مقایسه سفر رئیسی به نیویورک با روحانی و احمدی‌نژاد؛ کدام رئیس‌جمهور بیشتر مورد توجه قرار گرفت؟

ابراهیم رئیسی در نخستین سفر خود به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رهبران ۸ کشور دنیا دیدار و گفتگو کرد.

مقایسه سفر رئیسی به نیویورک با روحانی و احمدی‌نژاد؛ کدام رئیس‌جمهور بیشتر مورد توجه قرار گرفت؟

هرچند سخنرانی رئیسی شباهت زیادی به متونی داشت که پیشتر محمود احمدی نژاد در نشست مجموع عمومی ایراد می‌کرد اما به نظر می‌رسد این روحانی، دست‌کم در حوزه دیدارها موفق‌تر از رئیس جمهوری اسبق و پوپولیست ایران عمل کرده و توانسته با سران کشورهای بیشتری دیدار و ملاقات کند. هر چند محتوای سخنرانی ابراهیم رئیسی با انتقادهای گسترده ای روبرو شده است. محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۹۱ و در آخرین سفر خود در مقام رئیس جمهوری ایران به نیویورک تنها با سران چهار کشور بولیوی، کومور، سنت وینسنت و سوایزیلند دیدار و گفتگو کرد و انزوای رئیس جمهوری جنجالی ایران به اوج خود رسید و برخلاف سفرهای پیشین او، حتی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین چندانی هم حاضر نشدند زمان خود را با او سپری کنند. 

ابراهیم رئیسی امسال برای نخستین بار راهی نیویورک شد و توانست تریبون مجمع عمومی سازمان ملل را از نزدیک تجربه کند. رئیسی در این سفر با رهبران هشت کشور دنیا دیدار و گفتگو کرد که در این میان چندین کشور، همواره در میان ملاقات‌های روسای جمهوری ایران جایگاه ثابتی دارند. از آن جمله می‌توان به نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و البته لوئیس آرسه رئیس جمهوری بولیوی اشاره کرد. 

با این حال رئیسی در این سفر همچنین توانست با رهبران کشورهایی چون فنلاند، ژاپن، فرانسه و سوئیس نیز دیدار داشته باشد. رئیس پیشین قوه قضائیه ایران علاوه بر ملاقات با این چند رهبر کشورهای دنیا با شارل میشل رئیس شورای اروپا نیز گفتگو کرد. 

در نتیجه و در مجموع دیدارهایی که ابراهیم رئیسی در نخستین سفر خود به نیویورک انجام داده او توانسته با رهبران سه کشور اروپایی، سه کشور منطقه، یک کشور آسیایی و همچنین یک کشور از حوزه آمریکای لاتین دیدار و گفتگو کند. 

اما اگر بخواهیم این فهرست را با نخستین سفر رئیس جمهوری پیشین ایران یعنی حسن روحانی مقایسه کنیم، آمار نشان می‌دهد که رئیسی کمتر از حسن روحانی مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته و تمایل برای گفتگو با رئیس جمهوری پیشین ایران بیشتر بوده است. 

روحانی در سال ۱۳۹۲ و تنها چند ماه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به نیویورک سفر کرد. او در آن سفر با نمایندگان و رهبران کشورهایی چون فرانسه، اتریش، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، ترکیه، سری‌لانکا، تونس، لبنان، عراق، پاکستان، ژاپن، سوریه و همچنین فیجی ملاقات کرد که مجموع آنها ۱۴ کشور است. روحانی همچنین در آن سفر دیدارهایی هم با رئیس شورای اروپا، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی و همچنین نماینده سازمان ملل در امور سوریه انجام داد. 

در نتیجه به نظر می‌رسد دست‌کم از نظر تعداد و همچنین وسعت جغرافیایی، روحانی بیش از رئیسی مورد توجه رهبران کشورهای جهان قرار گرفته بود. 

بر این اساس روحانی با رهبران ۵ کشور اروپایی، ۵ کشور منطقه و همسایه، دو کشور آسیایی، یک کشور آفریقایی و همچنین یک کشور از قاره اقیانوسیه دیدار و گفتگو کرده بود.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ناشناس
    7

    هیچ کدام سیاست مدار درست و حسابی نبودند افراد لایق هیچ وقت پست اجرایی در ایران نگرفتن و ریش و یقه بسته مهر پیشانی قدرت رو در دست داشتن برای همین اوضاع کشور وخیم شده و امیدی به تغییر نیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چقدر غم‌انگیز !!
      کدوم رییس‌جمهور تونسته با مقامات بیشتری ملاقات داشته باشه ؟؟!
      یعنی ایران اینقدر تنها بوده که ما نمی‌دونستم ؟؟

    • ناشناس
      0

      در‌انجا‌‌اصلا‌‌رئیس‌جمهور‌ایران‌را‌به‌حساب‌نمی‌اورند‌که‌
      در‌اینجا‌بزرگ‌نمایی‌می‌کنند

  • پیمان
    12

    با شش کلاس سواد خیلی موفق بود. خدا قوت پهلوان

  • متفاوت
    2

    مقایسه نکنید ادمها شرایطشون باهم فرق میکنه .اقای روحانی که چون کلید داشت هر دری رو میتوست باز کنه . اقای احمدی نژاد هم که یهو برق از سرش پرید و شد هاله نور ، اما ما حالا بیشترنگرانیمون ازاینه که این بنده خدا تو ولات غریب ایا ناهار هم بهشون میدن یانه؟

  • ایرانی
    7

    این سخنرانی به درد ننه اش می خورد. خروجی ان هیچی..

  • سلمان
    4

    سخنرانی و دیدار چه دردی از دردهای مردم هموطن را درمان میکند ایشان اگر زرنگ و کاربلد بود به وعدهایش عمل میکرد نه اینکه وضع را صد برابر بدتر کند و بره انجا از عدالت حرف بزند که اصلا وجود ندارد و ....

  • رضا
    3

    زیاد گیر ندید تا پایان دوره ریاست میره کلاس دهم آخه میگن کلاس هفتم ثبت نام کرده و از مهرماه میره سر کلاس البته باید سریع برگرده تا زنگ نخورده خخخخ

  • یاور
    3

    اگر تتلو میرفت از از این رئیس جمهور انتصابی موفق تر بود چون حداقل می توانست از روی نوشته که چند بار تکرار کرده بود . بدون لکنت بخواند

  • متین
    4

    اصلا نباید اینها را راه می دادند

  • ناشناس
    5

    از اینکه این چنین افرادی نماینده ایران و ایرانی بوده اند؛شرمسارم

  • مش جمعه
    4

    این سفرها و دیدارها هیچ سودی برای ایران نداشته و ندارد.نتیجه این همه ملاقات ها و سفرها برای شما نان و آب و دلار و سوغات داشته است. چند کشور دوست و متحد دارید؟

  • حسینی
    3

    ارزش یک رئیس جمهور به تعداد دیدارهایش نیست بلکه به مواضع محکم و بیانات عقلانی وهوشمندانه اوست از روحانی که جز ژست و بدبخت کردن وفریب مردم چیزی بخاطر نداریم

  • ناشناس
    3

    اکثرا و شاید تمام سران کشورها از رو متن سخنرانی نکردند .

  • ناشناس
    0

    هیچ کدامشان

  • مهدی
    0

    سه بار با پوتین دیدار داشته،عضو شانگهای شده و...
    قدرت دیپلماسی بالایی داره،التماس مکرون و رییس جمهور فنلاند برای پایان جنگ و گاز و...، قدرت دیپلماسی که قبلی ها نداشتند،حرفه ای باشید مطلب را نیمه‌کاره ننویسید

  • مهدی کریمی
    0

    ریسی بلد نیست صحبت کن ب نوشته از رو نمی تونی بخونه

  • ناشناس
    0

    هیچ کدام موافق با متفاوتم هه هه

  • ناشناس
    0

    رئیسی برای صندلهای خالی سازمان ملل سخنرانی کرد.

  • ناشناس
    0

    نتیجه دیدار مهم است مثلا بعداز برجام بسیار تفاهم نامه امضا شد ولی حتی یک کدام از آنها حتی قبل از خروج آمریکا از برجام به قرارداد تبدیل نشد و متأسفانه با همین کار بسیاری از اطلاعات حساس کشور هم به خارج منتقل داده شد که باعث شد تعداد تحریم ها از 300 به 1500 مورد بعداز برجام افزایش پیدا کنه

  • ناشناس
    0

    دوستان روحانی صبر میکردن چند سال بگذره

  • ناشناس
    0

    جون به جونت بکنند هوچی اصلاح طلب هستید و پررو
    نمیفهمید یا خودتون را به نفهمی میزنید
    از احمدی نزاد اخرین سفر و از روخانی اولین سفر رو طرح میکنید
    معلومه باید اولین حضور بیشتر توجه میشه
    در ضمن کمبود و صف مرغ تخم مرغ روغن قطعی برق دوره روحانی هنوز یادمون نرفته

  • کیوان
    0

    قطعا جناب آقای دکتر حسن روحانی مبدع و پایه گذار دولت تدبیر و امید، چون به همه چیز، و باهمه کس، با دلیل و بی دلیل می‌خندید!! و در مواقع احساس قدرت و صلابت فحش و بدوبیراه می‌گفت....

  • ناشناس
    0

    مردم خودمون هیچوقت به سخنان اینا گوش نمی‌دهند انقدر که حرفای تکراری می زنند و شعار می دن ،همه رو از بر هستیم!
    همش صحبت از دشمنی و انتقام و مرگ بر این و آنو ....

    از اونور بچه هاشون رو به بهانه ی تحصیل می فرستند کشورهای به قول خودشون دشمن! تا اونها به بچه هاشون آموزش بدن آخه می گن بچهاشون برای غارت و چپاول مردم ایران چون در خارج درس خوندن باهوش تر شدند و از خودشون حرفه ای تر هستند توی این کار!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها