روایت خبرگزاری فارس از درون تجمعات در تهران:

همگی تقریبا زیر ۱۸ سال هستند / هیچ نسبتی با گروهکی‌هایی که بار‌ها وصف حالشان را شنیده بودیم، ندارند / هیچ تقید دینی و سیاسی ندارند / روحانیت را عامل ناخوشی‌شان می‌دانند

خبرگزاری فارس گزارشی از جزئیات تجمعات در تهران و افراد حاضر در آن منتشر کرده است.

همگی تقریبا زیر ۱۸ سال هستند / هیچ نسبتی با گروهکی‌هایی که بار‌ها وصف حالشان را شنیده بودیم، ندارند / هیچ تقید دینی و سیاسی ندارند / روحانیت را عامل ناخوشی‌شان می‌دانند

متن کامل این مطلب در ادامه می آید: فیلم‌های منتشر شده از اغتشاشات و حضور پررنگ نوجوان‌ها در آن برایم عجیب بود. عصر چهارشنبه برای شناخت بیشتر این طیف به میان معترضان رفتم. پیدا کردن‌شان سخت نبود. خیابان‌های منتهی به میدان ولی عصر(عج) اولین جایی بود که توانستم با گروهی حدودا ۱۵ نفره از آنها همراه شوم. آنچه در این گزارش می خوانید حاصل همراهی حدودا ۳ ساعته با دختر و پسرهای جوان و نوجوانی است که شنیده بودم برای خونخواهی مهسا امینی به خیابان‌ها آمده‌اند.

ساعت ۱۷:۳۰ در تقاطع خیابان برادران مظفر و روبه‌روی یک قهوه فروشی با چند دختر و پسر جوان همراه شدم؛ همگی تقریبا زیر ۱۸ سال. تردید داشتم چطور به جمعشان ورود کنم. نگران بودم ظاهر و لباس‌های متفاوتم جلب توجه کند. اما دل به دریا زدم و با اولین شعارها با آنها همراهی کردم و وارد خیابان ولی عصر شدیم. پلیس مانع از تجمع می‌شد. شلیک اولین گاز اشک آور حسابی چشم و گلویم را سوزاند. بعضی‌هایشان فورا سیگار روشن کردند. یک نفرشان به من هم تعارف کرد. سیگار را گرفتم و در جیبم گذاشتم. نگران بودم پوک زدن‌های ناشیانه هویتم را لو دهد.

با حضور پلیس از کوچه‌های فرعی به سمت چهارراه ولی عصر فرار کردیم. برای اینکه جمعیت را گم نکنم یک دختر و پسر جوان را نشان کردم و به دنبال آنها می‌دویدم. اینترنت قطع بود و این افراد با تلفن محل قرار بعدی را مشخص می‌کردند. قرار بعدی سر خیابان وصال بود. با آنها همراه شدم.

روال کار به این شیوه بود که ابتدا شعار می دادیم وقتی به حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر می رسیدیم با هدایت لیدرهایی که عمدتا موتورسوار بودند و سن های بالاتری داشتند، خیابان را می بستیم.

نوع برخوردها خشن بود. متوجه شدم برخی چاقوی جیبی و اسپری فلفل داشتند. رفتار دخترها هم مثل پسرها بود. در میان راه چند تابلو راهنمایی و سطل زباله را آتش زدند. کرکره مغازه ها غالبا پایین بود. جوانی حدودا ۲۰ یا ۲۱ ساله که سعید صدایش می‌کردند، حس لیدری این جمع را داشت. بقیه هم یکی درمیان به توصیه های سعید گوش می دادند.

قرار بعدی میدان فردوسی بود. در مسیر با هم، کمی هم‌کلام شدیم. همین همراهی در یک ساعت اول و شنیدن نوع حرف‌های آنها مشخص می‌کرد اینها نسبتی با گروهکی‌هایی که بارها وصف حالشان را شنیده بودم، ندارند. با اینکه کار را جدی گرفته بودند اما بعضا برخوردها و شوخی‌های غیراخلاقی و راحت بین دختر و پسرها رد و بدل می‌شد. حتی در شوخی هایشان هم تند و عصبانی برخورد می‌کردند. اصطلاحات و واژه‌هایی به کار می‌بردند که مشخصا ویژه زیست مجازی بود. ادبیات‌شان برای من که فقط چند سالی از آنها بزرگتر بودم خیلی قابل درک نبود.

به وضوح مشخص است هیچ تقید دینی و سیاسی ندارند. می توان تصور کرد که هدف مهمی در زندگی به جزء خوش‌گذرانی ندارند که آنهم لابد با توجه به سبک زندگی آنها در کشور ما خیلی بساطش جور نیست! بیشتر من را یاد آن نوجوانی می‌انداختند که چند وقت پیش در اینستاگرام کلیپ‌های مشمئز کننده‌اش با دو دختر کم سن و سال‌تر از خودش خاطر بسیاری از مردم را جریحه‌دار کرده بود.

قاعدتا از زندگی‌شان احساس رضایت ندارند و هر کس را که عامل این عدم موفقیت بدانند با سخت‌ترین برخوردها و شعارها به او حمله می‌کنند؛ این عامل ناکامی می خواهد دین و قرآن به آنها معرفی شده باشد یا متدینین، بسیجی‌ها، پلیس و... البته در مسیری که من با آنها بودم به جز شکستن شیشه چند مغازه و کندن تابلوها و نرده‌های خیابان، موقعیتی برای سنجش رفتار آنها با افرادی با ظاهرمذهبی یا خانم‌های محجبه پیش نیامد اما کلیپ‌ها و ویدئوهای مختلفی در فضای مجازی منتشر شده بود که این میزان خشونت و تنفر را به وضوح به تصویر می‌کشید.

به میدان فردوسی رسیدیم و در خروجی مترو مستقر شدیم. «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» و «مرگ بر دیکتاتور»، «ای مردم با غیرت حمایت حمایت» از شعارهای اولیه‌ای بود که این گروه می‌دادند. به مرور به وسط خیابان آمدیم و ترافیک سنگین شد. ناگهان چند موتور سوار، هماهنگ با هم خیابان را کاملا بستند. چند زن نقابدار که مسن‌تر بودند وارد جمع ما شدند و میدان‌داری می‌کردند. ماشین‌ها و مردم هم نظاره‌گر بودند.

موتورسوارها که حدودا تعدادشان ۱۰ تا ۱۵ نفر بود شروع به بوق زدن ممتد کردند. بقیه هم مردم را تشویق به همراهی می‌کردند. جو هیجانی خیلی بالا بود. ناگهان سطل زباله را به وسط خیابان آوردند و در کسری از ثانیه آتش زدند. متوجه نشدم چه کسی این کار را کرد؛ گروه جوان همراه ما یا میانسال‌های تازه‌وارد. به‌هر حال، میدان فردوسی از چهار طرف بسته شد. گروه نوجوان‌ها هم چند دقیقه‌ای شعار دادند و به هم ریختند و آتش زدند. رفتارشان مثل قهرمان بازی‌های رایانه‌ای بود. انگار خرابکاری را فقط برای هیجان و لذتش انجام می‌دادند؛ یک جور تخلیه انرژی.

اما در گوشه دیگر میدان، ماجرا فرق می‌کرد. تحرکات لیدرها توجهم را بیشتر جلب می‌کرد. زنان و مردانی که معلوم بود جنسشان با این جوان‌ها متفاوت است. کارشان را کاملا بلدند و برای تک‌تک رفتارشان برنامه دارند. هیچکدام از موتورها پلاک نداشتند. یک زن و مرد یا دو مرد سوار هر موتور بودند. در تاریکی شب متوجه نشدم که مسلح بودند یا نه اما بعدا از همکاران دیگر شنیدم که می‌گفتند در دست برخی لیدرها اسلحه‌هایی دیده‌اند.

چند دقیقه بعد پلیس وارد میدان شد. بلافاصله موتوری ها آدرس محل بعدی تجمع را دادند و تا قبل از رسیدن پلیس محل را ترک کردند. با ورود پلیس به میدان، جوانان شعاردهنده هم متفرق شدند و دوباره قرار بعدی را گذاشتند: زیر پل چوبی! از اینجا به بعد همه چیز تکرار می‌شد. ابتدا شعار می دادند و ترافیک ایجاد می‌کردند. وقتی جمعیت به حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر می‌رسید، سر و کله لیدرهای موتورسوار پیدا می‌شد که سن و سال بالاتری داشتند. ناگهان خیابان با یک سطل زباله یا لاستیک شعله‌ور مسدود می‌شد. به محض ورود پلیس، موتورسوارها ناپدید می‌شدند. حالا این جوان‌های هیجان‌زده باقی می‌ماندند و مردم بهت‌زده و پلیسی که باید این صحنه را مدیریت کند!

ظهر پنجشنبه اطلاعاتی از بازداشت شدگان دریافت کردم. همان نوجوانان و جوانان کم سن و سال. در توصیف آنها می گفتند: اکثرا دغدغه معیشتی ندارند. اهل گیم و اینستاگرامند! بدون قید و بند مذهبی. معتقد به آزادی بی حد و حصر رابطه با جنس مخالف. به شدت نسبت به دین بغض دارند. روحانیت و اسلام را عامل ناخوشی‌شان می‌دانند. در اعترافاتشان مشخص شده پیوند خانوادگی شان به شدت ضعیف است و بعضا پدر و مادرهایشان با هم زندگی نمی‌کنند. پلیس می‌گوید بعضی هایشان که پوشش نامناسبی دارند تا هنگامی که خانواده شان لباس مناسب برایشان نیاورند نگه می داریم. مادرانشان که می‌آیند وضع پوششان به گونه‌ای است که باید آنها را نیز نگه داریم اما بعضا اغماض می کنیم! البته حساب اغتشاش‌گران فرق دارد باید بمانند تا محاکمه شوند.

دکتر منوچهر زارعی جامعه شناس آنها را در جرگه وندالیسم دسته بندی می کند و می‌گوید: «وندالیسم» عارضه امروز مدرنیته است. بیماری نوظهوری که تقریبا در همه جوامع به ظاهر توسعه یافته مشاهده می‌شود. کودکانی که در اینستاگرام و فیسبوک پرورش پیدا می‌کنند و در دیسکوها و کازینوها بزرگ می‌شوند. اکثرا هیجانات جوانی را با الکل یا مخدر سرکوب می‌کنند اما هر از چند گاهی به بهانه‌ای به خیابا‌ن‌ها می‌ریزند و با آشوبگری و تخریب اموال عمومی، هیجانات خود را تخلیه می‌کنند. انگار ما هم باید سزای غربی شدنمان را اینگونه بدهیم. سیاست‌های توسعه غربی که دهه ۷۰ پایه‌گذاری کردیم هم اکنون محصولش را درو می‌کنیم. البته که اینها هنوز در اقلیتند و بسیار محدود، اما همین مقدار کم نیز دردآور است. خانواده، آموزش و پرورش و لقمه شبهه‌دار و نحوه تربیت و مصرف رسانه‌ای بیشترین نقش و تقصیر را در این ماجرا دارند.

به نظرم این نوجوان‌ها مراقبت‌های خاص می‌خواهند. شاید باید پس از شناسایی در مدارس خاص ثبت‌نام شوند تا هم آموزش‌های مناسب ببینند و هم بقیه را کمتر آلوده کنند. دکتر زارعی درست می‌گوید؛ انگار به میزان تقلید از غربی‌ها، داریم شبیه آنها می‌شویم لااقل در نابهنجاری‌های فرهنگی. اما یک تفاوت جدی نیز وجود دارد. غربی‌‌‌ها مثل ما این همه دشمن و گروهک تروریستی و معاند ندارند. هیچ کجای دنیا دشمنان قسم خورده که به این میزان دستشان به خون مردم آغشته باشد و رسانه‌های پرشماری که ساعت‌ها برای تهییج مردم و به خشونت کشیدن جامعه وقت بگذارند و هزینه کنند، وجود ندارد.

رسانه هایی که ایجاد یاس و ناامیدی را در برنامه دارند و هنرشان این است تا کوچکترین ایرادی را به نظام سیاسی و دینی کشور منتسب کنند و مردم را به خیابان بکشند. آنگاه با پنهان شدن پشت مردم سپری را برای گروهکی ها و تروریستها ایجاد کنند.

یکی از همکاران که سابقه خبرنگاری در فتنه ۸۸ را نیز دارد می‌گفت: این مسائل برای ما تکراری است. این رسانه ها بیشترین اثر را روی خودشان می گذارند. بیش از ۴۰ سال است که هر بار باورشان می شود که کار نظام تمام است اما باز هم دست از پا درازتر ناکام می مانند و مشغول سناریوسازی دیگری می شوند. البته پشتکار خوبی دارند هر کسی بود تا الان هزار بار ناامید شده بود. انگار به اراده الهی ماموریت دارند تا ما را قوی تر کنند همان کاری که تاکنون کرده اند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 80
  • ناشناس
    9

    رمان زیبایی بود!

    نظرات شما -
    • داروغه ناتینگهام
      15

      مگه آخوندا باعث بدبختی این مملکت نشدن؟؟؟

    • ناشناس
      8

      از خبرگزاری فارس چه انتظاری می توان داشت؟

    • عباس بوعذار
      6

      تفکرات قرون وسطایی که می خواد همه مسائل مدرن را با سنن اعراب جاهلی حل کند عامل رسیدن مملکت به اینجاست

    • آزادی
      2

      ما در قرن ۲۱ نیاز به قوانین مدرن‌داریم که توسط حقوقدانان تحصیل کرده نوشته بشه و توسط مردم تصویب‌بشه. مگه مثل ۱۴۰۰ پیش با شتر اینور و اونور میریم و‌در خانه های کاه گلی داریم‌زندگی میکنیم.قوانین باید تغییر کنه همین وبس

    • ناشناس
      0

      هرکی صداش در اومد اعدامش کنین جز خونربزی چیز دیگری نیست چرا اجازه مصاحبه به همین اختشاش گرها را نمیدهند شاید حرفهایی دارند مگر ایرانی وتحمل کننده تحریم وسرباز ان این جامعه نیستن

    • ریسشجوئعغرثق
      0

      سوال مهم اینه که اگر مردمی یا درصدی ا ز 85 میلیون ایرانی به مسئولین ارشد حکومت نظرشان مخالف و مغایر باشه در همه همه امور . آیا مجرم هستند ؟ چه بستری برای اعمال و اجرای نظرشان وجود دارد . کی و کجا میتونن بروند و نظرشان را هر روز داد بزنند ؟!

    • ناشناس
      0

      ای عام شمادربدی وددصفتی خاص وی خاص شمانیکترازعام شمانه سنجیدم ودیدم نشانی زتکامل احکام نِرون دارد احکام شمانه

  • ناشناس
    5

    نیمی از خبر واقعیت ولی نتیجه گیری خیالیست...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      108

      تقریبا همه دارای ضریب هوشی و تحصیلی پایینی هستند. تقریبا همه دنبال رابطه جنس مخالف هستند. تقریبا هم اسم تظاهرات ساختگی و اپوزوسیون قلابی را نشنیده اند. تقریبا همه هیچ چیزی از سیاست و پشت پرده آن نمی دانند. تقریبا همه کسانی بودند که تا دیروز مچ بند بنفش و سبز می بستند. و تقریبا همه ابله و متوهم و عروسک دست سیاستمداران بودند.....

    • آزادی خطاب به ناشناس ۱۹:۲۰
      5

      دیگه چیزی مونده بگی هر چی توهین بود به جوانان این کشور کردی پس اون جوان های انقلابی دهه پنجاه چی بودن که گند زدن به‌یه‌کشور و چند نسل

  • راحیل
    6

    پس چرا میکشید اینها مطالبه دارند شما در برابر صدام هم انقدر نیرو نداشتید که مقابل این جوانان وطن به میدان آوردید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      و می گویی چرا می کشد و اینها بچه اند و انکه جزو بزرگان است و اگاه است و پاک و طاهر است می گوید اصل اطاعت مطلقه از ولی امر است و اصل احترام به ولی امر است و اصل حفظ ولی امر است و هر انکه اینگونه نباشد دشمن ولی امر و دشمن اسلام و دشمن خداست و کافر است و ملحد است و اشد مجازات دارد و بخشش ندارد کوچک و بزرگ ندارد باید مجازات شود

  • حامد
    2

    سراسر یک جانبه روایت یکطرفه تقلیل دادن حجم بی کفایتی و ناکارآمدی نظام به هیجانی شدن چند نوجوان
    داستان عمیق تر از این حرفهاست آقای سپاهی

  • ناشناس
    4

    قصه پردازيش حرف نداره !!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      نویسنده رمان دارد با قصه پردازی خیال گونه خود به مخاطب رمان خود تلقین و القاء می کند مخالفان نظام صرفاً ۴۰ تا ۵۰ نفر نوجوان و جوان خام دهه هشتادی هستند که از طریق راه ارتباطی تلفن همراه در نقاط پر جمعیت شهر تهران برای تظاهرات اعتراض آمیز جابجا می شوند!!!

    • آشیل
      0

      ما باید از این نویسنده ها حمایت کنیم مطمئنم جای جی کی رولینگ رو میگیره و هری پاتر خودش رو مینویسه

  • ناشناس
    5

    با این حساب خیلی باید از اونایی که براشون سلام فرمانده خواندید بترسید. اونها از اینها اگا ه تر خواهند بود و بازی نخواهد خورد.

  • ناشناس
    2

    همینطور سر خودتون رو کلاه بذارین !
    به جای این داستان بافی صدای مردم رو به گوش مسئولان برسونید و بهشون هشدار بدین تا سرنوشت لیبی و مصر و... برای کشورمون رخ نداده دست از فساد و اختلاس وتبعیض بردارند و جلوی آقازاده های فاسدشون رو بگیرند و به کشور بر گردونند!
    مال شبهه دار رو که امثال ساشا سبحانی می خورند که اونجور فسق و فجور می کنند!

  • Ali
    2

    48سال دارم ولی اصلا باور پذیر نیست

  • آزادی
    6

    نتیجه‌گیری :مردم هیچ مشکلی ندارند یک عده جوان هیجانی با مدیریت عوامل بیگانه دست به آشوب زدند و پلیس با محبت آنهارا به ندامتگاه همراهی نمود تا به اعمال خود فکر کنند و همه اینها تقصیر اینستاگرام است و این فضا باید فیلتر شود تا جوانان مقید به دین و حکومت شوند .جدا از شوخی با‌این‌‌مزخرفات نمیشه مردم رو فریب داد کسانی که به اموال عمومی آسیب زدن عمدتا لباس شخصی هایی بودند که خودشان را بین مردم جا زدند تا اعتراضات را به آشوب بکشند تا بهانه سرکوب فراهم بشه

  • آشیل
    6

    مگه روحانیت عامل خشم مردم نیست با سختگیری های احمقانه فقط باعث خشمگین شدن مردم و عقب افتادگی کشور شدن

  • ناشناس
    5

    خب برید آسیب شناسی کنید چرا جوان های ما به اینجا رسیدن؟!!!برید باهاشون گفتگو کنید ببینید مطالباتشان چیه؟!!!چرا یه جوون ایرانی باید آرزوی همه چیو به گور ببره؟!!!چرا ما قد همسایه هامون هم امکانات و رفاه نداریم چ برسه به اروپا و آمریکا!!!!!

  • ناشناس
    5

    تحلیل آبکی و کاملا جهت داری بود،میخواهد بگویند بچه ها با اعتراض کردن دارند شوخی و بازی میکنند و ما معترض جدی نداریم ،بر عکس بسیار هم داریم اما بسیاری محافظه کار هستند و جرات اعتراض ندارند ولی جوانان بی باک ترند،بسیاری مخالف هستند اما مثل تشنه ای هستند که دیگران لیوان باید آب را به دستش بدهند.

  • سروش
    2

    در مورد لقمه شبه دار مسولین وحاکمان مملکت که این وضعیت نتیجه عملکرد اونهاست احیانا نظری ندارید؟!

  • ناشناس
    3

    چه خبرنگار ساده لوح و قصه بافی که داستانش فقط به درد همفکار مثل خودش می خوره . حتی نفهمیده مردم چی می خواهند و هیچ وقت هم نمی قهمد.

    نظرات شما -
    • رضا
      3

      کدام خبرنگار!
      مشخصه از لباس شخصی های رژیم هست.
      کدام خبرنگاری جرات داره بیاد خیابان خبر تهیه کنه!
      اطلاعات و سپاه هر خبرنگاری سکوت نکند برای پیشگیری دستگیر کرده

    • رضا
      2

      خبرگزاری فارس مگر زیر نظر سپاه نیست!
      خوب معلومه چه چیزی در قلم زدن داره

  • ناشناس
    3

    همه ش اراجیف بود حرفهایت مردم گرسنه هستند

  • قربان
    2

    شما برای اینکه مطمئن بشید چند نفر موافق سیاست های شما هستند و چند نفر مخالف یه رفراندوم برگزار کنید انگاه بر اساس نتیجه ان اظهار نظر کنید

  • ناشناس
    1

    نیرویی که پشت خبرگزاری فارسه اگه باهوش باشه باید نقطه پایانی بر جریانی که ایران را که چه از لحاظ انسانی و چه منابع ثروتمنده به این نقطه رسونده که اکثر ملت ناراضیند بگذاره

  • رضا
    3

    طوری آسمان و ریسمان کردی که نگو!
    اینهائی که ما دیدیم با آنهائی که تو گفتی تومنی صنار فرق دارند!
    مردم خواسته دارند و گوش شنوا که نباشد کار به کف خیابان میکشد فقط همین.
    اون جامعه شناس بیسواد هم احتمالا از همان دکتر رئیسی با ۵ کلاس سواد هست.
    شرافت که ندارید حداقل سکوت کنید صدای مردم رساست.

  • ناشناس
    1

    احمق خودتی احمق

  • شاکری
    2

    فقط رفراندوم ، تا دیر نشده واسیر خشم ملت ایران نشده اید رفراندوم برگزار کنید و حکومت را به ملت بسپارید

  • امیرازگودسیددرویش میدان شوش
    1

    البته همه مطلب را درست قضاوت نکردی یکسری از این نوجوانان و جوانان برای مثال وقتی این همه سهمیه تبعیض آمیز را در کنکور سراسری میبینند و هرچه صبر میکنند تا این سهمیه ها تمام شود و نمیشود که نمیشود بلکه روز به روز اضافه هم میکنند و خود را شهروند درجه دو و سه در جامعه میبینند این میشود که متاسفانه شده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      باورمیکنید اینا برای سهمیه آمدند آنهم زمانی که سهمیه هارا ازکنکوربرداشتند، اینا معلوم نیست اصلا ازاین چیزا سردربیارند، اصلا اسم گروه های مخالف و مجاهدین خلق نشنیده اند

  • ناشناس
    1

    ۹۰ درصد جامعه ناراضی هستند ولی این جوانان جرات ابراز دارند ناکارآمدی نظام حاکم بر کسی پوشیده نیست ولی حاکمان خودشان را به ندیدن و نشیدن زده اند

  • بنده خدا
    2

    درس خواندن بیهوده_ خانه دار شدن آرزو_ازدواج محال_کار نیست
    فقر بیداد
    مشکل این جوانان ناامیدی به همه چیز و همه کسه

  • ناشناس
    1

    متاسفانه با همین تحلیل ها سطحی و غیر کارشناشی اون هم از رسانه ای مثل فارس و کیهان ....احتیاجی به هیج دشمن خارجی نیست

  • ناشناس
    0

    چی میگی تو؟! توی ایران نیستی انگار تورم لجام گسیخته و این همه محدودیت و تبعیض مردم رو له کرده

  • ناشناس
    0

    باشه ولی لطفا قبل از ست کردن کوکی روی مرورگر مخاطب اجازه بگیرید

  • ناشناس
    0

    پارسال گفتم خانمها خطری هستند

  • ناشناس
    0

    الان اینترنت رو قطع کردید و یکطرفه بدون جدل و بحث همه چیز رو به نفع خودتون تفسیر می کنید،! ,خب طبیعیه تو اعتراضات بعدی مردم عصبانی تر و اعتراضها خشونت آمیز تر میشه ..‌مهسا امینی تو توییتری که خیلی ها ندارن و فیلتر شده بیش از صد میلیون هشتک خورده ..کی می خواهید سرتونو از تو برف بیرون بیارید

  • خانومی
    0

    شما لطف کنید اجازه تجمع مخالفان رو بصورت قانونی صادر کنید و امنیتش رو هم تضمین کنید اونوقت می‌بینید که از همه گروه سنی حتی پیرمرد پیرزنها انقلاب کرده به میدان خواهند آمد.

  • عبدالله
    0

    🤮

  • ناشناس
    0

    حیف وقتی که گذاشتم این گزارش رو خوندم

  • ناشناس
    0

    په کی بود که دهه نودی هاش رو فراخوانده بود؟

  • ناشناس
    0

    چراازگرونی چراازبچهای مسولین نگفتی ما که کشورمون دوست داریم ولی شبهاازشرمندگی بچهامون زیرپتوگریه میکنیم خدایابه حق پنج تن ال عبابه دادمون برس

  • خیزران
    0

    داداش زحمتت اگه خوابیدیم تلویزیون روخاموش کن بااین فیلم تخیلی فانتزیت...

  • فرداد
    1

    در کدام دیسکو و کازینو های تهران پرورش یافته اند ؟ این ها همان خروجی اموزش وپرورشی است که چهل سال است در دست شماست !!! چه کسی را شماتت می کنید ؟ این قبیل گزارش ها به دلیل وابستگی نویسنده ان به جناح تمامیت خواه اصولا ارزشی ندارد چون با غرض خاص تدوین گردیده است . چرا از مافیای واردات سالانه ۲۰ میلیارد کالای قاچاق از مبادی نامرئی از این گزارش ها تهیه نمی کنید ؟

  • ناشناس
    0

    ماهم باورمان شد که تجمعات کار دو دسته اس یا افراد زیر هجده بی بندوبار یا میانسالان مشکوک...شما چرا اینقدر خودفریبی میکنید چرا نمیخواید مردم و اعتراضشان را باور کنید.این اعتراضات کمترین اثرش اینه که با این رفتارهای مسئولین معترضین خاموش هم به صف معترضین کف خیابان میپیوندند....راستی .زن ومرد معترض سوار یک موتورشوند را بیان کردید اماا از موتورسواران گاردسرکوب که دوپلیس یک زن را سوار موتور میبرند چیزی نگفتید...

  • ناشناس
    0

    جالبه هرکس در مکان حای خود قرار نداشته باشد باعث بدبختی مملکت میشه اینا باید در مجالس عزا باشن در کل ادرات و امور ممکلت دخالت دارند به همین دلیل مشکلات فراوانی بوجود میاد مثلا الان مهندس مکانیک شده دکتر داروخانه یعنی همه چیز رو اینا بهم زدن داروساز بسازو بفروش خودتون قضاوت کنید بهم ریختن جایگاه ها تمام مملکت رو به ح اج گذاشتن برای اقتدار

  • ناشناس
    0

    کجای دنیا به اسم مذهب و دین دست به کشتار مردم میزنند.هر کسی خودش به اعتقادادش مربوط است چرا یه عده تندرو با مردم این سرزمین مذهب را بزور وادار میکنند.مگه ما ایرانی نیستیم چرا ما تاریخ و عظمت ایران را نباید بدانیم .۴۳سال داریم به تاریخ عرب ها پیروی میکنیم .کجای تاریخ ایران مذهب تدریس شده . ما ایرانیم به به عظمت بزرگ جهان حکومت میکردیم ما ایرنیان انسانیت را به عصر بشریت وارد کردیم . گذشته نه چندان دور کل انسان های جهان از ما مردم ایران الهام میگرفتند .مردمان سرزمین پارس چرا در خواب غفلت فرو رفتین بیدارشین

  • مردم
    0

    چقددددددر زیبا توصیف کردی پسر خاله.....بله همه ی مخالفین همین چند تا نوجوان بودند که همشون به فکر کمر به پایین بودند و تمام نیروهای بسیج و سپاه و فراجا و اطلاعات و لباس شخصی ها هم برای مقابله با این چندتا نوجوان آمده بودند.

  • بی نام
    0

    اقا اینارو ول کنید اخوند چرا باید مجری شبکه پویا باشه بخدا از وقتی این اقای نورانی اومده بچه چهار ساله من نگا شبکه پویا نمیکنه قبلن مجری بچه ها یه خانوم بود بهش میگفتن خاله اسمی اینو چی میزارن خاله اخوند

  • ایرانی
    0

    خب این داستان خیالی که نوشته شده نتیجه گیریش اینه که:
    یک مشت فرزند طلاق عرق خور و لاابالی و معتاد و گاها همجنس گرا! با توجه به اینکه کنترلی روی رفتارشون ندارند میان شیشه میشکونن و میخوان انرژی تخلیه کنن !!!
    خب همینها وقتی موقع رای گیری میشه اسمشون میشه ملت ایران جوانان غیور و عاشق نظام و.......با هر سرو وضعی هم دوس دارن میان پای صندوق رای !
    خانم یا اقای گزارش گر : مردم مشکلشون حجاب نیست مشکلشون دزدی غارت چپاول و عدم مدیریتی است کع در سال 57 برای رفع اب=ین مسایل پدران و مادرانشون انقلاب کردن اما متاسفانه فقط شکلش عوض شد.
    مستعمره امریکا بودیم الان مستعمره روسیه ایم.
    اقازاده ها و لجن زاده ها الان در بلاد کفر مخصوصا امریکای جهان خوار در حال عشق و حالن اتفاقا خیلی هاشونم در کازینوهای لاس وگاس دارن بع ریش ملت میخندن . بله لابلای این تجمع گران افراد سود جو هستند که براشون فرق نمیکنه چی باشه و کی باشه فقط غارت میکنن که بیشتر تهشونو در بیااری هم متوجه میش اینها کین ...
    پس لطفا رمان ....می تخیلی ننویس به حقایق جامعه نگاه کن

  • ناشناس
    4

    اینها تربیت شده ی انسانهایی هستند که صدایشان به هیج جا نرسید
    نه نماز خواندن یادشان دادند نه قران نه خدا و نه پیغمبر
    بد شرایطی افتادید

  • ناشناس
    1

    درقرن ۲۱ مملکت با تفکرات عصرخجری طالبانی اداره می شود

  • IHND
    0

    هر چی می کشیم از این اخوندهای نفهم عصر هجر ما که نمی تونیم بیایم خیابون ولی براتون دعا می کنیم موفق بشین جوانان سلحشور همین علی کریمی محبوب دل ها باید لیدری رو به عهده بگیره همه هم قبولش دارن

  • ناشناس
    0

    جوانان ما امیدی به آینده ندارند. کار و مسکن و ازدواج شرط اصلی زندگی یک انسان است. وقتی میبینیم مسئولان ما براحتی اختلاس و دزدی میکنن و هیچکس هم جلودارشان نیست و و از طرفی جوان این کشور با تحصیلات بالا نظافتچی و پادو می شود قطعا کلا مایوس و ناامید می شوند

  • سعید
    0

    چرت نوشتی

  • ناشناس
    0

    نویسنده ی محترم یا متوهمی و جنس از موتوری میگیری یا از یه سیاره ی دیگه اومدی یا کاملا حکومتی و جهت داری، اگه بی غرض بودی از درد فروخورده این ملت مینوشتی و صدایی که یه عمره در حنجره خفه شده

  • ایرانی اباد
    0

    اصلا دولتها تشکیل می شوند تا آرامش = رفاه = آسایش = امنیت = رو برای مردم بیارند تا مردم زندگی کنند

  • به نام مادرم ایران زمین
    0

    تحلیل آبدوغ خیاری
    تحلیل اقلیت تمامیت خواه
    تحلیل صدا و سیمایی
    تحلیل به ظاهر مذهبی های لامذهب
    این داستان سرایی ها را تمام کنید
    مولا علی در زمان جنگ به خودشان و سربازانشان اجازه جسارت زبانی را نمیدادند و احترام دشمن را هم حفظ میکردند آن وقت شما خود را وارث عدل مولایمان علی میدانید
    تاسف آور و بسیار مشمئز کننده شده رفتارهایتان که به نام دین و به کام حکومتتان تمام میشود.
    صدای ملت ایران را نشنیدید ولی صدای ملت رساست.

  • ناشناس
    0

    حق با اونهاست . دقیقا عملکرد آخوندها باعث شد جوونها اینجوری بشن .

  • ناشناس
    0

    اول تخریب سخت افزاری با f22 بعدش تصرف نرم افزاری با مردم

  • ناشناس
    0

    آقایان متوهمی که نگران آتش زدن چند سطل آشغال هستند برای اختلاس های نجومی چه پاسخی دارند ؟!!

  • ناشناس
    0

    چه عجب حداقل منتسبشان نکردید به اسراییل وامریکا ورجوی وپهلوی و

  • سلام
    0

    اینهمه زحمت کشیدی!!! که حک شده های ذهنی خود را به اثبات برسانی !!! لابد انتظار داری فسیل هایی که مشغول صیغه و ارامش در زندگی حاصل از رانت به گرفتن کرایه خونه از مردم سرگرم هستند بیان تو خیابون تظاهرات کنند.!!!!! تحلیل ها را به جامعه شناسان بسپارید. بعنوان یک دبیر در حوزه کاری ام هیچ عدالتی در ورودی دانشگاه های دولتی نمی بینم. گرانی بیداد می کند و اگر اعتراضات تقریبا سرگرمی جوونا شده پس روش برخورد باید فرهنگی باشد نه برخورد خشن...

  • ناشناس
    0

    چهلو سه سال است پدر مردم را زندگی مردم را نابود کردن فقرو بدبختی به وجود آوردن اختلاس کردن غارت کردن دروغ به مردم گفتن از گرانیها و فقروربیکاری زور کردن کلفتی زن و بچه های مردم رازور بکن کتک بزنند بد میخوان مردم صداشون در نیاد چهلو سه سال چیکار این جمهوری اسلامی برای مردم کرده چی کار کرده جز دروغ گفتن به مردم ظلم کردن به مردم فقرو بیچارگی اختلاس بخور بخور زن و بچه هایشان در امریکا و اروپا با حق مردم پول مردم دارن عشق و حال می کنند بهترین خونه زندگی ماشیت از کجا آوردن حق این مردم بوده مال این مردم بوده مردم از فقرو گرانیها بی دارویی اجاره خونه های سنگسین بیکاری جوانان زندگیشان نابود شده میخوان مردم صداشون در نیاد هرکاریی هر بالای هرزوری کردن کلفتی خواستن برای مردم بکنند مردم هم هیچی نکن بد بکن اغتشاشگر مردم به ستوه آمدن نمیخوان دیکه

  • ناشناس
    0

    سلام نویسنده محترم شاه یک بار گفت من صدای ملت ایران را شنیدم ولی مسئولین جمهوری اسلامی نخواستند صدای مردم را بشنود نمی خواهند بد بختی مردم را ببینند نمخواهند گرانی وتورم را که دولت ودولت مردان درست کردند ببینند اکثر جوانها نه آخوند را قبول دارد ونه دولت را علت بد بختی خودشان را هم همینها میدانند مردم را بهشون کم انگ بزنید این نردم از سئولین پاک تر وبهترند

  • علی
    0

    نابودکنیدهمه جارو

  • مهرداد سربندی
    0

    پس دست بیگانه در کار نبوده ما الکی به امریکا و منافقین و سلطنت طلب بیچاره تهمت زدیم. هرچی بوده یه موضوع داخلی بوده و چند بچه و نوجوان احساساتی شده بودند. منتهی ما بزرگش کردیم تا بزرگترها بترسند. بصیرت 2 هم الکی راه انداختیم. عجب سیاستی داره این جمهوری اسلامی

  • رضا الوندی
    0

    آخه بی سواد از همه جا بی خبر، اگر لقمه شبهه دار اثر داشت که تا الان هرچی آقازاده و اختلاس گر بود که به خاک سیاه نشسته بودند. نمونه اش خاوری، سبحانی و هزاران مورد دیگه. پیشنهاد مدارس خاص برای نوجوانهایی رو میدی که تو آموزش و پرورش همین حکومت به ظاهر دینی تربیت شدن. حتما میخوای ی نوع جدید مدرسه پولی افتتاح کنی و بار خودت رو ببندی.

  • علی
    0

    جونان که خانه نداردکی بایدبدادشان برسدمسولین مفت خوربه فکرهیچ کس نیستن مردم بایدبریزن توخیابون تامسولین به دادمردم برسن

  • ایرانی
    0

    شرلوک هولمز ایرانی

  • ناشناس
    0

    لابد فرزندان مسؤلین اختلاس گر ورشوه بگیر واخوندهای مال مفتخور و...هستند والا معلم وکارمند وکارگر که پولشان شبهه ندارد ......بارها صدا وسیما به معترضان گفته شما سر سفره نظام نشستید ونمکدان شکستید ،خب لابد نظام لقمه شبهه دار بشون داده ؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    گ
    دروغ گفتی شهامت گفتن حقایق را ندارید اصلا میگویم شما درست میگویید چرا ۴۳ سال نتیجه اش این شده میلیاردها بودجه فرهنگی روانه جیبهایی شد که همه بسلامتی اقامت خارج با امکانات عالی را دارند انگاری ملت انقلاب کردند تا عده ای بنام شهدا در لباسهای فرهنگی نظامی سرکار بیایند و خانواده هزارفامیل را بوجود اورند و تاراج کنند هرکس هم حرفی بزند بگویند منافق ضد انقلاب وابسته به اجانب خارج کشور خط از سرویسهای خارجی گرفتن و اخرش هم یا زندان بابت اعتراضی که در قانون دیده شده و وجاهت دارد را با عواملی نادان مقل زمان شاه شعبان بی مخ ها وضع کشور را بجایی میرسانند و در اخر سناریو پوسیده خودشان را از پیش میزنند تا گشته سازی کنند چرا یکبار از عقل منطق استباده نمیکنید ما زمان شاا و انقلاب را دزدیم شماها باعث خدشه دار شدن انقلاب و خون شهدا و دین شدید روزی باید در برابر انها پاسخ دهید حتما اعتقاد به اخرت هرکاری و جزای الهی دارید شاید مهم نیست دوستانتان و عواملتان چه اراجیفی بنویسند البته انها هم شعورشان مثل خودتان هست البته اگر شهامت گداشتن پیامهای درست را داشته باشید

  • ناشناس
    0

    این جماعت دلشون برای چهارشنبه سوری که حاضرند دست و پا و چشم هم براش بدهند تنگ شده

  • چ
    0

    تاوان دولت فریدون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها