بغداد: در پی انتقال مذاکرات تهران و ریاض به سطوح سیاسی هستیم

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که بغداد در تلاش است تا گفت‌وگوها بین تهران و ریاض را از سطوح امنیتی-اطلاعاتی به سطوح سیاسی منتقل کند.

بغداد: در پی انتقال مذاکرات تهران و ریاض به سطوح سیاسی هستیم

«فواد حسین»، با اشاره به برگزاری پنج نشست بین تهران و ریاض در بغداد، گفت: «عراق به تلاش‌های میانجی‌گرانه خود در جهت نزدیک‌تر کردن عربستان سعودی و ایران ادامه می‌دهد».

طبق گزارش پایگاه اینترنتی «رووداو»، حسین در گفت‌وگو با این شبکه ضمن اشاره به تداوم میانجی‌گری‌های عراق بین دو کشور افزود: «دو طرف تاکنون پنج نشست در بغداد برگزار کرده‌اند که در سطوح اطلاعاتی و امنیتی بوده‌اند. اکنون اختلاف نظر در همین مورد (سطح گفت‌وگوها) است».

وزیر امور خارجه عراق افزود: «با طرف‌های ایرانی و عربستانی ملاقات کردم و در حال تلاش برای تغییر سطح امنیتی مذاکرات به سطح سیاسی بین وزرای خارجه هستیم؛ اما این بحث در حال حاضر ادامه دارد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد».

حسین در پاسخ به این سوال که چه زمانی چنین نشستی در سطح وزرای خارجه بین تهران و ریاض برگزار خواهد شد، توضیح داد: «قبلا هم گفته بودم که ما گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم. دو طرف تاکنون پنج نشست و دیدار رسمی داشته‌اند، اما اولاً این نشست‌ها در سطوح سازمان‌های اطلاعات بوده و ثانیاً محتوای جلسات به طور رسمی اعلام نشده است. ما منتظریم و ارتباط‌مان را با هر دو طرف ادامه می‌دهیم».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه دوم مهر ماه در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو داشت. حسین در آن گفت‌وگو بر آمادگی میزبانی دور جدید گفت‌وگوهای تهران و ریاض در بغداد تاکید و گفته بود که به مساعی جمیله خود در این زمینه ادامه داده و دو کشور را به بازگشت روابط به حالت طبیعی دعوت می‌کنیم.

 «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق نیز در سخنرانی هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ضمن اشاره تلویحی به تلاش‌های میانجی‌گرانه بغداد در نزدیک‌کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض گفت: ««بغداد میزبان جلسات بسیاری بین کشورهای منطقه بوده است.

این نتیجه سیاست متعادلی است که دولت عراق با دیپلماسی خود در قبال کشورهای همسایه در پیش گرفته و با آنان همکاری می‌کند؛ تلاش بغداد برای [تضمین] منافع همه طرف‌ها و همچنین تشویق همکاری‌های منطقه‌ای و خنثی کردن بحران‌ها در این محیط است».

این در حالی است که وی طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل تاکید خواهد کرد که عراق موفق شده دیدگاه‌های ایران و عربستان و چند کشور دیگر را به هم نزدیک کند؛ امری که باعث شده تا این کشورها روابط خود را با یکدیگر احیا کنند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها