در نظارت ستادی از بانک مرکزی ابلاغ شد؛

مأموریت‌های ۱۰ گانه رئیسی برای تحول در نظام بانکی

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم پرهیز نظام بانکداری از بنگاه‌داری، مأموریت‌های اصلی بانک مرکزی برای تحول در نظام بانکی را تبیین کرد.

مأموریت‌های ۱۰ گانه رئیسی برای تحول در نظام بانکی

«سید ابراهیم رئیسی» در جریان بازدید از سامانه‌های بانک مرکزی و پس از استماع گزارش رئیس بانک مرکزی در جمع مدیران ارشد این مجموعه به "جایگاه مهم بانک مرکزی" در مدیریت منابع پولی و مالی و اصلاح نظام بانکی اشاره و مأموریت‌های ۱۰گانه برای تحول و ارتقای آن تعریف کرد.

رئیسی بانک مرکزی را اتاق اندیشه‌ورزی و رصد سیاستهای پولی و مالی کشور خواند و گفت: بانک مرکزی باید مسیر اصلاح و ارتقای نظام بانکی را با قوت به پیش ببرد و بر اجرای سیاست‌های مالی و پولی کشور نظارت کند.

رئیس‌جمهور در این جلسه تقویت ارزش پول ملی، اصلاح ناترازی بانک‌ها، توقف رشد سالیانه نقدینگی، اصلاح سبد ذخایر ارزی متناسب با نیازهای سرمایه‌گذاری و تجاری کشور، توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه گذاری، فعال‌سازی حساب تجاری ، تقویت سامانه‌های نظارتی و تأمین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی را از جمله مأموریت‌های اصلی بانک مرکزی بیان کرد.

رئیسی «توقف رشد نقدینگی و مدیریت خلق پول» را مأموریت مهم بانک مرکزی برشمرد و افزود: نقدینگی اگر با مدیریت به سمت تولید هدایت شود نگران‌کننده نیست اما اگر به سمت سوداگری در بازار حرکت کند تبعات ویران‌کننده‌ای خواهد داشت.

وی «هدف‌گذاری نقدینگی زیر ۲۵ درصد» از سوی بانک مرکزی را اقدام بسیار مهم دیگر نظام پولی کشور دانست که کنترل و مدیریت آن موجب مهار تورم خواهد شد.

بخش نظارتی بانک مرکزی تقویت شود

رئیس‌جمهور ناترازی بانک‌ها را از عوامل تورم عنوان کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی باید بخش نظارتی خود را تقویت و بتواند با برنامه‌ریزی سیاست‌های پولی و ضدتورمی را اجرا کند.

آیت‌الله رئیسی با ابراز خرسندی از وضعیت سامانه‌های پایش و رصد بانک مرکزی، گفت: بحمدالله در زمینه جمع‌آوری و رصد داده‌ها و اطلاعات در شرایط خوبی قرار داریم، و این اطلاعات می‌تواند به شفافیت مالی در کشور کمک کند.

وی اقدام به موقع برای جلوگیری از تخلف را از مصادیق با اهمیت استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این سامانه‌ها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: همه کسانی که در نظام اقتصادی کشور فعالیت دارند با نظارت و اقدام به موقع بانک مرکزی به این ادراک برسند که زمینه هیچ‌گونه تخلفی در این سیستم وجود ندارد.

بانک مرکزی چشم بینای نظام بانکی و پولی کشور است

رئیس‌جمهور بانک مرکزی را چشم بینای نظام بانکی و پولی کشور دانست و گفت: باید محور تمام اقدامات نظام بانکی کشور در جهت حمایت و تقویت تولید باشد، چرا که امروز نجات کشور در تولید است و عمل به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از تولید نسخه شفابخش اقتصاد ایران است.

رئیسی در ادامه «رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی» را اقدام مهم بانک مرکزی خواند و افزود: بخشی از دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی مشکل سرمایه در گردش است که اگر مرتفع شود منجر به افزایش تولید و اشتغال خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا تلاش خود را بکار گیرد تا اصول بانکداری اسلامی با دقت و نظارت کامل در قراردادها و عقود بانکی اجرا شود.

رئیسی نظارت و کنترل بر ارز و کالا با هدف جلوگیری از سوداگری در بازار از سوی بانک مرکزی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: اگر کسی به دنبال اخلال در بازار است باید برخورد شود اما باید بدانیم فعال اقتصادی نیاز به حمایت و تشویق دارد و نباید هر اقدامی را به عنوان تخلف تلقی کرد.

وی «توجه ویژه به حاکمیت ریال» را مورد تأکید قرار داد و گفت: استفاده از ارزهای مختلف خصوصا در مبادلات با کشورهای همسایه و پیمان‌های دو جانبه پولی می تواند به تامین با ثبات کالا و افزایش مبادلات کمک و کشور را در مقابل تکانه‌های دلار مصون کند.

رئیس‌جمهور بانک مرکزی فعال و آگاه به شرایط پولی و مالی را از ضرورت‌های تحول اقتصادی دانست و گفت: اقدامات به موقع شما در بانک مرکزی اثرات بسیار مثبتی در ارتقای نظام پولی و بانکی کشور خواهد داشت.

رئیسی همچنین با اشاره به ضرورت پرداخت به موقع تسهیلات بانکی تأکید کرد: نباید بین تصمیم و اعلام عمومی با اجرا و پرداخت تسهیلات فاصله باشد و در این زمینه تاکید می کنم توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه گذاری اجرایی شود.

صالح‌آبادی: کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی نرخ تورم ۱۲ ماهه

رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای این نشست، گزارشی از اقدامات بانک مرکزی در راستای تحقق سند تحول دولت مردمی ارائه کرد.

علی صالح‌آبادی کنترل تورم، اصلاح نظام بانکی، مدیریت بازار ارز، حکمرانی ریال و بانکداری اسلامی را پنج راهبرد اساسی بانک مرکزی در راستای تحقق اهداف سند تحول دولت سیزدهم برشمرد و گفت: برای تحقق هریک از این راهبردها، اقدامات متعددی اجرا شده و یا در حال اجراست.

وی به توفیق دولت سیزدهم در مهار تورم و کنترل رشد پایه پولی اشاره کرد و گفت: مجموع اقدامات انجام شده در این زمینه که با هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت همراه بود، کاهش حدود ۲۰ واحد درصدی نرخ تورم ۱۲ ماهه، از ۵۹,۳ درصد به ۴۰.۱ درصد و همچنین کاهش بیش از ۱۶ واحد درصدی رشد پایه پولی از ۴۲.۶ درصد به ۲۶.۲ درصد را به‌دنبـال داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه، کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها با هدف جلوگیری از خلق پول بی‌ضابطه را از دیگر اقدامات بانک مرکزی در راستای اصلاح نظم بانکی برشمرد و در عین حال گفت: مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در ۴ ماهه نخست امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش حدود ۳۸ درصدی داشته که سهم قابل توجه این تسهیلات، مربوط به سرمایه در گردش بوده است؛ ضمن این‌که تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۸۰ درصد رشد داشته است.

صالح‌آبادی تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی را رویکرد اساسی بانک مرکزی در راستای تحقق شمولیت مالی در کشور دانست و با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی سقف تسهیلات قرض‌الحسنه، گفت: با اقدامات متعددی همچون ممنوعیت معاملات فردایی ارز، راه اندازی بازار توافقی و تسهیل گری در فرآیند برگشت ارز حاصل از صادرات، امروز در بازار ارز علیرغم برخی نوسانات مقطعی، ارامش و ثبات حاکم است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • علیرضا
    0

    جناب آقای رئیس جمهور
    شما که هم قوه مقننه و هم مجریه رو در اختیار دارید
    حداقل یه کار اجرایی انجام بدید ادم دلش نسوزه
    حرف زدن خیلی راحته
    اما متاسفانه حتی دانشش رو ندارید ( مجموع کابینه تون ) که حتی یکی از این حرفهایی که گفتید رو بفهمید
    فقط نشستید از روی متنی که براتون تهیه کردن میخونید وگرنه میفهمیدی که با حرف زدن نمیشه
    مثل کم شده تورم به میزان 10تا15 درصد
    اصلا نمیفهمی کم شدن تورم به میزان 5 درصد یعنی چی
    و اینکه وقتی قیمتا هرروز داره میره بالا این تورم چجوری و کجا کم شده
    حتما به اندازه قیمت ماست و خیار دم محله شما

  • ناشناس
    0

    دولت باید برای افراد خاص جامعه ایثارگری فکری بکند

  • ناشناس
    0

    جامعه وکلای دادگستری نیاز به ساماندهی دارد
    جامعه وکلای دادگستری متأسفانه از برخی خلاف‌ها و نارسایی‌ها رنج می‌برد که امیدواریم به همت و تلاش مسئولان محترم قوه قضائیه حل شود؛ بیشتر وکیلان تعرفه‌‌های وکالت را رعایت نمی‌کنند، قراردادهای اجباری و یک‌طرفه می‌نویسند و براساس آن قراردادها فقط منافع خود را در نظر می‌گیرند و در مراجعه به کانون وکلا هم مدعی می‌شوند که آنان استقلال حرفه‌ای دارند و می‌توانند تعرفه‌ها را به میل خود رعایت نکنند که باید پرسید کی گفته است که یک وکیل دادگستری برای حضور در فقط ۲ تا ۳ جلسه دادرسی، آن هم اگر کارآموز وکالت را نفرستد، چند صد میلیون تومان بابت یک تقاضای حقوقی یک میلیارد تومانی دریافت کند، به تنظیم قراردادهای یک طرفه به نفع خود بپردازد و هر وکیل هم براساس تشخیص خود، بابت تنظیم قرارداد یک پرونده واحد از ۲۰۰ هزار تا یک میلیون تومان حق‌الزحمه بگیرد؟

  • ناشناس
    0

    بخشی از مزارع گندم به گیاهان دارویی اختصاص یابد
    به نظر من طرح افزایش سطح زیرکشت بوجاری‌ها مانند گندم و جو به ۵۲ میلیون هکتار در کشور با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های پی‌درپی عملی نیست و در صورت اجرا می‌تواند باعث خشکیدگی بیشتر زمین و تشدید پدیده ریزگردها شود که به سلامت مردم آسیب می‌رساند، برای کمک به معیشت کشاورزان، می‌توان آنان را به کشت گیاهان دارویی که نیاز چندانی به آبیاری ندارند، تشویق کرد تا بخشی از مزارع گندم و جو خود را به این کار اختصاص دهند و در ضمن با تولید داروهای گیاهی، به ارتقای سلامت مردم کمک کنند.

  • 0

    برخورد کارکنان بانک با مراجعان بهتر شود!
    از بعضی کارمندان بانک سامان شعبه خیابان پیروزی و به‌خصوص قسمت کلر این بانک انتظار می‌رود که برخورد مناسب‌تری با مراجعان داشته باشند و رفتارشان با مشتریان مانند دیگر شعب بانک سازمان، بسیار خوب و راضی‌کننده باشد!

  • 0

    طرح مبارزه با زورگیران در اسرع وقت عملیاتی شود
    سارق جنایتکاری علیرغم عدم مقاومت دوستم برای دزدیدن تلفن همراه او با قمه دست‌اش را مجروح کرد که باعث از کار افتادگی ۶۰  درصدی آن شده است، امیدوارم طرح مشترک پلیس و قوه قضائیه در مبارزه قاطع با زورگیران و سارقان خشن هرچه زودتر به اجرا درآید تا شاهد چنین صحنه‌های زشت و هولناکی در جامعه نباشیم.

  • ناشناس
    0

    پرداخت ۱۲۰هزار فقره تسهیلات بدون ضامن در بانک صادرات ایران/ و این در حالی است که مدیران خیانتکار بانک ها از بهمن ماه سال 1400 تاکنون وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامی به بازنشستگان تامین اجتماعی را ندادند، خودداری کردند و هنوز هم خودداری می کنند چرا؟

  • 0

    مبلغ وام دانشجویی دو برابر می‌شود/ و این در حالی است که مدیران خیانتکار بانک ها از بهمن ماه سال 1400 تاکنون وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامی به بازنشستگان تامین اجتماعی را ندادند، خودداری کردند و هنوز هم خودداری می کنند چرا؟

  • محمد میرزابابایی - از نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه
    0


    سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۹:۲۹:۱۰
    بنده از سال 1399 تاکنون 2 بار برای ودیعه مسکن ثبت نام کرده ام ولی متاسفانه تاکنون خبری از ودیعه مسکن نیست و نبوده است چرا؟
    و اعتراض هم می کنم هیچ کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست چرا؟
    محمد میرزابابایی - از نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها