دنیای پرپیچ و خم مذاکرات هسته ای/ متن توافق نهایی شده یا نه؟/ سکانس پایانی برجام کات می خورد

آنطور که آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند، دیگر موضوعی برای گفتگو وجود ندارد و به همین دلیل، حتی اگر ایران از متن نهایی توافق نباشد، باز بعید است که گفتگوها از سر گرفته شود.

دنیای پرپیچ و خم مذاکرات هسته ای/ متن توافق نهایی شده یا نه؟/ سکانس پایانی برجام کات می خورد

به گزارش خبر فوری، مذاکرات هسته ای وین در حالی به اتمام رسید که همچنان نوعی ابهام بر سر آن وجود دارد. پس از پایان مذاکرات، طرف غربی تاکید کرد که متن  نوشته شده و ارائه شده توسط اتحادیه اروپا، متن نهایی توافق بوده و حالا لازم است طرفین در رابطه با پذیرش یا رد آن تصمیم بگیرند. در همین رابطه، انریکه مورا، قائم مقام مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که مذاکرات به پایان خود رسیده و طرفین باید یا همه متن پیشنهادی اروپا را بپذیرند یا آن را رد کنند و چنین نیست که یکی از طرفین یک صفحه از توافق را پذیرفته یا آن را رد کند.

از غرب اصرار، از ایران انکار

در همین رابطه، ژوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: «آنچه قابل مذاکره‌ است مورد مذاکره قرار گرفته و اکنون یک متن نهایی به دست آمده است... با وجود این، پشت هر مسئله فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی قرار دارد که باید در پایتخت‌ها گرفته شود. اگر پاسخ‌ها مثبت باشد می‌توانیم این توافق را امضا کنیم.»

جزئیات بیشتر درباره روند مذاکرات را اینجا بخوانید

این در حالی است که برخی رسانه های داخلی عمدتا نزدیک به دولت این سخن را رد کرده اند و معتقدند چنین نیست که مذاکرات به پایان رسیده و طرفین باید در مورد بسته پیشنهادی اروپا تصمیم بگیرند. رجا نیوز در گزارش اخیرش معتقد است تاکید بر «توافق نهایی» و به خصوص اتکا بر واژه «نهایی» رهزن است و می تواند منجر به انحراف در مذاکرات گردد. نویسنده گزارش رجا نیوز در این رابطه می نویسد: «به کار گیری عبارت «متن نهایی آینده» گویای آن است که متن مذکور همچنان به عنوان پیش نویسی قابل بحث و گفتگو مطرح بوده و تلاش‌ها برای «نهایی و غیرقابل مذاکره» نشان دادن آن، بخشی از پازل فشار بر جمهوری اسلامی برای تن دادن به توافقی است که الزاما منافع ملی را تامین و تضمین نمی‌کند.»

این سخنی است که پایگاه نور نیوز که به شورای عالی امنیت ملی نزدیک است نیز در توییتی بر آن تاکید کرده است.

و

این پایگاه همچنین در گزارش اخیر خود به هیچ وجه این نظریه را که مذاکرات برای همیشه به پایان رسیده، تایید نکرده است. نور نیوز در رابطه با دور اخیر مذاکرات هسته ای نوشته است: « گرچه هنوز امکان قضاوت قطعی در مورد نتایج حاصل از گفتگوها وجود ندارد اما مذاکرات انجام شده طی 5 روز گذشته را با توجه به توقفی که در گفتگوها ایجاد شده بود، می‌توان حرکت به سمت جلو اما با روندی کند ارزیابی کرد.» تاکید بر «حرکت به سمت جلو اما با روندی کند» نشان می‌دهد که از نظر طرف ایرانی، باب مذاکرات همچنان باز است و چنین نیست که طرفین آماده تصمیم گیری نهایی باشند.

این امری است که از جانب وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بر آن تاکید شده است. یک مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ادعای نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.»

به گزارش ایسنا، این مقام وزارت امور خارجه افزود: «هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده است و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد. همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.»

این در حالی است که مقامات آمریکا اعلام کرده اند که با بسته پیشنهادی اروپا در مورد برجام موافق هستند و آن را به طور کامل می پذیرند.

سکانس پایانی برجام کات می خورد؟

این موضع دوگانه نشان می دهد که احتمالا روند پر پیچ و خم مذاکرات به پایان خود رسیده است چرا که اگر یکی از طرفین راضی به ادامه گفتگو ها نباشد، میز گفتگو برچیده می شود. آنطور که آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند، دیگر موضوعی برای گفتگو وجود ندارد و به همین دلیل، حتی اگر ایران راضی به متن نهایی توافق نباشد، باز بعید است که گفتگوها از سر گرفته شود.

تنها احتمال برای تداوم مذاکرات، ترس غرب و آمریکا از نتایج نابودی برجام است. مشخص است که در صورت نابودی برجام و به بن بست رسیدن مذاکرات، آمریکا و متحدانش باید خود را برای تقابل با ایران آماده کنند و بایدن هم نشان داده در بحبوحه جنگ اوکراین علاقه ندارد وارد جنگی جدید شود. به همین دلیل، شاید بعد از پایان موقتی مذاکرات، بار دیگر طرف ها به فضای گرگ و میشی خود باز گردند و مجددا مذاکرات را از سر بگیرند. اما آنچه مشخص است این است که مذاکرات اخیر وین، آخرین مرحله و قسمت از این سطح از مذاکرات هسته ای خواهد بود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • ایمان
    63

    این درسته
    نه مثل ظریف که بعداز برجام تازه بند بند قرار داد رو تازه میخوند و هی میگفت عه عه این کجا بود؟!!
    طرف غربی در بوق وکرنا کرده توافق حاصل شده تا با فشار مردم ایران متحمل قرارداد اجباری بشه دقیقا در زمان دولت قبل هم همین بود
    ولی نامردا لابه لای توافق یه بند جدید میذارن
    غلط میکنن به توافقی که نوشته شده بند میذارن

    نظرات شما -
    • ایرانی
      5

      دوست گرامی ":
      توافق دولت قبلی اگر با سنگ پرانی همین اقایان نبود الان وضعیت مملکت و مردم شاید بهتر از الان بود ، یکم فکر کن اگر توافق قبلی به ضرر ایران بود ترامپ ازش خارج نمیشد ، این توافق امروزم با چراغ سبز عمود خیمه اسلام ( حضرت ولادیمیر چکمه ) و مذاکرات مستقیم در قطر تا اینجا رسیده ، تازه رسیدیم به اخر سال 99 و توافق همون سال متن این توافق نامه تفاوت خاصی با قبلی نداره ، موضوع 1500 نوع تحریم امریکا علیه ایرانه که از این 1500تا حدود 1200تاش تحریم افراده که زیاد مهم نیست ، نقش ویرانگر روسیه و چین در عدم اجرایی شدن برجام رو حالا حالا ها مونده متوجه بشید برید متنهای مختلف را بخوانید ، روسیه شرط گذاشته بود ایران باید از روسیه سلاح بخره و از این سنگ اندازی ها

    • ایمان
      37

      ترامپ خارج شد چون دنبال تعلیق سیستم موشکی ایرن بود چون قرار بود بند جدیدی لحاظ بشه و دولت روحانی قبول کرد و فشار هم اورد اما نظام زیر بار ذلتش نرفت
      تا انجایی هم که من اطلاع دارم اصلا خرید سلاحی از روسیه در کار نبود.
      فقط و فقط خواسته های آمریکا لحاظ شده بود.باز هم راضی نشدن.
      اما حالا که ایران سفت تر رفته جلو اونا دارن واسطه میفرستن برای ایران.

    • به ایمان
      4

      آقا ایمان ساندیس خور بسیجی

    • رضا..
      2

      به نظرم مذاکرات بین آمریکا و ایران است و بقیه نقش چندانی ندارند و با توجه به اینکه احتمال زیادی هست که دولت بعدی ایالات متحده، ترامپ و یا جمهوری خواه باشد ایران باید از این 3 سال باقی مانده حداکثر استفاده را ببرد و توافقی بین دو طرف انجام شود و اگر مثل دوره قبل در داخل کارشکنی نشود می‌شود از این توافق منتفع شد البته به شرطی یک اراده مشترک وجود داشته باشد و کاسبان تحریم نتوانند خللی در کار به وجود بیاورند

    • ناشناس
      2

      ایمان مزدورمُهمل نگو

    • ناشناس
      1

      لطفا به نطرات مخالف توهین نکنید اگه کسی نطر خلاف شمارا داد و در حال اشتباهه با منطق راهنمایی کنید اگه برخلاف نظر شما راست میگه بپذیرید متشکرم

    • ناشناس
      1

      توافقی درکارنیست نه الان ونه هیچوقت دیگر چون نمیخواهند

    • ایرانی
      0

      دوست عزیز اقا ایمان ، از توی جیب روسیه چیزی برای شما ها در نمیاد ، متن هارو نخوندی عزیز ، شرط روسیه این بود که ایران تفاله های اتمیشو بده روسیه در ازاش سلاح بخره تمام اینهارو اقای ظریف گفت برو بدون تعصب گوش کن ، تو این تحریم خیلی ها وضع مالیشون توپ شد و تا اخرشو نخورن برجامی در کار نیست ، روحانی اومد بساط اینهارو بچینه اجازه ندادن اره دوستم ، عمو ولادی شما پاش بیافته در ایران هم عملیات ویژه نظامی میکنه مثل جنگ جهانی دوم مثل به توپ بستن صحن حرم امام رضا و هزار جنایت دیگه زیاد روش حساب نکن

  • ناشناس
    2

    ازبس این دولت دروغگو اذیت و آزار بازنشسته های تامین اجتماعی میکند پرداخت حقوق حقه خودشان که هیچ وابستگی بودجه ای هم به این دولت ندارد مشمول مرورزمان کرده تا بهشون نده بعدش هم رگ گردنشون کلفت میکنند از خدا و پیغمبر وعدل وعدالت دم میزنندخدا میکند یک حقه باز تری مثل دولت آمریکا نصیبشون بشود ازبس در داخل به این ملت ظلم وحق کشی ونیرنگ وحقه بازی میکنند،گرچه اینها غباری هم روی قباشون نمیشیند بلکه ملت بیچاره هستن که پاسوزاینها شده اند.

    نظرات شما -
    • 18

      ادمهائی که نمی فهمند درجای خودش مطلب بنویسند از عدالت حرف نزنند بلکه ازحماقت بنویسند

    • بآدمک ۱۱:۲۶
      0

      حالا همین تووامثالت میفهمند که ایرانی به این سیه روزی دچارشده

  • ناشناس
    2

    سلام : گروهی می گن تا زمستان نیم کره شمالی صبر کنیم غرب به نفت نیاز دارد به این گروه بگیم : نفت ایران در بهترین حالت دو نیم میلیون بشکه است الان یک میلیون بشکه صادر می شود یعنی دنیا نیازمند یک و نیم میلیون بشکه نفت ایران است ؟ این عربستان عراق و کویت خود امریکا راحت جبران کرده در ضمن سیستم اروپا و اقتصادش گازی است یا برقی نه نفتی / ایران توان صادرات گاز ندارد چون حتی به اندازه نیاز خودمان تولید کم داریم / سرمایه گذاری زمان احمدی نژاد نشد / آقای باقری جدید مذاکره ارشد بیاد بگه منفعت غرب و دنیا از برجام اقتصادی ایران چیه سود برجام برای ایران است بقولی کاه که علف ستوران است برای غرب بدست میاد / هر نوع کم کاری وقت کشی هیچ ارزشی ندارد چراکه اتم می شود در هرجا ساخت و موشک کرد یعنی اتم ایران به کارگاهی رسیده و جای کم نیاز دارد / حال دلیل سرمایه گذاری خارجی در ایران قبل از دهه نود هم صورت نمی گرفت چون سرمایه گذارها شرکتهای شخصی هستند حتماً باید سود وسرمایه تضمین شود ربطی به اتم ندارد و 45 سال است هیچ خارجی حاضر نیست سرمایه گذاری در ایران بکند /در ضمن ایران قرارداد با چین و روسیه انجام داده با بیشترین سود روس ها و چینی ها و کمترین سود ایران یعنی کل سرمایه60میلیاردی در 20 سال در صورتی ک فروش شش ماه نفت و غیره در صورت بودن برجام ایران 60میلیارد سود دارد / پس تمام حرکات رئیسی و تیم ضعیفش برای خوراک داخلی است و دیدیم برجام ظریف و روحانی بقدری عالی بوده ک ترمپ از آن خارج شد این یعنی ظریف استاد کار دیپلماسی و جهان بینی بوده / سپاه چه تحریم چه بدون تحریم کارشو می کند ایران تحریم نباشد یعنی سپاه تحریم نیست و خیلی از بودجه هزینه کردن بدلیل خرید کامل موشک تانک ووو برای ایران کاهش می یابد یعنی عربستان هم نظامی قوی دارد هم اتصاد قوی در ضمن در این شش ماه دارند در دلار نفتی غرق می شوند عربستان ... سونامی ثروت پیدا کردن ملت : ایران سوریه یمن غزه لبنان ونزویلا یا ابر فقیر شدن یا سوپر ثروتمند شدن یعنی ما دیگر طبقه متوسط نداریم این همان بلای بزرگ یک حکومت است / دو سال داعش نیست نوز سوریه 20 میلیون آوار دارد چون هیچ شهری در سوریه قابل زیست نیست ویران ویران شده یعنی روس ها داعش بیرون نکردن شهر را ویران کردن جای زندگی نبود تمام این ها با دلار نفتی و قیمت فعلی نفت درست می شود اگر برجام امضا و احیا شود بدون صادرات هر کشوری فلج است عین روسیه

  • کنی
    6

    آقای کنی نمی داند اصلا برای چه به وین رفته است

    نظرات شما -
    • ایمان
      38

      خیلی هم خوب میدونه
      منتها غرب فکرکرده مثل دولت قبل ذلیلانه تصمیم میگیره جا خورده و هی دارن بند های اضافی رو تحمیل میکنن

    • ناشناس
      4

      او مأمور به انجام دستورات مافوقین خود و وظیفه است نه مأمور به حصول نتیجه!

    • ناشناس
      2

      رفتن برای سیسمونی البته در ابعاد کوچکتر از سیسمونی باقر که سه نشه یک دسته تندرو رفتن سی مذاکره

    • ناشناس
      38

      آقای کنی از. مذاکره کنند ه قبلی باهوشتر وزرنگتر غیرتمند تر هست

    • ایمان
      22

      همین که جاسوس توش نداره صد رحمت و صد شکر

    • ناشناس
      2

      مگر رییسی میدونه چه میره شهرستانها ؟

  • کلاغ پر
    0

    داداش اصلا سر راست سر راسته آخرش میگن نه چون از اولش هم نظر مردم براشون مهم نبود واقعا اگر دموکراسی هست مسله به این مهمی رو به رفر اندم بگذارید خیلی سخت نیست

  • ناشناس
    1

    اگه برجام به سر انجام برسد اونوقت بی کفایتی هارا گردن کی بیندازیم ؟

  • قديمى
    5

    ان شالله كه توافق صورت نمى گيرد وجنك در مى گيرد وآنها را نابود ميكنيم ،مرك يكبار شيون هم يكبار پايان تلخ بهتر از اين تلخى بى پايان است

    نظرات شما -
    • کلاغ پر
      2

      گل گفتی....

  • الف
    1

    حال باید دید که هالک فیک این مسابقه مذاکره کیست؟
    ایران
    اروپا
    آمریکا. ؟؟؟

  • الف
    0

    متن نهایی را در اختیار رسانه ها و مردم قرار دهید، تا آگاهانه و صادقانه، توافق بکنیم یا نه.

    نظرات شما -
    • رضا..
      0

      خوب گیریم که متن را هم دراختیار ملت قرار دهند آیا مردم تصمیم گیرنده هستند؟!

  • سمی
    0

    کاسبان تحریم هرگز منافع خودرا به خطر نمی اندازند

  • ناشناس
    3

    اقای ناشناس مشق شب نوشته!!موضوع این است توافق اگر مانند برجام سرکاری باشد ومنافع ملت ایران.راتامین نکند دور باطل هست و با فشار به ملت ایران نمی توانند ان راتحمیل کنند زیرا همه می دانیم اگر مائند برجام راستی ازمائی برای رفع کلیه تحریمها وتضمین برای عدم لغوتوافق دران نباشد هیچ فائده ای ندارد

  • 3

    متن پیشنهادی تا مورد توافق طرفهای مذاکره کننده قرار ئگیرد متن نهائی نیست

  • ناشناس
    2

    مشخصه ایران داره بازی درآورده مثل بازی که با بازنشستگان درآورده مشت نشانه خروار است

  • م
    1

    باقری چون دست پرورده جلیلی هست وجلیلی مخالف سرسخت برجام هست وی هیچوقت نمی تواند مذاکرات را به سرانجام برساند همانطور که جلیلی نتوانست ،پس امیدی به موفقیت برجام نیست چون باقری نه تجربه ونه توانایی یک دیپلمات کار کشته را ندارد

  • ناشناس
    0

    کامنت گذاره۱۱:۲۶:۲۲ تویی که از عدالت به قول خودت میفهمی وخودت عقل کل میدانی ای کاش هم می‌دونستی بی عدالتی وظلم در هر کجا بشود دیگر نباید منتظر ماند که بجاش حرف زد اگر مطلب تا آخر خوانده بودی متوجه می‌شدی که نوشته بودم وقتی در داخل مملکت به افراد بی نوای مثل بازنشستگان که پنج ماه در گرمای طاقت فرسا با اون سن و سال فریاد حق خود درخیابانهامیزنند و دولت داره بازیشون میده باید هم دستی بالای دست باشد مثل دولت آمریکا اینا به بازی بگیرد این قانون نانوشته الهی است ای کاش بجای هم نوایی با ظلم وبی عدالتی سکوت میکردی توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی.

  • ناشناس
    6

    تشکر می کنیم از جناب آقای دکتر سید سردار پروفسور امیر عبداللهیان دانشمند بزرگ جهان اسلام

  • ناشناس
    0

    این الیانوف نماینده روسیه مثل اینکه نگهبان دم در هتل کوبرگ است.هیچ چیز از نظرش پنهان نیست.به نظرم من جبراییل مذاکرات است.

  • علی
    2

    در حالیکه بیشتر مسعولین نظام هم از بندهای قرارداد جدید اطلاعی ندارن ما مردم افتادیم به جون هم که کی بهتر مذاکره میکنه و کی چکار کرد.حالا خوبه قبل از تیم روحانی هم همین دارو دسته جلیلی بودن که هیچ کاری پیش نبردن و مملکت رو بردن به سمت تحریم های بین المللی. بالاخره تو هر معامله ای یه سود و زیانی داره . بقول بنده خدایی لشکر بدون کشته که نمیشه.وقتی من با همسایم مشکلی دارم وقراره این مشکل حل بشه از یه نقطه ای شروع میکنیم . قرار نیست همین روز اول دست بندازیم گردن هم ماچ و بوسه کنیم

  • ناشناس
    0

    توافق یا اولتیماتوم؟!

  • ناشناس
    0

    چوب لجبازیها را مت میخورد کارگری که از تنگدستی و فقر خودکشی میکند و مردمی که در زباله دنبال غذا هستن را هیچ آخوندی درک نمیکند

  • ا س
    4

    عزیزان خودتونو اذیت نکنید واقعیت اینه که اروپا و هسته ای و انریکه مورا و حقوق و بشر و جوامع بین الملل یعنی آمریکا و منافعش و تا زمانی که ایران دست تعظیم برای سیاستها و منافع آمریکا به سینه نزاره مثه کشورای عربی چاکر و نوکرشون نباشه همین آش و همین کاسه ست حالا شما هی بگید ما بدیم راه نمیایم با دنیا!!.اگر به سیاست های استقلال طلبی جغرافیایی و تقابل قدرت کشورهایی مثه چین ، روسیه و کره شمالی نگاه کنید متوجه میشید چرا ایران که بقول خودمون مسلمون و دنباله روی مکتب امام حسینیم تن به ذلت و زورگویی نمیدیم و چشم بله قربان گوی آمریکا نیستیم تحت ظلم تحریمها و خباصت های این ظالمانیم...

  • ناشناس
    1

    ایران در موضع قدرت نیست که بخواد بازی دربیاره.

  • حسن قشنگه
    0

    آقایون داداشام چرا بحث بیهوده میکنید هیچ وقت دیگر برام احیا نمی شود چون منافع خیلی از کاسبان تحریم به خطر خواهد افتاد

  • ناشناس
    0

    رفقها نزنینسروکله ی همو بشکنئن تآعامو موتئ راژئ نشه نمیشع

  • ناشناس
    0

    مقصر اصلی کارشکنی ها در مذاکرات برجام متاسفانه ما هستیم نه آنها

  • حسینی
    1

    اختیار ما دست حضرات روس است. باید منظر نظر روس ها نشست.

  • ناشناس
    0

    اگر من حرف نزنم کسی نمی گویم لالم
    اینک پشت پرده ای وجود ندارد بسته بند اتفاق بیافتد و افراد خائن معاملعی انجام بدن خوشحالم
    دوم اینک حق گرفتنی هست حق دادنی نیست
    اگر ترسو باشیم خودمان را ببازیم حتما بازنده بازی خواهیم شد
    تحمت زدن بسیار اسان است ای تا روسیه منافعش تعمین نشود مشکل حل نمی شود ای چین ایران را خرید ای دزدان بخاطر تحریم منافع دارند توی این اشتفته بازار که کم نداریم خائن به ملت در تمام دوران حکومت در ایران کم نبودند و فکر می کنم بهترین زمانی که ایران راهش را به درستی می رود همین تاریخ هست و در اینده روشن خواهد شد که چه روزهای سختی از سر ملت گذشت
    با ارزوی موفقیت برتی تیم مزاکره کننده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها