سوء استفاده از حسن نیت ایران به نفع هیچکس نیست!

با توجه به رفتارهای سیاسی و غیرحقوقی آژانس و سوء استفاده مدیرکل آژانس از حسن نیت ایران، مسئولیت شرایطی که در آینده ایجاد خواهد شد مستقیما متوجه شخص آقای گروسی است که باید پاسخگوی این اتفاقات باشد.

سوء استفاده از حسن نیت ایران به نفع هیچکس نیست!

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این روزها در حال برگزاری است و سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در کنار آمریکا از ارائه قطعنامه‌ای علیه ایران به شورای حکام خبر داده‌اند.

گفته می‌شود قطعنامه پیشنهادی این کشورها در مورد ایران چهارشنبه غروب یا پنج‌شنبه صبح مورد رای‌گیری قرار خواهد گرفت.

در این میان نماینده اتحادیه اروپا در شورای حکام مدعی شده است که این اتحادیه پایبندی قطعی خود و حمایت مداومش از اجرای کامل و موثر برجام را ابراز می‌دارد و از تمام کشورها می‌خواهد تا به حمایت خود از اجرای برجام مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه دهند.

در همین حال نماینده آمریکا در شورای حکام نیز مدعی شده است که ایران باید از درخواست برای لغو تحریم‌های غیرمرتبط با توافق هسته‌ای دست بردارد. ایران باید تمام اطلاعات ثبت‌شده در دوربین‌های مداربسته را در اختیار آژانس قرار دهد.

چند نکته در خصوص این تحولات قابل توجه است:

نخست؛ ادعای درخواست غیر برجامی ایران، خلاف واقع و به دور از منطق مذاکراتی است که از آبان‌ماه ۱۴۰۰ میان ایران و گروه ۱+۴ آغاز شده چرا که از  ابتدای مذاکرات، جمهوری اسلامی اصل و خطوط مذاکراتی خویش با محوریت لغو تمام تحریم‌هایی که بر بهره‌گیری اقتصادی ایران از منافع برجام اثر مستقیم دارند را مطرح و گروه ۱+۴ نیز رسما آن را پذیرفت.

دوم؛ مانع اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات، تحریم‌هایی است که به اعتراف ترامپ مانند مین بر سر مسیر بازگشت دولت آمریکا به برجام از سوی دولت ترامپ کار گذاشته شده و متاسفانه بایدن نیز در قالب فشار هوشمند همچنان بر اجرای آن اصرار دارد. طبیعی است که ایران نباید تاوان مشکلات و دعواهای داخلی آمریکا را پرداخت کند.

سوم؛ کشورهای اروپایی در حالی مدعی پایبندی به برجام و لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی همگان هستند که تاکنون هیچ قدمی برای عمل به تعهدات قانونی خود در برجام برنداشته و صرفا با وقت‌کشی، رفتاری مزورانه و غیر صادقانه از خود به نمایش گذاشته‌اند.

این کشورها از زمان خروج آمریکا از برجام با سیاست فشار حداکثری ترامپ و فشار هوشمند بایدن با محوریت تشدید تحریم‌های ضد ایرانی همراهی کرده‌اند حال آنکه در سال‌های اخیر خود میلیاردها دلار برای توسعه و نوسازی سلاح‌های هسته‌ایشان اختصاص داده و آشکارا امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کنند. بسیار روشن است که این کشورها با سابقه تاریک بدعهدی و بی عملی حق اعتراض به فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران را ندارند.

چهارم؛ برجام توافقی است که طی آن ایران متعهد شد که برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای رفع نگرانی کشورهای غربی محدود کند تا در عوض با رفع تحریم‌ها بتواند بدون محدودیت، فعالیت‌های اقتصادی داشته باشد. از نظر ایران این قاعده همچنان پابرجاست و اگر طرف‌های غربی حاضر به اجرای تعهداتشان باشند، ایران نشان داده که متعهدترین طرف حاضر در برجام است.

این در حالی است که غرب نه تنها به تعهدات برجامی بلکه حتی به اصول اولیه مذاکراتی که صداقت و اعتمادسازی است پایبند نبوده و همچنان در توهم فشار و امتیازگیری حداکثری بدون دادن هیچ امتیازی به سر می‌برد.

پنجم؛ متاسفانه آژانس با وجود همکاری بی‌سابقه ایران قصد ندارد از رویه سیاسی و رفتار ابزاری به نفع کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی دست بردارد و با اقدامات سوال برانگیزی که مدیرکل این نهاد بین‌المللی با سفر به سرزمین‌های اشغالی داشت حتی دیگر مراعات ظاهر را نیزنمی‌کند.

تداوم این رویه که سوء استفاده آشکار از حسن نیت ایران است نه تنها موجب تنزل بیشتر اعتبار این نهاد می‌شود، بلکه قطعا بر تداوم همکاری ایران با آژانس نیز به صورت جدی اثرگذار خواهد بود.

چنانچه امروز و از ساعاتی پیش، تهران به‌دلیل تداوم این رفتارها از سوی آژانس و کشورهای غربی، از حذف ۲ دوربین از دوربین‌های نظارتی آژانس در ایران خبر داد و اطلاعات رسیده به نورنیوز حاکی است که اقدامات دیگری نیز در این چارچوب در حال برنامه ریزی است.

به صورت طبیعی مسئولیت  شرایطی که در آینده ایجاد خواهد شد مستقیما متوجه شخص آقای گروسی است که باید پاسخگوی این اتفاقات باشد و توضیح دهد که چرا با اتکاء به ادعاهای رژیم صهیونیستی که هیچ‌گونه همکاری با آژانس ندارد و صد البته معترف به خرابکاری در مراکز هسته‌ای و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است علیه ایران گزارش تنظیم می‌کند!

جالب اینکه؛ آژانس در حالی ایران را به عدم ارائه گزارش، جلوگیری از دسترسی به برخی مکان‌ها و در مواردی به سکوت متهم نموده، حال آنکه؛ پروتکل‌های مورد توافق و استانداردهای مشخص شده آژانس، ایران را برای دادن دسترسی به مکان‌های غیرهسته‌ای متعهد نکرده و آنچه تاکنون انجام شده نیز  به صورت داوطلبانه از سوی تهران بوده است.

آنچه در پایان باید مورد توجه قرار گیرد آن است که  باتوجه به صدور فتوای رهبر انقلاب مبنی بر تحریم تولید، تکثیر، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی و شفاف‌سازی گسترده بی‌سابقه توأم با یک مکانیسم شدید راستی‌آزمایی، تهران چیزی برای پنهان کردن نداشته و اساساً به دلایل متعدد استرات‍ژیک نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد.

بهتر است آمریکای بدعهد و اروپای بی عمل به جای رفتارهای تکراری که خود به خوبی از بی‌حاصل بودن ان مطلع هستند، یکبار برای همیشه در قول و عمل به تعهداتشان پایبند باشند تا ضمن تغییر وضعیتی که آنها مسبب آن هستند اعتبار از دست رفته خود را نزد افکار عمومی جهانیان نیز بازسازی کنند.

منبع: نور نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مهدی
    0

    اگر حسن نیت داشتید زودتر مذاکرات به نتیجه می‌رسید

    نظرات شما -
    • امیرحسین
      0

      چرا فکر می کنی ایران همیشه حسن نیت ندارد؟ یعنی یک ذره هم به طرف های مقابل سو ظن ندارید؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها