مروری بر نمایشگاه مسکو و پلتفرم نظامی شرق؛

ائتلاف نظامی روسیه - چین - ایران/ ربات هایی که سلاح می شوند

پلتفرم تسلیحات نظامی روسیه و چین و ایران در حال نزدیک تر شدن به هم است و این دو غول شرقی سعی دارند سلاح های مشترکی ساخته و ساختار ارتش خود را نیز به هم نزدیک کنند.

ائتلاف نظامی روسیه - چین - ایران/ ربات هایی که سلاح می شوند

به گزارش خبر فوری، چند روز پیش، هشتمین نمایشگاه بین‌المللی تسلیحات نظامی - فنی روسیه با عنوان «آرمی2022» با حضور پررنگ ایران و صدها شرکت از 35 کشور جهان در پاتریوت پارک نظامی مسکو آغاز به‌کار کرد. شرکت‌های زیرمجموعه سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع ایران آخرین دستاوردهای نظامی خود را در نمایشگاه آرمی 2022 به نمایش گذاشتند.

 برگزاری نمایشگاه تسلیحات نظامی روسیه باعث واکنش بسیاری از رسانه های خارجی شد. برخی از این گزارش ها مدعی اند که نمایشگاه روسیه بیشتر نمایش دهنده ائتلاف نظامی «روسیه – چین – ایران» بوده است و به همین دلیل، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که نشان می دهد در شرایط فعلی جهان و به خصوص جنگ اوکراین، چگونه روسیه و متحدان بالقوه اش در حال نزدیک تر شدن به هم هستند.

تسلیحات پیچیده ای که در مسکو به نمایش گذاشته شدند

پایگاه دیفنس نیوز (Defense News)  یکی از پایگاه هایی است که در گزارشی به این موضوع پرداخته است. بر اساس نظر این پایگاه، نمایندگان چینی و ایرانی فناوری های نظامی خود را در نمایشگاه دفاعی آرمی 2022 به نمایش گذاشتند. در این نمایشگاه، چین انواع محصولات دفاعی خود از جمله خودروهای زرهی، آمبولانس های نظامی، جت جنگنده JF-17  که مجهز به موتور RD-93 است و همچنین، جت J-31 را در معرض دید مقامات روسی و عموم مردم گذاشت.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز در این نمایشگاه از غرفه چین بازدید کرد. بر اساس گزارش دیفنس نیوز، روسیه تمایلی جدی به خرید تجهیزات نظامی کشورهای خارجی نشان داده است. این بدین علت است که  روسیه سخت درگیر جنگ با اوکراین است و برای پیشبرد این جنگ که طولانی شده باید به سراغ تسلیحات نظامی سایر کشورها برود.

در همین رابطه، تعامل شرکت های چینی با روسی زیاد شده است. بر اساس ادعای دیفنس نیوز یکی از  شرکت های روسی نارنجک اندازی را طراحی کرده که به ربات های مخصوص چینی مجهز شده و کاملا بر اساس آن طراحی و ساخته شده است. رسانه های روسی گزارش دادند که این ربات توسط  برند Unitree Robotics ساخته شده و توانایی بسیار زیادی دارد.

ائتلاف دفاعی «چین – روسیه – ایران»؛ به سوی پلتفرم جنگی واحد

دیفنس نیوز مدعی است، یکی از منابع آگاه در مصاحبه با این پایگاه گفته که حضور چین در نمایشگاه آرمی در درجه اول نمادین بوده است. این منبع در همین رابطه گفته است: «پیش از این، در هر نمایشگاه نظامی [روسیه]، چینی‌ها حضور فعال داشتند. اما امروز، چینی ‌ها کمتر از قبل به خرید تسلیحات روسی نیاز و علاقه دارند، زیرا آنها سلاح ‌های خود را بر اساس طرح ‌های روسی می سازند.»

در واقع، بر اساس ادعای دیفنس نیوز، پلتفرم تسلیحات نظامی روسیه و چین در حال نزدیک تر شدن به هم است و این دو غول شرقی سعی دارند سلاح های مشترکی ساخته و ساختار ارتش خود را نیز نزدیک به هم کنند تا بار دیگر بتوانند بلوک شرق را در مقابل غرب بسازند.

دیفنس نیوز سپس به حضور ایران در نمایشگاه تسلیحات ارتش روسیه اشاره دارد. این پایگاه تاکید دارد که تسلیحات متعدد ایرانی در این نمایشگاه  ارائه شده اند. بمب های هدایت شونده، بالگرد متوسط ​​صبا 248 و پهپاد مهاجر 6 از جمله مهم ترین و به روزترین تسلیحات ایران بودند که در نمایشگاه مسکو عرضه شدند.

 بر اساس گزارش دیفنس نیوز، رسانه های روسی تمجید زیادی از مهاجر6 کردند اما هنوز به صورت رسمی اعلام نشده که این پهپادها توسط روسیه خریداری شده یا نه. این گمانه‌زنی از این رو است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در ماه جولای ادعا کرد که یک هیئت روسی حداقل دو بار از ایران بازدید کرده تا پهپادهای بومی ساخت این کشور را بخرد.

یکی از غرفه ‌داران ایرانی در نمایشگاه آرمی 2022 به خبرنگارانی که از این غرفه بازدید کردند، گفت: «روسیه ابراز علاقه کرده که فناوری های ایرانی را که برای تهیه تصاویر ماهواره ‌ای از شهرها بسیار مفید خواهند بود، بخرد. این محصولات می ‌توانند برای اهداف غیرنظامی و نظامی استفاده شوند.»

وزارت دفاع روسیه در وب‌سایت خود گزارش داد که 36 قرارداد با 24 شرکت صنایع دفاعی در نمایشگاه آرمی 2022 منعقد کرده که جمعا 525 میلیارد روبل (9 میلیارد دلار) ارزش داشته است.

این وزارت همچنین خاطرنشان کرد که انتظار دارد بیش از 3.700 نمونه از تجهیزات نظامی را دریافت کند و این نشان می دهد که ممکن است تعداد قراردادهای روسیه با کشورهای دیگر بیشتر شود.

همه این شواهد نشان می دهد که روسیه و چین و ایران به دنبال وحدت امنیتی و دفاعی هستند و شاید پلتفرم مشخص و واحدی را ایجاد کنند. این امر با توجه به تغییرات استراتژیک جهانی می تواند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد.

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ناشناس
    6

    اینهمه اتحاد اسلام و کمونیست از عجایب خلقت است که البته دیدیم!!!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      کدام اسلام
      اسلام آقایان از اسلام معاویه بدتر است

    • ناشناس
      1

      اتحاد ایران با کمونیستا فقط برای دشمنی با آمریکاست وگرنه که کوبا و کره شمالی چندان فایده ای برای ملت نداشته

  • ناشناس
    8

    منافع ملی ایجاب میکندکه از روسیه و چین دور باشیم
    هر چقدر به این کشورها نزدیک شده ایم به همان اندازه
    مردم ایران آسیب دیده اند
    و از دنیا عقب مانده اند

  • بی غم
    2

    روسیه بی دین وحدت شما یا اوخدایاصلاح مسلمان ؟ همین است

  • ناشناس
    2

    اسلام ناب

  • ناشناس
    22

    آقا تو اینجا هم آلبانی نشین هایی که پول کلان میگیرن برعلیه نظام صحبت کنند هم وجود داره کارشون اینه که بیان تو سایت های ایران اظهار نظر کنن حواستون باشه

    نظرات شما -
    • حامد
      15

      آمریکا و غربی ها داعش رو درست کردند و و جان ناموس مسلمانان انداختند اما روسها برای نابود کردن داعش کمک کردند قضاوت کنید

    • 8

      ازنظر شما هرکی برخلاف عقیده شما چیزی بگه یا بنویسه میشه البانی اما شما وافکارتون وعملکردتون روی تیمور چنگیز آقا محمد خان سفید کردین

    • .
      2

      حامد داداش من تا خالا در مورد چچن ها شنیدی!؟
      اهل کجان!؟

      چند درصد از وجود داعش رو تشکیل دادن !؟

    • ناشناس
      2

      تو خوده نکبتت از کی پول میگیری ؟

  • ی
    9

    بعضیا میگن روسیه و چین بد هستن .اما تو عمل این دوکشور هستن درکنار ایران،البته هر کشوری به فکر منافع خودشم هست.ولی فعلا این امریکا و غرب هستن میخوان ما رو از جهان محو کنند

  • ناشناس
    8

    بزودی ایران کمونیسم

  • .
    4

    نه شرقی نه غربی

  • مش جمعه
    4

    دیگه رابطه برادری دارند،برادر پوتین و برادر شی جین پینگ.گویا مسلمانان اولغور در چین و چچن ها در روسیه از دید ما مسلمان نیستند .فقط فلسطين و لبنان و غزه مسلمان باید باشند تا ما برای خودمان دشمن درست کنیم .رضا شاه روحت شاد

  • علی پاکی
    3

    انها فهمیده اند که ۴۰۰ میلیارد پول بلوکه شده ازاد می شود مخارج جنگ اوکران ما بپردازیم و موفق می شوند

  • ناشناس
    3

    بعضیا همیشه آیه یاس میخونندودرهرصورت مقصراصلی راکشورخودمان میدونندانگارخائنین وطن فروش ازدشمنان خارجیمان بیشترهستندهمیشه زرمفت وبیفایده وخوشاینددشمنان ایران راتکرارمیکنندننگ ولعنت به دشمنان وخائنین وطن فروش

    نظرات شما -
    • علی
      5

      وطن فروش تر از خودت بازم خودت با اون هم پیمانهای از خدابیخبرتر از خودت

  • توانا
    1

    بعضی ها از روسها و چین چنان میگویند که انگار امریکائیها و انگلیس ها خیلی نازن ! گویا اینها نبودن که اسرائیل رو ساختن و به جان منطقه انداختند .

  • چشم شیر
    0

    آفرین 👌سیاست یعنی همین کشورهای مسلمان و عرب دشمن ایران هستند ما باید با کمنیست ها برای شکست دادن کشورهای عربی و مسلمان ائتلاف کنیم 🇮🇷❤🇨🇳❤🇷🇺❤🇭🇺

  • محسن
    0

    اگه واقعا چین رفیق ایران هست
    ۴تا دستگاه آب شیرین کن بده
    که مردم ایران آب واسه خوردن ندارن
    موشک میخان چیکار .

  • ناشناس
    0

    بازم سر جنگ و دعوا با دنیا باز کردیم چین فقط با پشتبانی کاغذی و حرف و سخن باعث می شود درگیری شکل بگیرد ولی خودش زیر زیری آهسته آهسته داره قطب اول اقتصاد جهان می شود وضعیتی که چین و روسیه برای کره شمالی ساختن بندگان خدا راه پیش دارند نه راه پس در دام فرهنگ چین و روسیه نیافتیم که با فرهنگ زیبای ایران قرن ها فاصله دارند بیائیم مثل خانواده به کشورهای جهان نگاه کنیم / بابا اسلام کجا کمونیست کجا ( دشمن اصلی جمهوری اسلامی ایران حتی قبل از انقلاب روسیه بود / روسیه به در و دیوار زد جمهوری اسلامی شکل نگیرد و ایران بعد از شاه ایران کمونیستی شود یادتان رفته / بجای اینک بهتر ببینیم با حامیان اصلی صدام حسین رفیق شدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها