بایدن، نگران تاثیر برجام بر سرنوشت حزبش/ آمریکا تصمیم گرفته به ایران امتیاز نهایی را بدهد؟

جو بایدن ترجیح می دهد با مساله برجام و اعطای امتیازات احتمالی، بهانه دست مخالفان جمهوری‌خواهش ندهد تا از آن به عنوان ضربه ای علیه بایدن و حزبش استفاده کرده و بر نتیجه انتخابات کنگره تاثیر بگذارند.

بایدن، نگران تاثیر برجام بر سرنوشت حزبش/ آمریکا تصمیم گرفته به ایران امتیاز نهایی را بدهد؟

به گزارش خبر فوری، بر اساس گزارش ها ایالات متحده امضای برجام را به بعد از برگزاری انتخابات کنگره که در ۸ نوامبر برگزار می شود، موکول کرده است. این خبری است که بسیاری از رسانه های آمریکایی ازجمله پولیتیکو آن را تایید کرده اند و به نظر می رسد مورد تایید کاخ سفید هم باشد.

تاخیری که آمریکا هم از آن استقبال کرد

تاخیر مذاکرات و امضای توافق احیای برجام از آن مواردی است که غرب و آمریکا همیشه ایران را به آن متهم می کردند‌. بسیاری از رسانه های آمریکایی در این چند ماه مدعی شده اند که ایران با کش دادن مذاکرات و کشتن زمان به دنبال این است که توان هسته ای خود را بالاتر ببرد تا با دست پر به میز مذاکرات آمده و بتواند امتیازات بیشتری بگیرد. با این حال، حالا می بینیم که خود آمریکا هم دست به تعویق مذاکرات و امضای توافق نهایی زده است. مقامات آمریکایی بارها گفته اند که زمان، یکی از اصلی ترین عناصر مورد توجه آنها در احیای برجام است و آنها تا یک مدت مشخص صبر خواهند کرد و در صورت تعویق بیش از حد مذاکرات، میز را ترک خواهند کرد. با این وجود، حالا خود آنها سعی در تعویق برجام تا ماه نوامبر دارند. اکنون پرسش مهم این است که‌ علت این اقدام آنها چیست؟

آمریکا خواسته های ایران را پذیرفته است؟

به نظر می رسد که آمریکا قصد دارد برخی از خواسته های ایران را بپذیرد. پیش از این نیز مشخص شد مسائل پادمانی مهم ترین گره برجام است. ایران تاکید دارد که پیش از امضای توافق نهایی باید دعاوی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پس گرفته و پرونده PMD بسته شود. این پرونده که آمریکا با فشار سیاسی خود باعث به وجود آمدن آن شده، حالا تبدیل به گره ای کور شده است. با این حال، برخی خبرگزاری های غربی مدعی شده اند دولت بایدن تصمیم گرفته از فشار خود بر آژانس کم کند تا این پرونده هم بسته شده و توافق هسته ای نهایی شود.

نگرانی بایدن از مخالفان، علت تعویق برجام

مشخص است که عقب نشینی بایدن از PMD باعث جنجالی بزرگ در آمریکا می شود. گروه های زیادی در داخل آمریکا مخالف برجام هستند. به جز جمهوری خواهان و طرفداران ترامپ، گروهی از دموکرات ها نیز مخالف مشی بایدن و سیاست احیای برجام هستند. همین گروه در نهایت باعث شدند که بایدن از مساله خروج نام سپاه پاسداران از لیست سیاه وزارت امور خارجه آمریکا کوتاه نیاید. با نزدیک شدن به انتخابات کنگره، این مساله مهمتر می شود. عقب‌نشینی بایدن از PMD باعث شعله ور شدن خشم‌ اسرائیل و لابی های صهیونیستی داخل آمریکا می شود. همچنین، این اقدام باعث انتقاد جمهوری خواهانی می شود که به شدت منتظر انتخابات کنگره در ماه نوامبر هستند.

بایدن احتیاج بسیار زیادی به رای آوردن نمایندگان دموکرات دارد. طرح های بسیاری وجود دارد که کنگره فعلی حاضر به تصویب آنها نیست و بایدن امیدوار است که با پیروزی حزبش در انتخابات و ایجاد شدن ائتلافی قوی بتواند کنگره را با خود همراه کرده و این طرح ها را به تصویب رساند. ضمن اینکه اگر دموکرات ها در انتخابات کنگره شکست بخورند احتمالا وضعیت آنان در انتخابات ۲۰۲۴ نیز بدتر شده  و لابی ها با یک نامزد جمهوری خواه ائتلاف کرده و از او حمایت مادی و معنوی کنند.

به همین دلیل، جو بایدن ترجیح می دهد با مساله برجام و اعطای امتیازات احتمالی بهانه دست مخالفان جمهوری خواهش ندهد تا از آن به عنوان ضربه ای علیه بایدن و حزبش استفاده کرده و بر نتیجه انتخابات کنگره تاثیر بگذارند.

در نتیجه، بایدن ترجیح می دهد که مساله برجام را به بعد از انتخابات موکول کند تا این مساله دیپلماتیک بر فضای سیاسی داخلی ایالات متحده تاثیر نگذارد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    2

    این تحلیل از بعضی جهات نمی تواند مقرون به واقعیت باشد! اگر چه ممکن است دولت بایدن احیای احتمالی برجام را موکول به مشخص شدن نتایج انتخابات کنگره آمریکا کرده باشد ولی این موضوع بدان معنا نیست دولت دمکرات آمریکا به دنبال آنست که هر طور شده به حکومت ایران امتیاز بدهد تا مانع فروپاشی کامل احیای برجام گردد. اتفاقاً اگر دولت دمکرات آمریکا به دنبال آن باشد هر طور شده به خواسته های فرا برجامی حکومت ایران جامه عمل بپوشاند و مانع فروپاشی کامل احیای برجام گردد رأی دهندگان آمریکایی این امر را نشانه ضعف سیاست خارجی دولت دمکرات آمریکا پنداشته و رأی خود را از این حیث به صندوق رقیب حزب دمکرات آمریکا یعنی حزب جمهوری خواه خواهند ریخت و شکست حزب دمکرات آمریکا در انتخابات مجلس نمایندگان حتمی و قطعی خواهد بود! دولت آمریکا و متحدان غربی او در برجام پس ار مشخص شدن نتایج انتخابات کنگره آمریکا چنانچه ملاحظه کنند ایران حاضر نیست به تعهدات برجامی سال ۲۰۱۵ میلادی باز گردد و به دنبال وقت کشی در مذاکرات برای پیشبرد برنامه هسته ای توسعه طلبانه خود است قطعاً فشار های سیاسی و دیپلماتیک خود را بر حکومت ایران افزایش داده و بدواً به دلیل عدم همکاری مؤثر تهران با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مبادرت به صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته ای ایران نموده و سپس از طریق کمیسیون برجام پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهند نمود تا مکانیسم ماشه به طور خودکار فعال شده و تحریمهای سابق تعلیق شده شورای امنیت علیه برنامه هسته ای توسعه طلبانه ایران مجدداً بطور خودکار بدون نیاز به صدور قطعنامه جدید در شورای امنیت فعال گردد!

    نظرات شما -
    • ایرانی
      12

      آنها اگر می‌توانستند پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند قبل از جنگ روسیه اینکار را می‌کردند ولی حالا دیگر امکان آن صفر است.

    • به ناشناس
      3

      بالاتر از سیاهی مگه رنگی هست. الان تحریم های ایران حتی از کره شمالی هم بدتره حتی نمی تونیم دارو و کالای اساسی را به طور معمول وارد کنیم چون کل سیستم بانکی و نفت تحریمه. نفت هم با کلی تخفیف و آن هم بیشتر تهاتر با کالا به چین می فروشیم. چین هم فقط دنبال منافع خودش هست نه اینکه ایران را در شورای امنیت تحریم بشه یا نه. جنگ هم آمریکا نیازی به قطعنامه نداره اگر ببینه کشوری ضعیف و خلع سلاح شده مثل عراق درنگ نمی کنه. اگر حمله نکرده چون میدونه چه هزینه های سنگینی باید بده. بهترین راه ساخت بمب هست کاری که پاکستان و هند کردند و دنیا هم آنها را بالاخره به رسمیت شناخت. بهانه ما هم میتونه مقابله با سلاح اتمی اسرائیل باشه و در مذاکره باید سر ان چانه زنی کرد نه اینکه بمب را برای خودمان حرام اعلام کنیم.

    • رضا.. به ناشناس عاشق بمب اتمی
      1

      دوست گرامی گیریم بمب اتمی هم ساختیم آیا فرقی در اقتصاد و معیشت مردم دارد؟ تنها نکته آن شاید بقای بیشتر نظام باشد وگرنه این نظام نشان داده باسیاستهای غلط و گماردن آدمهای کوچک در راس مناصب خطیر و اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ایی مخرب کشور را به انزوا کشانده و حسرت و فشار و ناامیدی را چهل ساله مهمان خانه های ما کرده.

  • عشق منی رئیسی
    20

    اگر آمریکا و غرب به ایران امتیاز ندهند امسال بعلت قطعی گاز روسیه از اورپا و آمریکا احتمال یخ زدن و مردن برای ۱۰۰ میلیون نفر دور از انتظار نیست

    نظرات شما -
    • امیر ب عشق منی رییسی
      3

      جناب عشق منی رییسی بسیجی ساندیس خور

    • ناشناس
      2

      امیر ! برو بمیر ساندیس خور!

    • حسن
      2

      عشق رییسی جون چند سالته عزیز میدونی صد میلیون چند تا صفر داره

    • ناشناس
      2

      مغز فندقی متوهم، واقعا خیال کردی که فقط ایران و روسیه گاز دارن ،برو ی سرچ کن ببین فقط تو خود اروپا چند تا کشور گاز عظیم دارن.. اروپا به هیچ وجه به بحران کار نخواهد خورد فقط افزایش قیمت در حامل‌های انرژی خواهند داشت .......

  • ناشناس
    1

    باشه بازم سر کار میریم .

  • عادل
    1

    منتظر باشبد تا امربکا کوتاه بیاد به ایران باج بد امریکا

  • در ذیل
    1

    از انتظار برای زمستان اروپا حالا رسیدیم به انتظار برای کنگره آمریکا بلکه یه فرجی بشه، ای خدااا مصبو شکر

  • ناشناس
    1

    برای چه امتیاز بده مگه دیوانه است

  • ناشناس
    1

    مقاله سفارشی استمرار طلبان داخلی و خارجی جهت پا در هوا نگهداشتن ملت و ادامه چپاول

  • ناشناس
    4

    سلام / توافقی از سوی ایران در کار نیست توقوز آباد اتم داشتیم همرا ه سایت ورامین سال 2003 و 2004 خراب کردیم فکر کردیم رادیواکتیو از بین رفت در استان سنندج سایت اتمی داشتیم خدا بداند کجاها هم داشتیم یا داریم / عقل میگوید دولت رئیسی نمی خواهد یا نمی تواند پوتین و تندروها اجازه به رئیسی نمی دهند توافق کند دلیل مهندسی شدن رئیسی سه اصل است 1- خارج کردن پول نفت از سفره ملت گام اول برداشت و خوراک و معیشیت جدا کرد یعنی یک دلار نفت سر سفره نمیاد دومین گام رئیسی بنزین و انرژی است اونم گران خواهد کرد و سومین شرط و گام رئیسی خانه نشین کردن ملت تا توان سفر یا مسافرت نداشته باشند بیمار شدن رو به قبله دراز بکشتند یا سالمند شدن داخل سبد توسط فرزندان در جنگل یا زیارتگاه ها رها شوند و ازدواج پر زد طلاق شکوفاه زد بیکاری و دزدی و ناهنجاری رشد وحشتناک پیدا کرد
    فقط خداوند می تواند کاری کند پول نفت برای مسئولین قدرت و غرور جنگ آورده و بالاترین شرط مهندسی شده رئیسی دسترسی به موشک اتمی با کلا هک هسته ای و عیناً بشیم کره شمالی حتی ایران بشود سوریه ویران و تلی از خاک و 40میلیون آواره ایرانی برند پناه برند افغانستان و غیره و حتی بشیم یمن مسئولین از سوریه یمن درس گرفتن ملت ها بخاری ندارند می توانیم هر نقشه ای سر ملت بیاریم سوریه که عرب بودن شکمشان سیر باید بود کردیم گربه ملت ایران که حتی با یارانه 10 دلاری الان مطیع هستند / رئیسی فقط تک دور ای خواهد شد چون نه تفکراتش خدمت و رفاه ایرانیان است ن شجاعت ایستادن در برابر شرق و تندروهای داخلی دارد/ روحانی باج به شغال نمی داد/ راه رئیسی = بردن پول از سر سفره و رفاه و آبادانی کشور بسمت ساخت هزاران موشک و دادن حقوق نیابتی تجهیز حزب الله البنان و خلاصه نفت ایران خرج جنگ اعرابی چون حزب الله و ...خواهد شد یعنی یک حکومت آزاد و دیپلماسی و عاشق حقوق بشر و ملت ایران خلاصه داریم کارخانجات موشکی هسته ای و پهبادی زیاد می کنیم بجای این تولید 45میلیون مستضعف فقیر و ابر فقر در ایران راه رئیسی درست مخالف کلام امام ره است یعنی صلح و دوستی که امام ره و رفسنجانی عاشق سازندگی ایران بودن / دنیا چند سال صبر می کند و مطمئن اگر براه دنیا نیامدیم و از عراق لیبی سوریه یمن افغانستان درس نگرفتیم چاره کار برای غرب ضد هیتلری چه می ماند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      از کی تا حالا سنندج مرکز استان کردستان استان شده است؟! تورقوزآباد

    • ناشناس
      2

      خودتو به یه روانشناس معتبر نشون بده

  • صابر
    7


    اتفاقن توافق باید قبل از کنگره صورت بگیرد
    و میگیرد .
    اول
    چون الکی نریختن تو خونه ترامپ
    دوم
    رقم قرار داد بسیار بالاست و تاخیر در آن ضرره و قدرت در امضا قرارداده و مسیره اقتصادیه نه در تحریم
    سوم
    هردو در یک جناحن و آمریکا باید از روسیه عقب نیفته
    چهارم آینده از آنه ایرانه وبس به دلیل نجومی و طالع قدرت ستارگان

    نظرات شما -
    • 0

      لایک

  • ایرانی
    0

    قبلا گفتم بایدن سر دوراهی بزرگ گیر کرده. ازیک طرف زمستان سرد وتاریک اروپا را می‌تواند انرژی ایران ملایم‌تر کند ازطرفی بایدن به رای لابی صهیونیست‌ها وتندروها نیاز دارد. همانگونه که قبلا گفتم بایدن تا دقیقه نود صبر می‌کند یا اسرائیل را ترجیح می‌دهد یا اروپا را. بهر شکل اینجا اسرائیل از هردوجهت لطمه می‌خورد اگر بایدن تسلیم اسرائیل شود اروپاییان با شکست رسمی برجام به یک شک افزایش قیمت انرژی وارد زمستانی ناامید کننده خواهند شد لذا مردم اروپا همه چیز را گردن اسرائیل انداخته وحامیان اروپایی‌ به دشمن تبدیل خواهد شد. از طرفی بایدن نیز بایست منتظر گسست متحدین خود وتسلیم شدن آنها درمقابل خواستهای روسیه باشد. ولی اگر بایدن اروپا را ترجیح دهد آنگاه اسرائیل دست به عملیات علیه ایران خواهد زد که البته پاسخش بسیار برای اوسنگین خواهد بود.

  • ایران
    0

    خسته ام.......

  • نعمت
    0

    از امریکا خیلی بعید است ولذا بشنو باور نکن

  • نسل سوختگان
    2

    دروغ عجیب مخالفان برجام (لابی صهیونیستهای افراطی و تندروهای جنگ طلب جمهوریخواه و البته داخلی های ایرانی! یعنی مافیایی های و کاسبان تحریم و تندروهای فریب خودره داخل ایران)، که میگویند: به نفع حزب دموکرات و دولت بایدن است که برجام به تعلیق تا انتخابات به اندازد! این دروغ محض است و حاصل مخرج مشترک ضد برجامیان داخل ایران و خارج ایران!!!
    در حقیقت یکی عوامل برد دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری، قول بایدن برای احیای سریع برجام بود. یکی از قولهایی که علی رغم منافعش برای ایران و جهان و امریکا، با توطئه مخالفان برجام تاکنون انجام نشده است!
    در حالی که احیای برجام به نفع صلح جهانی و همچنین کشورهای ایران و امریکا و بقیه جهان است، امنیت تامین انرژی و صلح و مبادلات انسانی و تجاری با برجام محقق میشد، این یعنی افزایش امنیت اقتصادی و به نفع مردم جهان زا جمله مردم امریکا است، پس بر خلاف دروغگویان ضد برجامی، احیای سریعتر برجام به نفع حزب دموکرات است، اتفاقا مخالفان برجام میخواهند باعث شکست دموکراتها در انتخابت امریکا بشوند، صهیونیستها و جنگ طلبان جمهوریخواه دارند آدرس غلط میدهند به دموکراتهای امریکا و از قرار اگر همچنان فریبکاری مخالفان برجام ادامه یابد، دموکراتها از جمله قربانیان عدم احیای برجام خواهند، علاوه بر مردم ایران و مردم غرب و غیره.

  • طاهر
    3

    سلام اصلا برای ما امریکا مهم نیست---

  • سهند
    1

    صابربرگردبه همان 2000سال قبل وازستارگان طالع بکیرای خواب الودازمریخ انرژی واردمیکنندتو کره ماه زندگی میکنندجهالت تاکی خریت تاکجا

  • نعمت
    0

    بشنوید باور نکنید

  • ناشناس
    0

    بایدن اخوند دوست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها