عضو کمیسیون امنیت ملی:

اینکه همه مردم کف خیابان را دشمن بدانیم،‌ اشتباه است/ هر حرکت، ‌خواسته و مطالبه‌ای را به دشمنان وصل می‌کنیم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه «قانون اساسی زیرساخت‌های بیان اعتراضات را تعریف کرده است»، گفت: در حوادث اخیر اینکه همه مردم در کف خیابان را دشمن بدانیم،‌ اشتباه است؛ این هم اشتباه بوده که بگوییم هر کسی کف خیابان می‌آید، مطالبه به حقی دارد.

اینکه همه مردم کف خیابان را دشمن بدانیم،‌ اشتباه است/ هر حرکت، ‌خواسته و مطالبه‌ای را به دشمنان وصل می‌کنیم

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت: اتکای هر نظام دموکراتیک در جهان به مردم است و مردم دیدگاه‌های خود را در قالب انتخابات و یا نقد سیاست‌های جاری و اعتراضات بیان می‌کنند. معمولا این اعتراضات به صورت سندیکایی، ‌صنفی و گروهی انجام می‌شود و یا اینکه در قالب رفتارهای پراکنده بروز پیدا کرده که در کشور خودمان هم شاهد بودیم.

   بخش هایی از گفت و گوی جهان آبادی را در ادامه می خوانید:

*ما خیلی راحت بستر بیان اعتراض قانونی،‌ نقد و بیان خواسته‌ها به صورت قانونی را برای اصناف‌،‌ گروه‌ها و تشکل‌های صنفی نمی‌پذیریم در  نتیجه هر حرکت، ‌خواسته و مطالبه‌ای را به دشمنان وصل می‌کنیم. با این وضعیت اگر دشمن هم کاری نکرده باشد ‌مردم را به دامن دشمن هول می‌دهیم.

*با توجه به اینکه احزاب در کشورمان به شدت ضعیف هستند، بیان خواسته‌ها از طریق احزاب و گروه‌های مرجع رخ نمی‌دهد لذا مردم خودشان راسا وارد می‌شوند. این وضعیت نه تنها برای ما که برای هر کشوری آسیب‌زاست.

*وقتی مطالبات از طریق احزاب پیگیری می‌شود کار بسیار راحت‌تر است تا اینکه مردم کف خیابان آیند چون در این صورت نه مطالبه به حق مردم مشخص می‌شود و نه تفکیکی بین مردم عادی،‌ اغتشاش‌گر، تجزیه طلب و دشمن صورت می‌گیرد،‌ نتیجه آن هم شرایط و اتفاقات اخیر است.

*در حوادث اخیر اینکه همه مردم در کف خیابان را دشمن بدانیم،‌ اشتباه است؛ این هم اشتباه بوده که بگوییم هر کسی کف خیابان می‌آید، مطالبه به حقی دارد البته باید بپذیریم که بخشی از اتفاقات در کف خیابان توسط ضدانقلاب،‌ معاند، ‌منافق، ‌تجزیه‌طلب و گروه‌های آموزش‌دیده و با داشتن تجهیزات با هدف ساختارشکنی علیه نظام و حتی تجزیه ایران انجام شد منتها در کنارش اکثریتی مطالبات به حق داشتند.

*درحال حاضر اولویت با جمع کردن اغتشاش و برگرداندن فضا به شرایط آرام، معقول و منطقی است، بعد از آن باید آسیب شناسی شود که چگونه می‌توان بستری برای اعتراضات قانونی مردم فراهم کرد نه اینکه نیروی انتظامی را رودروی مردم قرار دهیم؛ ‌الان نیروی انتظامی هم مظلوم واقع شده است،  وقتی نیروی انتظامی را مقابل مردم قرار می دهید نیروی انتظامی چاره دیگری ندارد.

*با توجه به اینکه قانون اساسی زیرساخت‌های بیان اعتراضات را تعریف کرده، باید بستر قانونی آن را تعریف کنیم تا مردم بتوانند حرف‌، اعتراض و انتقاداشان را بیان کنند، موضوعی که در تمام کشورها هم وجود دارد. در این باره باید مجلس در اسرع وقت ورود کرده و بستر قانونی را برای اجرایی کردن ظرفیت‌های قانون اساسی در راهپیمایی و تظاهرات‌های قانونی فراهم کند تا مردم اعتراض و نقدشان را اعلام کنند. در این شرایط فشار از روی مردم برداشته شده و مردم نیز مرز خود را با ساختارشکن،‌ تجزیه‌طلب، منافق و سلطنت‌طلب رعایت می‌کنند.

*اگرچه اغتشاشات اخیر برای ما تلخ است اما یک نکته مثبت در آن وجود دارد؛ در اعتراضات مردمی و اغتشاشات اخیر مردم به شدت رعایت می‌کردند که حرفشان به نفع سازمان منافق و سلطنت طلب مصادره نشود.

*این نسلی که کف خیابان هستند، مطالبات خود را بیان می کنند؛‌ طبق آمار بالای 95 درصد این افراد زیر 40 سال سن دارند یعنی افرادی که آینده ساز جامعه هستند. حتی به فرض اینکه آن‌ها را به هر روشی ساکت کردیم اما آینده جامعه ما دست این‌هاست. باید با آن‌ها صحبت کرده و خواسته‌های به حق‌شان را اجرایی کنیم، ‌اگر هم خواسته غیرقانونی دارند درباره‌اش گفت و گو کرده و آن ها را مجاب و همراه کنیم. وقتی این نسل را مجاب و همراه نمی‌کنیم یعنی خود به خود آن‌ها را به دامن دشمن و کسانی که با اساس کشور مشکل دارند، هول می دهیم.

*متاسفانه ایران در خاورمیانه دشمن کم ندارد و خیلی‌ها می‌خواهند مناطق مختلف قومی و مذهبی ایران را تجزیه کنند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • آزادی
    0

    اگه دشمن نباشه بی کفایتی خودشون رو به گردن چه کسی بندازن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دشمن رمزیست برای چپاول مردم وسرکوب

    • ناشناس
      0

      دشمن مردم ایران غرب به سردستگی آمریکا و انگلیس و در داخل مسوولین هستند که همه شون با هم دستشان تو جیب ملت ایران و اینکه از داخل مرگ بر آمریکا میگویند برای این است که حواس مردم را پرت کنند ولی دیگه حناتون رنگی نداره دست تون رو شده آمریکا در اصل مردم ایران رو تحت فشار میگذاره تو این چند سال فشار فقط رو مردم بوده وگرنه مسوولین که روز به روز قدرتمندتر و ثروتمند تر شده اند و الان هم که کلک دور زدن تحریمها باعث ثروت اندوزی خیلی از گدا زاده ها شده کاملا مشخصه که مصی علینژاد مهره ی آخوندها ست کاملا مشخصه ترامپ و آخوندها دستشان تو جیب ملت بود اگر تا حالا کسی نفهمیده پس منفعتی در نفهم بودنش بوده

    • 0

      مردم از بی عدالتی در آموزش شغل درآمد ثروت و... خسته هستند همین ماجرای مهسا امینی نیز بیعدالتی در حق مردم بود چون بچه های خودشون لخت و عریان در فرنگ در حال عشق و حال هستند و دختر ما را به خاطر چند تا مو به قتل مبرسانند

  • ناشناس
    0

    کلمه دشمن یک رمز است برای سرپوش گذاشتن بر روی دزدی ها... گرانی ها، فقر و محدودیت های اجتماعی که زاییده خود مسوولین ایران هستند. برای انحراف افکار مردم به خصوص ساده لوح ها از بی کفایتی های مسوولین ایران بحث دشمن و ...... را مطرح می کنند.

  • رابی
    0

    بله از نظر مسئولان تازی زاده ،ایرانی ها همگی مجوس و دشمن اعراب هستند. منتهی تا امروز جرأت نداشتند علنی اعلام کنند.اما الان علنی می گویند که مردم ایران دشمن هستند.

  • ناشناس
    0

    دشمن کلمه ای است برای انحراف افکار عمومی از اعمال ننگین مسوولین. پارازیت ها و فیلترینگ ها و گرانی ها و سرقت ها هم کار دشمن است ؟؟ همه مردم که نفهم نیستند!

  • ناشناس
    0

    اگه فقر گرانی بیکاری فاصله طبقاتی خودی وغیره خودی نباشد برخورد تبعیض آمیز با آحاد جامعه نباشدهمه در نگاه با یک چشم دیده شوند.این جور مشکلاتی دیده نمی شود.نا امیدی از آینده سیاه

  • ناشناس
    3

    نسل جدید از امام حسین ع اموخته اند شجاعت و مبارزه با ظلم و فساد و اختلاس را من به انها افتخار می کنم

  • ناشناس
    0

    خدا انشالله تمامی مال اندوزان از بغل پست های حاکمیتی و نظامی را نابود کند
    آقای زاهدی وفا وزیر دولت انقلابی با هزاران میلیارد سرمایه!!!

  • ناشناس
    0

    آغاجان من دشمن کجابوداینها معترض به وضع موجودومخالف سیاستهایی هستندکه حاکمیت درپیش گرفته دشمن دشمن.مرده خسته شدن به ستوه آمدندزیرباراینهمه دزدی وتبعیض وبی عدالتی گرانی تورم توجه نکردن به حرفهایشان له شدن له شدندبفهمیدواینقد دشمن دشمن نکنیدخدانابودتون کنه

  • رضا
    0

    یاد فیلم برره بخیر که رفتند به جنگ دشمن فرضی و زخمی برگشتند خخخخخ

  • هادی
    5

    نه بالاخره کسایی هستن بینشون برای خرید میرن بیرون و برای اتش زدن وتخریب اموال عمومی ودفاع از بیحیایی وبیحجابی بیرون نمیرن

  • ناشناس
    0

    خیلی پست هستید که اعتراضات رو می‌گید اغتشاش.
    گشت ارشاد عامل اصلی این اعتراض بود، جمعش کنید، اگر نه که مبارزه ادامه داره.
    اون پولی که از بیت‌المال می‌دید برای گشت ارشاد پول منم هست و من راضی نیستم.

  • سوته دلان
    0

    بزرگترین دشمن ملت شما مسئولین بی کفایت هستین شما آدمهای پرمدعا و تو خالی دروغگوهای شنیع و چاپلوس که تزویر و ریا کارتون شده شما بی وجدانها که منافع خودتونو به همه چیز ترجیح میدهید

  • ناشناس
    1

    درود بر شما نماینده صدیق مجلس

  • رزمنده دفاع مقدس
    0

    دشمن خودشونند که به نوکران اطلاعاتیشون دستور میدن باچهره آشوبگر داخل معترضین شوید شعار ساختار شکنانه بدید ومردم را به سمت خشونت بکشانید کور خوندید مردم مثل زمان شاه که ساواک میومد داخل معترضین بع که شناختندشون حالشونو جا میاوردن اطلاعاتیها را هم شناسایی میکنند

  • ناشناس
    0

    هرکس بیاید در خیابان اعتراض کند دشمن است.
    اعتراض کنندها عبارتند از :
    کارگران ، معلمان ، بازنشسته ها و ....
    حالا چه کسانی دشمن نیستند .
    دزدان ، اختلاس گران و کسانی که اموال مردم را بردند و در کشور دیگر آشوب به پا کردند و مردم بیگناه آن کشور ها را به خاک و خون کشیدند .

  • ناشناس
    0

    آنقدر هی گفتند اغتشاشگران، اغتشاشگران که مردم و اعتراض و مطالبه گری گم شد،جوری وانمود میکنند که انگار همه چیز خوبه و کشور گل و بلبله، اینهم شد کشور که تا اعتراضی میشه به سرعت برق تبدیل به اغتشاش میشه،پس نیروی انتظامی وظیفه اش چیست؟

  • ناشناس
    1

    اگر همن دشمن نداری،چندتا دشمن بساز و درست کن تا تمام مشکلات و اعتراضات به حق مردم را گردن آن بیندازی، تا راحت حکومت کنی!!!!!.این سخن مشاور یکی از پادشاهان جهان بوده که به پادشاه مشاوره داده بود،اسمش یادم نمی اید،ولی صد درصد وصف حال الان مردم ایران و حکومت ایران است.

  • ناشناس
    0

    تا الان از بالاترین مسئول حکومتی تا پایینترین مردم معترض از صنفی گرفته تا عمومی عامل بیگانه قلمداد شده واین عین استبداد است

  • ناشناس
    0

    "اینکه همه مردم کف خیابان را دشمن بدانیم،‌ اشتباه است"

    معلومه که ایرانی ها دشمن همیشه دشمن اند. خر حکومت از پل گذشته. همه تجمعات بجز 22 بهمن و روز قدس، تجمع دشمنه.

  • ...
    0

    جناب جهان آبادی؛
    دشمن نمی دونیم.
    ولی دوست هم نمی دونیم.
    اینا یه مشت خائن، مزدور و وطن فروشند.
    اینا چه هموطنی هستند که اینقدددرر به بیت المال ضرر زدند؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    وقتی سالیان طولانی کشور با مدیریت‌های اشرافیگری و دروغگویی اداره شده است، بدیهی است خرواری از مشکلاتی ایجاد می‌شود که منجر به اعتراض، درگیری و اغتشاش میشود.

  • ناری
    0

    در طول این چند روز یکی از مسئولین ب نفع ملت ایران سخن نگفت همه اش آقایان از نیروهای نظامی بخصوص نیروی انتظامی تشکر کردند و یکی از حاکمان یکبار تذکر ب مسئولین ندادند که ای حاکمان ، این مسئولین کلانتری ها ، ای مدیران ادارات با ارباب رجوع بخوبی و مهربانی برخورد کنید ، هیچکدام از سران سه قوهء‌جمهوری لسلامی برای یکبار از حل مشکلات مردم و سردرگمی و کاغذبازی که جان مردم را ب لب رسانده است سخن نگفتند فقط مدام می گویند اینها که معترض هستند اغتشاشگرند و مهرهء دشمنند. کاش یکبار می گفتید بسیاری از این اعتراضات بحق است و باید صدای مزدم توجه شود. حالا متوجه شدم که حقوق مردم ایران و مشکلات مردم هیچ ارزشی برای حاکمان ندارد. کاش مردم لااقل تعقل و تفکر میکردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها