نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در شهر وین:

جلسه شورای حکام آژانس درباره ایران بدون قطعنامه پایان یافت

یک دیپلمات ارشد روس اعلام کرد جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بدون صدور قطعنامه پایان یافت.

جلسه شورای حکام آژانس درباره ایران بدون قطعنامه پایان یافت

«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در شهر وین اعلام کرد، جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بدون صدور قطعنامه پایان یافت.

او در پیامی توئیتری نوشت: «بحث بر سر راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در دور فعلی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یافت».

این دیپلمات روس افزود: «هیچ قطعنامه یا تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشد. فقط تبادل دیدگاه صورت گرفت».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی امروز (چهارشنبه) با «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان با اشاره به نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: «صدور بیانیه غیرسازنده در نشست آژانس هیچ ثمری ندارد».

نشست شورای حکام آژانس از روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش و در مقر این سازمان در حال برگزاری است. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نشستی خبری ادعاهایی بی اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح و مدعی شد که ایران به سؤالات درباره سه مکان ادعایی آژانس پاسخ نداده است. ادعایی که از سوی بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رد شد و وی با بیان این‌که ایران درباره ۳ مکان ادعایی کمال همکاری را با آژانس داشته، گفت: صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی برگزار شده است که سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای ادعاهای خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند. 

 این سه کشور در این بیانیه، ادعا کردند: «هنگامی که در حال نزدیکتر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است».

در این بیانیه با تکرار تلاش‌ها برای انداختن توپ در زمین ایران نوشته شده: «درخواست اخیر ایران تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برگام را تضعیف می‌کند».

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه شنبه در واکنش به بیانیه غیرسازنده و خلاف حسن نیت سه کشور اروپایی در مورد مذاکرات رفع تحریم، گفت: باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام بین طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حسن نیت و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق رفع تحریم و با یادآوری این موضوع که پیشرفت مذاکرات در بسیاری از مقاطع از جمله مقطع اخیر، نتیجه ابتکارات و ایده‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، به طرف‌های اروپایی درباره تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند، هشدار داد. 

اولیانوف در واکنش به صدور این بیانیه اعلام کرد: «واقعاً بسیار نابهنگام بود. دقیق در لحظه حساس گفت‌وگوهای وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی».

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • نیما
    5

    امریکاهیچ غلطی نمیتواند بکند مثل خردرگل مانده اند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      فعلاً که بابت اعمال تحریمهای یکجانبه آمریکا بلانسبت ملت ایران مثل .. در گل مانده است!

  • ناشناس
    1

    خودمون کسی را نداشتیم بگه ؟.قشنگ دارند زمینه باورمونا که روسیه همه کاره مونه فراهم میکنند .

  • 1

    با وجود اینکه پس از مذاکرات هسته‌ای پرونده تحریم‌ها علیه ایران در سازمان ملل و شورای امنیت بسته شده، اما کماکان آمریکا تحریم‌های یکجانبه را ادامه می‌دهد و این باعث شده که کشور‌های مختلف تحت فشار آمریکا کماکان این تحریم‌ها را دنبال کنند.

  • ناشناس
    0

    دوهان در گزارش خود به تأثیر تحریم‌ها بر سلامت و جان انسان‌ها به ویژه در دوره کرونا و برای بیماران اورژانسی و کسانی که از بیماری ژنتیکی و سرطان رنج می‌برند، پرداخته است.

  • 0

    این‌ها مطالب مهمی است که در مقطع فعلی ما باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم؛ در وهله اول ضرورت دارد که رسانه‌های مختلف در سطوح گسترده به زبان‌های مختلف این گزارش را منتشر کنند؛ به خصوص در فضای مجازی و در پیام رسان‌های مختلف بین‌المللی این گزارش مطرح و مشخص شود که یک گزارشگر ویژه سازمان که مقام رسمی بین‌المللی تلقی می‌شود چه دیدگاهی نسبت به موضوع تحریم‌ها داشته و چگونه مطرح کرده که تحریم‌های آمریکا به بخش درمان ایران لطمه زده و مردم ایران کماکان از تداوم تحریم‌ها رنج می‌برند.

  • 2

    این بسیار مهم است که مراجع سیاسی و قضایی بین‌المللی از مفاد این گزارش مطلع باشند چرا که دست‌های پنهان عوامل آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی خواهند کرد این گزارش منتشر نشود یا کمتر دیده شود و مفاد آن مورد توجه نهاد‌های بین‌المللی به خصوص نهاد‌های تصمیم‌سازی قرار نگیرد و لذا هرچه بیشتر باید هم از مسیر معاونت بین‌الملل قوه قضاییه و هم از مسیر نمایندگی‌های سیاسی ایران در جهان، مانند ژنو و وین تلاش شود که این گزارش و مفاد آن به اطلاع کارشناسان و تصمیم‌سازان و افراد ذی‌نفوذ بین‌المللی و کشور‌های مختلف برسد و از آن استفاده شود.

  • 2

    باید موارد این تحریم‌ها در حوزه نقض حقوق بشر توسط آمریکا مطرح شده و در آثار منفی حقوق بشر آمریکایی با اشاره به گزارش دوهان در سطوح جهانی تبیین شود.

  • ناشناس
    2


    بدون توافق در مسائل پادمانی، توافق پایدار شکل نمی‌گیرد/ تاخیر در توافق بیش از همه به ضرر آمریکا است

  • مسئولیت تعلل در احیای برجام با رئیسی و قالیباف است
    0

    مسئولیت تعلل در احیای برجام با رئیسی و قالیباف است

  • 0


    برای احیای توافق هسته‌ای با ایران خیلی دیر شده است

  • 0


    تل آویو از آلبانی بابت قطع روابط با ایران تشکر و قدردانی کرد
    تل آویو از آلبانی بابت قطع روابط با ایران تشکر و قدردانی کرد
    «عیدان رول» معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه آلبانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

  • 2

    جنگ اقتصادی علیه ایران شکست خورد/ باید دلار آمریکا را کنار بگذاریم

  • اقدام آمریکا در کمک به گروهک تروریستی منافقین باز هم ناکام خواهد ماند
    2


    اقدام آمریکا در کمک به گروهک تروریستی منافقین باز هم ناکام خواهد ماند

  • 2

    به کشور آلبانی می‌گویم که روش آمریکایی‌ها همواره این بوده است که برای رسیدن به هدف خود موضوع دیگری را مطرح می‌کنند و با فضاسازی‌های رسانه‌ای سعی دارند که به هدف خود برسند اما این نقشه آن‌ها مدت‌هاست که برملا شده است.

  • 1

    تحریم‌های اخیر آمریکا تنها فهرست افتخارات وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) را تکمیل کرده و انگیزه مجاهدت آن‌ها در راستای رسیدن به اهداف انقلاب را دو چندان خواهد کرد.
    این اقدام آمریکا تنفس مصنوعی و کمک آمریکا به گروهک تروریستی منافقین است که باز هم ناکام خواهد ماند.

  • ناشناس
    2

    وزیر خارجه آمریکا گفته واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران عجله نخواهد کرد. یانکی‌ها حرف خود ما را به خودمان تحویل می‌دهند تا ضعف شان را پنهان کنند. ایران هم بارها اعلام کرده برای بازگشت به برجام عجله نداشته و ندارد.

  • 1

    غربگرایان و مدعیان دموکراسی بفرمایند در ایران دموکراسی نیست یا در کشورهای مدعی دموکراسی که با مرگ ملکه انگلیس خبیث، فرزند او بدون رأی و انتخابات جانشین مادرش گردید؟!

  • ناشناس
    1

    واقعیت این است که امروز جنگ بین ما و دشمنان، جنگ اعتقادات، باورها و ارزش‌ها است. چنان‌که ضعیف باشیم و یا تسلیم بشویم نابود خواهیم شد. اما خدا را شکر با راهی که آمده‌ایم بدون پذیرش نظم ظالمانه، بخش مهمی از قدرت جهان شده‌ایم و از همه مهم‌تر فیزیک تحریم‌ها هم شکسته شده است. صبر به همراه بصیرت آینده روشن را نوید می‌دهد.

  • 1

    یکی از عواملی که ممکن است در صورت مقاومت تیم مذاکره‌کننده کشورمان منجر به بازگشت آمریکا به برجام بشود خالی بودن دست آمریکایی‌ها و نیازشان به توافق است پس باید در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها هوشیار بود و باج نداد.

  • 0

    تاکنون هیچ کدام از پاسخ‌های آمریکا در برجام شفاف نبوده است و همیشه دو پهلو سخن گفته‌اند. اخیراً هم اعلام کرده‌اند در وقت مناسب به پیشنهادات ایران جواب خواهند داد. در یک کلام به آمریکا نمی‌توان و نباید اعتماد کرد.

  • 1

    غربگرایان و مدعیان دموکراسی بفرمایند در ایران دموکراسی نیست یا در کشورهای مدعی دموکراسی که با مرگ ملکه انگلیس خبیث، فرزند او بدون رأی و انتخابات جانشین مادرش گردید؟!

  • آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد/ و باز هم هیچ غلطی نمی تواند بکند
    1

    آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد/ و باز هم هیچ غلطی نمی تواند بکند

  • ناشناس
    1


    اسرائیل نه تنها مانع اصلی لغو تحریم های نظام ایران بود بلکه در حال طراحی عملیات حمله هوایی به سایت ها با مشتیباتی امریکاست.

  • ناشناس
    1

    میدونیدعیب بزرگی که دستگاه دیپلماسی ماداردچیست اینه که روی نقاط ضعف وکارهای ضدبشری وتخلفات گسترده برجامی آمریکاواروپا واسرائیل ذوم نمیکنیم ودائما آنهارادرسازمانهای بین الملی ودرخودآژانس بطورگسترده وپی درپی تکرارنمیکنیم وادعای طلبکاری نمیکنیم اینهاخودش بنوبه خودخیلی تاثیرگذارمیباشددرمقابل آنها همیشه ومکرراخواسته های غیرقانونی خودراتکرارمیکنندودروغهای خودراقانونی جلوه میدهند.

  • ناشناس
    1

    اگرماحتی بمب اتم هم میساختیم اینقدرتحریم نمیکردندماراپس نبایدوابدهیم وباقدرت تمام ازخواستهای بحقمان دفاع بکنیم.

  • ناشناس
    1


    بین آمریکا و اروپا هیچ تفاوتی وجود ندارد چون به خاطر که هر دو سگ دست نشانده رژیم صهیونیستی بوده و هنوز هم هستند.
    آمریکا، اروپا به همراه آژانس و اسرائیل در برجام و مذاکرات وین یک هدف را دنبال می کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها