تداوم تعلل آمریکا در پاسخ به نظرات ایران/ کاخ سفید زیر فشار تصمیم‌گیری سیاسی

با گذشت ۳ روز از پاسخ ایران به آخرین نسخه از متن پیش نویس توافق وین، ضعف اراده دولت بایدن برای بازگشت به برجام، با توجه به اختلافات داخلی در آمریکا و فشار رژیم صهیونیستی برای همگان عیان شده و ناظران ضمن اذعان به رفتار منطقی ایران، حصول توافق نهایی را در گرو تصمیم‌گیری سیاسی در کاخ سفید می‌دانند.

تداوم تعلل آمریکا در پاسخ به نظرات ایران/ کاخ سفید زیر فشار تصمیم‌گیری سیاسی

فشارها روی ایالات متحده در ساعات اخیر افزایش یافته است. از یک سو مشارکت کنندگان برجام پیشنهادات ایران را «بسیار حرفه‌ای و منطقی» توصیف، که توپ را در زمین آمریکا رها کرده است و از سوی دیگر رسانه‌های گروهی، خبرنگاران و ناظران بین‌المللی در انتظار پاسخ ایالات متحده در سایه فشار مقامات رژیم صهیونیستی هستند.

«باراک راوید» خبرنگار تارنمای خبری آمریکایی اکسیوس دیروز در رشته توئیت‌هایی عنوان کرد که «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پیامی به کاخ سفید ادعا کرده که پیش نویس توافق وین از معیارهای برجام فراتر رفته و با خطوط قرمز دولت جو بایدن همخوانی ندارد.

به گفته این خبرنگار صهیونیستی لاپید در دفتر کار خود با «تد دوتچ» رئیس کمیته خاورمیانه در مجلس نمایندگان آمریکا و «تام نیدز» سفیر آمریکا دیدار و با آنها در مورد مسئله ایران صحبت کرده است.«پیام لاپید به این دو مقام آمریکایی این بود که پیش نویس توافق هسته ای اتحادیه اروپا که به متن نهایی معروف شده است با معیار های دولت بایدن همخوانی ندارد و امتیازات بیشتری به ایران در مقایسه با توافق هسته ای اولیه می دهد. لاپید افزود: وقتی پیش نویس اتحادیه اروپا به ایران فرستاده شد ، به اصطلاح یک  پیشنهاد "نهایی" بود ، اما وقتی ایرانی ها پاسخ خود را فرستادند ، آنها نه تنها  این پیشنهاد را نپذیرفتند بلکه خواستار  امتیازات بیشتری هم نسبت به  توافق  ۲۰۱۵  شدند.»

لاپید با بیان این ادعا که زمان خروج از مذاکرات فرا رسیده است افزود: هر اقدام  دیگری پیام ضعف را به ایران ارسال می کند و اکنون زمان آن است که در مورد چگونگی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای صحبت کنیم. نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده است: اسرائیل محدود به هیچ توافق هسته ای نیست و هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته ای انجام خواهد داد و همچنین با نیروهای وابسته به ایران در منطقه مقابله خواهد کرد.

بر اساس توئیت باراک راوید، سفیر آمریکا گفته است اظهارات لاپید را به واشنگتن  منتقل خواهد کرد.

این خبر با موجی از واکنش‌ها در آمریکا و رسانه‌های بین‌المللی مواجه شد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد کشورش با شرکای اسرائیلی خود درباره برجام اختلافات تاکتیکی دارد.

«ند پرایس» عصر پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی به کاخ سفید گفت: شکی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود در مورد برجام اختلافات تاکتیکی داریم. اما در مورد هدف کلی برجام، با یکدیگر همسو و هم نظر هستیم و معتقدیم که ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته ای دست یابد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در تداوم ادعاهای آمریکا ادامه داد: دیپلماسی پیرامون بازگشت متقابل به پایبندی به برجام موثرترین وسیله برای دستیابی به این هدف است. وی مدعی شد اگر بتوانیم به پایبندی مشترک به برجام بازگردیم، ایران نخواهد توانست به سلاح هسته ای دست یابد.

در همین حال، «جیسون برودسکی» پژوهشگر آمریکایی با انتشار پیامی در توئیتر به کنایه نوشت: اسرائیل تصور می‌کند که جو بایدن و مقامات ارشد کاخ سفید از امتیازهای ارائه شده در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران مطلع نیستند.

«تریتا پارسی» رئیس شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا هم در حساب توئیتری خود عنوان کرد: اسرائیل احتمالا نگران است و درحال سبک سنگین کردن جلوگیری از بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای ایران است. اسرائیل تصور می‌کند که بایدن متوجه محتوای پاسخ ایران نیست.

هم زمان با این تحولات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، بازگشت این کشور به برجام را یک شکست بزرگ برای سیاست خارجی بایدن توصیف کرد. در حساب توئیتری این کمیته ادعا شده است: رژیم ایران به دنبال تضمین پایداری برجام از سوی دولت بایدن است که به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان دهد، از شرکت‌های غربی فعال در ایران محافظت کند و به ایران اجازه می‌دهد تا در صورت خروج دولت آینده از توافق، کار تسلیحات هسته‌ای را تسریع بخشد.

 اسرائیل تصور می‌کند که جو بایدن و مقامات ارشد کاخ سفید از امتیازهای ارائه شده در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران مطلع نیستند

این پیام می‌افزاید: خواسته‌های ایران باج‌خواهی است و به‌عنوان یک شکست بزرگ سیاست خارجی بایدن در تاریخ ثبت خواهد شد که در پی خروج فاجعه‌بار از افغانستان صورت می‌گیرد. ناگفته نماند که این توافق امنیت شرکای ما و آمریکایی ها در منطقه را تهدید خواهد کرد.

در پیام یادشده بدون اشاره به سیاست‌های ماجراجویانه واشنگتن در جهان از جمله شهادت ناجوانمردانه فرمانده فقید سپاه قدس ادعا کرد: ایران همچنان به طراحی ترور مقامات سابق آمریکایی، تحویل پهپادهای مسلح به روسیه برای حمله به اوکراین، جلوگیری از فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمایت از حملات جهاد اسلامی علیه اسرائیل و حمله به سربازان و دیپلمات‌های ما ادامه می‌دهد. بنابراین لغو تحریم های بایدن برجام تنها تروریسم ایران را افزایش می دهد.

«الی‌ گرانمایه» کارشناس اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» می‌گوید که « اسرائیل با کاخ سفید و کنگره، تحرکات ضد برجامی را افزایش داده است.» وی در توئیتی با اشاره به تلاش اروپایی‌ها برای حفظ برجام در دوره ترامپ افزود: اکنون زمان آن رسیده که امانوئل مکرون (رئیس جمهوری فرانسه) برای ترغیب به انعطاف پذیری، شجاعت و ارائه حمایت اروپایی‌ها با رئیس جمهوری آمریکا تماس بگیرد.

لارنس نورمن خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال که روند مذاکرات را دنبال می‌کند پیش‌بینی کرده که ایالات متحده امروز پاسخ خود را از طریق اتحادیه اروپا ارائه خواهد داد. وی در توئیتی احتمال حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده را ضعیف دانسته اما عنوان کرده است که برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام را نباید منتفی دانست.

در میانه این تحولات، دیروز فهرستی ادعایی از فرازهایی از متن پیش‌نویس توافق وین در فضای مجازی منتشر شد که در آن به مواردی همچون خروج آنی ۱۷ بانک از تحریم ، پرداخت غرامت به ایران درصورت خروج مجدد آمریکا از برجام، ابطال سه فرمان اجرایی ترامپ در روز نخست، قابلیت فروش ۵۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده طی ۱۲۰ روز اول و بعدا تا روزی ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی و آزادسازی ۷ میلیارد دلار در کره اشاره شده است.

«اسفندیار باتمانقلیچ» تحلیل‌گر مسائل سیاسی ساکن انگلیس در همین پیوند عنوان کرد: «این فهرست امتیازات نیست، بلکه گام‌های جداگانه‌ای هستند که به طور ذاتی مربوط به لغو تحریم‌های ثانویه علیه ایران توسط ایالات متحده است.»

وی در حساب توئیتری خود نوشت که هیات مذاکره کننده ایران مقامات کشور را درباره این گام‌ها در جریان قرار دادند تا نشان دهند که چگونه می توان رفع تحریم ها را راستی آزمایی کرد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی اضافه کرد: اگر تصور می‌کنید که توانایی ایران برای فروش نفت و دستیابی به بازارهای بین‌المللی امتیاز بشمار می‌رود، مشخص است که هرگز برجام را مطالعه نکرده‌اید. تحریم‌ها در پاسخ به خواسته‌های ایران رفع نمی‌شوند، بلکه همگام با بازگشت برنامه هسته‌ای ایران برداشته خواهد شد.

گفت‌وگوها برای از سرگیری اجرای کامل برجام در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.

ایران به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت و تجارت خارجی ایران رفع شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حسن نیت و جدیت ایران در رسیدن به توافقی خوب و پایدار گفته است: پس از دریافت نظرات آمریکا، در صورت حصول اطمینان از انتفاع اقتصادی ایران از توافق و رعایت شدن خطوط قرمزمان، وارد مرحله جدیدی در وین خواهیم شد. وی با این حال تاکید کرد: تا در مورد همه چیز توافق نشود نمی‌توانیم با قطعیت از رسیدن به توافق خوب و پایدار سخن بگوییم.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    تازه با این اوصاف اگر توافق برقرار شود به این معنی است که امریکا پس از چند سال پیمان شکنی و ضررو زیان زدن به ایران,نه تنها مجازات و غرامتی تحمل نکرده است ,بلکه به ریش همه قدرتهای دیگر و بویژه اروپای مثلا متحد محکم خندیده و اشکارا ان را به پادو و دلال و نوکر خود تبدیل کرده است.ابراز وجودهایسران اسرائیل هم یک نقشه هم اندیشی شده با امریکاست برای ترساندن ایران و وادار کردنش به پذیرش یک توافق بی سر وته و بی فرجام ,که امریکا هرزمان بهانه ها برای ابطال ان یا سوئ استفاده از ان علیه ایران را خواهد داشت.علت همه این فرودستیهای ایران در مذاکرات هم این است که ایران در اغاز مذاکرات احیای برجام دانسته دو مسئله بسیار مهم را در دستور جلسات وارد نکرد:غرامت خواهی از امریکا به جهت پیمان شکنی و اضرار به ایران؛و وادار کردن قدرتهای جهانی به تحمیل مقررات عدم اشاعه هسته ای به اسرائیل و خلع سلاح هسته ای ان.

    نظرات شما -
    • ممد
      0

      ناشناس.... شعر نگو

  • ناشناس
    0

    ایران بایدیک شرط مهم واصلی راباجدیت پیگیری ودرخواست میکردوآن پیوستن اسرائیل به ان پی تی وبازرسی گسترده آژانس ازتاسیسات اتمی اسرائیل غاصب.

  • مبین
    0

    ایران نباید از حق خودش کوتاه بیادو هر ننگ وذلتی رو نپذیرد
    همش که نباید خواسته های آمریکا تحمیل بشه ایران که حق خودش رو خواسته نه بیشتر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها