رئیس جمهور روسیه:

مواد غذایی و سوخت به کشور مالی می دهیم

رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با رهبر موقت کشور مالی قول داد که مسکو مواد غذایی و سوخت به باماکو خواهد داد.

مواد غذایی و سوخت به کشور مالی می دهیم

دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور با «آسیمی گویتا» (Assimi Goïta) رهبر موقت کشور مالی رایزنی تلفنی کرده است.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص آمده است: سران ۲ کشور پیرامون صدور مواد غذایی، سوخت و کود شیمیایی از روسیه بحث و تبادل نظر کردند.

در سایه افزایش تنش ها میان پاریس و مالی، دولت این کشور آفریقایی در اردیبهشت ماه سال جاری با صدور بیانیه ای از لغو قراردادهای نظامی با فرانسه خبر داد.

بر اساس این بیانیه، دولت فرانسه پیشتر و در تیرماه سال گذشته، اجرای عملیات های مشترک برخان را بدون مشورت با باماکو متوقف کرد که البته همین امر موجب شده تا دولت مالی نیز به تلافی این اقدام از قراردادهای نظامی ثبت شده با فرانسه نیز عقب نشینی کند.

در پی تمامی این تنش ها، مالی قرارداد نظامی امضا شده با دولت فرانسه در سال ۲۰۱۴ و همچنین برخی توافقات در خصوص حضور نیروها در مناطق برخان و تاکوبا را که هرکدام در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۰ به ثبت رسیده بودند را فسخ کرد.

از سوی دیگر، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پیشتر در نشست خبری مشترک با «عبدالله دیوب» همتای مالیایی خود در مسکو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است همکاری روسیه با این کشور آفریقایی بر روابط آن با فرانسه تأثیر بگذارد، گفت: شاهد تلاش فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای تحمیل هژمونی خود بر این یا آن منطقه در جهان هستیم اما این تلاش ها مورد پسند ما نیست.

اتحادیه اروپا سال‌ هاست که با توسعه روابط مسکو با صربستان، بوسنی و هرزگوین و دیگر کشورهای حوزه غربی بالکان مخالفت کرده است. «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه سابق فرانسه و «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سال گذشته در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نگرانی خود را درباره توسعه روابط مسکو با آفریقا به ویژه کشور مالی ابراز داشتند.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟