تردید در جمهوری‌خواهان؛ ترامپ می‌تواند پیروز انتخابات 2024 شود؟

وبگاه خبری «هیل» به نقل از سناتورهای جمهوری‌خواه گزارش داد آن‌ها مطمئن نیستند که ترامپ با توجه به آسیب وارد شده به وجهه‌اش در پی افشاگری‌های کمیته تحقیقات کنگره درباره حمله ششم ژانویه، بتواند در انتخابات 2024 موفق عمل کند.

تردید در جمهوری‌خواهان؛ ترامپ می‌تواند پیروز انتخابات 2024 شود؟

بنا بر گزارش وبگاه خبری «هیل»، افشاگری‌های مخرب در جلسات استماع کمیته تحقیق درباره حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ هواداران ترامپ به کنگره آمریکا، شک و تردید را در میان جمهوری‌خواهان سنا در این خصوص تقویت می‌کند که آیا دونالد ترامپ می‌تواند نامزد این حزب در سال ۲۰۲۴ شود یا حتی برای حضور در کاخ سفید در دوره دوم نامزد شود.

به نوشته این رسانه وابسته به کنگره آمریکا، یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه که برای اظهارنظر درباره ترامپ خواست نامش منتشر نشود، گفت که توالی جزئیات شرم‌آور درباره رفتار ترامپ در هفته‌های قبل از ششم ژانویه ۲۰۲۱ و در جریان حمله به ساختمان کنگره بشدت به توان سیاسی وی قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آسیب می‌رساند. این سناتور با اشاره به شهادت «کسیدی هاچینسون» دستیار سابق کاخ سفید مبنی بر اینکه ترامپ به سمت یک مامور سرویس مخفی وقتی از بردن او به ساختمان کنگره در آن روز امتناع کرد، هجوم برد، گفت: فکر نمی‌کنم که او دوباره نامزد شود و این چیز خوبی است، به دلیل کل اتفاقات رخ داده. 

بر اساس گزارش رسانه‌ها، هاچینسون دستیار وقت «مارک میدوز» رئیس سابق کارکنان کاخ سفید اکنون با تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره حمله مرگبار ششم ژانویه همکاری می‌کند.

سناتور دوم جمهوری‌خواه که او هم خواست ناشناس بماند، گفت که اکثریت قاطع سناتورهای جمهوری‌خواه نمی‌خواهند ترامپ دوباره نامزد حزب برای ریاست‌جمهوری شود. این قانونگذار توضیح داد: می‌توانم تعداد سناتورهای جمهوری‌خواهی را که می‌خواهند دونالد ترامپ نامزد ما شود، با یک دست بشمارم. اثر جمعی جلسات استماع (درباره حادثه) ششم ژانویه بر عملکرد ترامپ در سال ۲۰۲۴ تأثیر می‌گذارد.

راه سخت پیش‌روی ترامپ در انتخابات درون حزبی

طبق گزارش هیل، رهبران جمهوری‌خواه سنا به طور علنی پیش‌بینی می‌کنند که ترامپ در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۲۴ با رقابت سختی روبه رو خواهد شد. آن‌ها بر این باورند که سیطره ترامپ بر حزب در بحبوحه نظرسنجی‌هایی که نشان دهنده علاقه فزاینده رأی‌دهندگان به «ران دیسانتیس» فرماندار فلوریدا است، در حال کاهش است.

«میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا اخیراً به خبرنگاران گفت که ترامپ برای ریاست‌جمهوری با میدان شلوغی روبرو خواهد شد. «ویپ جان تون» سناتور جمهوری‌خواه پیش‌بینی کرده که رئیس‌جمهور سابق باید در چرخه انتخابات بعدی با رقابت نزدیک از سوی جمهوری‌خواهان دیگر مقابله کند. وی بر اهمیت جلب نظر رای‌دهندگان مستقل و سرگردان برای بازپس‌گیری کنترل کاخ سفید توسط جمهوری‌خواهان تاکید کرد.

این قانونگذار آمریکایی همچنین گفت که جلسات استماع ششم ژانویه در حال پر کردن برخی از جاهای خالی است و در حالی که افشاگری‌ها به ترامپ در بین رای‌دهندگان جمهوری‌خواه که از قبل از او حمایت می‌کنند، آسیب نمی‌زند، رای‌دهندگانی که در وسط قرار دارند بیشتر تحت تأثیر جزئیات جدید قرار می‌گیرند.

به گزارش وبگاه هیل، سناتورهای حزب جمهوری‌خواه در حال سنجش میزان آسیبی هستند که به ترامپ وارد شده حتی در شرایطی که بایدن تضعیف شده و محبوبیتش به زیر ۴۰ درصد رسیده است. 

به گفته تون، «افرادی هستند که در یک اردوگاه یا اردوگاه دیگر نیستند و احتمالاً مستعد اطلاعات جدید هستند و اطلاعات جدیدی منتشر شده است. انتخابات - حداقل انتخابات ملی - توسط مردمی که در وسط قرار دارند، تعیین می‌شود. همان‌هایی که همه در پایان باید برای برنده شدن نظرشان را جلب کرده باشند. دو طرف به گوشه‌ها و اردوگاه‌های مربوطه خود خواهند رفت و احتمالاً هیچ چیزی نظر آن‌ها را در مورد هیچ یک از این‌ها تغییر نمی‌دهد، اما آن دسته از رأی‌دهندگان مستقلی که دیر تصمیم می‌گیرند ... یا شاید در حال حاضر آنقدر توجه ندارند، احتمالاً نتیجه را مشخص خواهند کرد».

منفی شدن دیدگاه‌ها به ترامپ در نظرسنجی‌ها

به گزارش این رسانه آمریکایی، تعداد فزاینده‌ای از سناتورها و رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در حال تغییر به سمت دیدگاه منفی‌تر به ترامپ هستند. نظرسنجی «رویترز/ایپسوس» که هفته گذشته انجام شد نشان داد که ۴۰ درصد از جمهوری‌خواهان اکنون فکر می‌کنند ترامپ سزاوار سرزنش برای حمله به ساختمان کنگره است. این نظرسنجی همچنین نشان داد که یک سوم جمهوری‌خواهان فکر نمی‌کنند ترامپ باید دوباره برای ریاست‌جمهوری نامزد شود، در حالی که اول ماه گذشته ۲۵ درصد چنین نظری داشتند.

حتی متحدان رسانه‌ای ترامپ نیز نگاه دقیق‌تری به رقبای احتمالی دارند که می‌توانند ترامپ را در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان شکست دهند یا حتی او را از نامزدی منصرف کنند. مجریان برنامه خبری صبحگاهی «فاکس و دوستان» شبکه فاکس نیوز، روز دوشنبه پیشتازی دیسانتیس در چند جمعیت سنی مختلف در یک نظرسنجی و همچنین قدرت فوق‌العاده این فرماندار در نیو همپشایر، میشیگان و فلوریدا را پررنگ کردند که واکنش خشمگین ترامپ را در پی داشت.

هیأت تحریریه «نیویورک پست» هم که صدایی محافظه‌کار دارد، سکوت ترامپ را در روز ششم ژانویه مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد: ترامپ ثابت کرد که لیاقتش را ندارد که دوباره در راس اجرایی این کشور باشد. هیأت تحریریه «وال استریت ژورنال» یک روز پس از جلسه استماع کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا گفت: بدون توجه به دیدگاه شما در مورد کمیته ویژه شش ژانویه، حقایقی که این کمیته در جلسات استماع بیان می‌کند، نگران کننده است.

این روزنامه آمریکایی در اشاره به تصمیم مایک پنس معاون ترامپ برای انجام وظایف قانونی خود و تأیید نتایج انتخابات نوشت: شخصیت در بحران آشکار می‌شود و آقای پنس امتحان خود را در شش ژانویه پشت سر گذاشت.  آقای ترامپ کاملاً در آن شکست خورد.

یک سناتور جمهوری‌خواه که به‌طور محرمانه با هیل صحبت کرد، پیش‌بینی کرد که دیگر مجریان اصلی فاکس نیوز در طول سال آینده به دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه توجه بیشتری خواهند کرد. این سناتور گفت که رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه ترامپ را دوست دارند، اما به دنبال افراد دیگری برای نامزدی هستند. 

ترامپ همچنان یک نیروی سیاسی قدرتمند

به نوشته هیل، با وجود همه این‌ها، سناتورها و استراتژیست‌های جمهوری‌خواه گفتند که ترامپ هنوز یک نیروی سیاسی قدرتمند است. «تد کروز» سناتور آمریکایی که به عنوان نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری در نظر گرفته می‌شود، گفت که «امیدهای حزب‌جمهوری خواه برای ریاست‌جمهوری، به دقت ترامپ را زیر نظر خواهند داشت تا ببینند چه می‌کند. از طرف جمهوری‌خواهان، سوال واضح این است که دونالد ترامپ چه کاری را برای انجام انتخاب می‌کند. نمی‌دانم او قرار است چه کار کند. همه کسانی که به رقابت نگاه می‌کنند منتظرند ببینند ترامپ چه تصمیمی می‌گیرد».

کروز در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند ترامپ از تحقیقات کمیته منتخب مجلس درباره حادثه ششم ژانویه آسیب سیاسی دیده، گفت: فکر می‌کنم جلسات استماع یک سیرک سیاسی بوده است. فکر نمی‌کنم که آن‌ها افکار عمومی را تحریک کنند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محمد گلکار خوزانی
    0

    با کمک آقای پوتین رئیس جمهوری فدارسیون روسیه پیروز می‌شود فقط.

  • ناشناس
    0

    ما منتظریم آقای ترامپ مرد واقعا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها