نواب : رهبری اصرار دارند پای کار برجام بایستید و تمامش کنید؛ چند گیر کوچک دارد که چند ماه آینده حل می شود

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه تندروها گوش به فرمان رهبری هم نیستند، گفت: آقای خامنه ای بهترین رهبر است؛ با عملکرد ما که از هواهای نفسانی نمی گذریم. چپ و راست ما از هواهای نفسانی و مقام پرستی نمی گذرد و گوش به حرف رهبری نمی دهد. بنده یک درصد هم نمی پذیرم که ایشان در اوضاع داخلی مسئولیت داشته باشد.

نواب : رهبری اصرار دارند پای کار برجام بایستید و تمامش کنید؛ چند گیر کوچک دارد که چند ماه آینده حل می شود

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفتگویی به بیان نکات مهمی درباره مقابله تندروها با ابراهیم رئیسی، رفتار تندروها و ... پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

اخیرا مطلبی در توئیت شما منتشر شد که خیلی از علاقه مندان به امام، نظام و رهبری را نگران کرد؛ شاید برداشت درستی از مطلب نداشتند. منظور حضرتعالی از بی نظیر بودن رهبری در دوره قبل و بعد از ایشان چیست؟ مشخصا به کدام ویژگی ایشان اشاره دارید؟

اولا این مصاحبه من مربوط به سه سال پیش بود و بازنشر آن را هم مسئول سایت ما انجام داده بود و من از او سؤال کردم چرا بدون هماهنگی بازنشر کرده اید؟ ثانیا به ما هیچ وصله ای راجع به امام نمی چسبد که اگر حرفی راجع به مقام معظم رهبری می زنیم تعریضی نسبت به امام داشته باشد. چون نسبت ما با امام از 60 سال پیش روشن است. من در خانواده ای به دنیا آمده ام که پدرم در سال 1325 شاگرد درس اخلاق حضرت امام بوده و از فدائیان امام بود.

سال 1342 من سه، چهار ساله بودم که پدرم را دستگیر کردند و به زندان بردند. چون آن وقت پاسبان فقط برای دزد و اینها می آمد، از مادرم پرسیدم مگر پدر ما دزدی کرده است؟! گفت نخیر، پدر شما طرفدار این آقا است؛ عکس امام بالای سر اتاق ما بود. گفت پدرت طرفدار این آقا است و این آقا هم با شاه درگیر است و پدرت را دستگیر کرده اند و برده اند.

خود حاج حسن آقای خمینی می فرمایند آغاز آشنایی ما با شما آنجا است که شما در ملاقات با مقام معظم رهبری نشسته بودید و من هم نشسته بودم و دیدم یک گوشه طلبه ای گفت که پدر من غیر امام را غاصب مرجعیت می دانست؛ حساس شدم که او کیست و بعد تحقیق کردم و به تو رسیدم.

نسبت ما با امام کاملا روشن است و با هیچ کدام از این حرف ها هیچ شبهه ای در آن ایجاد نمی شود. اگر کسی از مقام معظم رهبری تجلیل کند به تعبیر ما طلبه ها «اثبات شیء نفی ماعدا نمی کند». به اضافه اینکه در سالگرد رحلت امام، مقام معظم رهبری آب پاکی را روی دست همه ریختند و گفتند که اصلا من را با امام مقایسه نکنید.

بنابر این، اگر کسی چیزی می گوید هیچ تعریضی به امام ندارد. امام شأن و جایگاه بالایی دارند و یکی از شئونشان این است که مقام معظم رهبری یکی از شاگردان ایشان است. مقام معظم رهبری یکی از گل های آن بوستان است. هرچه در مورد عظمت مقام معظم رهبری بگوییم به توان 100 عظمت امام می شود. یعنی هر وقت آقای خامنه ای را تجلیل کنیم، می گوییم این آقا با این همه افتخاراتی که دارد و در تاریخ استثناء است، شاگرد امام و دست پرورده است.

آن صحبت من راجع به تقریب بود و همچنان سر حرفم ایستاده ام. در هزار سال گذشته چنین کسی نبوده که فتوا بدهد اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است؛ و مطمئنم با این شرایطی که داریم پیش می رویم در 500 سال آینده هم کسی جرأت این فتوا را ندارد. چرا ما مضایقه داریم از اینکه امتیازات مقام معظم رهبری را بگوییم؟! این چه بخلی است که ما می کنیم؟! مگر من موضوع رهبری را گفته ام؟!

ما هر جای دنیا رفته ایم امام خمینی(س) از سرزمین ما معروف تر بوده است

امام یک مقام معنوی و علمی دارای ویژگی های استثنایی بود. امام از درون یک نظام سلطنتی یک انقلاب ساخت؛ آقای خامنه ای برآمده از انقلاب و دست پرورده امام بعد از انقلاب هستند؛ البته ایشان شاگرد سال 42 امام هستند ولی خودشان می گویند درس حکمت و حکومتداری را در 10 سال بعد از انقلاب از امام آموختیم. من اصلا اسمی از امام نبرده ام و در مقام مقایسه نبوده ام؛ من در مقام معرفی این شاگرد بوده ام. داشتم کسی که خودش افتخار می کند به شاگردی امام را معرفی می کردم و گفتم این شاگرد هم کم انسانی نیست.

اتفاقا هر چه بر مقام و شأن مقام معظم رهبری بیفزایید به مقامات و کرامات امام اضافه کرده اید. چون خود ایشان می گوید «این انقلاب بی نام امام خمینی(س) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست». خود ایشان می گوید «راه ما راه امام خمینی(س)» است و در 32 سال گذشته مکرر درباره امام خمینی(س) سخنرانی کرده و هر جلسه ای سخن نو گفته و من معتقدم این حضور امام در میان ما را مقام معظم رهبری بیش از هرکس دیگری نگه داشته است.

جایگاه، شرایط و خاستگاه امام با مقام معظم رهبری کاملا متفاوت بود؛ بنابر این اصلا قابل مقایسه نیست. امام از دو طاغوت رضاشاه و محمدرضا عبور و انقلاب را پیروز کرد؛ این چه ربطی به مقام معظم رهبری دارد که انقلاب اسلامی تحویلش شد؟! امام در سنگلاخی آمد و انقلابی را ایجاد کرد و بنیانگذار انقلاب است. مقام معظم رهبری وقتی به رهبری رسید که 70 نفر از شاگردان امام در مجلس خبرگان از ایشان خواستند که رهبری را بپذیرد؛ امام وقتی بود که مراجع زمانش با ایشان مخالفت می کردند. این دو شرایط اصلا با هم قابل مقایسه است؟!

به عنوان کسی که سنگ بنای خدمات حوزه را گذاشت و اصلا در تاریخ نام شما ماند، علت جا به جایی شما چه بود؟ برخی می گویند علت این بوده که تلویحا طرفدار آقای میرحسین موسوی بوده اید؟

نه؛ دو سال بعد از رفتن آقای میرحسین موسوی من رفتم. آن هم اگر بنای تعویض من بود، من را بر نمی داشتند و بعد رئیس هیأت مدیره بگذارند. کسی را از پایین به بالا نمی گذارند و بعد بگویند او را عزل کرده اند.

چرا هیچ امام جمعه اصلاح طلبی نداریم؟

من نمی توانم بگویم آن جمعه اصلاح طلبی که گذاشتند چه کار کرد؛ ولی می توانم بگویم آقای ناصری امام جمعه یزد اصلاح طلب است. در جلسه دفتر رهبری که می خواستند برای یزد امام جمعه انتخاب کنند، پیشنهاد من آقای ناصری بود و کس دیگری هم پییشنهاد نداشت ولی خود مقام معظم رهبری از بین گزینه ها آقای ناصری را انتخاب کردند. الآن اکثر ائمه جمعه آدم های مستقلی هستند و هیچ جناحی نیستند.

مردم بدانند تندروها گوش به فرمان رهبری هم نیستند

از این بهانه ها که الآن در مورد مقام معظم رهبری درست می کنند، زمان امام هم درست می کردند. بعد از اینکه امام اجازه دادند مجمع روحانیون مبارز درست شود یک سری افراد ناآگاه می گفتند امام فقط در اختیار جناح چپ است. ما در زمان امام آن را نپذیرفتیم و در زمان رهبری هم این را نمی پذیریم. آقای محتشمی فوت کردند و رهبری چه پیامی دادند؟ کدام جناح چپی پیام به این قشنگی داد؟!

پس از کجا خط می گیرند؟ چه کسی باید آنها را کنترل کند؟

اولین مخالفین ایشان همان کسانی هستند که 30 سال قبل «امام خامنه ای» گفتند. مثل طبرزدی که الآن در اروپا نشسته و علیه مقام معظم رهبری حرف می زند؛ و دهها تندرو دیگری که الآن به ضد مقام معظم رهبری تبدیل شده اند و خاستگاه آنها تندروی بود.

صحبت من روی اوضاع داخلی است.

اوضاع داخلی هیچ ربطی به ایشان ندارد.

الآن 13 سال است از 88 گذشته ولی هنوز عده ای مشکل دارند.

من اطلاع دارم که وزیر اطلاعات وقت لیستی از فعالان اصلاح طلب خدمت مقام معظم رهبری آورد و گفت می خواهیم اینها را دستگیر کنیم؛ رهبری لیست را پاره کردند و گفتند اگر می توانید ریگی را بگیرید و همین داستان منجر به دستگیری ریگی شد.

در سالهای قبل در حرم امام به نوه امام توهین هایی شد. امسال هم رهبری از این مسئله ابراز انزجار کردند. 

اتفاقا این خیلی مهم است که مردم بدانند این تندروها گوش به فرمان رهبری هم نیستند.

پس از کجا خط می گیرند؟ چه کسی باید آنها را کنترل کند؟

اولین مخالفین ایشان همان کسانی هستند که 30 سال قبل «امام خامنه ای» گفتند. مثل طبرزدی که الآن در اروپا نشسته و علیه مقام معظم رهبری حرف می زند؛ و دهها تندرو دیگری که الآن به ضد مقام معظم رهبری تبدیل شده اند و خاستگاه آنها تندروی بود.

صحبت من روی اوضاع داخلی است.

اوضاع داخلی هیچ ربطی به ایشان ندارد.

الآن 13 سال است از 88 گذشته ولی هنوز عده ای مشکل دارند.

من اطلاع دارم که وزیر اطلاعات وقت لیستی از فعالان اصلاح طلب خدمت مقام معظم رهبری آورد و گفت می خواهیم اینها را دستگیر کنیم؛ رهبری لیست را پاره کردند و گفتند اگر می توانید ریگی را بگیرید و همین داستان منجر به دستگیری ریگی شد.

یک درصد هم نمی پذیرم که رهبری در اوضاع داخلی مسئولیت داشته باشد

ارزیابی تان از هدایت مقام معظم رهبری در مسائل داخلی چیست؟

بهترین رهبر است؛ با توجه به عملکرد ما که از هواهای نفسانی نمی گذریم. چپ و راست ما از هواهای نفسانی و مقام پرستی نمی گذرد و گوش به حرف رهبری نمی دهد. بنده یک درصد هم نمی پذیرم که ایشان در اوضاع داخلی مسئولیت داشته باشد.

فکر می کنید این قبیل اظهارات شما که در هزار سال و یا 500 سال گذشته چنین رهبری نیامده اساسا به نفع مقام معظم رهبری است یا به ضرر ایشان است؟

تبیین ویژگی های شخصی مقام معظم رهبری به نفع مقام معظم رهبری است.

چرا با گذشت 33 سال از رحلت امام هنوز بیشترین تخریب ها علیه جمهوری اسلامی معطوف به شخص امام خمینی(س) است؟

برای اینکه شخص امام خمینی(س) حرکتی را ایجاد کرد که در جهان تأثیر گذاشت و این انقلاب بی نام امام خمینی(س) هیچ جای جهان شناخته شده نیست. ما هر جای دنیا رفته ایم امام خمینی(س) از سرزمین ما معروف تر بوده است. من به آرژانتین رفته بودم و از کارگر کشتی که برای ایران گندم بار می زد گفتم چه زمانی اوضاع آرژانتین اصلاح می شود؟ گفت اگر یک خمینی(س) پیدا کنیم، اوضاع ما اصلاح می شود.

امام انقلاب را ایجاد کرده و آقای خامنه ای هم هر روز به این معنا تأکید می کند که یک وقت کسی آدرس عوضی ندهد. آنها از این انقلاب ضربه خورده اند و بنیانگذار این انقلاب هم او است. وقتی منافقین از امام ضربه خورده اند باید با چه کسی دعوا کنند؟ معلوم است که حساسیت آنها روی شخص امام باشد.

تمام هویت ما برای امام است

به نظر شما نام، یاد، اندیش و مکتب فقهی و سیاسی امام چه جایگاهی در هویت جمهوری اسلامی و چه بسا هویت ملی دارد؟

تمام هویت ما برای امام است؛ و مخصوصا اینکه رهبر بعدی راه جدایی نرفت و آن راه را تحکیم کرد. سیره امام این بود که از دولت ها حمایت می کردند. از آقای خاتمی بپرسید که آقای خامنه ای تا لحظه آخر از شما حمایت نکردند؟! وقتی دولت بود از او حمایت و بعد هم با تعابیری بدرقه اش کردند و گفتند انصافا در نجابت بی نظیر است. همین الآن رهبری در هر مراسمی دارند آقای روحانی را دعوت می کنند.

چرا خاتمی را دعوت نمی کنند؟ چرا به نامه های خاتمی جواب نمی دهند؟

اگر اختلاف نظری بر سر 88 دارند ان شاء الله برطرف شود.

اختلاف نظر بزرگان به راحتی حل نمی شود

رهبری «پدر روشنفکری» است؛ همه روشنفکران با ایشان رفت و آمد می کردند

این قضیه 88 تا چه زمانی می خواهد ادامه پیدا کند؟

اختلاف نظر بزرگان به این راحتی حل نمی شود. ولی بعضی شخصیت ها مثل حاج قاسم در تلاش بودند که این مشکل را حل کنند؛ خیلی هم اقداماتی کردند و داشتند به نتیجه می رسیدند.

حاج قاسم اصلاح طلب نبود، ولی آدمی بود که آزادمنش و ملی فکر می کرد. آدمی که ملی فکر می کند هیچ کس از شخصیت های کشورش را جدا نمی کند. همان طور که رهبری نگاه می کنند. ایشان در مجمع تشخیص مصلحت از افراد اصلاح طلب گذاشته اند و کم هم نگذاشته اند. ما که سال 54 تا 57 را دیده ایم می دانیم ایشان «پدر روشنفکری» است. همه روشنفکران با ایشان رفت و آمد می کردند. حاج قاسم شجاعت داشت و اگر چیزی بود به رهبری می نوشت؛ مشکل کار رهبری نیست و خود ما هستیم.

رئیسی، در آینده مشکلش اصلاح طلبان نخواهد بود

همین تندهای جناح راست که به حسن آقا در حرم امام جسارت می کنند، فردا جلوی آقای رئیسی می ایستند

من وابسته به چپ و راست نیستیم و از بیرون هر دو را می بینیم. همین آقای رئیسی، در آینده مشکلش اصلاح طلبان نخواهد بود؛ کما اینکه الآن هم اصلاح طلبان نیستند. همین تندهای جناح راست که به حسن آقا در حرم امام جسارت می کنند، فردا جلوی آقای رئیسی می ایستند. سال آینده ببینید چه کسانی جلوی آقای رئیسی می ایستند؟ همین الآن در مجلس چه کسی جلوی آقای رئیسی می ایستد؟

کدام مؤلفه ها در مکتب امام باعث شده که ایشان کماکان الهام بخش بسیاری از ملت های مسلمان باشند؟

مؤلفه اصلی مکتب امام تکیه بر هدایت انسان و همه جانبه نگری اسلام بود. نکته برجسته امام این بود که می گفت انبیاء آمده اند؛ حرکت امام قومی، قبیله ای، منطقه ای و حتی شیعی نبود و حرکت انسانی بود. این ویژگی اصلی مکتب امام است، که مخاطبینش هم جهانی شده اند. مقام، پست، جاه، جایگاه و ارزش های دنیا نبود؛ سرچ کنید که امام چند بار فرموده اند «انبیاء آمده اند تا انسان ها را نجات دهند». لذا این جهت گیری تا ابد خواهد ماند.

بعضی ها می خواهند اصلا اسم امام نباشد

کمرنگ شدن یاد و نام امام در تبلیغات و مناسبت های داخل ایران چه تبعاتی در پی دارد؟

شما غافل از این نباشید که بعضی ها می خواهند اصلا اسم امام نباشد.

چه کسانی؟

همین تندروها

چرا؟

اصلا جریان غلّو و تندروی چیزی به عمر بشر است. حتی این افراط گرایی در محضر امام انجام می شد. آقای فخرالدین حجازی جلوی امام آمد و گفت ابراهیم بت شکن بت ها را بشکن؛ امام بعدش فرمودند من می ترسم حرف های آقای حجازی باورم شود. یعنی امام حواسش به این چیزها بود و آقای خامنه ای هم حواسش به این افراط و تفریط ها هست؛ آقای خامنه ای بعد از هر جسارتی گفت من به این کارها راضی نیستم. 6 سال است که ایشان اصرار دارند رابطه ما با عربستان سعودی اصلاح شود؛ مگر کسانی که به سفارت عربستان رفتند دادگاهی نشدند؟! مشکل حل شد؟! با این تندروی یک شاخه از جای دیگر بیرون می زند.

اگر امام الآن بود بحث رابطه با آمریکا چگونه بود؟

شاید سیاست های دیگری اتخاذ می کرد، ولی قطعا امام رابطه با آمریکا را اصلاح نمی کرد.

رهبری اصرار دارند که پای کار برجام بایستید و تمامش کنید

چند گیر کوچک دارد که چند ماه آینده حل می شود

ولی اخیرا از کلیپ های سخنان آقای هاشمی چیزهای دیگری برداشت می شود.

ما آقای هاشمی را می شناسیم و امام را هم می شناسیم. من چون متهم نیستم به اینکه دشمن آقای هاشمی هستم، راحت می توانم حرف بزنم. من به آقای هاشمی احترام قائل هستم ولی آقای هاشمی امام نیست. امام خمینی(س) اگر امروز در قید حیات بود رابطه با آمریکا را اصلاح نمی کرد.

الآن آقای خامنه ای اصرار دارند که پای کار برجام بایستید و تمامش کنید؛ چند گیر کوچک دارد که چند ماه آینده حل می شود. امام اگر بود این کار را می کرد ولی با آمریکا رابطه برقرار نمی کرد. امام سر مواضعش بچگانه برخورد نمی کرد و کوچک فکر نمی کرد و هیچ وقت ملت ها را به آمریکا نمی فروخت. یعنی امضای برجام مثل امضای قطعنامه الجزایر در مورد گروگان ها است؛ امام روی آن اصرار داشت و رهبری هم روی این اصرار دارد. ولی هیچ وقت امام در زمان قطعنامه نگفت با آمریکا مصالحه کنیم و در طول 10 سال حاکمیتش هیچ وقت در مورد آمریکا نرمش نشان نداد.

چرا می خواهیم مسائل و اشکالات خودمان را به پای رهبری بگذاریم؟ خودمان با هم کنار نمی آییم مسئولش رهبری است؟! الآن اگر آقای خوئینی ها از رهبری وقت ملاقات بخواهند، یک روزه وقت می دهند؛ به آقای عارف در مجمع تشخیص مصلحت نظام حکم داده اند.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    0

    عجب ماله کشی بودی تو.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      میگن چند ماه دیگه توافق میکنن........ یعنی ما زنده ایم تا اون موقع ؟؟؟

  • ایرانی
    0

    حالا ما گوش مخملی ولی آخه بزرگوار یه حرفی بزن که حداقل خودت بتونی باورش کنی!!

  • در ذیل
    0

    صلح طلب کی بودی شما دمت گرم بابا

  • ناشناس
    1

    سیاست یعنی دو پهلو حرف زدن بد شد بگید ما هشدار داده بودیم خوب شد بگید ما گفتیم انجام شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سیاست انگلیسی

  • فرهاد
    1

    خود رهبر بودن برجامو تایید کردن چرا گردن دیگری می اندازین

  • ناشناس
    7

    غلط کردی
    برجام خیانتی تمام عیار هست برای واگذاری نوامیس کشور و حرف مفت هم نزن

    نظرات شما -
    • 1

      اگه در قضیه برجام کوتاهی کنیم میترسم جام زهر دوم را هم نوش جان کنیم

  • در ذیل
    0

    مرد حسابی گرفتی مارو اگه اینطوره پس چرا نهاد روحانیت و قاطی سیاست کردید و تبدیل به نهاد ظلطنت و و نهاد حکومت کردید که تهشش بیاید اینجوری سر و ته قضیه رو ماسمالی کنید؟ قبل از انقلاب نهاد روحانیت و حکومت و روحانیت از هم مستقل بود حالا یجا سر کودتا 28 مرداد اختلاف این سه تا به اوج رسید که خب با تعامل قابل حل بود ولی خب هیتمامیت خواهی هر کدوم از طرفی و اصرار به حذف دیگری کار را به اون انقلاب ی کشوند که مبتونست نشه

  • سوته دلان
    3

    خبر فوری ؟؟؟؟؟؟؟

  • یکی از مردم
    1

    فقط یه گیر داره اونم اجازه ارباب پوتینه... منتظره چند ماهه دیگه است بخاطر اینکه برای سوخت توی زمستون به اروپا فشار بیاره و بتونه باج بگیره تا اجازه برجام رو به ایران بده

  • ناشناس
    0

    چقدر پرت پلا
    میگه

  • بردی
    0

    دانشگاه ادیان و مذاهب ، لابد با سالیانه صدها ملیارد هزینه و خروجی آن یک عده آدم مفتخور دیگر هیچ

  • ناشناس
    0

    فلسفه وجودی دانشگاه ادیان و مذاهب برای تولید دین و مذهب جدید بر پایه دروغ و اختلاس است بگونه ای که با اسلام زاویه نداشته باشد. این خودش یک پژوهش و دانش فوق پیشرفته است.
    برجام برای حفظ کشور طراحی شد ولی هدف نابودی و خشکاندن ریشه ملت ایران است لذا باید ماهها و سالها طول بکشد تا کشور نابود بشود تا بعد از آن برجام اجرا شود.

  • مهرداد سربندی
    0

    آقای نواب . اون تند روهایی که به حرف رهبر گوش نمیکنند. یکش طبرزدی . دوتاش ، ده تاش ، صد تا و هزارتاش امثال طبرزدی اروپا نشین. ول کن این خرده های سیاسی را مرد باش بگو تند روهای داخلی کدام بی شرفهایی هستند. مگه ما امثال حسن عباسی و حسین شریعتمداری کم داریم که تو قبر مرده می کنی و مثال پوسیده های سیاسی را میزنی. مگه نمی بینی که همین الان در داخل کشور به اسم اسلام به نام انقلابی گری به بهانه ذوب در ولایت با ترفندهای سیاسی و حیل شرعیه و مکرهای شیطانی جریان اصولگرا مملکت رو به ویرانی و مردم رو به دین گریزی شده اند. از اینها حرف بزن تا بدانیم صداقت دارید.

  • .
    0

    واقعا آقا بین ی عده غریب واقع شدند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها