عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

طولانی شدن برجام به نفع آمریکاست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره علت مثبت ارزیابی کردن مذاکرات دوحه از سوی ایران، در حالی که طرف مقابل آن را «اتلاف وقت» دانست، می‌گوید که بحث این است که امریکا می‌خواهد به اهدافش برسد، بنابراین آن‌ها از این جهت ارزیابی مثبتی ندارند؛ در حالی که فقط امریکا طرف مذاکره‌کننده نیست.

طولانی شدن برجام به نفع آمریکاست

پس از مذاکرات دوحه، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، این مذاکرات را «اتلاف وقت» دانست، اما از سوی دیگر حسین امیر عبداللهیان آن را مثبت ارزیابی کرد.

شهریار حیدری در مورد علت متضاد بودن ارزیابی طرفین از مذاکرات دوحه، بیان کرد: «مذاکرات دو طرفه است. توافق در برجام، چه در وین باشد و چه در دوحه، بناست که با موافقت دو طرف انجام شود و قرار نیست که یک‌جانبه باشد. اکنون رویکرد امریکا در مذاکرات یک‌جانبه است. بحث این است که امریکا می‌خواهد به اهدافش برسد، بنابراین آن‌ها از این جهت ارزیابی مثبتی ندارند؛ در حالی که فقط امریکا طرف مذاکره‌کننده نیست.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: «از نظر ما و سایر کشور‌ها مذاکرات رو به توافق است و این کشور‌ها معتقد هستند که جمهوری اسلامی مواضع مثبتی در مذاکرات برجام پیش گرفته است. ولی امریکا واقعا رسیدن به توافق را نمی‌خواهد. رویکرد امریکا از ۲۰۱۵ تا الان در موضوعات برجام به این شکل است که طولانی شدن برجام در نهایت به نفع امریکا تمام شود. اما این رویکرد غلطی است و همین عامل اصلی به نتیجه نرسیدن برجام بوده است.»

حیدری ضمن بیان اینکه در دوحه قرار بر این شد که ادامه مذاکرات گذشته و در نهایت برجام با یک توافق برد_ برد به نتیجه برسد، گفت: «توافق برد_ برد یعنی اینکه تحریم‌های لغو شود و جمهوری اسلامی به برجام برگردد؛ بنابراین از نظر ما این مذاکرات مثبت بود، چون کشور‌های ۴+۱ مثبت ارزیابی می‌کنند، ولی از نظر امریکا مثبت نیست، چون در این مذاکرات به اهدافش نمی‌رسد. قرار نیست ما یک توافق بدی صورت گیرد بلکه در این توافق باید مصالح و منافع کشور حفظ شود.»

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    1

    مذاکره کنندگان ایران هم متاسفانه برای امریکا تلاش میکنند

  • ناشناس
    1

    آمریکا در برجام و مذاکرات برای ایران هیچ کاری نمی کند مذاکرات وین و قطر هم اشتباه از سوی ایران بوده است.
    مذاکره با آمریکا از ابتدا غلط بود.
    مشکل برجام و مذاکرات و تحریم توسط دشمن و شیطان حل وفصل نمی شود و تاکنون هم برای مردم دنیا ثابت شده است.
    عملکرد ایران از ابتدا در مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات غلط و اشتباه بوده است.

  • 0

    وقتی که کسی در این مدت 9 سال درک نمی کند، نمی داند و نمی فهمد و توجهی نمی کند مشکل ایران با آمریکا از طریق مذاکره، توافق هسته ای، مذاکرات وین، قطر، گفت وگو، ملاقات، دیدار و همکاری حل نمی شود ولی متاسفانه باز هم به دنبال برجام و مذاکرات است و این یک اشتباه بزرگی است.

  • ناشناس
    0

    آمریکا از خر شیطان پایین بیاید
    امید است که آمریکا از خر شیطان پایین آمده و گام در مسیر مذاکرات برد - برد بگذارد در غیر اینصورت ایران با قدرت به فعالیت های هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

  • 0


    ما به دنبال این هستیم که مذاکراتی نتیجه بخش با برداشته شدن تحریم های چهارگانه شورای امنیت، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کنگره و دولت آمریکا صورت گیرد، در کنار این موارد جمهوری اسلامی آماده است که هرگونه همکاری را مانند گذشته با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.
    قرار دادن برخی از مجموعه های ما در لیست تحریم ها در حالی که هیچ دلیل و توجیه فنی ندارد نشان دهنده این است که آمریکایی ها در حال بازی در زمین مذاکره بوده و به دنبال این هستند که جمهوری اسلامی ایران را پشت مذاکرات متوقف کرده تا روند فعالیت های هسته ای ما کند شود.
    زمانی مذاکرات به نتیجه می رسد که آمریکایی ها تحریم های خود را بردارند در غیر این صورت جمهوری اسلامی به فعالیت های هسته ای خود سرعت بیشتری خواهد داد و مطمئنا برای هر اقدام آمریکایی و شورای حکام، ما گزینه هایی را داریم که در زمان معین بر روی میز خواهیم آورد. توقع می رود که آمریکا از خر شیطان پایین بیاید و متوجه اشتباه های خود در گذشته شده و گام در مسیر یک مذاکره برد_ برد گذاشته تا شاهد برداشته شدن تحریم ها باشیم. در غیر این صورت تلف کردن وقت نفعی برای آمریکا و کشورهای طرف برجامی نخواهد داشت.

  • ناشناس
    0

    ایران از ابتدا در مذاکره اشتباه بزرگی کرده است.
    مذاکره با آمریکا و هم اروپا از ابتدا غلط بود.

  • ناشناس
    0

    نه به نفع شماست تا ازاین اشفته بازار جیباتون از بیت المال پر کنید

  • ناشناس
    0

    واقعا ازایران ازچی میترسه روک بگه که دارم هسته اای میسازم وهیچ کس غلتی هم نمیکنه تمام برید باحیال راحت بمب هسته ای بسازید وحیال همه کشورهارا راحت بکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها