سفیر سابق ایران در لبنان:

هنوز شرایط حساس است؛ اسرائیلی‌ها و مخالفان دیگر می‌خواهند جلوی توافق را بگیرند/ همه باید از تیم مذاکره کننده ایران حمایت کنند

سفیر سابق ایران در لبنان گفت: هر چند که امیدواری‌هایی نسبت به احیای برجام بسیار بیش از گذشته انجام می‌شود اما حتی یک روز هم زودتر این تفاهم و توافق بین ایران و 1+4 انجام شود زودتر می‌توان از دستاوردها و ثمرات آن استفاده کرد.

هنوز شرایط حساس است؛ اسرائیلی‌ها و مخالفان دیگر می‌خواهند جلوی توافق را بگیرند/ همه باید از تیم مذاکره کننده ایران حمایت کنند

محمدعلی سبحانی گفت: هر زمان این اتفاق بیفتد باید همه جناح‌‌های داخلی و هر کسی در افکار عمومی تاثیر دارد بدون توجه به عقبه تیم مذاکره کننده از آن حمایت کنند و به این کار مثبتی که برای کشور انجام می‌شود توجه کنند تا بتوانند در این گام‌های پایانی با اعتماد به نفس هر چه بیشتر این بحث را به ثمر برسانند و ما بتوانیم از این تحریم‌های غیرعادلانه‌ای که علیه ایران صورت گرفته و ایجاد شده خلاصی پیدا کنیم. این اتفاق در نهایت می‌تواند منجر به این شود که فضای بهتری در تجارت و سرمایه‌گذاری و روابط خارجی ایجاد گردد. ما وقتی بتوانیم به‌طور طبیعی با چنین مجموعه بزرگی در جهان حتی به یک توافق برسیم تاثیر خود را در روابط‌مان با سایر کشورها چه در منطقه و چه در هر نقطه دیگری خواهد گذاشت. از طرف دیگر با توجه به اظهار نظرهای مختلف در خصوص احیای برجام و مواضع اخیر آقای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌توان فهمید که آمریکایی‌ها گرچه تا کنون در اعلام موضع معطل کرده‌اند اما خیلی زود پاسخ خواهند داد و پاسخ‌شان نیز مثبت خواهد بود. به نظر می‌رسد که هیچ جایی برای معطل کردن وجود ندارد و زمانی که توافقات و مذاکرات تا این سطح پیشرفت کرده جای هیچ گونه تامل نیست. لذا به حرف‌های آقای بورل خوشبین هستم و اشاره‌ای که سخنگوی وزارت امورخارجه به موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و نوع این تبادل و مساله انتقام از قاتلان شهید سلیمانی داشته و سایر مسائل و موضع‌گیری‌هایی که در ایران، اروپا و آمریکا انجام شده همه حاکی از این است که حواشی توافق در حال پیشروی خوبی است. لکن هنوز شرایط حساس است و هنوز اسرائیلی‌ها و مخالفان دیگری هستند که بخواهند از فرصت استفاده کنند و جلوی توافق را بگیرند. هر چند که به نظر می‌رسد همه چیز آماده است اما باز هم شرایط حساس است و به هیچ عنوان نباید تاخیری صورت گیرد و افکار عمومی هر چند در این مرحله دغدغه‌های زیادی در خصوص مسائل داخلی دارند و مسائلی که شاید انتقاداتی به آنها وارد باشد اما در این پرونده و در این موضع باید تیم مذاکره کننده حمایت شود تا موضوع رفع تحریم‌ها به قول تیم مذاکره کننده و برجام به نتیجه برسد؛ نتیجه آن اعلام شود و کشور و مردم از ثمرات مثبتش استفاده کنند.

منبع: آرمان ملی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    من ساکن ایرانم و جزئی از اکثریت طبقات متوسط تا فقیر / سندش اول با آی پی ایران می نویسم و دوم محتوای کامنتم، که متهم نوشم به آلبانی نشین و جاسوس اجنبی و مزدور، چون موافق احیای برجام هستم با وجودی میدانم هیچ حکومتی در جهان ندیدم (به استثنای حکومت ایران) بر خلاف منافع ملی اش با کسی دوستی و دشمنی کند! این هم شانش و بخت سیاه نسل دهه های اواخر 50 و اوایل 60 بود که نه از خان نعمت پهلوی نصیب برد و نه آن شانس خان نعمات ج ا حقیقتا این نسل سوخته هستند، چرا دوره کودکی با اندکی بعد از متاثر انقلابی بودند تا کنون که نقشی در ان نداشتند ولی تا آخر عمر دارند جور آن انقلاب می کشند! نه دهه 80 هستند که امید جوانی دارند و بالاخره می گویند نشد می زنند میرودند خارج! اسیر و اسیر این محبس داخلند!
    بیچاره ترین نسل ایران همین ها هستند نتوانستند کار و زندگی درست کنند، نه استخدام دولتی (نه بیمه و نه پایه حقوق چندین میلیونی و نه دسته چک کارمندی که حکم پول نقد و ضمانت وام.. و نه 10-20 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی لااقل بازنشتگی داشته) و نه سرمایه دار بازار بشوند کارگری بدون قرارداد و کار موقتی (بیگاری) گاه حتی روزانه یا هفتگی، کمتر از یک میلیون! بله چنین نسل سوخته میلیون ها نفر هستند در میانسالی گیر محبس زنده مانی در این کشور افتادند، نمی توانند تاثیری در سیاست برجام ستیزان و دشمنان اجنبی که توسط اقلیتی در داخل درست شدند!
    این وضع مملکتی است که در این چهار سال اخیر از شروع تحریم ظالمانه ترامپی و همدستان داخلی اش (تحریم سازان تا مافیایی ظالم بیرحم..) قیمت دوار بین 22 تا 23 در نوسان بود و متوسط 25 ه ت، اما قیمتها گاه ده برابر شده است!
    سحر و جادوی مافیایی داخلی همسدت دشمن اجنبی را بهب ین چگونه این برجام نمیه جان علم کردند بهانه گرانی! از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را وارد میکنند و میلیونها تن کالا رسوب در بنادرف هر روز خبر کمبود! این چه سحر و جادویی سرمایه داری است؟! نوشابه کوکا مض سلامتی از سه ه ت به 16 ه ت میفروشند یکی 14 یکی 15 این شهر هرتی است؟!
    برای هیمن این برجاتم لعنتی باید احیا شود هر چند امثال ما فقط میتوانیم نظر بد هیمف دستمان از قدرت کوتاه است، همان طور سال 1392 گفتیم اسیریم در تله دشمنان داخلی و خارجی طبقات کارگر و ما اسیریم در چنگال بیرحم سرمایه داری، اسیریم در دستان بیرحم مافیای و محتکران داخلیف اسیریم در دست اقلیتی از خدا بیخبر دنیاپرست، هر روز به بهانه تحریم کذایی و برجام نمیه جان و معطلی احیای برجام، نان و آب مان هم ممکن است قطع شود و غصه زنده مانی داریم و قید زندگی را زدیم!
    این همه گفتند مردم دیگر توان روانی چهل سال زجر تحریم بحران سازی ندارند، کاهش ازدواج و افزایش طلاق، بیکاری و افزایش فقر و فحشا و دزدی هاف این همه نشانه باز، باز یک اقلیتی معلومست غصه و دغدغه نان شب و زنده مانی ندارند، شبانه روز هی مر گ مرگ میکنند و هی علیه برجام می نویسند و هسته ای که تهش این شده به اعتراف خودشان صدها میلیارد دلار خسارت فقط به درامد حکومتشان زده، حکومتی 80% اقتصاد دارد، اینها خودشان میگیوند، اینها درامد حکومت خودشان هم اهمیت نمیدهند! چرا؟! چرا در دنیا همچین حکومتی وجود دارد که ظاهرا حتی به منافع مادی اش اهمیت نمی دهد؟! این شعارهای ضد امپرالیستی و ضد استکباری میدهند با کدام شکم پر داد و عربده می زنند؟>1 این عربده ها شبانه روز از کدام شکم سیر و بی دغدغه بیرون میاید و ترسی از تحریم و بی ارزش شدن ده باربری پول ملی ندارد؟! مگر کورند و کر هستند؟! نمی بییند در عرض چهار سال ریال ده برابر بی ارزش شده؟! بعد میگویند برجام بی اثر و تحریم بی اثر!!! کشور از آموزشگاههای خصوصی و تا بنگاههای بزرگ فساد برداشته، قبح گناه تضییع حق الناس سکشته شده، بی اخلاقی تضییع حق الناس و مال حرام خوری و دزدی دیگر قابل کتمان نیست، متاسفانه فقرایی هم اهل دین و اخلاق بودند مبتلا شدن به گناه! به درستی گفتند: فقر از دربی بیاید، از درب دیگر ایمان میرود.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حرف دل مردمو زدی تو این چهل سال مردم دارند قریاد میزنند ولی کو کوش شنوا که بشننوه ما ملت غریب پرستیم دیگران بر ما ا،رجع ترند عراق ابد کردن انجا مهمتر از مدرسه ساختن در ایران هست لبنان دادن دلارهای بی زبان به انجا یمن به اندازه نفرات کشورش سلاح دادیم سوریه فلسطین بابا ملت کم اوردن شدیم کره شمالی با یک فکر بسته این اخوندهای عرب پدر مارو دراوردن حالا بهانه اربعین کلی سرمایه ایران بره بسوی عراق فردا سوریه پس زندگی ایرانیها چی میشه

    • مهسا
      0

      کاملا درسته
      حق با شماست !

    • ناشناس
      0

      ماهم بخداشب و روز دعا میکنیم که برجام انجام شود و قیمتها کاهش پیدا کندتا حداقل هم شرمنده زن و بچهامون نشیم و بتونیم بچها رو سر و سامان بدیم..فقط خدا خودش درست کنه

  • ناشناس
    0

    یک عده ای با این همه خسارتی که به کشور زدند وبا عربده کشی وهتاکی به نام انقلابی واصولی وجهادی برای خودشون دژ محکمی ساخته اند که هیچ توان نزدیک شدن بهشون را ندارد فعالانه به نفع دشمنان این مرزو بوم میتازند وتاسف اور انکه هنوز باور نکردیم که اینان دوستان دشمنان مملکتند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها