند.

  • مش جمعه
    2

    سخنان عباسی و اراکی در رابطه با خواستی مردم،ترشع افکار و نظر و درکل تمایل فکری آنها و تمامیت خواهان هست . اینها افرادی هستند که بودجه های میلیاردی برای موسس خود بهرمند می برند.تداوم وضع موجود برای آنها حُسن هست.

  • مجتبی زنگویی
    8

    خوب حرف درستیکه مگرامت حزب الاه میگذاردمزدوران خرجی وداخلی ازاحساطات پاک بک عید نوجوان موج سواری کنند شما طاقت شنیدن سخن حق رانداری مسله دیگری است فتنه قبلی یادت رفته چطور مردم اینها راجاروکردند

  • ناشناس
    1

    متاسفانه مسئولیت در کشور به دست افراد بی مسئولیت وبیتدبیر افتاده وکشور به ویرانه تبدیل کردند

    نظرات شما -
    • 0

      حتمن یابیکارشدی یاحقتو خردن وگرنه مملکت خرتوخرکه میگن همینه ازگل وبلبل خبری نیست داشم

  • ناشناس
    0

    اینها جارو دستی دارند و مردم ماشینهای سنگین مجهز به جاروهای الکترونیکی -بمردم توهین نکنید .البته معاندین روی سخن من نیست حالا اگرچند فرد معترض به تصمیمات شما بود و هیچ اجازه ایی پیدانکرد که صدایش را برساند ونا چار شد آرام صدایش را برساند شما باید جارو کنید خوب اینها هم درفراخوانهای شماها هم شرکت میکردند اما به بعضی تصمیمات اعتراض دارند که گوش نمیکنید

  • ناشناس
    0

    مسئولین نظام از خجالت و شرمساری از اوضاعی که در نابود کردن ارزش پول ملی و بدعت های خطرناک در اقتصاد و اجتماع به جا گذاشته اند باید تاکنون خود کشی میکردند اما با رویکرد طلبکارانه و بدون خجالت کشیدن هنوز مردم را بدهکار میدانند واقعا باید یک مسئول بمیرد از اینکه با اقتصاد ایران چه کرده است

  • متفاوت
    0

    یعنی هرمسؤولی نمیدونه که ته خیار همیشه تلخه؟.شما نمیتونید همه خیار رابخورید و مزه تلخی اخرش رو نفهمید.باید اگر حریص به خوردن هستید فقط سرشو بخوریدنه تا اون ته ته.چون تلخی اون مزاقتون رو بد مزه میکنه.توی بیت المال هم همینه.

  • فرهادی
    0

    ان دو غیر معمم که وضعشان روشن است و تحصیل کرده در انگلستان هستند و روباه پیر انگلیس هم خود بسیار تبحر داشته و دارد که مهره های نفوذی اش را چگونه واز میان چه کسانی انتخاب کند تا دقیقا در چه زمان و وقتی برای تفرقه و انشقاق جامعه از انها استفاده کند ، اما ان معمم خود شیرینی اش پاسخی بود به پست و صندلی جدید قدرت و لذا چاره ای هم نیست وباید سوخت وساخت واین دوستان جاهل را هم چون دیگر معضلات ومشکلات این جماعت تمامیت خواه نفوذی تحمل کرد .

  • ناشناس
    0

    کشوری به مانند ژاپن و کره جنوبی وقتی کاربدستی اشتباهی می کنه بجای توجیهه کردن تا کمر جلو ملت خم می شن معذرت خواهی می کنن استعفا می دن و در مردم و فرهنگ کشورشون نهادینه شده همین ارزش های مثبت باعث پیشرفت کشورشون شده اما اینجا اله ماشااله روداری رو نهادینه کردن فکر می کنن می میرن یه بار بگن ملت ببخشید اینجا اشتباه شده یا تا بحال یه مسئولی بخاطر ناکارآمدی استعفا نداده خوب اگر اینهمه عملکردتان خوبه چرا ملت حس نمی کنن لطفا آمریکا و ... نکنید چون ما کاری به اونا نداریم بچه های خودتون اونجا تشریف دارن و به اونا وابسته ان ما مردم فقط خدا رو داریم و از شما هم نا امید شدیم یه مثلی هست می گه دست رو پیش می گیرن پس نیفتن اگر عملکرد شماها درست بود الان رفتار درست در فرهنگ و مردم نهادینه شده بود بخدا این دو روز زندگی ارزش اینو نداره آدم عیار خودش رو پایین بیاره

  • ناشناس
    0

    متاسفانه نمیدانم کی به اینها اجازه داده که بهرکس میخواهند فحاشی کنند تهمت بزن صرف این که یا بجبهه رفتند یا روحانی هستند که متوجه نیسند که دارند ضد انقلاب پرورش میدهند وبنزین دراتش می ریزن بقول اقای علی پروین اگر صحبت کردن بلد نیستین حداقل صحبت نکردن یاد بگیرید

  • ناشناس
    0

    ظاهرا منافقین ومعاندین با همکاری عوامل جاسوسی غرب برای رسیدن به اهداف خود که منجر به نتیجه شود متوسل به هرحیله ونیرنگی میشوند وابایی از بکاربردن هرابزاری برای تهییج افکار عمومی ندارند این خوی پلید که از چهره زشت ضد انسانی آنان برمیاید عده ایی نوجوان را که هیجانی دراین سنین ازصفات بارز اوست بعنوان مردم جا میزند . این رفتارکثیف منافقین برگرفته از رفتارهای گذشته ودرذات پلید آنهاست .ما این عزیزان نوجوان را فرزندان خود میدانیم .بنابرین منافقین ومعاندین بدانند که درهمراه کردن این نوگلهای عزیز ایران سرتان بسنگ خواهد خورد روزی ودر زمان خودش اینها با شناخت بیشتر از افکار فریبنده تان پی خواهند برد که شماها نامحرمترین عواملی هستید که شمشیر بروی مردم کشیده اید. وبا دستان ستبر خودبدادگاههای صالح خواهند کشانید . امیدوارم آنها که از خواص تلقی میشوند پی ببرند که جز اقلیتی نادان که جوانان ما را بعنوان سربازان خودشان فریب میدهند هیچکس حاضر نیست پنجه برروی مردم خودشان بکشد .ما باهمه وجود این نوجوانان وجوانان را بدامن خواهیم گرفت وچتر محبت را برروی سرشان بازخواهیم کرد واجازه نخواهیم داد که فرزندانمان را از ملت ایران بگیرند .

  • ناشناس
    0

    ازباب مصلحتی که شماپول نفت ومعادن روخردید وسیرنشید وبه کشورهای لیبی یمن سوریه لبنان عراق هم فرستادید بابت اون چندتن طلای خالص هم که درترکیه اردوغان ترتیبشو داد تشکرویژه نمودند

  • ناشناس
    0

    اینها که‌این حرفه‌ای مفت رامیزنن وبه ملت. توهینمیکنند. اینا مسول. نیستن اینا منفوری این ملت بزرگایرانن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها