افغانستان آماده نبرد تابستانی؛ داعش برای جنگ با طالبان آماده می شود/ فعالیت تروریست های سیاه پوش در عراق چقدر جدی است؟

هم افغانستان و هم مرز عراق و سوریه محل خوبی برای پرورش داعشی شده است که به تازگی تغییر کادر فرماندهی داده و در حال بازسازی خود است. با این حال، شانس حضور و رستاخیز داعش در افغانستان بیشتر از عراق است.

افغانستان آماده نبرد تابستانی؛ داعش برای جنگ با طالبان آماده می شود/ فعالیت تروریست های سیاه پوش در عراق چقدر جدی است؟

حسین نیازبخش- موقعیت استراتژیک منطقه در حال تغییر است، این تغییر به خصوص در افغانستان قابل مشاهده است. گزارش اخیر سازمان ملل درباره این کشور نکات بسیار جالب و مهمی را در برداشت. بر اساس این گزارش، با گرم شدن هوا و مساعد شدن جو در مناطق کوهستانی، دشمنان اصلی طالبان یعنی داعش و بقایای ارتش حکومت سابق آماده جنگ با طالب‌ها شده‌اند. طالبان که از حل اوضاع داخلی افغانستان درمانده و نمی تواند بحران های امنیتی و اقتصادی کشور را حل کند برای بهبود اوضاع به القاعده نزدیک شده است اما این اقدام احتمالا اوضاع را برای طالبان سخت‌تر کند.

تغییر وضعیت در افغانستان/ داعش، منتظر فرصت است

بسیاری از اعضای القاعده توسط سازمان ملل تحت پیگرد هستند. بر اساس گزارش سازمان ملل بسیاری از اعضای ارشد حکومت فعلی افغانستان توسط این سازمان محکوم شده یا متهم هستند. با این وجود، بعید نیست طالبان به زودی با تحریم های بین المللی مختلف روبه‌رو شده و به خصوص باعث ترس و نگرانی کشورهای همسایه شوند؛ روندی که شاید باعث قدرت گرفتن بیشتر دشمنان طالبان بالاخص داعش شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل، طالبان همچنان درگیر اختلافات و رقابت های دو گروه «اصلاح طلب» و «محافظه کار» است. گروه نخست سعی دارد وجهه دولت طالبان را نزد سازمان های بین المللی و کشورهای دیگر موجه نشان داده و راه های ارتباطی دنیا را با افغانستان حفظ کند اما گروه دوم با سخت گیری های اجتماعی و سیاسی خود به خصوص در مورد زنان و نیز به علت به‌کارگیری مهره های حساس که سابقه تروریستی داشته یا به القاعده نزدیکند باعث شده کشورهای مختلف و سازمان ملل نسبت به طالبان حساس شده و به آن اعتماد نداشته باشند.

از گزارش سازمان ملل چنین بر می آید که عدم اعتماد سازمان های بین المللی و کشورهای دنیا به طالبان و عدم همکاری با این دولت باعث افزایش قدرت دشمن آنها یعنی داعش شده و می شود و ممکن است افغانستان را در همین تابستان وارد جنگ کند.

افزایش فعالیت داعش در مرز عراق و سوریه

در همین حال، داعش در حال افزایش فعالیت خود در مرز عراق و سوریه است. پیش از این نیز برخی رسانه ها از احتمال شکل گیری مجدد نطفه های داعش در مرز عراق و سوریه گفته و نوشته بودند. چارلز ایستر در انستیتو خاورمیانه در گزارش یک ماه قبلش این رابطه نوشت: «به گفته منابع محلی، فراریان داعش در یک حرکت از پیش برنامه ریزی شده به سمت منطقه صحرایی شمال باغوز و شرق البصیره در امتداد مرز عراق به جنوب منتقل شدند. این منطقه ای است که در 12 ماه گذشته درعمل به پایگاه داعش تبدیل شده است؛ جایی که در آن، این گروه رسما حکومت کرده، یک سیستم منظم مالیاتی وضع نموده و نیروهای محلی را جذب می کند.... همچنین، داعش به طور گسترده‌تری در سرتاسر بیابان مرکزی سوریه، شبکه ‌ای از خانه‌های امن، اردوگاه‌های بیابانی و کمپ‌های آموزشی کوچک صحرایی را دایر کرده و اداره می‌کند.» (اینجا بخوانید).

حالا بر اساس گزارش ها، نیروهای داعش حملات خود را افزایش داده اند. اگرچه حملات نیروهای داعش توسط حشدالشعبی عراق دفع شده اما به نظر می رسد این حملات اخیر سنگین ترین حملات داعش در طول این چند ماه بوده است.

بر اساس گزارش پایگاه های خبری عراقی، نیروهای تیپ 12 الحشدالشعبی عراق پس از درگیری شدید با تروریست‌های داعش، مانع نفوذ آنها در منطقه الطارمیه شده‌اند. شبکه ماهواره‌ای النجباء در این رابطه نوشت: رزمندگان تیپ 12 الحشدالشعبی تاکنون تروریست‌های داعشی را در تحقق اهدافشان ناکام گذاشته‌اند.

منطقه الطارمیه به دلیل نزدیک بودن به بغداد، به عنوان گذرگاه اصلی تروریست‌ها برای انجام عملیات تروریستی در بغداد به شمار می‌رود.

داعش در افغانستان یا عراق؟

هم افغانستان و هم مرز عراق و سوریه محل خوبی برای پرورش داعشی شده اند که به تازگی تغییر کادر فرماندهی داده و در حال بازسازی خود است. اگرچه احتمالا داعش نتواند در عراق نفوذ زیادی کند اما در افغانستان اوضاع دگرگون است. افزایش اختلاف داخلی بین دو گروه طالبان (محافظه کار و اصلاح طلب)، دوری مردم افغانستان از طالبان، فعالیت مخالفان در پنجشیر، فعالیت و قدرت گرفتن برخی نظامیان حکومت سابق، نگرانی کشورهای خارجی در مورد طالبان و... همه و همه عواملی هستند که می توانند نشان دهنده تضعیف قدرت طالبان در افغانستان باشند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • ناشناس
    2

    داعش و طالبان برای مردم دنیا و همینطور مردم ستمدیده ما هیچ فرقی باهم ندارند

  • ایمان
    23

    امریکا هرکشوری رو اشغال کرد بعد از رفتنش تخم فتنه رو برجا گذاشت که کشته هاش ازهر جنگی بیشتره
    عراق و افغانستان و...
    هرجای دنیارو میینی یه توازن قدرت ایجاد کرده
    روسیه و ناتو-
    ایران-عربستان
    هند وپاکستان
    کانادا وکوبا ومکزیک و اکوادور
    دو کره
    ژاپن وچین
    و....
    چرا بعضیا هنوز فکرمیکنن امریکا دایه مهربان از مادر ببای ماست؟
    مشکلات داریم ولی امید نبندیم به غرب

    نظرات شما -
    • ناشناس
      19

      سانديس خوری؟

    • به ایمان
      21

      خجالت بکش بسیجی کاسب تحریم

    • ایمان
      12

      چیه درد داره حقیقت؟
      ساندیس نخوردیم اگر هم خوردیم به کاسه لیسی جناب ترامپ وبایدن و....میرزه شما مشغول باشیدعزیزان.
      کشور رو به ترسو جماعت واگذار نخواهند کرد

    • ناشناس
      10

      دشمن فرضی امریکاست .زیاد دور نرو دشمن مردم ایران مسئولین بی کفایت هستند و البته شما مزدوران

    • ....
      6

      مگه اعلام نکردین داعش به پایان رسید؟

    • مسعود
      3

      اعلام کردن داعش در سوریه وعراق به پایان رسید نمیخواد زیاد جو بدی
      افغانستان هم بدن به ایران اونم پاک سازی میکنن إِنْ شَاءَ ٱللَّٰهُ به کوری چشم هرچی بدخواهه

    • ایمان
      7

      برای شما که خودتون رو زدین به خواب دشمن فرضی آمریکاست
      برای ما دشمن اول و آخر صهیونیست وامریکاست.
      هیچ وقت هم دستشون به پشت در خونه هاتونم نمیرسه مگر اینکه خودتون کشور رو دو دستی تقدیمشون کنین برای یک گرین کارت

    • ناشناس
      5

      یعنی طالبان که جنبش اصیل منطقه است، از تخم فتنه های امریکاست؟
      روسیه و ناتو؟ یا شوروی و ناتو؟ آمریکا کشورهای عضو ناتو رو با زور و چماق مجبورشون کرد عضو ناتو بشن؟ یا اون کشورها از ترس شوروی که 30 تا کشور آزاد دنیا رو بلعیده بود و همچنان مشغول بلعیدن بقیه کشورهای آزاد بود،عضو ناتو شدن؟
      ایران-عربستان؟؟؟؟؟ "خیلی خنده شد"
      با هند و پاکستان،2 کره ای،کانادا و کوبا و مکزیک و اکوادور کاری ندارم.
      اما یه سوال دارم.
      آمریکا رابطه ژاپن و چین رو بهم زده؟؟؟؟؟؟؟؟ ژاپنی که 10 میلیون چینی رو در جنگ دوم قتل عام کرد و 100 ها هزار نفر رو زنده بگور کرد و به 100 ها هزار زن چینی تجاوز جنسی کرد، باید مثل ایران و عراق رابطه حسنه داشته باشن؟
      خصلت جماعت شما، نظریه پردازی بر اساس توهماته. دریغ از 5 دقیقه مطالعه قبل از اظهار فضل.

      شما به غرب امید نبند و همین امروز دسترسی ات به تکنولوژی های غربی مثل اینترنت و موبایل و تلوزیون و ... رو قطع کن و در رای گیری های مدل غربی شرکت نکن، بجاش برو با مسول مورد نظرت بیعت کن.

    • به ایمان
      3

      همین آمریکا بود ۱۵۰ میلیارد دلار پول به ایران داد دولت چکارش کرد مزدور کاسب تحریم هرچه بهت حقوق دادن بزودی باید پس بدی جانم خجالت بکش دشمن مردم شمایین نه آمریکا

    • ناشناس
      0

      لطفا ازحل کردن مشکلات حرف نزنید چون هرچی به فکر خودشه که ثروت مند ترشه گرون بفروشه کسی واسه هم وطنش دل نمیسوزونه دلار ۱۰۰۰تومن میره بالا کلی اجناس ۲برابر میشه ولی میاد پایین چیزی پایین نمیارن

  • در ذیل
    1

    کلا فصلی هستند تا بستاونا از لئنه میا بیرون زمستونا به خواب زمستانی میرن

  • سید احسان
    2

    اتفاقا برای مهارموجوداتی جنگ طلب همچون طالبان و ..... وجود داعش لازم است

  • ناشناس
    15

    لعنت بر بایدن و دموکرات های خبیث!

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      5

      لعنت بر خودت و پدرو مادرت بسیجی کاسب تحریم لعنت بر مزدور لعنت بر اونایی سنگ کاسبان تحریم بسینه میزنن

  • محمد
    7

    برای ما ایرانیا مسئولین خودمون هزاربرابرخطرناکترازداعش هستندماازداعش نمیترسیم مابایدازمسئولین خودمون بترسیم

    نظرات شما -
    • عارف
      14

      اونی که دولت قبل بهش رای دادی منبع شروع فساد بودو دارو دستش که یکی یکی مجازات شدن
      این دولت مایه امید دوباره است البته اگر هم کاسه نشین با اونور ابی هایی که تشنه به خون همین شماها هستن

    • به عارف
      7

      معلومه ساندیس زیادمیخوری

    • عارف
      12

      شما هم که به جز هاشا و سفیته هیچی ندارین یه احمقی ساندیس خوررو باب کرد شما هاهم جز این دلیل و سواد بحث ندارین جز بی احترامی
      سردستتون هم رییس جمهور قبل که جز فحاشی وبی احترامی چیزی برای گند کاری هاش نداشت
      شما فکرکردی دو سه نفر ادم ترسو از ناو آمریکایی دورو برتن کل مملکت با شما هم نظرن
      الگوی شما همون سلبریدی ها هستن ک گندش درومد چه توقعیه از بحث با شما

    • به عارف
      5

      خجالت بسیجی عارف خان مزدور کاسب تحریم شکمت سیره درد مردمو نمیفهمی لعنت بر د
      پدرت و مادرت

    • به عارف
      6

      به والله قسم من به روحانی رآی ندادم که هیچ به دیگران هم سفارش میکردم رآی ندن من حالم ازحسن روحانی بهم میخوره ولی به رئیسی هم امیدی ندارم اینا سروته یه کرباسن برادرمن چرانمی بینیدفسادمملکتونابودکرده مردم ازبی کفایتی مسئولین بیچاره شدن

    • به عارف
      1

      عارف خان روحانی صد شرف داشت به ریسی روحانی خواست توافق کنه ولی دولت نذاشتش چون درب دکان تخته نشه جانم بسیجی

    • عارف
      10

      عرض نکردم جز فحاشی چیزی بلد نیستن وفقط هرچی اونور ابیا توی محیط های مجازی میبینن همونو قبول دارن
      با شما جماعت یک بام ودو هوا که در زمان روحانی میگفتین تحریم باعث بدبختی مردمه وباید برجام امضاء بشه والان که میگید امریکا ادم خوبس و مشکل از داخله فقط خدا به دادمون برسه
      این کشور مال باباتون نیست که دو دستی تقدیم غرب بکنی وتا کور بشی و بشن و زیر خاک دفن بشن وکشور هنوز هست

    • به عارف
      0

      خودت کاسب تحریم هستی از تحریم نان میخوری بسیجی بسیجی کیلویی چند خودت از خداته ایران تحریم بمونه چون نان میخوری عارف خان خودت شکمت سیره این حرفارو میزنی مگنن مردم از خداشونه ایران از تحریم دربیاد همین آمریکا بود ۱۵۰ میلیارد دلار پول به ایران داد دولت چکارش کرد ازش بهت دادن یکمش دولت دزدید بقیشو داد به لبان سوریه فلسطین بسیجی ساز مخالف میزنه مگنن مردم چیز دیگری میگن جانم عارف خان سنگ کاسب تحریم به سینه میزنی خودت خوابی یا خودتو زدی بخواب اگه خوابی میشه بدارش کرد عارف خان ولی اونیکه خودتشو زده به خواب هرگز چون حقوق میگیری ماهی چقدر بهت میدن تا این حرفارو میزنی خودت مردم نیستی لعنت بر پدرت مادرت ساندیس خورن شکمت سیره عارف خان من می‌دونم ماهی دو میلیارد بهت حقوق میدن دستت روشده

    • به عارف
      0

      عارف خان لعنت بر پدرو مادرت ساندیس خور یا حقوق بگیرن کاسب تحریم انشاالله هرچی حقوق بهت دادن باید پس بدی پولای مردمه خودت کردم نیستی اونایی که ساز مخالف میزنن بسیجیان خودتم بسیجی هستی قیافت اون موقع دیدن داره یک روزی دمتو بزاری رو کولت فرار کنی اون موقع کدوم کشور قبولت میکنن مگنن لبنان یا سوریه عارف خان دشمن اصلی ملت شمایین نه آمریکا کاسب تحریم جانم بسیجی داعش اصلی خودتی بسیجی

    • به عارف
      0

      اسمت خانوادگی چیه عارف

    • به عارف
      0

      عارف خان یک روزی پیدات میکنم پدرتون در میارم کاسب تحریم

  • ایمان
    8

    بیخود کاری نداری
    حالا بحث به اینجا رسید میگی بقیه رو ولش فقط ژاپن و چین؟!
    شما تا زمانی که خوابی و فکر کردی آمریکا به دادتون میرسه امیدی به بهبود این وضع نیست
    بیخود نیست رسانه‌های اونور اب میلیارد هادلارهزینه می‌کنه نگو توی داخل کلی موافق آمریکا داره

    نظرات شما -
    • به ایمان
      5

      خجالت بکش بسیجی مزدور شکم سیره بزودی باید دمتو بزاری رو کولت ده فرار کاسب تحریم

  • کمی تفکر
    3

    شما اون سرباز آمریکایی رو دیدین که به یک دختر بچه شش ساله عراقی تجاوز کرده بود و او و خانواده اش رو هم کشته بود در مصاحبه اش با خبرنگاری که علت کارش رو پرسیده بود چه گفته بود؟؟؟؟؟؟
    گفته بود : ما آنها رو جز انسان و بشریت حساب نمی‌کردیم یعنی مانند یک حیوان یا کمتر از آن ....

  • به عارف
    0

    چرا نظر منو منتشر نمیکنی نکنه کاسب تحریم هستی مرگ بر کاسب تحریم سانسورچی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها