رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد

آمریکا در حال بررسی «تحریم دیپلماتیک» المپیک زمستانی پکن

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که این کشور به دلیل کارنامه حقوق بشری چین در حال بررسی گزینه «تحریم دیپلماتیک» المپیک زمستانی پکن است.

آمریکا در حال بررسی «تحریم دیپلماتیک» المپیک زمستانی پکن

با گذشت سه روز از دیدار ویدئو کنفرانسی روسای جمهور آمریکا و چین جو بایدن در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا در حال بررسی «تحریم دیپلماتیک» المپیک زمستانی پکن است.

بنا بر گزارش رسانه‌های غربی، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا حین دیدار با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در کاخ سفید از احتمال «تحریم دیپلماتیک» بازی‌های المپیک زمستانی به میزبانی چین است.

رویترز خبر داد، ایالات متحده به دلیل کارنامه حقوق بشری چین در حال بررسی تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن است که قرار است چهارم فوریه ۲۰۲۲ (۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰) آغاز شود.

جو بایدن بامداد جمعه (به وقت تهران) در دیدار با جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در کاخ سفید در پاسخ به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال تحریم دیپلماتیک آمریکا علیه المپیک زمستاین پکن گفت: «این چیزی است که ما داریم بررسی می‌کنیم».

بنا بر گزارش رویترز، تحریم دیپلماتیک بدان معنا است که مقام‌های دولت آمریکا در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی پکن حاضر نخواهند شد.

این رسانه غربی ادامه داد: « تنها چند روز پس از تلاش شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین و جو بایدن برای کاهش تنش‌ها با برگزاری یک نشست مجازی و اولین مفصل آنها از زمان روی کار آمدن بایدن، تصمیم ایالات متحده برای اعزام نکردن دیپلمات‌ها، سرزنشی علیه شی جین‌پینگ خواهد بود».

رویترز افزود: «کنشگران (فعالان حقوق بشر) و اعضای کنگره از هر دو حزب، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند تا این رویداد را به صورت دیپلماتیک تحریم کند با توجه به اینکه دولت ایالات متحده چین را به انجام نسل‌کشی علیه گروه‌های قومی مسلمان در سین کیانگ متهم می‌کند موضوعی که که پکن آن را رد می‌کند».

پیشتر «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز پنجشنبه (دیروز) در جمع خبرنگاران گفته بود که  در نشستی منظم گفت که بررسی تحریم‌ دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن از سوی ایالات متحده ناشی از «نگرانی‌ها» در مورد اقدامات حقوق بشری در استان سین کیانگ است.

ساکی تصریح کرد: «نگرانی‌های جدی برای ما وجود دارد: موارد نقض حقوق بشر.  وقتی ما به حضورمان (در المپیک زمستانی پکن) نگاه می‌کنیم قطعا طیفی از عناصر و عوامل وجود دارد».

پیش از این اظهارات سخنگوی کاخ سفید، منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که در کاخ سفید اجماع فزاینده‌ای وجود دارد که باید مقام‌های آمریکایی را از المپیک پکن دور نگه دارد.

یک گروه فراحزبی از سناتورهای کنگره آمریکا در ماه اکتبر پیشنهاد افزودن متممی را به لایحه بودجه دفاعی این کشور ارائه دادند که در آن وزارت امور خارجه ایالات متحده را از صرف بودجه فدرال برای «حمایت یا تسهیل» حضور کارمندان دولت ایالات متحده در بازی‌های المپیک پکن منع می‌کند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها