عجیب‌‌ترین فتواهای قرضاوی؛ از حرام دانستن شرکت در انتخابات ۲۰۱۴ مصر تا تحریم حج

چند روز پیش خبر فوت یوسف القرضاوی رئیس اسبق اتحادیه علمای مسلمین و یکی از شخصیت‌ها و نظریه‌پردازان بارز اخوان‌المسلمین طی سال‌های پیش منتشر شد.

عجیب‌‌ترین فتواهای قرضاوی؛ از حرام دانستن شرکت در انتخابات ۲۰۱۴ مصر تا تحریم حج

به اعتراف بسیاری از کارشناسان، آنچه شیخ یوسف القرضاوی را از دیگر روحانیون هم‌عصر خود متمایز کرد نه حضور او در قطر بود و نه عضویتش در اخوان المسلمین، بلکه فتواهای بعضاً عجیبش بود که او را به شدت بر سر زبان‌ها انداخت.

شاید یکی از عجیب‌‌ترین فتواهای قرضای حرام دانستن جشن عید مادر بود.

قرضاوی چند فتوای بسیار جنجالی در رابطه با عید مادر صادر کرد، او ابتدا گرامیداشت و جشن گرفتن این روز را حرام دانست.

در فتوای اولش آمده بود: زمانی که غرب عیدی همچون والنتاین و مادر را اختراع کرد، ما هم کورکورانه از او تقلید کردیم و به دلایلی که غرب را بر آن داشت تا روزی همچون روز مادر را اختراع کند فکر نکردیم.

او بعدها از این فتوای خود عقب‌نشینی کرد و مدعی شد روز مادر را حرام نکرده چون اصولاً متن و نصی در این رابطه وجود ندارد، بلکه نیازی به چنین مناسبتی در جوامع ما وجود ندارد.

قرضاوی در عوض پیشنهاد کرد به جای عید مادر روز مادر نام‌گذاری شود، چون اعیاد به دین ما مرتبط هستند و ما اعیادی همچون فطر و قربان را جشن می‌گیریم.

حرام اعلام کردن شرکت در انتخابات ۲۰۱۴

قرضاوی مشارکت در انتخابات ۲۰۱۴ مصر را به دلیل نامزدی عبدالفتاح سیسی تحریم کرد، برخی از کارشناسان این فتوا را در راستای اهداف اخوان‌المسلمین توصیف کرده و حتی شماری از رسانه‌های مخالف او را به تشویق خشونت متهم کردند.

حلال کردن مشروب

قرضاوی در سال ۲۰۱۸ با صدور فتوایی نوشیدن مشروباتی را که نسبت کمی الکل در خود دارند حلال اعلام کرد، از دیدگاه او نوشیدنی‌های که حداکثر پنج در هزار الکل دارند حرام نیستند و با این فتوای خود نیز جنجالی در میان افکار عمومی به راه انداخت.

خوانندگی زن حلال است

از دیگر فتواهایی که قرضاوی را به شدت در فضای مجازی مورد توجه قرار داد و افکار عمومی را به جان هم انداخت حلال کردن خوانندگی زنان بود.

از دیدگاه او خوانندگی زن در صورتی که دیگر محرمات همچون رقص یا استعمال مواد مست‌کننده (مسکرات) همراهش نباشد و متن ترانه نیز حاوی مسائل ارزشی باشد و موجب برانگیختن شهوت نشود، حلال است.

فتوای تحریم حج

قرضاوی در فتوایی که سال ۲۰۱۸ صادر شد اعلام کرد، خداوند تعالی هیچ احتیاجی به این حج ندارد، خداوند از بندگان خود بی‌نیاز است، و اگر فرض و واجبی را بر آنها قرار داده با این هدف است که از این طریق به سطوح برتر روحی، روانی و اخلاقی به سمت خدای خود پیش بروند و منافع مختلفی را در زندگی خود به دست آورند.

قرضاوی تعداد قابل توجه دیگری فتوای جنجال‌برانگیز صادر کرده که از میان آنها حرام کردن تحریم قطر (کشور میزبان خود) بود و از این طریق همبستگی خود را با قطر اعلام کرد.

همچنین قرضاوی در فتواهای دیگر جواز انجام عملیات انتحاری را اعلام و حتی در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز مستقیماً بر این فتوای خود تاکید کرد، همین امر باعث شد بسیاری از رسانه‌های عربی او را پدرخوانده فعالیت گروه‌های تکفیری در سوریه بنامند.

شیخ یوسف القرضاوی رئیس اسبق اتحادیه جهانی علمای مسلمین ۴ مهر ۱۴۰۱ در ۹۶سالگی درگذشت.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    وقتی دزدی وچپاول وغارت وکشت وکشتار وووو حلال میشه صداتون در نمیاد !

  • رابی
    0

    ۱۴۰۰ سال است که این قشر به غیر از مفت خوری، دستاوردی به غیر از تجاوز به دختربچه‌های خردسال به اسم ازدواج و ترویج جهل و خرافه در جهان نداشته اند.شما یک مورد از اکتشافات و یا دستاوردهای علمی را نام ببرید که اینها در عرض این ۱۴۰۰سال به بشر ارائه داده باشند؟
    از برقی که ادیسون کشف کرده در تلفن و یخچال و تلویزیون و سایر وسایل برقی دیگر که هیچ کدامشان را نه حتی ملاها بلکه مسلمانان‌ تولید نکرده اند با کمال وقاحت استفاده می کنند و در آخر روی منبر می روند و غیر مسلمان را کافر و نجس می دانند

  • ناشناس
    0

    دمش گرم همه فتوا هاش خوب بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها