امیرعبداللهیان بر اهمیت سازوکارهای همکاری چند جانبه دی ۸ تاکید کرد

وزیر امور خارجه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه و مسلمان را از اولویت های دیپلماسی اقتصادی کشور دانست و بر اهمیت سازوکارهای همکاری چندجانبه نظیر دی ۸ تاکید کرد. ‌

امیرعبداللهیان بر اهمیت سازوکارهای همکاری چند جانبه دی ۸ تاکید کرد

بیستمین نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی ۸) امروز در داکا پایتخت بنگلادش برگزار شد.  

این نشست با سخنان مجازی خانم شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش افتتاح شد.  

در ادامه نشست وزرا به ریاست ابوالکلام عبدالمومن وزیر خارجه بنگلادش به بررسی دستور کار خود پرداخت.  

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و نیز وزرای مشاور در امور خارجی پاکستان و نیجریه بصورت مجازی در این نشست حضور یافته و به ایراد سخنرانی پرداختند. معاونین وزرای امور خارجه مالزی، اندونزی و مصر نیز بطور حضوری در این نشست سخنرانی کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود ضمن تبریک بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان دی ۸ به حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در فعالیت های سازمان دی ۸ از بدو تاسیس اشاره نمود.  

امیرعبداللهیان همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه و مسلمان را از اولویت های دیپلماسی اقتصادی کشور دانسته و بر اهمیت سازوکارهای همکاری چندجانبه نظیر دی ۸ تاکید کرد. ‌ 

وی همچنین به بحران های جاری جهانی از جمله کرونا، بحران انرژی و بحران ناامنی غذایی اشاره کرد و یادآور شد توانمندی ها و امکانات جمهوری اسلامی ایران در خدمت کشورهای عضو سازمان در مواجهه با بحران های جاری می باشد.  

وزیر امور خارجه همچنین به ابتکارات ایران در عرصه های جهانی از جمله ابتکار موسوم به " گاز در خدمت بازیابی اقتصاد جهانی در دوره پسا کرونا"  اشاره کرد که از سوی ریاست جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای صادر کننده گاز ارائه شد.  

 امیرعبداللهیان  همچنین بر ضرورت حمایت از بخش های خصوصی کشورهای عضو تاکید کرد.  

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پیشنهاد کرد "بین المجالس دی ۸" با هدفِ کمک جمعی مجالس کشورهای عضو به همکاری های اقتصادی فی مابین ایجاد شود.

 در حاشیه نشست وزرای امور خارجه، جلسه روسای اتاق های بازرگانی و نیز نمایشگاه بازرگانی دی ۸ برگزار شد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها