آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار خروج روسیه از نیروگاه هسته‌ ای اوکراین شد

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متشکل از ۳۵ کشور ناظر هسته‌ای سازمان ملل روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از روسیه خواست به اشغال نیروگاه هسته ای زاپوریژیا در اوکراین پایان دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار خروج روسیه از نیروگاه هسته‌ ای اوکراین شد

این دومین قطعنامه در مورد تهاجم روسیه به اوکراین است که توسط هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد و محتوای آنها بسیار مشابه است.

اولین قطعنامه در ماه فروردین قبل از کنترل نیروهای روسیه بر زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا صادر شده بود.

هر دو قطعنامه توسط کانادا و لهستان به نمایندگی از اوکراین که در هیئت مدیره نیست،در شورای حکام مطرح شد.

شورای حکام بالاترین نهاد سیاستگذاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که سالی چند بار تشکیل جلسه می‌دهد.

در این قطعنامه از روسیه خواسته شده فورا تمام اقدامات علیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و هر تأسیسات هسته‌ای دیگر در اوکراین را متوقف کند.

این قطعنامه با ۲۶ رأی موافق، دو رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به تصویب رسید. متن کامل این قطعنامه در سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است.

دیپلمات‌ها گفتند در این جلسه غیرعلنی آژانس، روسیه و چین کشورهایی بودند که رای منفی دادند و مصر، آفریقای جنوبی، سنگال، بروندی، ویتنام، هند و پاکستان رای ممتنع دادند.

در متن این قطعنامه آمده است: این هیئت از اقدامات خشونت آمیز مداوم فدراسیون روسیه علیه تاسیسات هسته‌ای در اوکراین، از جمله تصرف اجباری کنترل تاسیسات هسته‌ای، ابراز تاسف می‌کند.

روسیه و اوکراین بارها یکدیگر را به گلوله‌باران نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین متهم کرده‌اند.

هیئت روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این متن را ضد روسی خواند و گفت: «پاشنه آشیل این قطعنامه» این است که چیزی در مورد «گلوله‌باران سیستماتیک» نیروگاه گفته نشده است.

در بیانیه روسیه آمده است: "دلیل ساده است - این گلوله باران توسط اوکراین انجام می‌شود که به هر طریق ممکن توسط کشورهای غربی حمایت و محافظت می‌شود. "

با این حال، قطعنامه آژانس می‌افزاید که اشغال نیروگاه توسط روسیه به طور قابل توجهی خطر یک حادثه هسته‌ای را افزایش می‌دهد و کارکنان اوکراینی در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را به خطر انداختن ایمنی سایت توصیف کرده است، به کار خود ادامه می‌دهند.

در بیانیه نماینده آمریکا در شورا نیز آمده است: «این هیئت در ماه فروردین موضوع را مورد بررسی قرار داد و قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از اقدامات خشونت‌آمیز روسیه ابراز تأسف کرد و از روسیه خواست فوراً تمام اقدامات علیه و تأسیسات هسته‌ای در اوکراین را متوقف کند و کنترل آنها را به مقامات ذیصلاح اوکراین بازگرداند.

روز بعد، روسیه با تصرف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا این درخواست را رد کرد. روسیه زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را به عنوان یک مزیت نظامی تلقی می‌کند و به دنبال سلب کنترل اوکراین بر منابع انرژی خود و استفاده از نیروگاه‌ها به عنوان پایگاه نظامی است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها