فوربس مدعی شد

سوخو در مقابل شاهد؛ معامله جت و پهپاد ایران و روسیه/ ادعای کاخ سفید درباره استفاده روس‌ها از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین/ نیروی هوایی ایران در آستانه یک تحول؟

تهران ممکن است در ازای تامین اعطای پهپادهای بومی خود به مسکو، جت های جنگنده سوخو-۳۵ روسیه را دریافت کند.

سوخو در مقابل شاهد؛ معامله جت و پهپاد ایران و روسیه/ ادعای کاخ سفید درباره استفاده روس‌ها از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین/ نیروی هوایی ایران در آستانه یک تحول؟

به گزارش خبر فوری، پایگاه خبری فوربس در یکی از گزارش های اخیرش به موضوع ائتلاف نظامی ایران و روسیه پرداخته است. موضوعی که در شرایط فعلی، مورد توجه بسیاری از رسانه های خارجی قرار گرفته است.

پهپاد در مقابل سوخو

پایگاه فوربس در رابطه با همکاری هوایی ایران و روسیه می نویسد: "آخرین گمانه زنی در مورد آینده روابط دفاعی روسیه و ایران این است که تهران ممکن است در ازای تامین اعطای پهپادهای بومی خود به مسکو، جت های جنگنده سوخو-۳۵ روسیه را دریافت کند."

فوربس این اتفاق را یکی از مهم ترین رخدادهای نظامی منطقه می داند و مدعی می شود: "خلبانان و تکنسین های ایرانی برای آموزش هواپیمای سوخو ۳۵ به روسیه اعزام می شوند."

در همین رابطه، فوربس به نقل از اندیشکده موسسه مطالعات جنگ (ISW) می نویسد: " گزارش ها نشان می دهد که تهران و مسکو همکاری‌های هوایی بیشتری را برای دور زدن تحریم‌ های بین‌المللی دنبال می‌ کنند.... اگر این ادعا درست باشد، ممکن است ایران در ازای پهپادها، هواپیماهای سوخو ۳۵ روسی را دریافت کند که این امر می‌ تواند بخشی از توافقنامه امضا شده توسط مسکو و تهران در 26 جولای باشد."

توافق جولای مربوط به ادعای اخیر آمریکا می شود. کاخ سفید مدعی شده که مقامات روسی از فرودگاه کاشان بازدید کردند تا پهپادهای مسلح شاهد-129 و شاهد-191 تهران را که به صورت بومی توسعه یافته اند، مشاهده و بررسی و (احتمالا خریداری) کنند. کاخ سفید مدعی است که روسیه در حال دریافت یا خرید «صدها» پهپاد ساخت ایران است تا در جنگ اوکراین از آنها استفاده کند.

فوربس همچنین مدعی است: "در دسامبر ۲۰۲۱، ادعا شد که روسیه و ایران در ژانویه ۲۰۲۲ یک قرارداد دفاعی ۲۰ ساله به ارزش ۱۰ میلیارد دلار امضا خواهند کرد. روسیه به عنوان بخشی از این قرارداد، ۲۲ فروند سوخو ۳۵ و سامانه های موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ خود را به ایران عرضه خواهد کرد. البته از آن زمان تاکنون چیزی در مورد این توافق شنیده نشده است. با این حال، چنین مبادله ای بسیار منطقی خواهد بود. ایران در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین  مهارت بسیار زیادی دارد اما از اوایل دهه 1990 تاکنون هیچ جنگنده جدیدی خریداری نکرده است. از سوی دیگر، روسیه چند جنگنده نسبتاً پیشرفته در اختیار دارد و در طول سال‌های اخیر توانسته از جدیدترین و به روزترین نمونه های سوخو مانند سوخو ۳۵  و سوخو ۳۴ فول بک (Su-34 Fullback) رونمایی کند. با این حال، روسیه برای توسعه پهپادهای خود اقدام خاصی نکرده و به همین علت وابسته به ایران است."

 مبادله تسلیحاتی و ائتلافی که به سود ایران است

فوربس ادامه می دهد: "ایران اخیرا نشان داده است که مبادله تسلیحاتی نظامی را به استفاده از پول نقد ترجیح می دهد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، طبق برخی گزارش ها، این کشور به دنبال خرید ۳۶ جت جنگنده پیشرفته چنگدو J-10C از چین بود و پیشنهاد داد که هزینه آنها را با نفت یا گاز طبیعی بپردازد اما پکن تمایلی به قبول آن نشان نداد. بنابراین، تهران ممکن است مایل باشد ناوگانی از پهپادهای داخلی خود را  با جت‌های مدرن روسیه مبادله کند."

فوربس ادامه می دهد: "از این گذشته، تهران می تواند صرفاً مشاورانی را برای آموزش روس‌ها در مورد نحوه کار با پهپادهایشان به مسکو بفرستد و همزمان خلبانان و تکنسین های روسی را برای آشنایی با سوخو ۳۵ قبل از هرگونه خرید احتمالی به کار بگیرد."

فوربس در پایان گزارش خود می نویسد: "تهیه جت‌های روسی در حال حاضر با توجه به مشکلات طولانی‌مدت زنجیره تامین مسکو که احتمالاً در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد، شاید کمی خطرناک باشد. با این وجود، تهران ممکن است اهمیتی به این موضوع ندهد و با قراردادی، جت های جدید روسی را بگیرد. به هر حال، ایران با موفقیت بخش بزرگی از نیروی هوایی خود را که (قبل از انقلاب) توسط ایالات متحده تامین می‌شد و (بعد از انقلاب) برای دهه‌ها با تحریم تسلیحاتی آمریکا مواجه بود، زنده نگه داشته (و حالا قصد دارد با روی آوردن به روسیه این نیرو را احیاء کند)."

 

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • هفت لنگ بختیاری
    37

    درود برعظمت وابهت جمهوری مقتدر اسلامی ایران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      19

      دلار چنده؟ ماکارونی چنده؟

    • 14

      روسها هرگز اینها را به ایران نخواهند داد

    • کوروش بزرگ
      18

      عظمت با اون بی عقلیت مغز خرفتت

    • ناشناس
      18

      واقعا ایران در اقتدار هست!! اگر این قدرت نبود به دلیل خباثت اربابان امریکائی با داعش و...همین افراد که قیمت ماکارونی و ...را بهانه می کنند متاسفانه در قبرستانها خوابیده بودند و حسرت خوردن یکی از همین کالاها را داشتند

    • 15

      ایران درسطح بابای قدرتی هست که با ابرقدرتها تعامل می کند و انها باید با ایران کنار بیایند

    • 2

      افتخار بر شهدائی که باعث این عظمت و سربلندی برای ایران شده اند یادشان جاویدان🌺🌻🌹

    • ناشناس
      8

      بله ایران قدرتمند شده، من نمیدونم یه عده با کوررنگی که دارند و همه چیز رو سیاه میبینند ، چرا دیگران رو مجبور میکنند مثل خودشان مسائل رو احمقانه و یکطرفه قضاوت کنند؟؟؟؟ شما مگه نمیگفتید بچه حزب اللهی مسخ صدا و سیمای ایرانه؟؟؟ دروغ میگفتید الان قبله شما رسانه های غربی و دشمنه، شماها انگی رو میزدید که با بی آبرویی ،خودتون به شدیدترین وجهش دچار شدید، تمام دنیا داره میگه ایران قدرتمندتر از ۵۰۰ سال گذشتش تا الان شده، اونوقت شما دوزاریا صبح تا شب چرت و پرت میگید، برید بابا،تحلیلای آبکیتون یک به یک به چوخ میره باز چیز جدید بلغور میکنید، دوزاریهای کپی پیست کار.

    • 15

      ابهت ؟؟؟ !!!

      عظمت ؟؟؟ !!!

      جنس اش عالی بوده ، زده بالا ، روی ابرها هستی

  • ناشناس
    8

    تحول؟ ایران خیلی وقت هست تحول ایجاد کرده و با این چیزها هم فرقی برایش نمی کند

  • ناشناس
    3

    تاریخ نشان داده، ج ا عملا دست به نقد میتواند در زمینه نظامی و سایر کالاهای مهم مثل هواپیمای مسافربری فعالیت کند، منظور اینکه با مثلا اگر میخواهد جنگنده بخرد برود ناوگام فعلی همان کشور و به سرعت دست دوم بروز و نسبتا نو همانها بگیرد، این قدر سیاست خارجی و تنش ایران با سایرین بالا و نامطئن است حتی برای سه سال هم نمیشود برنامه ریخت.
    در قضیه خرید هواپیما، اینکه خرید ایرباسهای 380 نو که مشتریانش پس دادند پیشنهادشد یا دست دومهای هواپیماهای مسافربری و یا دست دوم کارکرده و یا میگ 35 نو مشتری از دست به همین دلیل است.
    حتی میراژهای دست دوم فرانسه زمان خاتمی که عجیب پیشنهاد رد شد! تا زمانیکه ج ا این نوع سیاست مردد و پرتنش با غرب دارد، شرق هم اطمنیانی نیست.
    ضمن اینکه این جنگنده احتمالی میلیاردها دلار هزینه دارد، در حالیکه بخاطر یا بهانه نبود دلار، واردات خودرو ممنوع و مافیای وحشتناک و رانت درست کردند، میخواهند بروند کالا و جنس نقد بدهند و نشیه کالای مهمی چون جنگنده بخرند؟!
    مگر حماقت اول انقلاب نشد که 80 فروند اف 16 لغو کردند، امریکا پولش هم پس نداد، چون شاه طبق قراردادی امضا کرده بود در صورت لغو یک جانبه، امریکا پولش پس نداد! حمقاتهایی شبیه خیانت.
    10 الی 15 میلیارد دلار جنگنده خیایل و احتمالی در برابر پول نقد؟!
    مگر اصل فناوری و امتیاز تولید بخرند به ملغ کمتر. وگرنه هواپیمای دست دوم نسل چهار با کارکرد زیر ده سال بخرند و بعدا ارتقا بدهند/
    قسمت هر جنگنده نسل چهار 70 میلیون دلار است با پشتیبانی و سایر تجهیزات این مبلغ تا 150 میلیون دلار میرود! چرا این حماقت بشود؟! در حالی اینده از آن نسل 6 و پهپادها است، بریتانیا قصد دارد تا چند سال دیگرف نیمی زا ناوگان خود به پهپادها اختصاص دهدف حتی در آینده نسل 5 هم زا رده خارج و پهپادهای سوپرکروز استلیث جایشان میگرند، عصر جنگنده ها سرنشین دار پایان یافته.

    نظرات شما -
    • بهنام
      16

      اولاً که اگر مرض و غرض نداری نام ایران را درست ببرید یا بگو ایران یا جمهوری اسلامی ایران و از ادبیات مزدوران شبکه ایران اینترنشنال که از عمد ایران را ج .ا می‌گوید استفاده نکن !!!
      ثانیاً ابوعلی سینا تو که اینقدر استادی حواست باشد یکوقت دزدیده نشوی !!
      ثالثا ابوعلی‌سینا حجم و وزن و تنوع مهماتی که پهپادها با خود حمل بسیار کوچک بوده و قدرت تخریب کمی دارند مگر بصورت تجمیع حمله کنند یعنی مثلاً بیست الی سی پهپاد به یک نقطه حمله کنند لذا هر سلاحی کارآیی خودش را دارد و باید در جایگاه خودش تعریف و بررسی شود .

    • ناشناس
      10

      قربون داداش تاریخ نشان داده ج ا می‌تواند در زمینه ساخت هواپیما فعالیت کند؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!! یا جد سادات.!!!!! ساخت هواپیما چه جنگنده و چه مسافربری لبه تکنولوژی و فناوری میخواد. در کل دنیا به غیر از چهار کشور ایالات متحده فرانسه انگلیس و روسیه هیچ کشوری نتونسته به تنهایی هواپیما بسازه. که هر کدوم از این چهارتا جز ۵ کشور آغاز کننده صنعت هوایی جهان با نزدیک به یک قرن سابقه هستند. عزیز دل من، تغییر رنگ اف ۵ های آمریکایی و گذاشتن اسم کوثر و صاعقه روی اون به معنای ساخت هواپیما نیست یعنی نقاش خوب داشتن. کشوری که ترانه کارت ملی و نمیتونه بسازه کشوری که بجز پراید کپی ۵۰ سال پیش کره نمیتونه بسازه کشوری که ۹۰ درصد صنایع الکترونیک و کامپیوترش وارداتی هست به هیچ عنوان نمیتونه حتی در رویا به فکر ساخت هواپیما با اون پیچیدگی های عجیب فناوری باشه. در ضمن حداقل تا سه دهه آینده پهبادها نمیتونن تمام نقش های هوایی و ایفا کنند. پهبادها به علت کوچک تر بودن و بسیار کم هزینه تر بودن فعلا در امر شناسایی و تهاجم زمینی نقطه ای موفق و بهتر هستند اما مثلا برای دفاع هوایی هیچ پهبادی در جهان قادر نیست این نقش و مثل جت های جنگی همچون اف ۱۵ ایگل اف ۱۶ و یا رافائل و... ایفا کند. کشوری که آسمان را داشته باشه پیروز هر نبردی خواهد بود و برای داشتن آسمان داشتن ناوگان قدرتمند جنگنده مهمترین رکن است و در رده دوم قدرت پهبادی

    • به بهنام
      10

      آقا بهنام ساندیس خور بسیجی

  • یه بنده خدایی
    7

    شما که کتمان میکردید چه شد؟
    لعنت بر من که حقی که به من پرداخت نشده و آنچه میپردازم سلاح میشود بر سر انسان های بیگناه

  • ناشناس
    4

    در تکمیل کامنت قبلی ام (در مورد پیشنهاد خرید فناوری یا دست دوم های نو آماده بجای خرید خیالی و احتمالی نو ها)
    1- در طول این چهل سال اثبات شده، ج ا با ادامه این نوع سیاست خارجی، شانسی بریا تضمین خرید جنگنده نو ندارد، پولش میدهد و بعد دو سال گذشت و با بهانه تحریم و حماقتهای داخلی، لغو میشود یا نمیدهند، از اف 16 تا غیره
    2- بهترین کار، خرید فناوری و قطعات و گلوگاهها مثل موتور است
    3- ده تا بیست آیده اساسا نسل چهارها مثل سوخو 35 کارآیی ندارند بجز سکوی پرتاپ دور ایستای کروز و موشک، اینها میتوان با توانایی داخای از طریق زیرسطحی و ناو انجام داد، پس یک جنگنده دست دوم نسبتا نو فوری مثل جی 10 یا میگ 35 لغو شده مصر بهتر است، هر چند زیاد نباید بخرند
    4- نیاز به جنگندهای پشتیبانی از توبورپراپ ارزان بهتر است تا جنگنده ای هم اکنون مثل تن لشها در اوکراین شکار میشوند
    5- آینده از آن پهپادها است، ناوگان حی حاضر بدهند و به خیال چند سال دیگر جنگنده بخرند، از کسانی بارها اثبات کردند پای تعداتشان نیستند و بلکه منافع روز مد نظر میدهند. برخلاف ج ا که پای ایدئلوژی اش حاضر نمیشود فرصتها غنیمت بشامارد و بیست سال در تله تحریم گرفتار و کاسبان تحریم و مافییا گرانی و تورم ملتی به فقر و نسل سوزی میکشاند!
    6- این نظرات بر اسا سوابق تارخی گفته شد، نمونه اش میتوانید سرچ بزنید در همان سه سالی در دور اول دولت روحانی، فرصت بود، بارها پیشنهادشد، تا میتوانید هواپیماهای مسافربری نسبتا نو شرکتهای ورشکسته غربی بخرید و به همراه قطعات و موتور بدکی زیاد، اما رفتند قراردادهای بلند مدت بستند و با تحریم پول بیت المال بلوکه شده سالها!
    سرچ کنید، با وجودی خیلی از این کامنتها منتشر نشد، اما اندکی هست، چقدر گفتند اطمنیانی نیست حتی سهس ال دیگر چه میشود، بروید متور و قطعات بخرید. بروید هواپیماهاو حتی خط تولید شرکت فوکر بخرید و آن کارخانه را یکجا وارد کنید./ اما نکردند! رفتند قرارداد بستند در حالیکه پول دادند و کالاهای مهم هوایی ندادند!
    اما به بهانه تحریم، اجازه دادند لوازم مورد نیاز ایران در داخل ناقص و بنجول تولید و با قیمت گزاف به ملت به اندازند!

  • ناشناس
    7

    ایران می تواند در ازای بازگشت به تعهدات برجامی خود پیش شرط دریافت جنگنده بمب افکن F35 از آمریکا را به عنوان معامله متقابل روی میز بگذارد!

  • حسینی
    5

    اگر درست باشد معامله منصفانه ای است . اما بعید است روسیه بدون رضایت اسرائیل به ایران هواپیما بدهد.

  • ناشناس
    5

    روسیه ،نقشه داره ،پهپادهایمان رابگیرد ،براساس روابط پشت پرده باعربستان وبعد اگر بدون پهپادشویم براجنگ احتمالی با امریکا بامشکل برمیخوریم

  • ناشناس
    5

    شراکت در غصب و آدم کشی

  • ناشناس
    12

    نیروی هوایی ایران الان قدرت آمریکا رادر منطقه به چالش کشیده و همچین گفت تحول فکر کردیم نیروی هوایی قبلا نداشته بودیم و کارایی نداشته!

  • محمد
    4

    روسیه همیشه از پشت به ایران خنجر زده و فقط منافع خودش رو دنبال میکنه. مطمئن باشید اصلا هواپیمای جنگی به ایران نمیده. همونطور که سر سامانه ی اس سیصد بازی در اورد تا از دور خارج شد و قدیمی شد

  • متفاوت
    3

    درفکرم که چگونه میشود که یک
    ، انسان ، !!!! به راحتی بازیچه دست حیوانها میشود.؟!!!!

  • متفاوت
    1

    البته شاید اگر اقراق نباشد بتوان گفت98درصد مردم ایران بافرهنگ غرب خوگرفته وبزرگ شده اند و ارتقای خود را درغرب میابند که به یکباره برایشان سخت است باچرخش 180درجه ای فرهنگ شرق رابپذیرند درحالی که هردو ولع بلعیدن دارند.باید بیشتر تفکر و تعمق کرد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      مطمئن باش نظام فرهنگ شرقو برای مردم ایران نمی خواهد. درسته روسها ازادی سیاسی کاملی ندارند( ولی باز از ما خیلی جلوترند) ولی در ازدیهای اجتماعی و هنر و علم و ادبیات مدرن و موسیقی و ورزش و ........بسیار از ما روشنفکر تر و جلوترند.

    • ناشناس
      2

      منظورت در ولنگاری پیشرفته تر هستند؟!!!

  • ناشناس
    2

    روسیه مکار وحیله گر پای ایران بجنگ اکراین باز میکند وهیچ جنگنده ای به ایران نمیدهد

  • ناشناس
    4

    در رابطه با این خبر بلید گفت مصداق کامل زیره به کرمان بردن است .
    روسیه خودش صادر کننده سلاح و تجهیزات نظامی است .
    این خبر یه جوک خنده داره .

  • ناشناس
    4

    ایران انقدر قدرت پیدا کرده که دشمنانش از ان می ترسند و ممکن هست برای رسیدن بعضی از نیازهای نظامی اش مانند جنگنده به روسیه سلاح دیگری بفروشد !!چشم انهائی که نمی توانند عظمت دفاعی ایران را ببینند کور شود !!!

  • ناشناس
    2

    پهباد های ایران میبره و چیزی هم تحویل نمیده

  • ناشناس
    3

    پراید در مقابل ......

  • 2

    خخخخخخخخ

  • سرباز
    4

    هدف روسیه یار گیری در منطقه است و کشیدن ایران به معرکه است . و حتی ایجاد درگیری با ایران برای در امان از باتلاق اوکراین است . نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی

  • ناشناس
    0

    اشتابه تایپی، ایان یا ایران.. اینها اشتباه تایپی است، چرا اهانت میکنند؟ چرا به شخصی با ای پی ایران ریسک میکند و دارد نظر مهمی میدهد اهانت؟

  • 2

    در ضمن، منی دارم با آی پی ایارن مینویسم، واقعا نیت خیر دارم، حقیقت میگیوم، همانطور در کامنتهای قبلی گفتم، با این این سیاست ج ا که معلومست حالا حالا درست نمیشود و ملت و نسلها باید بسوزند، اصلا نمیشود روی قرارداد حتی کوتاه دو سه ساله امید بست در زمینه کالاهای راهبردی. اگر سر نقدف مثلا آن چند ده میگ 35 انصرافی سفارش مصر بگیرند یا دست دوم کم کار کرده زیر 5 سال حتی سوخوی 27 یا جی 10 و گرنه پول بیت المال حرام نکنند.
    امیدوارم برجام زودتر احیا شود، اما حماقت فرصت سوزی نکنند،
    گرفتن امتیاز فناوری و واردات کالاهای گلوگاهی مثلا موتور و ایوینک و قطعات از نظامی تا جنگی هوانوردی مهمتر است.
    اینگه 500 پهپاد بدهند پول چهارتا سوخو35 هم نمیشود که معلوم نیست بدهند، روسها که از قدیم دانگرید هست محصولاتشان، تازه همین اصلی هایش در جنگ اوکراین دارند میزنند با محصولات درجه 2 غربی!
    کشوری که نمتواند حکومت 5 سال ثبات و آرامش و بدون تحریم سپری کند، هرگونه سفارش نظامی یعنی بر باد دادن پول بیت المال/

  • ناشناس
    0

    قراره آمریکا هم از جمهوری اسلامی پهپاد بخره ، الآن در وین دارن چونه می زنند .

  • ناشناس
    1

    پهپاد قراضه ، لنگه دمپایی خریداریم .

  • حسین
    1

    یکی بگه ما که در ساخت بمب وپهپاد به قول خودتون قوی هستیم چرا این دانشمندا نمیتونن یه ماشین درست یه هواپیما مسافری یاجنگنده درست و...بسازن؟؟
    بعد تحقیق کنید کدوم پهپاد صرفا ساخت ایرانه کل پهپادا شبیه سازی پهپادای کشورای دیگست
    ودر اخر روسیه به ترکیه اس۴۰۰داد به ایران اس ۳۰۰ناقص خیلی ساده لوحانه هست اگه فکر کنیم اس ۴۰۰یاسوخو۳۵ به ایران بده ونخاهد داد این روس کاربلد
    و اینکه چرا خیلی از کشورا که قدرت نظامی ندارن هنوز ابر قدرتا نخوردنشون و فقط میخان مارو بخورن؟یا خیلی خوشمزه ایم یا خیلی باعث آشوب
    ودر اخر هرکشوری که خودش رو لنگ روسیه کرده بدبخت شده.اگرم ایران به روس پهپاد بده مطمعن باشید یجور به مشارکت در جنگ اوکراین ربطش میدن و باعث تحریم ودر دسر جدید برای ملت بیچاره

  • ناشناس
    2

    به نظر بنده روسیه از نظر ارزش نظامی به پهپاد ایران نیاز نداره با مطرح کردن آن می‌خواهد ایران را در مقابل غرب بد جلوه بده

  • ناشناس
    1

    جنسی که شما پیر و پاتال های بدبخت ومتعصب ودور ازایران مصرف کرده ایدمانند خیلی چیزهای دیگر از اربابانتان گرفته اید وشماها را کور کرده !!! ابهت و عظمت ایران را نمی بینید

  • ناشناس
    2

    یکی از شیوه های گول زدن دشمن توسط آمریکا بزرگنمایی قدرت طرف مقابله تا اورا در تله بندازه باید مواظب مکر دشمن باشیم تا بیخود باد در پوستمان نندازه

  • عبدالله
    0

    قدرمسلم پهپادهای ایران مهم هستند .

  • غیرت اسلامی
    0

    ما نباید از راههای سخت و میانبُر اصولی دوری کنیم و بترسیم، و ناامید شویم ؛ ما علاوه بر اینکه باید " فونداسیون پیشرفت علمی برای آینده ی بهتر بریزیم " اگر چه شاید شروع ناامیدکننده به نظر برسد ! ولی هر شمارشی از عدد صفر آغاز می گردد و به ۱ _۲ _۳_ ۴_۵ ... اوج می گیرد ما باید جهشی در تمام ابعاد حرکت و پَرش کنیم...

  • کاوه
    0

    خب ایران در زمینه های جنگنده های هوایی نسل جدید مشکل دارد ناوگان جنگنده های ایران فرسوده و از رده خارج شده و بسیار قدیمی است اگر بتواند پهبادهای جنگی خود را با سوخو35معامله کند معامله بسیار خوب و عادلانه ای است

  • یزدان پناه
    0

    چون ابن منابع خبری منابع موثخی نیست هرگونه‌اظهار نظر برمبنای این اظهار نظر درستی نخواهد بود امیدوارم سیاستمداران ارشد تصمیم گیر نهایی عزت و منافع ملت در آن گنجانده شود ملت ایران سالهاست تمام قد ازسیاست مداران ارشد کشور همه جوره حمایت میکنند و در این خسارات زیادی متحمل شده اند
    بدرود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها