تحرک سازمان ملل برای ممانعت از تشدید تنش مجدد در عراق

منابع سیاسی عراقی از تحرک جدید سازمان ملل برای حفظ آرامش در عراق و ممانعت از تکرار درگیری‌های اخیر خبر دادند.

تحرک سازمان ملل برای ممانعت از تشدید تنش مجدد در عراق

به گزارش سایت روزنامه عربی ۲۱، منابع سیاسی عراقی اعلام کردند که جنین هنیس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق قصد دارد بعد از پایان مراسم زیارت اربعین در ۱۷ سپتامبر تحرکات جدید و گسترده‌ای را آغاز کند که هدف آن حفظ آرامشی است که عراق در روزهای اخیر شاهد آن است. وی برای ممانعت از تکرار درگیری‌های اخیر و فراهم کردن شرایط برای برگزاری دور سوم مذاکرات با نظارت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تلاش می‌کند.

تحرکات سازمان ملل اولین تحرکات برای حل بحران سیاسی عراق نیست که این بحران از زمان برگزاری انتخابات پارلمان در دهم اکتبر وارد یازدهمین ماه خود شده است.

دو منبع عراقی اعلام کردند که پلاسخارت از چند روز اخیر دیدارها و تماس‌هایی با برخی گروه‌های سیاسی از جمله جریان صدر داشته است که هدف از آن آرام کردن اوضاع و ممانعت از هرگونه برخورد مسلحانه‌ای است که ممکن است طی روزهای آتی بعد از مراسم اربعین حسینی رخ بدهد. به ویژه اینکه اعضای جریان صدر به امکان آمدن به خیابان‌ها اشاره کرده‌اند.

یکی از این منابع اعلام کرد: آمریکایی‌ها طی سفر باربارا لیف، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک بر اهمیت حفظ اوضاع باثبات در عراق و ممانعت از هرگونه لغزش تأکید کردند. آمریکایی‌ها درحال حاضر از تلاش‌های سازمان ملل در این چارچوب حمایت می‌کنند. پلاسخارت برای دیدار با صدر و قانع کردن وی برای دور کردن حامیانش از خیابان‌ها تلاش می‌کند.

این منبع اعلام کرد: سازمان ملل به دنبال راهکار تدریجی برای حل بحران از طریق دولت موقت برای مدت یک سال است که شخصیتی ریاست آن را برعهده بگیرد که عضو هیچ کدام از طرف‌های بحران نباشد. اما دو طرف همچنان این پیشنهاد را رد می‌کنند و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق بر تشکیل دولتی براساس قانون اساسی اصرار دارد. مقتدی صدر درباره موضعش درخصوص انحلال پارلمان و مشخص کردن موعد انتخابات زودهنگام و برگزاری آن با نظارت دولت الکاظمی مبالغه می‌کند.

پلاسخارت اول اوت به نجف سفر و با مقتدی صدر دیدار کرد اما این دیدار هیچ نتیجه‌ای نداشت. بلکه بعدا بحران وخیم‌تر شد و به درگیری‌های مسلحانه در منطقه سبز بغداد و بصره منجر شد.

عائد الهلالی، از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت: تلاش‌های فرستاده سازمان ملل از چند روز اخیر در دو محور ادامه دارد. محور اول مربوط به حفظ آرامش و ممانعت از درگیری است و محور دوم درباره حل و فصل بحران قبل از پایان سال اول بحران است اما پلاسخارت هنوز موفق نبوده است.

وی گفت: حل سیاسی بحران به دلیل بی اعتمادی میان طرف‌های مختلف عراقی متوقف شده است برای همین پلاسخارت می‌خواهد در هر توافقی ضامن باشد. ازسرگیری درگیری‌ها نزاع را عمیق‌تر می‌کند برای همین بهتر است مقتدی صدر بر سر میز مذاکره بنشیند.

همزمان مهدی عبدالکریم، از رهبران حزب دموکراتیک کردستان عراق اعلام کرد: از مأموریت‌های هیئت سازمان ملل تلاش برای حفظ ثبات سیاسی است که عامل مهمی برای ثبات امنیتی است. پلاسخارت از طریق طرح جدیدی طی روزهای آتی برای آرام کردن اوضاع تلاش می‌کند.

ماهر جوده، تحلیلگر سیاسی نیز گفت: تلاش‌های پلاسخارت برای حل بحران سیاسی از چند ماه پیش ادامه دارد اما موفق نشده است. طرف‌های داخلی و خارجی برای حل بحران سیاسی در عراق و ممانعت از هرگونه درگیری مسلحانه جدید تلاش می‌کنند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها