همکاری مشترک چین و ازبکستان در افغانستان

وزیر امورخارجه چین در دیدار با وزیر امورخارجه ازبکستان اعلام کرد دو کشور روابط خود را در زمینه های مختلف از جمله طرح هایی در افغانستان تقویت می کنند.

همکاری مشترک چین و ازبکستان در افغانستان

«شینهوانت»، «وانگ ئی» وزیر امورخارجه چین در دیدار با «ولادیمیر نوروف» همتای ازبکستانی خود خاطرنشان کرد «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان پیش از این روابط مشترک سطح بالایی را بر مبنای دوستی عمیق و اعتماد بنا نهاده اند که منجر به راهبرد استراتژیک و مهمی برای توسعه روابط دوجانبه است.

از سوی دیگر چین برای سی امین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک میان دو کشور و دهمین سالگرد تاسیس شراکت استراتژیک با این کشور آماده می شود تا با افزایش همسویی ها و استراتژی های مشترک روابط دو جانبه را بیش از پیش تقویت کند.

وزیرامور خارجه چین همچنین تاکید کرد همکاری دو کشور در زمینه های مختلف به تدریج در حال پیشرفت است و در سه ماهه اول سال جاری حجم تجارت دوجانبه به شکلی پایدار رشد داشته است.

وی همچنین افزود چین از محصولات ازبکستان برای ورود به کشورش استقبال می کند و  شرکت های چینی را به سرمایه گذاری در این کشور آسیای میانه برای کمک به شتاب گیری صنعتی و افزایش ظرفیت برای توسعه مستقلش ترغیب می کند.

وی در ادامه افزود: دو طرف باید برنامه اقتصادی میان دولتی، همکاری تجاری و سرمایه گذاری و گزینش تعدادی از پروژه های مهم حائز اهمیت از لحاظ استراتژیک را اجرایی کنند و در زمینه انرژی به شکل مشترک ضمانت امنیت لوله های گاز چین-آسیای مرکزی را تامین کرده و همکاری هایشان را در گسترش منابع انرژی شهری هسته ای، خورشیدی، بادی و سایر انرژی های جدید تقویت کنند. 

ولادیمیر نوروف نیز با قدردانی از دوستی عمیق و همکاری های مشترک میان دو کشور ابراز امیدواری کرد که روابط چین-ازبکستان به سطوح بالاتری برسد. وی همچنین از سیاست چین در پروژه «کمربند و جاده» دفاع و اعلام کرد قاطعانه در کنار چین به توسعه و بهبود همکاری در این پروژه ادامه خواهد داد. 

در پایان این گزارش آمده است، دو طرف تفاهمنامه هایی برای همکاری در زمینه کاهش فقر، تحقیقات درباره واکسن و مسائل پزشکی در کنار توافق برای تقویت همکاری در زمینه های فرهنگی، گردشگری و کشاورزی در کنار افزایش فعالیت های ضد تروریستی، دفاعی و حملات سایبری امضا کردند.

در این جلسه همچنین ارزیابی نقش مکانیسم همکاری چین و آسیای میانه نیز بررسی شد و دو طرف دیدگاه هایشان را درباره مسائل افغانستان با یکدیگر درمیان گذاشتند و ازبکستان بر نقش سازنده چین در بازسازی افغانستان تاکید کرد و افزود، مایل است در پروژه هایی که برای بازسازی، برقراری صلح و ثبات و توسعه در افغانستان از سوی چین انجام می شود مشارکت کند. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها