بخشی از نهی از منکرهای امروز، مصداق منکر است

سروش محلاتی: کدام فقیهی فتوا داده عکس روی سنگ قبر باید محجبه باشد؟

استاد دروس خارج حوزه علمیه در آخرین گفتار، از سلسله گفتارهای خود با موضوع «جامعه منکرزده»، حذف تصویر سنگ قبر زنان بدپوشش در بهشت زهرا را مطابق با موازین شرع ندانست و گفت: برخوردهای خارج از موازین شرع سبب گسترش فساد در جامعه می شود.

سروش محلاتی: کدام فقیهی فتوا داده عکس روی سنگ قبر باید محجبه باشد؟

سروش محلاتی تصریح کرد: اگر بخواهیم منکر را بر اساس اهمیت انتخاب و بر اساس آن جامعه را مورد ارزیابی قرار دهیم کافی است که به نهج البلاغه مراجعه کرده و شاخصه‌های لازم را برای ارزیابی منکرات اجتماعی استخراج کنیم. هرکسی که با منطق این کتاب آشنا باشد می‌داند که ریشه اصلی مفاسد اخلاقی، اجتماعی و دینی «فقر» است. لذا حضرت به فرزند خود فرمودند:« فقر اختلافات را در جامعه زیاد و درگیری ایجاد کرده و عقل و خرد را خاموش و دین را نابود می‌کند».

سروش محلاتی گفت: حضرت امیر(ع) با اینکه خودشان صاحب قدرت و حکومت است، شجاعانه وضع جامعه را از نظر اقتصادی نقد کرده و به ریشه‌یابی مسائل می‌پردازند و می‌فرمایند: «اضْرِبْ بِطَرْفِکَ حَیْثُ شِئْتَ مِنَ النَّاسِ، فَهَلْ تُبْصِرُ إِلَّا فَقِیراً یُکَابِدُ فَقْراً، أَوْ غَنِیّاً بَدَّلَ نِعْمَهَ اللَّهِ کُفْراً». منکراتی که امروز در نزد برخی از متدینان اهمیت پیدا کرده، در کلام حضرت امیر علیه السلام دیده نمی‌شود.

وی به حساسیت‌های ایجاد شده بر پوشش زنان در جامعه امروز ایران اشاره کرد و گفت: لباس نشان‌دهنده نوع فرهنگ انسان است. کمی‌ها و کاستی‌هایی در این حوزه وجود دارد و در چند دهه اخیر این ضعف‌ها گسترش پیدا کرده و جامعه ما از این جهت دچار مشکل است و مسیری را طی می‌کند که برای هیچ کسی خوشایند و قابل دفاع نیست؛ اما در کنار این منکر، منکر دیگری وجود دارد و آن، نوع مواجهه با منکر اول است؛ یعنی بخشی از نهی از منکرهای امروز، مصداق منکر است.

چه کسی گفته عکس روی سنگ قبر باید محجبه باشد؟/ کدام فقیهی چنین فتوایی داده است؟

این استاد دروس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: در جامعه ما دو نوع نگرانی وجود دارد، عده‌ای نسبت به منکر اول نگرانی دارند و عده‌ای نگران منکر دوم هستند. گروهی از دسته اول منکر دوم را نمی‌بینند و گروهی از آنانی که منکر دوم را می‌بینند نسبت به منکر اول اغماض می‌کنند. ما معتقدیم هر دو منکر هست و نباید نسبت به آن‌ها چشم پوشی داشت. اما روبرویی با منکر اگر دارای حد و حدود نباشد و در قالبی که شرع گفته اتفاق نیفتد، با وضع خطرناکی روبرو می‌شویم. نگرانی در برابر پوشش غیر قابل انکار است اما نگرانی دیگر این است که کسانی برای اصلاح امور قدم به میدان بگذارند که با شیوه‌های خود نتوانند مشکلی را حل کنند، بلکه فشارها و تهدیدها افزایش پیدا کند و با نسلی که هر روز فاصله‌اش با موازین دینی بیشتر می‌شود روبرو شویم.

سروش محلاتی گفت: در چند هفته گذشته که برخورد با بدحجابی شدت پیدا کرد، مسئولان بهشت زهرا اعلام کردند ما هم به میدان آمدیم و با کسانی که عکس بدحجاب را نصب می‌کنند برخورد می‌کنیم. اعلام کردند که ۹۷ سنگ قبر را با هماهنگی خانواده‌ها اصلاح کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: نباید به اسم نهی از منکر از ضوابط شرع خارج شد. چه کسی گفته عکسی که روی سنگ قبر کشیده می‌شود باید محجبه باشد؟ کدام فقیهی چنین فتوایی داده است؟ آیت الله اراکی می‌فرمودند در عکس اگر مفسده‌ای نباشد، رعایت حجاب لازم نیست. نامحرم، شخص است. اگر از این نظر نیز بگذریم، نشان دادن صورت فرد روی سنگ قبر چه حرمتی دارد؟ با عنوان مبارزه با فساد اخلاقی، چه کارهایی را دنبال می‌کنیم؟ مقرراتی را که مبنای دینی ندارد اجرا می‌کنیم و از طرفی افرادی این مقررات را دور می‌زنند و افرادی خارج از ضوابط سنگ را دوباره نصب می‌کنند. هرکجا که حرکت غیرمنطقی کردیم، راه‌های فساد را باز می‌کنیم.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه گفت: برخورد طالبان با دختران افغانستان در دانشگاه، جامعه، مدرسه، ادارت و کوچه و خیابان را همه دیده ایم. گاهی این فرهنگ در ایران نیز استشمام می‌شود. عده‌ای در اوایل انقلاب درصدد تفکیک دختران از پسران در دانشگاه بودند و حضرت امام این موضوع را جمع کرد. امروز برای اینکه قدرت اقدام عملی کنیم نداریم باید استدلال و منطق خود را بگوییم و توضیح دهیم که آنچه اتفاق می‌افتد دین نیست و به نام دین است و اگر هم دین باشد، دین طالبان و خوارج است.

وی تصریح کرد: نمی‌توان جلو موجی را که اینگونه دارد تا قبرستان پیش می‌رود، با یک باتوم و گشت ارشاد و گاز اشک‌آور گرفت، اما این موج دائماً در جامعه در حال گسترش است و چون ریشه‌های فکری و فرهنگی دارد، قهرا برخوردهای فیزیکی نمی‌تواند در برابر آن تأثیرگذار باشد و مشکل را حل کند. کما اینکه در طول چهل سال نتوانسته مشکل را حل کند. شرایط در جامعه ما در هر دو سوی این برخورد، تعجب‌انگیز است. از آن طرف نیز وقتی انسان می‌خواهد موازین دینی و بحث‌های منطقی و علمی را درباره پوشش مطرح کند، برخی بر نمی‌تابند.

سروش محلاتی گفت: از همان سال‌های اول جمهوری اسلامی این نگرانی به وجود آمد که چون جمهوری اسلامی ایجاد شده، زن‌ها باید به خانه و پستو برگردند. آن موقع آقای محمد هاشمی رئیس صدا و سیما بود. سؤالی از حضرت امام درباره فیلم‌ها پرسید و گفت در برخی از فیلم‌ها زن‌هایی هستند که چهره و موی سر آن‌ها تا حدی باز است. در ورزش‌ها هم قسمتی از بدن مردها پیدا است. امام می‌گویند نظر نمودن به این فیلم ‌ها اشکال شرعی ندارد و بسیاری از آن‌ها آموزنده است و پخش آن اشکالی ندارد. بعد فرموند کسانی که گریم می‌کنند باید محرم باشند و اجنبی حرام است که چنین کاری را انجام دهد و دوم اینکه بینندگان از روی شهوت نظر نکنند. این مربوط به بینندگان است و هر فردی باید مواظب چشم و روح خود باشد. اگر فیلمی برای کسی لغزنده است آن را نگاه نکند.

وی افزود: دو روز بعد، یک مقام رسمی به امام نامه می‌نویسد و می‌گوید واقعیت این است که تماشای بدن عریان ورزشکاران برای بسیاری از زنان و حرکات بسیاری از زنان در فیلم‌ها برای اغلب جوانان شهوت‌انگیز است. درست بودن یا نبودن این وضع بحث فقهی نیست و آن را مفروض گرفته‌اند. در ادامه این مقام رسمی می‌پرسند آیا مسئولان صدا و سیما وظیفه دارند آنچه را که برای مردم شهوت‌انگیز است پخش نکنند و ما هم باید منع کنیم یا کافی است که به مردم بگوییم با تماشای این فیلم‌ها هرکسی دچار شهوت می‌شود به تلویزیون ما نگاه نکند. این سؤال اصلاً مورد داشته است؟ مگر امام نفرموده بود که نگاه کردن به این فیلم‌ها اشکال شرعی ندارد و پخش آن اشکال ندارد و بعد فرمودند بینندگان از روی شهوت نگاه نکنند؟ مسئولیتی متوجه پخش نبوده است. امام دوباره می‌فرماید هرکسی که با تماشای فیل‌ها دچار شهوت شود باید اجتناب کند.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه گفت: ما هم نگران هستیم که وضع پوشش در جامعه ما دارای مشکلات بیشتر و ناهنجاری‌های بیشتر شده و زمینه را برای مشکلات اخلاقی ایجاد می‌کند. و نگرانی دوم اینکه در این چهل سال زمینه‌هایی برای تندروی و پیاده روی در این مسائل وجود داشته است. این اختصاص به برخورد فیزیکی هم ندارد. این فکر که آمیخته‌ای از تحجر است، مورد برخورد امام قرار می‌گیرد. اگر امام برخورد نکرده بود، وضع ما در جمهوری اسلامی وضع دیگری بود. نگرانیم که این‌ها به صحنه بیاید و جلو بسیاری از فعالیت‌های سالم و شرعی را نیز بگیرد.

وی تصریح کرد: نوع روبرویی ما با منکرات می‌تواند هر روز به مشکلات ما بیفزاید و برخوردهای غیر منطقی سبب آسیب دیدن افراد شده و اعتقادات به مبانی دین و انقلاب نیز آسیب می‌بیند. رفتارهایی که بر اساس موازین فقهی موجه نیست توفیقی ایجاد نکرده و به ریشه‌ها نیز آسیب می‌زند.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • ناشناس
    10

    خاک بر سرتان که از دیدن چهره درگدشتگان بر روی سنگ قبر هوایی میشوید. مرده شور ببرد ارگان جنسی شما را.

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      10

      كسي از ديدن عكس مردگان هوايي نمي شود . موضوع شكستن هنجارهاي جامعه هست . اينو بفهم .

  • ثرانی
    8

    با اسم امام حسین یه ملت را فریب دادید و صاحب ثروت ایران شدید .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      ربطي به قبر بهشت زهرا نداشت

    • ناشناس
      12

      کار خوبی کردند.خلایق هرچه لایق

    • 4

      آورین آورین بر مسئولان عراقی آورین

  • هادی
    8

    قابل توجه مدیر عامل سازمان بهشت زهرا که" با تعویض سنگ قبر ها کلی کاسب شد والا حجاب کیلویی چند ؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • به هادي
      6

      وقتي چيزي نميدوني بيخود بهتون نزن ، سنگها تعويض نشده بلكه عكس روي سنگها اصلاح شده . ضمنا چيزي گير سازمان نيومده .

  • ناشناس
    2

    سلام علیکم حاج آقا با دین اخرالزمانیت!!!
    البته اسلام آمریکایی!
    جمعش کن

  • ناشناس
    0

    ابله ها اگر مردم نباشند که از شما در مقابل
    سلفی ها و وهابیون محافظت کنند بزودی
    طالبان خود و خانوادهتون تیکه تیکه میکند
    و زنهاتون به کنیزی میبره مردم هم تشویق
    میکنند به چه خود مینازید

  • ناشناس
    0

    بینوا وبیکس ایران وایرانی به درقبل ۵۷ به کجامیرفت امروزبه کجا رسیده افسوس

  • ناشناس
    0

    جالبه دیگه خودشون هم عملڪردهای خودشون قبول ندارند !
    مابقی هم ڪه هرچنداڪثریت مردمند اما
    هم نامحرمند هم غیرخودی

  • دلسوز
    5

    خاک بر سر کسی که عکس بد حجاب زن مرده جوان را در معرض دید عموم قرار دهد بعضی ها احساسی شدن طرف مقابل را پیش می کشند مگر خودشان مسلمان نیستند لا اقل با دیدن مرگ کمی به خودشان بیایند محرم و نامحرم خالیشان شود همچون آخوندهایی تیشه به ریشه اسلام می زنند دادگاه روحانیت چرا در خواب است اگر چنین باشد باید همه آخوند ها دکان کاسی شان را ببندند و جامعه را به حال خود رها کنند

  • ناشناس
    0

    😊 لطفا مطالعه ایات حجاب در قران 😊

  • 🐜
    0

    چرا۴۳سال پیش ازاین حرفهای شک برانگیز گفته نمیشد و مردم پاکدامن بودن و وارد حرفهای صدمن یه غاز نمیشدن اصلا ازاین موضوعات نبود چرا؟اینجوری شد لال بشه 👅 بریده ام که گفتم مرگ بر شاه امین

  • ناشناس
    1

    به اندازه کافی نزد مردم ایران و دنیا رسوا هستید بیشتر از این خودتان رادر معرض مضحکه قرار ندید

    نظرات شما -
    • 0

      برنامه های سینا خوراک میخاد ودرایران پر از حرفهای خوراک چندشنبه با سینا

    • ناشناس
      0

      خوراک شما دنیا پرستان شویم بهتر است این هست که با آتش دوزخ همراه شما شویم!

  • مهدی
    0

    این بنده خدا را خیلی وقته شیطان همه وجودش را گرفته

  • ناشناس
    1

    به خدا وقتی میگیم آخوند ها خودشون نمیدونن چی میگن ناراحت میشن از یه طرف میگه نوع پوشش کشور قابل دفاع نیست بعد میگه اگر کسی دچار لغزش میشه نگاه نکنه خوب پس چرا میگه قابل دفاع نیست؟ بعد میگه آیت الله اراکی گفته اگر در عکس مفسده‌ای نباشد رعایت حجاب لازم نیست. نامحرم، شخص است خوب خود نبود حجاب مفسده مگه محسوب نمیشه؟ عابرین نامحرم مگه محسوب نمیشن؟ من خودم با حجاب مخالفم اما بنظرم شما نمیتونید از منظر دین با حجاب مخالف باشید چون این طوری دو گانگی در حرف هاتون مشخص میشه از نظر من پوشش زن و مرد باید برابر باشن مثلا اگر روسری پوشین برای مردان نیست برای زنان هم نباید باشه!

  • ناشناس
    1

    هر وقت جناب محلاتی رو میبینم یاد اون سخنشون در مراسم هاشمی رفسنجانی میفتم که میگفت هاشمی هر چه داشت برای ایران خرج کرد! یا اون سخنشون در تحریف آیه شهادت حضرت حمزه الان به نظر میاد با کلی گویی و متناقض حرف زدن سعی کرده از سوال اصلی فرار کنه

  • ناشناس
    1

    ایشون تنها روحانی بودن که مقابل تبرئه سعید طوسی حرف زدن چیزی از انسانیت میفهمه کارش فقط دینی نیست

  • دح
    0

    الان هر کی می خواد معروف بشه حاضره کل اسلام رو هم منکر بشه عکس بی حجابی روی سنگ رو که سهله ههههههه

  • عبدالله
    1

    طبیعتا چون حریف زنده ها جهت رعایت حجاب نشدید به سراغ مرده ها رفتید !؟ و تاسف بار تر این که هزینه تعویض سنگ قبر را هم از جیب مبارک بیت المال دادید !؟ صد رحمت به ملا هبت الله طالبان ، که این کار را نکرد وفقط با زنده ها کار دارد !!!

  • ناشناس
    2

    چه لزومی داره عکس زن رو سنگ قبر باشه چه محرم چه نامحرم

  • دروغگوها
    0

    کدام فقیهی فتوا داده ؟؟؟؟ معلومه دیگه آیت.....خودسران ،!!!

  • سعید
    1

    مقوله حجاب وگرانی وفقررا بایدازهم جدا کردضمنا امام که معصوم نبوده ونظراتشان هم وحی منزل نیست الان دربعضی کشورهای های مسلمانی که نام جمهوری اسلامی هم به یدک نمی کشند کلاس دختران وپسران دردانشگاههاازهم جداست من هم که چندان مذهبی نیستم می دانم فیلمی که بازیگرزنش هفت قلم آرایش کرده وحرکات جنسی وحرفهایی که جاذبه جنسی با قروقمش بابازیگرمردمی زندتحریک آمیز وبدآموزی جنسی دارد،هرکس تحریک می شودنگاه نکندیعنی چی؟!بله اگرفیلمی واقعا تحریک کننده نباشداما یک کسی بعلت تندمزاجی وشرایط غیرمتعارف جنسی تحریک شودآن کس نبایدنگاه کند.البته من نمی دانم آقای خمینی درباره حضورمختلط دختران وپسران دردانشگاه وکلاسها چه گفته اما وجودمختلط اشتباه است مثل این است که غذا را جلوی آدم گرسنه بگذارندوبگویندچون برای تونیست نباید نگاهش کنی!!! نتیجه اش هم وضع افتضاح فعلی دانشگاهها وجامعه است که روزبه روزبدترشده است بنظرمن سنگ روی قبر بانوان هم بایدبا پوشش باشداین جدا ازبحث شرعی موجب کرامت زن است شما وقتی به کلیسا هم می رویدمجسمه وعکس حضرت مریم(س)را بی حجاب نمی بینیدخانمی موجه می بینید که روی سرش روسری وبا پوششی مناسب است.

  • ناشناس
    1

    سوال : آیا حجاب شرعی بر اموات واجب است یا خیر ؟

  • موری
    5

    کسانی که از عکس سنگ قبر مرده هم نمی گذرد و دنبال توجه به درصد چشم چرانی و بوالهوسی عکس هستند فقط آخوندها و نوچه هایشان نام دارند

  • jalil
    0

    ایا مشکل اسلام حجاب است یامشکل حجاب اسلام است

  • مصطفی
    4

    امروز تنها جایی که انسان به یاد خدا و روز قیامت می افتد قبرستان است .
    با نصب عکس های بدون حجاب و با مدل موهای متنوع ،دیگر قبرستان هم جای خودسازی و توبه از گناهان نیست.
    آقایان و خانمهای شهوت پرست ! لطفا از خیر قبرستان بگذرید ،شما که همه جای جامعه دنبال
    شهوت های جنسی خود هستید هیچ گاه هم سیر نمی شوید ! لطفا از خیر این فقره بگذرید
    بگذارید قبرستان جای توبه و استغفار و کور کردن چشم طمع به مال و منال دنیا باشد!

  • ..
    8

    از اقای سروش محلاتی باید پرسید اگر صحبت های شما طوری باشد که باعث ترویج اباحی گری در جامعه شود آیا این گونه سخن گفتن خود از منکرات نیست؟

    نظرات شما -
    • 5

      هرچی مغایر افکار شما داعشیهای شیعه باشد اباحه گریست .

  • ناشناس
    0

    افرادی که همیشه فریاد نهی از منکرشان به هواست ، حتی با عکس سنگ روی قبور هم تحریک میشوند ؟ چطور دم از تقوا و دین میزنند ؟ یعنی این افراد که ادعای دینداریشان سقف آسمان را سوراخ کرده کنترل بر چشم و بند شلوارشان ندارند ، اما ادعای راهنمایی و تصمیم گیری و نهی از منکر دیگران را دارند ؟ یا آن خانم محجبه که حتی نتوانسته شوهر خود را نهی از دیدن ناموس مردم کند ، حق دارد ادعای راهنمایی دیگران را بکند ؟لطفا اول حساب و کتاب بند شلوارتان را با خودتان روشن کنید بعد بوق و چراغ بزنید.

    نظرات شما -
    • سعید
      5

      نه داداش تندنرو،اونهایی که میگن حجاب باشه بندشلوارشون اتفاقا سفته اگرشل بود می گفتندحجاب نباشه آسمون وریسمون می بافتند که مبادابی حجابی ازبین بره،انسان همیشه ازاونی که براش لذت داره حمایت می کنه، ومی خوادجامعه اونجوری که دوست داره باشه تا بتونه حالشو رو ببره ، اینهایی که از بی حجابی حمایت می کننداغلب ازترس اینکه فرصت ولنگاری وهیزی راازدست ندهنددست پیش میگیرندکه پس نخورند،گیرمیدن به اونهایی که میگن بی حجابی نباشه تابایکوتشون کنندونگذارندشرایط دلخواهشون ازبین بره، اون خانمی هم که امربه معروف درباره حجاب می کنه ازشوهرش نمی نرسه بخاطراعتقادش امربه معروف می کنه،حالاحرف من را قبول نداری؟کاری نداره یک سری برودادگاههای خانواده ببین بیشتراختلافات وطلاقهاوخانواده هایی که ازهم بخاطرروابط غیراخلاقی وخیانت یکی اززوجین به دیگری ازهم پاشیده میشه مربوط به خانواده های مقیدوباحجابندیابی قیدوبندو بی حجاب

  • مصطفی
    4

    با نصب عکس مردگان آن هم بدون حجاب اسلامی روی قبرها ،چشم و هم چشمی و مد و فشن و مدپرستی هم رونق می گیرد!!
    دست از سر مردگان بردارید
    هر چه در زمان حیاتشان با بی حجابی و خودنمایی و آرایش ،جوانان مظلوم و بی چاره را از راه بدر کردند کافی است!
    دل جوانان مجرد را سوزاندند که حس خودنمایی خود را ارضا کنند!!!
    به اندازه کافی هیزم جهنم برای خودگردآوردند!!
    دست از سرشان بردارید بگذارید به آتش خود بسوزند
    بنزین روی آتش آنها نریزید!!!

  • ناشناس
    1

    اون فقیهی که دیده همه راه هارا قبلیها رفتند وچیزی برای خود نمایی ایشون باقی نمانده .برا خود نمایی باید حرف جدیدی بزنه که قبلیها نگفته باشند تا دیده شود .

  • ناشناس
    1

    جرات نداشی نظرم را در مخالفت با این شخص منتشر کن؟

  • ناشناس
    0

    چرا قیافه آخوندها بعد از سال ۵۷اینقدر زشت شدند بدترکیپ

  • وحید
    0

    یک زمانی دین نباید از سیاست جدا بود اما الان در این برحه باید دین از سیاست جدا شود و حوزه های علمیه به کارهای تخصصی اعتدال گرای خود جهت جذب جوانان کار کنند انشاله جزو ده کشور اول شاد جهان قرار گیریم نه ده تای آخر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها