آنکارا: ترکیه و ارمنستان مرز زمینی خود را باز می‌کنند

وزارت خارجه ترکیه خبر داد که این کشور و ارمنستان توافق کردند مرز زمینی میان این 2 کشور در نزدیک‌ترین زمان ممکن باز شود.

آنکارا: ترکیه و ارمنستان مرز زمینی خود را باز می‌کنند

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد این کشور و ارمنستان توافق کردند که مرز زمینی میان این دو کشور در نزدیک‌ترین زمان ممکن باز شود.

بر اساس اعلام وزارت خارجه ترکیه، آنکارا و ایروان توافق کردند که حمل و نقل هوایی تجاری مستقیم میان آنکارا و ایروان نیز در سریعترین زمان ممکن راه اندازی شود. 

«رجب طیب اردوغان» چندی پیش در ملاقات با گروهی از سفرای مقیم ترکیه گفت که ترکیه «صادقانه» به روند عادی سازی روابط با ارمنستان ادامه می دهد.

ترکیه و ارمنستان در دسامبر گذشته فرستادگان ویژه ای را برای گفت‌وگو در مورد عادی سازی روابط معرفی کردند. دو دور این گفت‌وگوها در ۱۴ ژانویه (۲۴ دی ۱۴۰۰) و سپس ۲۴ فوریه  (پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰) دنبال شد.

«واهان هونانیان» سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان پیشتر گفته بود که ارمنستان به ترکیه پیشنهاد کرده است که در اولین قدم مرز زمینی را برای دارندگان گذرنامه دیپلماتیک باز کند.

اظهارات هونانیان پس از آن بیان شد که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه از ایروان خواست تا «گام‌های جسورانه‌تری» بردارد. چاووش اوغلو گفت: «دلیلی وجود ندارد که دیدارهای نمایندگان ویژه دو کشور در ترکیه یا ارمنستان برگزار نشود.»

ترکیه از دهه ۱۹۹۰ روابط دیپلماتیک یا تجاری با ارمنستان نداشته، اما دو طرف در ماه ژانویه در اولین تلاش برای احیای روابط پس از توافق صلح در سال ۲۰۰۹ که هرگز تصویب نشد، مذاکراتی را انجام دادند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها