بیانیه آیت الله مکارم شیرازی درمورد اتفاقات اخیر:

مسئولان، فضای مجازی رها را سامان ببخشند / حجاب از احکام ضروری ست؛ اجرای آن نیازمند فرهنگ سازی صحیح است

یکی از مراجع تقلید در بیانیه‌ای درباره حوادث اخیر گفت: دشمنان و کینه توزان با همراهی برخی فریب‌خوردگان با سوءاستفاده از احساسات جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف و اقدام به توهین به مقدسات، هتک حرمت نوامیس، تخریب اموال و ریختن خون بی‌گناهان نمودند و اسلام، امنیت و آرامش مردم را هدف قرار دادند.

مسئولان، فضای مجازی رها را سامان ببخشند / حجاب از احکام ضروری ست؛ اجرای آن نیازمند فرهنگ سازی صحیح است

بیانیه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در پی حوادث اخیر به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا رسول الله، یا نبیّ الرحمة

در روزهای اخیر که مردم شریف ایران درگیر مشکلات و فشارهای اقتصادی هستند، وقوع یک اتفاق باعث ایجاد نگرانی در ذهن برخی از مردم و منشأ اعتراضات و انتقاداتی گردید.

در این میان دشمنان و کینه توزان با همراهی برخی فریب خوردگان با سوءاستفاده از احساسات جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف و اقدام به توهین به مقدسات، هتک حرمت نوامیس، تخریب اموال و ریختن خون بی‌گناهان نمودند و اسلام، امنیت و آرامش مردم را هدف قرار دادند؛ اما مردم متدیّن و فهیم با حضور آگاهانه، مانند همیشه خیال خام دشمنان را نقش بر آب کردند.

در این مقطع لازم می‌دانم چند نکته و نصیحت پدرانه را متذکّر شوم:

اول: نقد و اعتراض حق مردم خصوصاً جوانان است و با وجود مشکلات و نقائص اگر نسبت به عملکرد مسئولین یا نحوه اجرای برخی قوانین، انتقادی وجود دارد باید همچون موارد دیگر به صورت قانونی و با حفظ انضباط به گونه ای که مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد، ابراز گردد؛ و بر مسئولین نیز لازم است نسبت به این انتقادات گوش شنوا داشته و به حق، به اصلاح امور بپردازند.

دوم: فضای مجازیِ رها و بی‌انضباط، ابزاری خطرناک در برهم زدن آرامش فکری و امنیت اخلاقی و اجتماعی است و با وجود منافع زیاد، آسیب آن دامن‌گیر همه آحاد مردم می شود، از این رو لازم است مسئولین برای سامان دادن به آن تدابیری بیندیشند و مردم دلسوز نیز با بالابردن هوشیاری، مراقب باشند تا خود و خانواده‌هایشان در کنار فواید آن از آسیب های آن در امان بمانند.

سوم: بر همه مسئولان لازم است با شفاف کردن فضا، اطلاع‌رسانی به موقع و بیان خدمات و توانمندی‌ها در کنار خطاها و کاستی‌ها، فرصت را از دروغگویان و کینه‌توزان بگیرند و اعتماد مردم را که یکی از بالاترین پشتوانه‌ها است، جلب نمایند.

چهارم: مسئله حجاب از احکام مهم و ضروری دین مبین اسلام است که منافع و برکات زیادی برای جامعه و آحاد آن دارد و زنان و دختران جامعه اسلامی ما نسبت به آن اهتمام دارند، البته اجرای آن در سطح اجتماع نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق، فراگیر و پیگیری صحیح دارد و اگر برخی راهکارها یا رفتارها در این مسیر مناسب نبوده، باید به اصلاح آن پرداخت.

پنجم: نیروی انتظامی حافظ امنیت و آرامش جامعه است و تضعیف آن از خطرناک‌ترین اهداف دشمن برای به مخاطره انداختن موجودیت ایران اسلامی است.

ششم: دستگاه قضایی می‌بایست به دور از جوسازی و با ملاحظه تمام جوانب، همه اتفاقات اخیر را بررسی و با مقصران در هر پست و مقام و یا جایگاه اجتماعی برخورد قانونی نموده و مردم شریف را در جریان جزئیات قرار دهد.

هفتم: عموم مردم عزیز بدانند که این امّت، کشور و نظام جمهوری اسلامی با این فرهنگ اصیل و استوار، مورد کینه‌ورزی، توطئه و هجوم سراسری دشمنان و منافقان است و تا رسیدن به نقطه پیروزی و غلبه بر نقشه‌های آنان، این دشمنی‌ها ادامه دارد و همچون گذشته استقامت در کنار سعی و کوشش‌ در جهت پیشرفت و قدرتمند شدن کشور ضامن این پیروزی است؛ مسئولین به عنوان خادمان مردم باید در آسان شدن این راه و فراهم کردن موجبات آسایش و رفع مشکلات مردم از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

در پایان به درگاه الهی خاضعانه دست به دعا بر می‌دارم و از خداوند متعال عزّت اسلام و مردم بزرگوار و متعهد ایران و عموم مسلمانان جهان را مسئلت دارم و علوّ درجات شهدا و جانباختگان وقایع اخیر و صبر و اجر برای خانواده آنها و شفای عاجل مجروحان را از درگاه خداوند منّان خواستارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

قم ـ ناصر مکارم شیرازی

5 مهرماه 1401

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    1

    فضای مجازی از سوی مؤسسین و اداره کنندگان آن رها نیست! فضای مجازی یک ابزار ارتباطی و یک فنآوری نوین جهت تسریع و تسهیل ارتباطات اجتماعی جهانی است. این برخی مسؤولین سیاسی هستند که رها هستند و هیچگونه نظارت مردمی بر روی آنان نیست!

    نظرات شما -
    • حاج قاسم طوسی
      2

      با آنکه نمی دانم استارلینک چیست آیا خوردنیست یا پوشیدنی اما به روال گذشته آنرا حرام اعلام می کنم

    • نانشناس
      0

      فقط خودش SUGER KING

  • ا
    0

    ماشاالللللللله الله اکبر

    نظرات شما -
    • داروغه ناتینگهام
      0

      آیا دزدی هم مثل حجاب از واجبات موکد است ؟؟؟

  • رابی
    1

    یکی به این آخوند دوزاری بگه که تو سر پیازی ،ته پیازی ،که واسه حقوق مشروع هشتاد میلیون ایرانی شرط و شروط تعیین می کنی.
    توی حوضی که ماهی نباشد قورباغه سالار است. این آخوند دوزاری هم فکر کرده که در زمان خلیفه و صدر اسلام زندگی می کند که تعیین و تکلیف برای مردم ایران می کند.

  • ن
    1

    ما حکومت اسلامی نیستیم قوانین باید تابع نظر مردم باشد رفراندوم بذارید

  • ناشناس
    0

    چرا زمان اختلاس ها ساکت بودید؟!

  • ناشناس
    0

    برای اون فامیل مختلس و مفسدت چی ؟ نظری، حکمی ، ارشادی ،اخطاری و... نداری؟!
    رو که رو نیست.....!

  • ناشناس
    1

    برو بابا عتيقه..!!!!!!

  • ناشناس
    0

    دل به ارزو ماندیم مراجع یک فتوابرای دزدی بیت المال بدهند

  • ناشناس
    0

    هشتم. بازار شکر همیشه داغ باشه

  • ناشناس
    0

    چرا این علما هیچکدام آماری از تعداد مریدانشان ندارند که بدانیم اینها برای چند نفر نسخه میپیچند.

  • آزادی
    0

    به خدا اگه بدونه فضای مجازی چیه

  • آشیل
    0

    شماها ‌از تکنولوژی چی میدونین یه زمانی قند وحرام اعلام کردین چون سود پولش به شما نمی‌رسید دوچرخه را گفتید ابزار شیطانه دوش حموم رو حرام اعلام کردین با شناسنامه مخالفت کردین با تلویزیون مخالف بودین و...آنقدر زیاده خسته شدم تایپ کنم‌.تواین سن آدم کنترل خودش رو نداره اونوقت درباره اینترنت حرف میزنه‌خدارو شکر بازنشستگی هم ندارین آخه ظلم نیست جوان مردم میمیره اونوقت آخه چی بگم که هرچی بگم کم گفتم

  • ناشناس
    0

    حجاب زوری نمی‌خوایم.

  • ناشناس
    0

    انچه ما متوجه شده ایم تاکنون اغتشاشگران همان لباس شخصی های سازماندهی شده هستند نه معترضان و منتقدان و تجمع کنندگان که داخل جمعیت پخش میشوند و تحریک میکنند

  • ناشناس
    0

    آقا این رو کی از خواب بیدار کرد. عزیزم شما خودت رو نگران نکن بگیر بخواب و با پول شکر انحصاری خوش باش

  • ناشناس
    0

    فضای اقتصادی رها واجب تره .

  • ناشناس
    0

    شکر روز به رزو گران‌تر میشه
    ببندید فضا را حاجی زیان نکند

  • ناشناس
    0

    برای بازرس ویژه وزارت راه حرفی فتوایی توصیه ای نداری؟؟؟!!!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها