«بانیان وضع موجود»، کد رمز رییسی علیه روحانی سوخت و تعبیری دیگر به کار می‌رود؟

تنها یک روز پس از آن که ابراهیم رییسی بار دیگر از «بانیان وضع موجود» انتقاد کرد و باز گفت «بانیان وضع موجود نباید در عرصه‌های مدیریتی باشند»، حسن روحانی رییس جمهوری پیشین و مردان مؤثر او ، اسحاق جهانگیری، معاون اول و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در دولت قبل میهمان ویژۀ مقام معظم رهبری در نشست کارگزاران ارشد نظام بودند.

«بانیان وضع موجود»، کد رمز رییسی علیه روحانی سوخت و تعبیری دیگر به کار می‌رود؟

حسن روحانی در حال حاضر تنها عضو مجلس خبرگان رهبری است ولی در صف اول نشست. در همان صفی که ابراهیم رییسی نشسته بود و برای اولین بار و احتمالا به خاطر تغییر چیدمان ناشی از شیوع کرونا رییس جمهوری، رییس قوه قضاییه، رییس مجلس و دبیر مجمع در دو سوی رهبری ننشستند و در صف اول دیده شدند. جهانگیری و ظریف هم در حالی در جمع کارگزاران ارشد نظام حاضر شدند که دیگر سمتی ندارند.

مراد آقای رییسی اما از «بانیان وضع موجود» قاعدتا باید این سه باشد نه  مهدی کروبی و میرحسین موسوی  که در حصرند یا  محمود احمدی‌نژاد و سید محمد خاتمی  دو رییس جمهوری پیشین دربارۀ اولی گفته شد اساسا دعوت نشده بود هر چند که بدنۀ اصلی دولت آقای رییسی وزیران احمدی‌نژادند.


مهم تر از این دعوت اما سخنان رهبری بود که گفتند:  «منظومه قدرت جمهوری اسلامی و دستاوردهای گوناگون آن در بخش‌های مختلف، ایران را به الگویی جذاب برای ملت ها تبدیل کرده است و ناامید کردن مردم و القای حسّ بن‌بست، جفا به مردم و انقلاب است»


در جای دیگر هم تصریح کردند:  «نشانه‌های موفقیت وجود دارد و یک نمونه آن تاب‌آوری اقتصاد کشور در برابر تحریم‌های بی‌سابقه است»  و نیز  « این که امریکایی‌های مغرور صریحاً اعتراف می‌کنند که فشار حداکثری علیه ایران شکست خفت بار خورده، موضوع بسیار مهمی است که نباید فراموش شود.»


آن «تاب‌آوری و شکست فشار حداکثری» طبعا مربوط و معطوف به سال های 96 تا 99 است که  دونالد ترامپ  از برجام خارج شد و در ایران حسن روحانی بر سر کار بود و دو کار کرد: اول این که مجموعۀ نظام را قانع کرد یک سال دست نگه دارند و عکس‌العمل نشان ندهند و پس از آن گام هایی برای افزایش غنی سازی به منظور هشدار به غرب برداشته شد و دوم تأمین مایحتاج ضروری در شرایط بسیار اضطراری که خطر ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران در پیش بود با راهکارهایی چون اختصاص ارز 4200 تومانی که حالا که زمزمۀ حذف آن درگرفته مشخص شده به رغم رانت‌زایی تا چه حد مؤثر بوده است.

این تصمیمات اگر هم چندان حس نشد چون تحریم‌ها طبقۀ متوسط را عملا له کرده و همه درگیر معیشت شده‌اند/ایم اما برای بقای نظام سیاسی بیش از مردم و احساس عمومی مؤثر بوده و هر که خرده بگیرد منتفعان بقا و استمرار باید شاکر باشند منتها هیچ‌گاه این امر مورد اشارۀ ابراهیم رییسی قرار نگرفته و یگانه تعبیر اختصاصی او جدای تکرار ادبیات رسمی و کلیشه‌ها همین تعبیر «بانیان وضع موجود» است. شاید به خاطر جبران این که ادبیات اختصاصی نداشت.


  خود نیز پیش تر نوشته بودم سید ابراهیم رییسی فاقد گفتمان اختصاصی و ادبیات خاص خود است و به همین خاطر قادر به ایجاد هیجان نیست و رسانه ها نمی‌توانند از سخنان او تیتر قابل توجهی استخراج کنند.


  این در حالی است که اسلاف او اگر مرحوم  رجایی  را مستثنا کنیم همه اهل سخن‌وری بودند و با ادبیات خاص خود شناخته می شدند. سرآمد آنان بی‌تردید شخص  آیت‌الله خامنه‌ای  است که قبل از مسؤولیت خطیر جایگاه عالی رهبری جمهوری اسلامی نیز اصطلاحاتی چون  استکبار جهانی  را وارد ادبیات سیاسی و حتی جایگزین امپریالیسم کرده بود.


ابوالحسن بنی‌صدر  چنان اهل سخن بود که منتقدان به طعنه او را «بنی‌حرف» لقب داده بودند. آیت‌الله خامنه‌ای و  هاشمی رفسنجانی  با خطبه‌های نماز جمعۀ تهران شناخته شدند که اقتضای آن ادبیات سیاسی است.

  سید محمد خاتمی هیچ‌گاه مانند پدر خود خطبۀ نماز جمعه نخواند اما واژگان تازه و ادبیات مدارا و آشتی را وارد فرهنگ سیاسی کرد و پس از او نوبت به محمود احمدی‌نژاد رسید که اگر چه در دانشگاه علم و صنعت تدریس می کرد اما میانه‌ای با نخبگان و طبقۀ الیت نداشت و با ادعای مبارزه با اشرافی‌گری با آنان هم سر ستیز داشت اما در حرف کم نمی‌آورد و با توده به آسانی ارتباط برقرار می‌کرد و قادر بود جماعت را به وجد و هیجان آورد و البته منحصر به کلمات هم نبود و نفت بالای 100 دلار و پول پاشی در سفرهای استانی هم در این امر یاری گر او بود.


حسن روحانی هم اهل خطابه بود تا جایی که گاه فراموش می‌کرد رییس جمهوری است و به خطیبان مجالس  شبیه‌تر می شد منتها در حالت نشسته و سنتی متفاوت با خاتمی ایستاده با ادبیات مدرن اما کیست که بتواند طعنه‌های گزندۀ او را فراموش کند که آخرین آنها در مناظره های انتخابات سرد 1400 بود که ادعای نامزدها در توجه به اینترنت را به سخره گرفت و گفت: « چقدر خوب شده این پهنای باند؟! »  یعنی شما که مخالف بودید.


با توضیحات بالا بعید است که آقای رییسی همچنان بر طبل نفی «بانیان وضع موجود» بکوبد ضمن این که دولت روحانی در سال‌های آخر از فضای 94 تا 96 کاملا دور و کاملا خودی و مطیع شده بود تا جایی که برخی معاونین وزرا هم با هماهنگی نصب شدند و صدای حامیان و مؤتلفان درآمد.

وزیر بهداشت او را وزیر بهداشت دولت رییسی بیش از دیگران ستوده و وزیر راه او حالا رییس سازمان انرژی اتمی است و معاون اول و وزیر خارجه او هم که میهمان رهبری در همین نشست بودند و وزیران دیگر نیز بعید است از دایره نظام بیرون افتاده باشند.


  با این وصف چنانچه آقای رییسی باز بر کنار گذاشتن بانیان وضع موجود از مناصب تأکید کند جای این پرسش هست که اگر منظور شخص حسن روحانی است چرا به مدیران میانی تسری می دهد و اگر نیست و همه را می‌گوید این که نسبتی با ستایش رهبری از مقاومت در برابر فشار حداکثری ندارد.


  رییس جمهوری در تازه ترین سخنان البته باز هم به گذشته نقبی زد و این بار ساختن 300 هزار مسکن در سال به جای یک میلیون مسکن در سال را متوجه آنان دانست.


  در این که مسکن به کالای لوکس صاحبان سرمایه بدل شده تردیدی نیست ولی فراموش نکرده‌ایم در دولت اصلاحات که با وام و رهن می‌شد مالک مسکن و با اقساط اتومبیل‌دار شد باز می‌گفتند توسعه اقتصادی چه شد و چرا به فکر توسعه سیاسی هستید؟


  این گفتار مطلقا در صدد دفاع از عملکرد دولت دوم روحانی نیست بلکه بر آن است تصریح کند بانیان وضع موجود را نمی‌توان به یک دوره فروکاست یا اگر بدون درآمد های نفتی توانستند آب و نانی تأمین کنند یقه‌شان را گرفت و گفت پس ساخت مسکن چه شد چرا که عبدالناصر همتی توضیح داده کل درآمد نفتی در یک سال به زیر 10 میلیارد دلار رسیده بود و می‌توان قیاس کرد با حالا که تنها در یک قلم قرار است 7 میلیارد دلار بلوکه شده کره جنوبی آزاد شود. اگرچه دوست دارند گشایش‌های احتمالی را به حساب مالیات و نگاه به داخل و عضویت در پیمان شانگهای بگذارند نه دارایی‌های آزاد شده.


  وضع موجود اگر خوب است همه مؤثر بوده اند و اگر بد است همه مقصر با کم و زیاد و تقلیل آن به دولت قبل با تکریم سران آن دولت در دیدار اخیر سازگار نیست.


  با این اوصاف بعید نیست آقای رییسی تعبیر «بانیان وضع موجود» را اصلاح کند و اعلام  «دست های پشت پرده در   گرانی‌ها»  را می توان تعبیر جدید دانست هر چند این یکی به مذاق خود اصول گرایان هم خوش ننشسته و اصطلاحا نگرفته است.


کوتاه این که چون رییس جمهوری در ضیافت های افظار و در دیدارهای بعد از افول کرونا مدام باید صحبت کند سه گزینه دارد:


   اول این که عین ادبیات رسمی را تکرار کند که موجب تلقی تنزل جایگاه او می شود و این که ابتکار و حتی اختیار ندارد و به سود او نیست و در حد یک کارگزار تنزل پیدا می کند حال آن که مطابق اصل 113 عالی ترین مقام رسمی پس از مقام رهبری است.


  دوم این که ادبیات خاص خود را که با چند تعبیر و به زحمت ایجاد کرده به کار برد و مشخصا بر انتقاد از «بانیان وضع موجود» اصرار ورزد و کاسه کوزه‌ها را بر سر دولت روحانی بشکند. این روش اولا با سیاست رهبری که در سخنان اخیر آشکارتر بود نمی خواند. ثانیا روحانی را به واکنش وامی‌دارد و ثالثا تجربه نشان داده در نگاه مردمان عادی این تفکیک وجود ندارد و متوجه کلیت نظام می‌دانند. اشتباهی که در دی 96 هم برخی مرتکب شدند و روزنامه جمهوری اسلامی هشدار داد از شعار "مرگ بر روحانی" ذوق نکنید و دیدیم که ناگهان اعتراضات شکل دیگری گرفت و پیکان آن تنها متوجه دولت نماند و عیش اصول گرایان ملول از انتخابات بهار 96 در زمستان همان سال نپایید و منَغّص شد.


  سوم این که تعبیر های دیگری به کار برد. عجالتا سراغ مسکن رفته و با ادبیاتی که بیشتر مناسب جایگاه قبلی – ریاست قوۀ قضاییه – است با لحن تند گفت: «باید پاسخ‌گو باشند.» حال آن که مردم از مسؤول کنونی پاسخ می‌خواهند و پاسخ خواهی از مسؤول قبلی تنها در محکمه میسر است.

مرحوم شریعتی می‌گفت: " خدایا تو چگونه زیستن را به من بیاموز. چگونه مردن را خود خواهم آموخت."  حالا اگر  یک حرکت در سیاست خارجی و توافق به کاهش نرخ ارز و افزایش درآمدهای نفت و گاز بینجامد و مردم هم منتفع و امیدوار شوند خود مردم بلدند چگونه خانه و اتومبیل جدید بخرند و طعنه زدن به قبلی‌ا با کلمات رمز «بانیان وضع موجود» افاقه نمی‌کند و اگر هم وضع موجود بد است مردم بانیان را متنوع‌تر از کدهای آقای رییسی می‌دانند.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    2

    بین روحانی و رئیسی هیچ تفاوتی وجود ندارد، هردو عامل اصلی مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور وغیره بودند و هنوز هم هستند.

    نظرات شما -
    • ایرانی آباد و آزاد
      0

      چون ساختار و ریشه و حوزه اختیارات و توزیع قدرت غلط و فاسد است و باید اصلاح گردد..

    • دارا
      0

      یک تفاوت فاحشی وجود دارد دوست عزیز
      رنگ عمامه شون یکی سیاهه اون یکی سفید

  • ناشناس
    1

    جهت اطلاع نگارنده مقاله: مخترع الفاظ مستکبر و استکبار شهید بهشتی بود.

  • ناشناس
    10

    روحانی از رئیسی خیلی بهتره

  • کلاغ پر
    0

    ...........

  • علی
    0

    عروس بلد نیست برقصه میگوید اتاق کج است

  • بانیان زجر ملت
    0

    بانیان وضع موجود همه سیاستمداران ازسال۵۷تاکنون می باشند

  • 0

    رضاشاه از روحانی و رئیسی خیلی بهتره

  • ناشناس
    0

    همه به نوعی از ابتدا تا انتها بانی وضع موجود هستند،واین شایسته نیست که تعدادی را بانی وضع موجود بنامیم،واین قطعا فرا فکنی و ادرس غلط دادن است،چون این وضعیت نتیجه سیاستهای اعمال شده خارجی و داخلی طی ۴۳سال گذشته است،ضمنا بین رئیسی و روحانی هیچ تفاوتی نیست البته خوب همه ما می‌بینیم که وضعیت کشور به مراتب بدتر از زمان روحانیست واین غیر قابل انکاراست

  • بهرام
    0

    برو شش کلاسه از موقعی که از روحانی تحویل گرفتی نزدیک به یکسال شده تو این ۹ همه اجناس سرسام آور از دولت روحانی رفته بالاتر . تو فکر میکنی با کور تیلیت میخوری. تو عرضه اداره یه گله گوسفند و نداری

  • راستگو
    0

    کار هر دو مرده شوری وروضه خوانیست و درس نماز وروزه خواندند نه اقتصاد ونه سیاست والبته در سیاست دست روباهو از پشت بستند

  • ناشناس
    0

    در این چهل و سه سال کد رمزی که برای گران سازی سراسری و بدون بخشنامه اعلام میگردد این است ،،، کسی حق ندارد کالا یا خدماتی را گران کند ،،،

  • اعتراض
    2

    چرا تبعیض بین کارکنان رسمی و با بازنشستگان مخابرات در باره دبن خواربار
    بن خواربار هر ماه با حقوق برای کارکنان رسمی پرداخت می شود ولی متاسفانه در حدود 4 ماه است که بن خواربار بازنشستگان مخابرات را پرداخت نکردن چرا؟
    امرورز 26 فروردین سال 1401 است که چرا بن خواربار سه در سال 1400 تاکنون پرداخت نشده است!!!

  • ناشناس
    0

    هرکس برای کارهای خوب خود باید مورد تایید قرار بگیرد و برای کارهای نادرست باید برخورد شود، حالا چه روحانی چه رئیسی چه خاتمی چه احمدی نژاد، نباید بخاطر کار خوب کردن کار بد را بخشید بلکه باید کار بد را از انسانهای خوب نیز پاسخ داد

  • ناشناس
    2

    بانیان وضع موجود هنوز که هنوز است،سر کار هستند و دست ملت جهت عوض کردن،به انها نمی رسد،آقای رئیسی چرا ادرس اشتباهی می دهی،یکی از بانیان وضع موجود دولت پنهان است که هر دولتی را ناکام می کند،نوبت تو هم فرا رسیده،یکی از بانیان اصلی وضع موجود شورای نگهبان است که نخبگان این کشور را حذف می کند،یکی از بانیان وضع موجود حمله کنندگان به اماکن دیپلماتیک هستند که در دولت تو پست و مقام گرفتند،یکی از بانیان وضع موجود آتش زنندگان برجام در آنجا و اینجا هستند که الان نورچشمی هستند،یکی از بانیان وضع موجود کاسبان تحریم هستند،یکی از بانیان وضع موجود حسین شریعتمداری و همفکرانش هستند که همیشه آقابالا هستند،آقای رئیسی باز هم بگم یا کافی است؟؟؟؟؟

  • علی
    1

    فعلا که بدون دروغ و حاشیه و کاخ و ویلا سازی مشغول کار خود است و کشور را از آن تلاطم عجیب اقتصادی خارج کرده.

  • ناشناس
    4

    کسی که دشمن را نشناسد با اندک نرمش او سازش می کند

  • ناشناس
    0

    اگر حساب و کتابی در کار بود و مواخذه و محاکمه ای انجام میشد شاید قابل باور بود ولی ظاهرا اقایان فقط استاد سخنرانی و عالم بدون عمل هستند.....

  • ناشناس
    0


    اگر فکر میکنید میتوانید با این روش حق حقوق بازنشستگان و ایثارگران عزیز مخابراتی را پایمال نمائید سخت در اشتباه هستید.

  • قانون
    0

    هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر این‌که جرم او در دادگاه صالح ثابت شود

    اصل برائت یکی از پایه‌ای‌ترین اصول دادرسی است که در اصل ۲۷ قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است. طبق این اصل هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر این‌که جرم او در دادگاه صالح ثابت شود. رعایت حقوق دفاعی افراد در مرحله تحقیقات مقدماتی و دادگاه تضمین‌کننده این اصل است. براساس این اصل دادسرا یا دادگاه باید در جمع‌آوری دلایل در پرونده هم به دلایل مثبت و هم منفی مبنی بر گناهکاری شخص توجه کند. یکی از مهم‌ترین نتایج این اصل، تفسیر شک به نفع فرد بازداشت‌شده است. به این معنا که اگر دلایل موجود در پرونده به طور قاطع اتهام موکل را ثابت نمی‌کرد قاضی علی‌رغم وجود شک بر گناهکاری شخص، باید رای به برائت وی دهد. یکی از نتایج اصل برائت، منع انتشار مشخصات شخصی که اتهامی به او وارد شده، در رسانه‌ها و همچنین پوشش خبری در مورد وی به نحوی است که بتواند در ذهن قاضی یا جامعه تصور گناهکاری فرد را ایجاد کند. به عنوان نمونه روال موجود در برخی رسانه‌ها پس از بازداشت با پوشش خبری وسیع علیه آن‌ها، این افراد را به عنوان مجرم یا گروهی خطرناک به جامعه معرفی می‌کند، ناقض اصل برائت و خلاف قانون است.

  • ناشناس
    0

    رئیس جمهور تمایل ندارد که اوضاع اقتصادی رو روبراه کنه یا بلد نیست

  • 0

    برخی متاسفانه حرف حساب درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند
    واین در حالی است که متاسفانه در ماه مبارک رمضان هم حق و حقوق مظلومان در کشورمان پایمال و ضایع می کنند.

  • ...........
    5

    رو نیست سنگ پاست هنوز هم از بی عرضگی دولت روحانی دفاع می کنید بنالید دیگه کسی برای حرفاتون .........

  • احمد پسر رضا
    1

    کسی فکر این زا نکرد بودند که احمد پسر رضا را تهدید به مرگ کردند که این حرکات را درآورد برای ایجادکننده فتنه جدید

  • ناشناس
    0

    قطعی برق امسال حتمی است؟

  • مش جمعه
    0

    بانی وضع موجود جنتی و رئیسی و باهنر و قالیباف هستند.جنتی با نظارت استصوابی و رئیسی با برخورد شدید بادیگر اندیشان و باهنر هم با ایده و نظریه پردازی و قالیباف هم با لوله کردن دانشجویان .

  • ناشناس
    0

    نه کیفیت درست شد نه قیمت پایین آمد؛ وعده‌های خودرویی رئیس جمهور چه شدند؟
    در حالی که ابراهیم رئیسی و وزرایش بار‌ها وعده کاهش قیمت و حذف قرعه کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ را داده بودند حالا نه تنها قرعه کشی خودرو حذف نشده بلکه بازار خودرو نیز شاهد افزایش قیمت خودروها است.

  • ناشناس
    0

    هردوشون از اربابشان پیروی می کنند .اصلا مردم مهم نیستند .

  • مسافر
    0

    دولتها که جدا از جمهوری اسلامی نیستند.اگر مشکلات .نواقص.کمبودهست.مانند مسکن.بیکاری.تورم.ناهنجاریهای فرهنگی .اجتماعی.تجردجوانان.طلاقو...بانی اینها جمهوری اسلامی هست چرا که دولتها مجری قوانین جمهوری اسلامی هستند وهیچکدام هم از بازماندگان حکومت شاهنشاهی نیستند.اگرهم فرد یاافرادی به واسطه ملت انتخاب میشوند به استناد تایید صلاحیت جمهوری اسلامی ملت هم انتخاب کردند. پرداختن به این موضوعات کشور وملت را به مقصدومقصود نمیرساند.تامین نیازهای طبیعی وضروری ملت باسیاست گذاری صحیح واجرای دقیق ان است.که تا بحال اتفاق نیفتاده.43 سال زمان کمی نبوده برای پرداختن به امورات زندگی ملت وکشور.اگر چه کم وبیش اکثرکشورها درگیر تنشهای مختلف خارجی هستند اما از کشور وملت خویش غفلت نکردند.ولی درایران تقریبا تمام ضعف.نواقص.محدودیتها ومشکلات را به دشمنان خارجی منتقل میکنند.

  • عوام
    0

    کشوری که توسط مافیا اداره میشه هیچگاه درست نمیشه چون توی تحریم یه عده که خیلی کم هستند اما بسیار قدرت مند از نظر سیاسی و اقتصادی ثروتهای هنگفتی بدست میارند پس اجازه نمیدن کشور درست شه درست اداره شه برای همین رییس جمهوری میارند که شش کلاس سواد داره رییس مجلسی میارند که اسمی دکتر است اما سواد معمولی نداره حتی رییس جمهور قبل دکترا گرفته از انگلیس اما بدون دانستن زبان انگلیسی شورای نگهبانی داره برای این کشور که یکی از مهمترین از نظر جغرافیایی و اقتصادی در منطقه است تصمیم میگیره که سواد حوزوی تا کلاس ششم دارند پس تو بخوان اخر این حدیث را

  • بنده عبدخدا
    0

    بنامخدابلایی که روحانی برسرملت کشورآورده تاچنددولت دیگردرست نمیشه روحانی برادرش فریدون دخترش اقدسی فر پسرش یک فامیلی دیگه خدانگذره نگذره نگذره نگذره ازتمام دولت قبلی تمام وزیرانش که حالاحالاحالاهاضربه یی که زدن بلایی که ملت کشورآوردن اینهانتیجه ضربه دولت قبلی چرازمان روحانی هیچکس اعتراض نمیکردالان همه دادشون درامده وقتی اون همه بلابسرملت کشورآورده اعتراض نکردیداونوقت هیچی نگفتیداینم نتیجه ش حالادادبیداداعتراض میکنید

  • رئیس
    0

    اگررییس جمهور ۶کلاسی خودش را درآینه نگاه کندبانی وضع موجودرا می بیند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها