ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل درباره ناآرامی‌ها در عراق

دبیر کل سازمان ملل در واکنش به ناآرامی‌ها در عراق اعلام کرد که با نگرانی اعتراض‌ها در این کشور را دنبال می‌کند.

ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل درباره ناآرامی‌ها در عراق

آنتونیو گوترش شنبه شب به وقت محلی با انتشار بیانیه ای با حمایت از حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز از همه طرف ها خواست اقدامات فوری برای کاهش تنش، پرهیز از هرگونه خشونت و تضمین حفاظت از معترضان مسالمت‌آمیز و نهادهای دولتی انجام دهند.

گوترش از همه طرف ها و گروههای سیاسی خواست که از طریق گفتگوی مسالمت‌آمیز و فراگیر هرچه سریعتر دولتی ملی تشکیل دهند.

پیش از این، دفتر سازمان ملل متحد در عراق اعلام کرد: تشدید تنش های جاری عمیقا نگران کننده است. بکارگیری عقل و منطق برای جلوگیری از خشونت بیشتر، حیاتی است.

سازمان ملل متحد تصریح کرد: از همه طرف‌ها خواسته می‌شود تا در راستای منافع مردم عراق، از تنش‌ها بکاهند.

طرفداران جریان صدر به ریاست «مقتدی صدر» ظهر روز شنبه با عبور از موانع امنیتی و ورود به منطقه سبز بغداد، مجددا وارد صحن پارلمان عراق شدند.

تحرکات طرفداران مقتدی صدر در اعتراض به نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای تصدی سمت نخست وزیری از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است.

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق هم در بیانیه‌ای درباره ورود معترضان به منطقه سبز بغداد هشدار داد و از ملت خواست تا مانع بروز فتنه جدید در کشور شوند.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت عراق نیز در واکنش به ورود طرفداران جریان صدر به خیابان و تصرف منطقه سبز، در مصاحبه ای تلویزیونی گفته بود که نیروهای چارچوب هماهنگی شیعی دست از معرفی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری نکشیده‌اند.

رهبر جریان حکمت عراق تاکید کرد که با وجود تصرف پارلمان (از سوی طرفداران جریان صدر در روز چهارشنبه گذشته) این اقدامات، چارچوب هماهنگی را از ادامه راه بازنخواهد داشت و جریان صدر با هر نامزد دیگری غیر از السودانی نیز مخالفت خواهد کرد.

شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق دیروز در مراسم تعویض پرچم گنبد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابالفضل العباس (ع) سخنرانی کرد و گفت: امام حسین علیه السلام از ما می‌خواهد از تفرقه و جدال به خاطر منافع دنیایی دوری کنیم.

وی تاکید کرد که مرجعیت عالیقدر عراق خواستار حفظ اتحاد ملت عراق و زندگی در صلح و آرامش شد و اعلام کرد که «امام حسین علیه السلام از ما می خواهد که حرمت اموال و دارایی‌های دولتی و خصوصی را حفظ کنیم».  

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    زنان و دختران بی حجاب در کشورهای اروپایی وغیره از مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه یمن هر روز دفاع و حمایت می کنند، اما متاسفانه مسلمانان هم تاکنون از تجاوز آل سعود دفاع و حمایت می کنند چرا؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها