چهار دلیلی که نشان می دهد باید مذاکرات را ادامه دهیم/ چرا شانگهای جایگزین برجام نمی شود؟

سازمان همکاری شانگهای نمی تواند جایگزین مناسبی برای برجام باشد. دولت جمهوری اسلامی ایران باید در عین نزدیکی به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، مذاکرات هسته ای را نیز ادامه داده و مانع از پاره شدن آخرین نخ های برجام شود.

چهار دلیلی که نشان می دهد باید مذاکرات را ادامه دهیم/ چرا شانگهای جایگزین برجام نمی شود؟

به گزارش خبر فوری، عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای برای دولت یک دستاورد مهم اقتصادی به حساب می آید. این خبر بسیاری از شهروندان، تحلیلگران اقتصادی و دولتمردان را خوشحال کرد. در این میان، گروهی بیش از حد معمول خوشحال شدند. این افراد معتقد بوده و هستند که عضویت ایران در شانگهای  و نزدیکی به چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه می‌ تواند جای برجام و نزدیکی به غرب قرار را گرفته و خلاء آن را جبران کند. این گروه که بیشتر از مخالفان برجام هستند، معتقدند عضویت رسمی در پیمان شانگهای باعث می شود بن بست های اقتصادی ایران که بعد از اعمال تحریم های آمریکا به وجود آمده، از بین رفته و برای کشور نوعی گشایش اقتصادی ایجاد شود.

این برداشت یعنی مقابله عضویت ایران در شانگهای و برجام از چند جهت غلط است که در زیر به برخی از آنان اشاره می کنیم.

تعارض اقتصاد و امنیت در شانگهای

همانطور که نشنال اینترست تحلیل کرده اولویت دیپلماسی دو غول سیاسی و اقتصادی شانگهای یعنی روسیه و چین با هم فرق دارد. برای روسیه که اقتصادی نسبتا ضعیف دارد، مسائل امنیتی و ایجاد نوعی ائتلاف نظامی بین کشورهای عضو مهم تر است اما چین به شدت تمرکز خود را روی اقتصاد گذاشته و سعی دارد از طریق شانگهای بازار خوبی برای کالاهای خود پیدا کند. این تعارض باعث می شود هنگام فشار آمریکا روی مسائل امنیتی، چین عقب نشینی کند و هنگام فشار بر مسائل اقتصادی، روسیه پا پس بکشد. آنچه امروز اولویت شانگهای به شمار می آید اقتصاد است اما نباید از خاطر برد که عدم همکاری پوتین و برخی کشورهای  آسیای میانه با طرح های اقتصادی چین باعث می شود قدرت سازمان شانگهای کم شده و نتواند مشکلات امنیتی و اقتصادی کشورهای عضو را بر طرف کند.

مشکلات فرا اقتصادی حاصل از نقض برجام

همچنین نباید فراموش کرد که نقض برجام می تواند مشکلات امنیتی و سیاسی مختلفی برای ایران به وجود بیاورد. به جز تحریم ها، صدور قطعنامه های مختلف علیه کشور و همچنین، افزایش محدودیت ایران در مجامع سیاسی می توانند از نتایج نابودی برجام باشند. سازمان همکاری شانگهای هنوز جوان است و کشورهای عضو نتوانسته اند همکاری های اقتصادی خود را وارد فاز سیاسی و امنیتی کنند. این اتفاق باعث شده هنوز سازمان ملل متحد مهم ترین رکن سیاسی دنیا باشد. نقض برجام باعث صدور احکامی علیه ایران توسط این نهاد بین المللی می شود که احتمالا ایران را با دردسر مواجه خواهد کرد.

محدود بودن بازار نفتی کشورهای عضو شانگهای

مهم ترین بخش تحریم های آمریکا بعد از خروج از برجام ممانعت از فروش نفت ایران است. اگرچه عضویت در شانگهای باعث می شود خرید نفت ایران توسط چین و هند آسان شود اما نباید از دو نکته غافل شد. اولا همانطور که بیان شد کشورهای عضو شانگهای هنوز به لحاظ امنیتی و سیاسی تابع سازمان ملل متحد هستند و در صورت صدور قطعنامه علیه کشور و بازگشت تحریم های بین المللی خرید نفت از ایران را متوقف می کنند. ثانیا، روسیه که خود منابع نفتی فراوانی داشته و حالا با تحریم های مختلفی روبه رو است تلاش دارد نفت خود را به کشورهای عضو شانگهای (چین و هند) بفروشد. حضور همزمان ایران و روسیه در سازمان شانگهای باعث اشباع بازار انرژی شده و اجازه نمی دهد هر دو کشور به فروش نفت خود و کسب درآمدهای نفتی بپردازند.

عدم وجود نوعی وحدت ساختاری در بین کشورهای عضو شانگهای

کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، هند و ایران اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای هستند. همچنین، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان به شمار می آیند. بررسی شرایط این کشورها نشان می دهد که میان آنان نوعی اتحاد واقعی وجود ندارد. قرقیزستان و تاجیکستان به تازگی با هم وارد جنگ شده اند. روابط هند و پاکستان همیشه بد بوده است و ازبکستان و تاجیکستان نیز روابط زیاد خوبی با هم ندارند. البته تا زمانی که روسیه قدرت داشت می توانست این کشورها را در کنار هم نگه دارد اما با درگیر شدن مسکو در جنگ اوکراین، اختلافات موجود بین این کشورها زیاد شده است. این عدم وحدت ساختاری احتمالا مانع از این می شود که همکاری اقتصادی اعضاء وارد همکاری نظامی و سیاسی و در نتیجه تبدیل شدن شانگهای به یک اتحاد واقعی همه جانبه شود.

شانگهای، درختی که در آینده ثمره می دهد

سازمان همکاری شانگهای هنوز جوان است. کشورهای عضو این پیمان وحدت ارگانیک نداشته و به لحاظ اقتصادی و امنیتی و نظامی هم تراز نیستند. بسیار محتمل است با نزدیک شدن بیشتر روسیه و چین به هم و گرایش غول شرق آسیا به مسائل امنیتی، این پیمان وارد نوعی ائتلاف سیاسی و نظامی هم  بشود اما در حال حاضر چنین ائتلافی وجود ندارد و به همین دلیل، باید اعتراف کرد که شانگهای نمی تواند جایگزین مناسبی برای برجام باشد. عقل حکم می کند که دولت جمهوری اسلامی ایران در عین نزدیکی به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، مذاکرات هسته ای را نیز ادامه داده و مانع از پاره شدن آخرین نخ های برجام شود.

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    0

    4 دلیل سهله 80 میلیون دلیل که یکی یکی هموطنانمان دارن می میرن
    دارن فرار میکنند رو هم بگی
    باز حاکمیت قبول نمی کنه
    متاسفانه امریکا شده نماد شیطان برای ما

  • ناشناس
    0

    عضويت در شانگهاي هيچ توجيه اقتصادي ندارد وبراي ايران در صورت ادامه تحريم ها عايدي نخواهد داشت چون كشورهاي عضو از ترس تحريمهاي امريكا عمرا با ايران همكاري نخواهند كرد اين عضويت براي ايران نمادين بوده وكمكي به اقتصاد ايران نخواهد كرد بهتر است دولت عاقل باشد وبه اين عضويت دل خوش نكند وسعي كند برجام به نتيجه برسد

  • ایرانی
    8

    الان نیز برجام مرده ودوسال است که ملت ایران را تالب رودخانه می‌برند وتشنه برمی‌گردانند. فایده برجام چیست وقتی قرار نیست واقع شود؟ یکبار روسیه یکبار سپاه یکبار موشک یکبار مسائل پادمانی هسته ای زیرخاکی لابد بار دیگر مسائل حقوق بشر وغیره. دراین چندسال ما می‌توانستیم راههای ترانزیتی را تگمیل کنیم ولی چه کسانی وبا چه امیدی مانع تراشی کرده ویا کشور را منفعل کردند. آنها نبودند که می‌گفتند ایران را دارند به چین می‌فروشند؟ مگر درجنگ جهانی دوم هیتلر راه آهن ایران را برای جنگ باروسیه احداث نکرد؟ آیا ما از این راه آهن منتفع شدیم یا ضرر کردیم؟ الان همین فرصت پیش آمده وکشورهای شانگهای حاضر به تکمیل راه با تهاتر نفت هستند. سوای اینکه در آینده شرق پیروز خواهد شد یا غرب ما برنده احداث تاسیسات زیر بنایی خواهیم شد. همانگونه که براثر اراده آلمان ما صاحب خط سراسری راه آهن شدیم اکنون نیز با اراده شانگهای به تکمیل آن خواهیم رسید. پس لفظ نویسنده نشان از یک عقده غرب گرایی دارد که منافع این طرح را باوجود اعتراف کوچک ومبهم ولی رابطه باغرب را علی الرغم آنچه درتاریخ حاضر می‌بیند روشن‌تر ومطمئن تر می‌داند. وهنوز درک نکرده که غرب ایران را برای دشمنی می‌خواهد نه دوستی. به عبارتی حتی اگر پرچم سفید را درمقابل آمریکا بالا ببرید باز کاری خواهد کرد که دشمنش شوی چون اوبه دشمنی شما برای غارت دیگران احتیاج دارد. مثالش خود روحانی ودوستان غرب گرایش دیدید که آمریکا از این فرصت دوستی استفاده نکرد وپشتتان را خالی کرد. من متعجبم چرا درس نمی‌گیرید.

  • علی
    0

    اگه زمان روحانی بود میگفتند غرب زده ها فقط دنبال منفعتشون هستند ، حالا که اومدند وسط میدون میبینند تیم روحانی خیلی جاها رو درست میرفته ولی از داخل همیشه سنگ انداختند

  • ناشناس
    0

    فقط به یک دلیل مذاکرات ادامه دارد و آن برای سرکار گذاشتن مردم ایران است.

  • عادل
    0

    ایران هنوز خیال میکنه اقتصاد مال خره

  • ایرانی
    0

    کشوری که رئیس جمهورش اختیار مذاکره ندارد . لایق مذاکره نیست .

  • ناشناس
    0

    متأسفانه مسئولان برای حفظ مسند قدرت چه حقی از مردم ایران رو پایمال می کنند!
    آخه سازمانی که ناظرش افغانستان(طالبان) باشه..... ! ای وای خدای من....
    یک کشور درست و حسابی به جز چین اونم تقریباً درست و حسابی ، توی این جمع وجود نداره!!!
    کاسبان تحریم چرا شما سیری ناپذیرید! چقدر غارت، چقدر چپاول!
    نگرانیم نگران از اینکه یک روزی به سرنوشت فلسطینی ها دچار نشیم ،کاسبان تحریم تا جایی که راه داره غارت می کنند و می برند اگه هم مشکلی برای کشور پیش بیاد فرار رو بر قرار ترجیح میدن و این مردم هستند که باید تاوان سکوت خودشون و طمع اونها رو بدهند!!!


  • ناشناس
    0

    پیمان شانگهای برای ایران فقط مصرف داخلی داره و برای ساکت کردن ساندیس خورهای بسیجی هست که ما هم داریم کاری میکنیم.وگرنه به هیچ دردی نمیخوره.آخرش باید دست ارباب یعنی آمریکا رو ببوسین و سر تعظیم فرود بیارین

  • 🐜
    5

    جهان دوقطبی شده.غرب.شرق.بایدیکی راانتخاب کرد. جنگ اقتصادی خیلی وقته شروع شده حالابایدمنتظر جنگ نظامی جهانی باشیم بزودی

  • ناشناس
    1

    همه میدونن که چین و روسیه همچنان جیره خوار و دست به سینه آمریکا و اسرائیل هستند ،ایران که عددی بحساب نمیاد.....

  • ناشناس
    0

    باید سناریو فیلم رانده شده را از دست و پا زدن ایران در چهار جهت ساخت.

  • ایرانی
    9

    یکبار نوشتم چاپ نکردید به چند دلیل می‌گویم که آمریکا تمایلی به برجام ندارد. همکنون نیز برجام مرده وقابل دستیابی نیست مگر برای مدتی بسیار کوتاه وشاید بخاطر زمستان اروپا. اصولا آمریکا همواره دنبال دلیل برای حضورش درمنطقه وترساندن چند کشور ازیک یادوکشور میباشد وزمانی که ارضا شد دست دوستی موقت با شما می‌دهد. وقتی صدام بهانه شد با ایران کاری نداشت وقتی بن لادن بهانه شد زیاد سربه سر ایران نمیگذاشت وقتی لیبی توبورس آمد تنش‌ها ثابت ماند ولی وقتی تمام بهانه ها از اوگرفته شد داعش را خلق کرد ووقتی داعش توسط ایران وروسیه ونیروهای منطقه مهار شد، ایران بهانه شد ووقتی با برجام ایران مهار شد دیدند که بهانه ای برای ترساندن اعراب ندارند ازبرجام خارج شدند. اونها حتی با تیم متمایل به غرب دولت گذشته هم رحم نکردند چون با برجام ایران مهار شده بود واین خلاف دکترین آنها بود. لذا از برجام خارج شدند. دکترین آمریکا به دشمن تراشی با تعداد کشور خاص است که قادرند با توجه به مالکیت سرزمینی وفرهنگ عمیق قدیمشان دوباره ابرقدرت شوند. آنها یک سال با آنها تحت پیمان‌هایی دوست می‌شوند وده سال دشمن. مثل چین، روسیه وایران وشاید درآینده هند. حال ای غربگرایان بدانید ومطمئنا آنرا آزموده اید که غرب منفعتش در دشمنی باشماست نه دوستی او به هیچ وجه نمی‌خواهد باشما دوستی پایدار داشته باشد. شما حتی اگر اکنون پسر شاه را حاکم این مملکت کنید طی یکی دوسال چنان رفتاری خواهد کرد که پسر شاه نیز دشمن درجه یک آمریکا شود. چند بار درتاریخ معاصر میخواهید آنرا تجربه کنید؟ لذا نویسنده بایست میگفت چرا ایران مجبور است به سمت شانگهای برود.

  • علی
    8

    برجام بی سرانجام فقط برای عقب راندن هسته ای ایران بود و بس و به قول آقای سیف هیچ فایده ی اقتصادی برای ایران نداشت. حتی قطعات هواپیما ی مسافربری را هم به ما ندادند. پس بیخودی به اربابتان دل خوش نکنید که او منتظر زمان است تا ضربه کاری به ایران بزند بنابراین متمکایل شدن به پیمانهای پولی و منطقه ای اقتصادی میتواند بهترین راه عبور از تحریمهای ظالمانه غربگرایان باشد.

  • نیری
    0

    ببینید کدام روی کاهش نرخ ارز تاثیر گذار است برجام یا شانگهای اونوقت متوجه تاثیر آنها رو اقتصاد خواهید شد.شمغ اگه عضو صدتا سازمان مثل شانگهای باشی با تحریم سازمان ملل هیچکلدام از این اعضا با اصطلاح قدرتمند برات تره هم خورد ننیکنندکما اینکه همین الان هم فقط با تحریم آمریکا هیچ کشوری جرات معامله مستقیم با ما را ندارد حتی قادر به پرداخت طلبمون نیست چه برسه به مبادلات اقتصادی حکومت چشم وگوششو باز کنه و خودشو به کری نزنه مردم دیگه قدرت خرید سیب زمینی ندارن بفهمید

  • داوود فراهانی
    0

    پس لطف کنید بفرمایید کنسل ست که خود او هم میگوید من یک بنده خدا هستم و درنوشته هایش حصور دارد ...
    پس شما بجای چهار دلیل که شان میاورد لطفا بفرماید یک دلیل برای برقی که همین االان بر روی من در تهران گذاشته اید 5 دقیقه قبل تا الان بخاطر چیست و یا اگرزحمت نمیشود ان چند ماههی که حضور مستقیم برق را روی من حکم فرمودید تا توضیح دهید چطور بدون محاکمه و با ورد به حریم و با ...هر چه از این وصل بگویم کم ست پس با چه موهبتی در من برق گذاشتید تا من فصل کامل شان را برایتان توضیح دهم همین اکنون در زمان و بعد من یک سوال کوتاه مبکنم شما همگی با هم کمک کنید و جواب دهید و بعد اگر دادید من این میکنم در شما ..و شما همگی من تا شب تنها ..فقط این سوال مرا جواب دهید در خدمتم با یکی در میان هم اشتباه بگوید ..باشد من همه را صحیح خواهم داد به حضار پس منتطرم که این سوال واپس دارد به خود ..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها