تلاش تل‌آویو برای معامله با روسیه در پرونده آژانس یهود

منابع خبری از آخرین تلاش‌های دولت رژیم صهیونیستی برای جلب رضایت روسیه و پایان دادن به بحران شکل گرفته میان دو طرف در پرونده "آژانس یهود" پرده برداشتند.

تلاش تل‌آویو برای معامله با روسیه در پرونده آژانس یهود

روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: "به دنبال بحران شکل گرفته در روابط میان روسیه و اسراییل و اقدام مسکو علیه "آژانس یهود" اخیرا اسحاق هرتزوگ، رئیس اسراییل در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این باره گفت‌وگو کرد. طبق اطلاعات درز یافته درباره این گفت وگوی تلفنی، قرار است که یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسراییل وعده بنیامین نتانیاهو برای انتقال مالکیت کلیسای روس در قدس را در ازای پایان دادن به بحران آژانس یهود به روسیه منتقل کند.

طبق این گزارش، بنیامین نتانیاهو و نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی به مقامات روسیه وعده داده بودند که مالکیت کلیسای مذکور را به این کشور منتقل کنند اما این وعده را اجرایی نکردند.

در همین راستا،  یک مقام ارشد آژانس یهود گفت که ممکن است این آژانس تصمیم خود برای متوقف کردن فعالیت‌های این آژانس در روسیه را اعلام کند و این فعالیت را طریق اینترنت و تلفن ادامه دهد. طبق گزارش روزنامه اورشلیم پست، این تصمیم در جریان نشستی در مقر آژانس یهود در قدس اتخاذ شده است.

مسئله کلیسای مذکور مربوط به درگیری بر سر قطعه زمینی است که کلسیای الکساندار در کنار کلسیای «مقبره مقدس» در محله قدیمی قدس بر روی آن بنا شده است. طبق گزارش الشرق الاوسط، این کلسیا برای روسیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین عبادتگاه‌های کلیسای ارتدوکس روسیه در جهان به شمار می‌آید. کلسیای مذکور در اواخر قرن نوزدهم میلادی بنا شده و به همراه زمین در اسناد حکومت عثمانی به نام «امپراتوری روسیه» به ثبت رسیده است.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین، روابط مسکو و تل‌آویو پرتنش شده است. آژانس یهود به پناهجویان اوکراینی کمک کرده تا در پی حمله روسیه، در سرزمین‌های اشغالی ساکن شوند.

در ادامه تیرگی روابط میان روسیه و اسراییل، وزارت دادگستری روسیه دادخواست انحلال "آژانس یهود" را ارائه کرد."

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها