شینهوا چین بررسی کرد

سفر نافرجام بایدن، معلول ارتباط با همسایگان/ نگاه به شرق، رویکرد جدید ایران

اولین سفر جو بایدن به خاورمیانه با هدف جلب حمایت برای مقابله با آنچه که وی «تهدیدات ایران» نامیده، با توجه به تلاش های مستمر ایران برای بهبود روابط با همسایگان و سایر کشورهای منطقه، شاهد یک دستاورد ضعیف خواهد بود.

سفر نافرجام بایدن، معلول ارتباط با همسایگان/ نگاه به شرق، رویکرد جدید ایران

به گزارش خبر فوری، سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه پایان یافت و حالا رسانه های مختلف از جهات متفاوت به این موضوع پرداخته و آن‌ را بررسی می کنند.

یکی از رسانه هایی که به تحلیل این سفر و تاثیرات و نتایجش پرداخته شینهوا چین است. این نشریه در تحلیلی به این موضوع پرداخته که در زیر ترجمه بخشی از آن ذکر می شود:

دستاورد ضعیف بایدن، معلول ارتباط با همسایگان

به گفته تحلیلگران، اولین سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه با هدف جلب حمایت برای مقابله با آنچه که وی «تهدیدات ایران» نامیده، به احتمال زیاد با توجه به تلاش های مستمر ایران برای بهبود روابط با همسایگان و سایر کشورهای منطقه، شاهد یک دستاورد ضعیف خواهد بود.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران از روز اول ریاست جمهوری خود بر توسعه روابط اولاً با همسایگان و کشورهای منطقه و ثانیاً با کشورهای آسیایی متمرکز بوده است. خبرگزاری تسنیم در تحلیل اخیر خود درباره رویکرد رئیسی نوشت، همانطور که کارشناسان به طور گسترده تأیید می کنند، همسایگان ایران ظرفیت های قابل توجهی برای مبادلات در بخش های اقتصاد، انرژی، ترانزیت و تجارت دارند و دولت باید از این ظرفیت استفاده کند.

پایگاه خبرآنلاین نیز در مطلبی درباره عملکرد یازده ماهه دولت رئیسی نوشت که مهم‌ترین راهبردی که رئیسی دنبال کرده محدود کردن سیاست خارجی ایران به تعامل با غرب است. این وب‌سایت نوشت، رئیسی و تیمش دائماً گام‌های اساسی در جهت بازکردن فصل‌های جدید در روابط دوجانبه با همسایگان و کشورهای منطقه و رفع سوء تفاهم‌ها برداشته‌اند.

دولت فعلی ایران در تلاش برای بهره مندی از فرصت های فراوانی که این تعامل به او می دهد، توانست همه زمینه ها را برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای آماده کند.

مروری بر مهمترین دستاوردهای اقتصادی و دیپلماسی دولت جدید

بر اساس گزارش منابع داخلی، دولت رئیسی در دیپلماسی به «دستاوردهای مختلفی» از جمله افزایش 400 درصدی مبادلات با تاجیکستان، گسترش روابط راهبردی با روسیه و ابراز تمایل برای همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دست یافته است. خبرگزاری فارس در گزارشی اخیرا اعلام کرد که رئیسی با این «دیپلماسی پویا» و با اتخاذ سیاست «نگاه به شرق» در کنار سایر تلاش‌ها به دنبال به حداقل رساندن آثار تحریم‌های غرب به رهبری آمریکا بر کشورش بوده است.

ایران در چهار دهه گذشته هدف اقدامات قهری ایالات متحده بوده است. این اقدامات به ویژه از ماه می 2018، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا به طور یکجانبه واشنگتن را از توافق هسته ای 2015 خارج کرد و تحریم ها علیه ایران را تشدید کرد، افزایش یافت.

با این حال، افزایش واردات واکسن، فروش نفت، نقش فعال‌تر و تأثیرگذار ایران در منطقه و تعاملات فزاینده این کشور با سایر کشورهای جهان، همگی شاهدی بر نتایج مثبت رویکرد تهران در برابر چنین تحریم هایی هستند.

دولت رئیسی در راستای سیاست تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، روابط ایران را با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که یک سازمان سیاسی و اقتصادی بین دولتی آسیایی است احیا کرد و در پانزدهمین اجلاس سران اکو به میزبانی ترکمنستان حضور فعال داشت.

احیای روابط تیره، هدف دولت جدید ایران

به گفته تحلیلگران، طی سال‌های گذشته، روابط تیره ایران با برخی از کشورهای منطقه به ایالات متحده فضای کافی برای فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها و سیاست انزوا را داده بود. با این حال، در دوران حاضر، تهران موفق شد برخی از این روابط تیره را بهبود بخشیده و احیا کند. ایران حداقل شروع به ترمیم بخشی از روابط خود کرده و این به وضوح قابل رویت است.

یکی از اقدامات دولت رئیسی آغاز دور جدیدی از مذاکرات عادی سازی با با عربستان با میانجیگری عراق  بود. زیرا تنش های تهران-ریاض در سال های اخیر یکی از چالش برانگیزترین مشکلات منطقه بوده است.

تهران تایمز در مقاله ای با بیان اینکه ایران و سایر کشورهای عربی طی چند ماه گذشته شاهد سفرهای متقابل و مکرر مقامات خود بوده اند، تاکید کرد که دولت فعلی به منظور پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایران به بسیاری از کشورهای منطقه ای از جمله عمان و قطر سفر کرده است.

عدم حمایت رسمی کشورهای دارای روابط تیره با ایران از طرح ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا در اولین سفر بایدن به خاورمیانه، نشان داد که تلاش‌های دیپلماتیک دولت رئیسی به تدریج به نتیجه می‌رسد.

در همین رابطه، انور قرقاش، مشاور ارشد دیپلماتیک رئیس‌جمهور امارات متحده عربی، روز جمعه به خبرنگاران گفت که امارات در تلاش است تا سفیر خود را به تهران بفرستد. وی گفت: ما آماده همکاری با ایران هستیم.

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • ناشناس
    3

    دیدیم چگونه شاه زاده عربستان جلوی بایدن ایستاد و گفت امریکا اشتباهات بزرگی کرده ما هم با قتل قاشقچی اشتباه بزرگی کردیم و عاملان این قتل محاکم سنگین شدن همچنین گفت ما نفت اضافه وارد بازار نمی کنیم .بایدن باید تحریم عربستان لغو کند / ما هم غرب و هم با شرق رابطه خوبی داریم ایران هم می بایست احترام همسایگان رعایت و از دخالت در دیگر کشورها خودداری کند یک شاه زاده مستقل / 13میلیون نفت صادر هلو بپر تو گلو ایران صفر بشکه صادر تحریم و تورم بپر تو گلو / عامل بدبختی ایرانیان مجلس قالی باف که خیلی خالی باف شده / ر کشوری حتی یک قرار داد ماهی 1000دلار برای کشورش بیاره انجام می دهد ایران با برجام سالانه 400 الی 800میلیارد دلار درآمد خواهد داشت یعنی هلو بپر تو گلو / تضمین برجام عین تضمین ازدواج است و هر شش ازدواج یکی طلاق و یک منتظر طلاق یکی طلاق عاطفه ای بابا شما تضمین می دهید فرزندت طلاق نگیرد آقای جنتی و میر سلیم و بسیاری از بزرگان انقلاب فرزند منافق داشتند چگونه یک عالم حوزه فرزندش یا برادرش سر از گروه مجاهدین یا همان منافقین یا مخالف جمهوری اسلامی در مهاجرت خارج می شود در میاره پس زندگی تضمینی ندارد برجام ندارد و دیدیم روسیه به اکراین حمله کرد تضمین وجود نداره تحریم و تورم حتی سه سال نباشد و ما سه سال نفت بفروشیم باز برنده برجام مثل قبل فقط ایران است چون شش ماهه ما از اتم 20 به بالای 60درصد رسیدیم الان هم اتم بمب اتم نزدیکیم اتمی ک شش ما زمان نیازه احیای برجام واجب است

  • حكومت
    1

    بعدا ميفهميد ،،نافرجام بوده ،يا فرجام

  • کیوان
    3

    کاش پول داشتم ازینجا هجرت می کردم

  • بازنشسته
    1

    مامردم خواهان دوستی باتمام کشورهامخصوصاًهمسایگان هستیم چون تورم وگرانی کمرمون روشکسته

  • ناشناس
    3

    خسته نباشید ، تحلیل یه نشریه چینی را کپی کرده اید ؟ در هر صورت عاقلان دانند که چه خبره

  • ناشناس
    6

    آویزان شدن به طناب پوسیده پوتین عاقبت خوشی ندارد ؟

  • ناشناس
    7

    مرک بر روسیه پوتین غارتگر خونخوار مردم ایران متنفرن از پوتین و روسیه آمده موشک بگیره زیره اوکراین زاییده و مسولین مملکت دارن کمکش می کنند برای خون ریرختن مردم بی گناه اوکراین لعنت بر همشان

    نظرات شما -
    • ایمان
      21

      آمریکا چطور؟
      هی سنگشو به سینه میزنی و دنبال نوچگی ترامپ بودین
      اون خون ریز نبود؟؟!عجب

    • به ایمان
      5

      آقا ایمان خودت چطور سنگ کاسبان تحریم به سینه میزنی مزدور

    • 16

      ایشون کاسب تحریم نیست شما غرب زده دنبال کاسبی هستید با گرا دادن به دشمن برای تحریم

    • به ادمک مزدور پرستو بیت دولت
      3

      آدمک مزدور دستت با دزدان سفره مردم تو یک کاست مزدور

    • به آدمک ساندیس خور
      3

      آدمک مزدور دستت با دزدان سفره مردم بیچاره تویک کاست

    • به ادمک
      1

      آدمک مون بسیجی حرامت باشه

    • ناشناس
      1

      ادمک و ایمان مغز ارزنی هستند

  • ایمان
    17

    برای خوش رقصی جلوی صهیونیست اومده بود وگرنه میدونه خیلی وقته منطقه به ایران واگذار شده

    نظرات شما -
    • به ایمان
      4

      ایمان جان نون بسیجی میخوری حرامت باشه

  • م
    3

    روسیه نمیخاد خط لوله گاز ایران به اروپا برسه هدفش فقط همینه

  • ناشناس
    15

    لطفا یکی این جمله ما را برای جووووووو بایییییبببدن و مششششسسشاورانش خوب به انگلیسی و امریکایی ترجمه کند:جو... بای ... زرشک و جدا زرشک. از دیگ همسایه ها ی عربی و متجاوز صهیون عبری و.. بخاری برای شما نمی جوشد.هر که با آل علی در افتاد. ور افتاد. به...به... به...به میهمانی های ۱۰ دهها کیلو متری غدیر در تهران و ایران و برخی کشورها.

    نظرات شما -
    • تراب
      2

      تا کور شود هر آنکس نتواند دید...یاعلی

  • ناشناس
    4

    در عوضش پوتین می آید تا به نوکرانش در ایران لبخند بزند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      ظاهرا نوکری شما برای غرب می خواهد به دیگران هم سرایت کند آن هم با توهمات خخخه

    • م
      3

      ناشناس احمق از ارباب پوتین جز بدبختی چیزی برای ما نيست

    • به ناشناس ساندیس خور مزدور
      1

      جناب ناشناس ساندیسی

  • رضا..
    1

    اگر عملکرد دولت چه در داخل چه سیاست خارجه خوب بوده چرا کمر ملت روز به روز داره خم میشه؟ بساطی که این حاکمیت برای مردم درست کرده باعث شده برای خیلی ها داشتن مسکن فقط در رویا محقق شود. داشتن پراید هم که روزگاری همه می‌توانستند داشته باشند هم دیگه برای همه ممکن نیست.

  • ناشناس
    1

    سفر دکتر سید پوتین (ع )با فر جام است.

  • ناشناس
    0

    دردولت ومجلس وحاکمییت یک نفر پیدا نمیشه بفکر منافع مردم ایران باشه صحبت برسر انرژی هست کشورهای عربی بزودی بازار جهان بدست میگیرند وکشور ما هنوز مسولین درخواب هستند وگوش بفرمان پوتین

  • بابایی
    0

    آخه یکی نیس به این آقا بگه حمله به شمال سوریه چه ربطی به ملت بدبخت ایران داره شما اگه عرضه داری سطل آشغال خودتو جمع کن

  • ناشناس
    1

    "الهام علی ف" عزیز رو از این عکس بردار، بقیه رو هم مفت هم نمیارزن.
    رییسی که شش کلاس سواد و روضه خوان ، وسطی سگ باز دو آتیشه، بعد اون هم که دیکتاتور سوپر تروریست، و آخری هم که بریزش دور با دستمال کاغذی.

  • ناشناس
    1

    رفیق آیت الله حافظ منافع روسیه درایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها