در همایش خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران مطرح شد

رئیسی: قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم/ به دولت آمدیم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم

رئیس جمهور با بیان این‌که قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، گفت: شاید برخی موافق نباشند اما این نگاه نقادانه ما را به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است رهنمود می‌کند.

رئیسی: قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم/ به دولت آمدیم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم

سید ابراهیم رئیسی در همایش نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران، اظهار کرد: امیدوارم این همایش راه را برای تصمیم‌گیری و قانون گذاری با استفاده از تجربیات گذشته فراهم کند. برای فعالان اقتصادی، صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه کاری که تاکنون انجام شده روشن است، اما با نگاه نسبت به چیزی که انجام شده یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برای همگان روشن است که اقتصادی که حدود ۸۰ درصد آن دولتی است مشکلات زیادی دارد. همچنین برای همگان روشن است که باید بر اساس قانون اساسی عمل کنیم و در قانون اساسی بر اصل ۴۴ تاکید شده است.

رئیسی با اشاره به برنامه‌های توسعه اظهار کرد: در همه برنامه‌های توسعه تاکید شده است که دولت نباید متصدی باشد بلکه باید هدایتگر، نظارت‌گر و حمایت‌گر باشد و چنانچه دولت بخواهد موفق شود باید در این سه مورد عمل کند نه در دخالت‌ها و تصدیگری‌ها.

وی با بیان اینکه چه باید عمل می‌شد و چه شد، تفاوت بین آنچه باید باشد و آنچه که هست محسوب می‌شود، اظهار کرد: همین موضوع ما را راهنمایی می‌کند که چه کاری را باید انجام داد. دولت نباید متصدی باشد که حمایت مالی و حقوقی کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بازنگری به تابلوی خصوصی سازی به این‌که چه باید کرد کمک می‌کند، تصریح کرد: این فرآیند کمک می‌کند که اشکال در ساختارها بوده و یا در رفتارها؛ اگر اشکال در ساختار باشد هرچقدر هم که مدیران تغییر کنند اتفاقی نخواهد افتاد اما اگر مشکل رفتارها باشد رفتارها باید اصلاح شوند. باید بررسی شود که آیا ساختار درست چیده شده است یا خیر و متناسب با این ماموریت باید به این سوال که چرا سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی آنچنان که مورد نظر سیاست‌گذار بود عمل نشده پاسخ داد. باید از همه صاحبنظران و سرمایه گذاران سوال کرد که آیا موفق هستند یا خیر؟

وی در ادامه گفت: هدف پافشاری بر سیاست ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی، میدان واقعی دادن به بخش خصوصی است؛ چرا که بسیاری از اوقات گفته می‌شود خصوصی سازی صورت گرفته، اما دولت با تابلو یا بی‌تابلو حضور دارد که نمونه آن واگذاری به سازمان تامین اجتماعی، برخی بانک‌ها و برخی شهرداری‌ها است که این موضوع تداوم تصدیگری دولت با عناوین دیگر محسوب می‌شود.

رئیسی ادامه داد: اگر بخش خصوصی اعلام کرد که فضا برای فعالیت قابل پذیرش است ایرادی ندارد، اما اگر اعلام کند میدان برای این بخش وجود ندارد این ایراد دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر این‌که دولت نباید متصدی باشد، اظهار کرد: باید حتما به بخش خصوصی واقعی میدان داده شود. باید بررسی شود موانع چیست و این موانع برطرف شود. در سفرهایی که به شهرها و روستاهای مختلف دارم می‌بینم که کارخانه‌ها تعطیل شده و سالن‌ها به انبار سیب‌زمینی و پیاز تبدیل شده است. باید بررسی شود که چه کنیم که پرونده‌ها در قوه قضاییه ساخته نشوند. ما به دولت آمده‌ایم تا بستر فسادزا را اصلاح کنیم تا اصلا پرونده‌ای ساخته نشود که قوه قضاییه مجبور به پیگیری باشد.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور ۰.۴ یک درصد بوده است اظهار کرد: باید علل این موضوع بررسی شود و دید که تحقق رشد اقتصادی در حد یک آرمان باقی می‌ماند و یا قابل انجام است.

رئیسی با تاکید بر این‌که رشد اقتصادی دو پایه افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری دارد تصریح کرد: باید دید چه کنیم که سرمایه گذار احساس امنیت کند این موضوع نه فقط در قراردادها بلکه در عمل و اجرا هم باید اعمال شود.

وی ادامه داد: پس از آنکه کارخانه واگذار می‌شود دولت بخش خصوصی را رها می‌کند در حالی که تازه در آن زمان وظیفه دولت شروع می‌شود و باید در کثرت یک ناظر و حامی وارد عمل شود؛ بنابراین سازوکار متناسب با این نگاه باید تنظیم شود. عدم موفقیت واحدی که به بخش خصوصی واگذار شده است پیام خوبی ندارد و باید دید که چه کنیم پیام‌های منفی به پیام‌های مثبت تبدیل شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما دنبال عبرت‌ گرفتن هستیم باید با عبرت‌ گرفتن از گذشته، آینده را ترسیم کرد چه در حمایت از بخش خصوصی و چه در توانمندسازی این بخش. از طرف دیگر نباید دچار افراط و تفریط شویم نگاه باید واقعی باشد و بایدها و نبایدها را در این رابطه تنظیم کرد. بر این بایدها و نبایدها نیز همه باید ملتزم باشند و بیش از همه دولتمردان باید ملتزم باشند.

وی با بیان این‌که برخی گمان می‌کنند اگر یک خصوصی سازی دچار مشکل شود کل فرآیند باید متوقف شود، گفت: این موضوع درست نیست بلکه این کشتی باید اصلاح شود و در این راستا باید از دانشگاه‌ها و فعالان اقتصادی به عنوان بازار کمک گرفته شود. این موضوع مورد تاکید بنده است که هر کسی صاحبنظر محسوب می‌شود اما نظرش با ما متفاوت است حتما ابراز کند تا به نقطه مشترک برسیم.

رئیسی با بیان این‌که قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، اظهار کرد: شاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر با نگاه نقادانه به کارها نگاه کنند اشکالی ندارد ما را رهنمود می‌کند به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • محسن
    0

    آقای رئیسی بجای اینکه جراحی را اول از خودت و دولت شروع کنی از ملت رنج دیده شروع کردی، این بیمار در حال مرگ بجای جراحی نیاز به امید دارد که جز ریاکاری از شما ورئیسان قوه قضائیه و مقننه چیزی ندیدند.

  • رزمنده 8 سال دفاع مقدس
    0

    مبارزه با رانت و فساد از اهم وظایف قوه قضائیه بوده وضمنا امکانات مبارزه با آن هم بهتر از دولت فراهم است پس چرا در 42 سال حضور در راس قوه قضائیه نه تنها هیچ مبارزه ای ندیدیم بلکه مفاسد کلان هم در همین قوه رخ داد اعم از طبری ها و منصوری ها و ...

  • خون جیگر
    0

    بهترین تصمیمی که می توانید بگیرید این است که مردم را به حال خودشان رها کنید و کنار بروید .

  • ناشناس
    0

    تو قوه قضائیه فساد را ریشه کن کردی بس نبود.

  • ناشناس
    0

    جراحی را از پیکر مفسد و تشکیلات حکومتی آغاز میکردی نه مردم که جز جراحت چیزی ندارند تو جراحی بکن بودی در دستگاه قضا اینکار را میکردی

  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به خاطر ناتوانی و خیانت دولت عمل و اجرا نشده است.
    1


    افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به خاطر ناتوانی و خیانت دولت عمل و اجرا نشده است.

  • 2


    مشکلات امروز مردم و کشور 100 درصد فقط به خصوصی‌سازی در کشور بوده است متاسفانه خصوصی سازی یک فساد و یک فاجعه بزرگی در سراسر کشور ایجاد کرده است همه مردم و کل کشور را گرفتار کرده است.

  • ناشناس
    1

    این همه در رسانه های اعلام می کنند حقوق بازنشستگان افزایش یافته است پس چه شد امروز شنبه 31 اردیبهشت ماه 1401 است ولی متاسفانه تاکنون هیچ خبری نیست چرا؟

  • ناشناس
    1


    تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید هر سال در اسفند ماه روشن و مشخص ‌شود و در فروردین ماه هم واریز شود.
    ولی متاسفانه هر سال ما بازنشستگان تامین اجتماعی در باره واریز افزایش حقوق مشکل داریم
    امروز شنبه 31 اردیبهشت ماه است ولی متاسفانه افزایش حقوق هنوز هم واریز نشده است چرا؟

  • ناشناس
    1

    و این در حالی است که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز در جلسه هیات دولت مطرح نشده است

  • 1


    چرا تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وابسته به اسرائیل مشخص و روشن نمی‌شود؟

  • معوقه فروردین و اردیبهشت ماه چه زمان به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز می‌شود؟
    1

    معوقه فروردین و اردیبهشت ماه چه زمان به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز می‌شود؟

  • ناشناس
    0

    تاکنون برای همه ثابت شده که تمام حرف ها و شعارهای دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس در رسانه های دروغ است.

  • 1


    عملکرد بخش خصوصی‌ تاکنون در سراسر کشور به نفع، کارمندان، کارگران و مردم و کشور نبوده است

  • ناشناس
    0

    نمایندگان و رسانه‌های دلواپس چرا دروغ گفتند؟

  • 0

    بالاترین خیانت به یک ملت آن است که کسی به مردم حرف دروغ بگوید

  • 1


    در مجلس شورای اسلامی حدود 350 الی 400 نماینده حضور دارد پس چرا فقط یک نماینده مجلس از بازنشستگان تامین اجتماعی دفاع و حمایت کرده است پس بقیه نمایندگان مجلس چکار می کنند؟

  • 0

    تا حق و حقوق کارمند رو ندن هیچ رشدی نمیکنه این شرکت چون کارمند راضی نباشه شرکت درجا میزنه البته احساس مبکنم این دوستان هم علاقه ای به توسعه و این مسایل ندارن و این سخنان همش مانوور برای گرفتن پول از دولت هست همانطور که مفت مفت و با چند شعار توخالی و پوچ ، صاحب شرکت ثروتمندمخابرات شدند و نابودش کردند

  • 0

    دولت محترم پا روی گلوی بازنشستگان گذاشته تا کسری بودجه دولت تامین شود به چه قیمتی که عزت و ابروی بازنشسته در خانواده خدشه دار شود.ومورد شماتت قرار گیرد.کجاست کرامت با زنشسته دروغ و ریا و فریب تا کی

  • 0


    عضو هیئت رئیسه مجلس: دولت اجازه نمی‌دهد کسی از حذف ارزترجیحی آسیب ببیند/ یک دروغ بزرگی است

  • ناشناس
    0

    خداوکیلی شرم آوره یعنی فقط افزایش حقوق بازنشستگان تورم زاست مگر دولت میخات صدقه بده سی سال حق بیمه پرداخت کردیم ایکاش این پولو جای دیگری صرف میکردیم صدشرف داشت

  • 0

    با سلام اقای رییسی تکلیف افزایش حقوق را مشخص کرد . بازنشسته های عزیز ایشان با افزایش حقوق بازنشسته و مستمری بگیران مخالفت کرده و جواب نامه ی کانون تهران را داده است و مخالفت خود را ابراز کرده و برای کانون بازنشسته های تهران ارسال کرده است .

  • ناشناس
    0


    حقوق تامین اجتماعی ربطی به دولت ندارد رییسی مرده خور میخواد ازکارگرهم بزنه خداهرچه زودتر جزایتان رابدهد

  • 0

    خداوند خدا برای هیئت وزیران وزیر کار نسازد چطور اینجوری بازنشستگان دق مرگ میکنند ای خدا خودت حکم بکن حقمان بگیر بس کی

  • ناشناس
    0

    یعنی یه مقاله تکراری طی 10روز گذشته را کپی پیس میکنین اسمش را میذارید خبر لحظه به لحظه اقای صادقی هم که یه نوشته داره یک روز در میان به اشتراک میذاره و فقط تارخ وعده را یک ماه یک ماه عقب میندازه!! وزارت با وعده و وعید کار نمیشه با عمل میشه مگر بترسه صندلی ازش بگیرن، اینطور که از ظاهر ماجرا و اتفاقات چنذ روز گذشته مشخصه خودشان هم نمی دانند دارن چکار میکنن فکر میکنن بازی کامپیوتریه ریست میشه از اول بابا اثار روحی روانیش تا ابد میمونه و با این بدن ضعیف چطوری بچه بیاریم زورمان دیگه نمیرسه

  • 0

    وقتی میترسید و تو خونه کز کرده منتظرید ، همینه که هست. عرضه داشته باشید، مطالبه کنید، اعتراض کنید، حقتون رو بگیرید. هفته پیش در میدان بهارستان، در ازدحام مامورین ، پرسیدم چه خبر است، یک مامور یگان ویژه پاسخ داد : هیچی، یه مشت پیر پاتال میخوان اعتراض کنن، گفتم واسه چی، گفت : مفتخورها میگن حقوق بازنشستگی مون افزایش نیافته.

  • ابدلی
    0

    با کارهاتون دهن ملت رو سرویس کردی تازه میگی میخایم تصمیم سخت بگیریم

  • مردم
    0

    آقای ریسی با سلام
    هر وقت تونستی ایران خودرو را اصلاح کنید
    که هیچ وقت نمی تونی
    اون وقت ملت به شما در فساد ستیزی اعتماد می کنند
    نامه تمام

  • ناشناس
    0

    فساد جای دیگری است که زورت نمی رسه سعی نکن.

  • ناشناس
    0

    وعده دروغ جدید دربازه زمان واریز افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
    رئیس بی ادب سازمان تامین اجتماعی ضمن عذر خواهی از بازنشستگان این سازمان اعلام کرد، واریز افزایش حقوق بازنشستگان در صورت ابلاغ به این سازمان در پرداختی خرداد اعمال خواهد شد.

  • ناشناس
    0

    کشف یک محموله قاچاق ارزش 8میلیارد ریال در پارسیان/ آیا این هم تقصیر تحریم است.

  • 0

    کشف ۱۴۲ تن انواع برنج خارجی احتکار شد در هرمزگان/ آیا این هم تقصیر تحریم است.

  • ناشناس
    0


    جسد 20 نظامی ترکیه به پاسگاه مرزی شمدینلی منتقل شد
    اجساد 20 نظامی جان باخته در عملیات ترکیه در کردستان عراق، تحت تدابیر شدد امنیتی به پاسگاه مرزی شمدینلی منتقل شدند.

  • ناشناس
    0


    حمله پهپادی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق
    سازمان ضد ترور اقلیم کردستان از حملە پهپادی بە پایگاە نظامی ترکیە در استان نینوای عراق خبر داد.

  • ناشناس
    0

    چرا تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی روشن نمی‌شود؟ ۱۰۰ درصد فقط به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، سایر مسئولان، دولت و نمایندگان مجلس!

  • بازنشسته مخابرات منطقه تهران
    0

    امروز یکشنبه ۱ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ هست پس بن خوار بار ۵ ماه بازنشستگان مخابرات کی پرداخت می شود؟

  • ناشناس
    0

    بپرسید بن خواربار بازنشستگان مخابرات دی، بهمن، اسفند ماه سال 1400 و فروردین و اردیبهشت ماه سال 1401 چی شد

  • 0



    سلام بابا ولمون کنین بسکه در مورد مشهد رفتن اینا گفتین فهمیدیم‌مخابرات پولی نداره الان‌یه خبر در مورد بدبختهای خدمات اول بگید از ۲۵تا امروز همه چی ده برابر شد اگه ۲۵مثل بقیه اداره ها حقوق می دادن الان با همون قیمت قبل خزید می کردیم نه با قیمت جدید
    واقعا موجودی کارتم امروز صفر شد ، یعنی تو این نه سال که تو مخابرات کار میکنم مثل این ماه حسابم خالی نشده بود، پول یه نون لواش هم ندارم چرا مسئولین خجالت نمیکشن ، حتما به داشتن پرسنل فقیر و بیچیز افتخار میکنند ، دریغ از یه کمک یه پاداش کارانه ماه رمضان اومد و رفت یه کمک نکردن به پرسنل حتی اونقد دیر کردن تو پرداخت حقوق که ماه رمضان تموم شد و چیزی ندیدیم ، به کجایی این مسئولین و مدیران باید احترام گذاشت ؟
    چراحقوق مادولتیهابه ریال میباشدولی خرج ومخارجمان به دلار.این یک ظلم به کارکنان دولتی نیست.مااین ظلم وستم راپیش چه کسانی باید عرض کنیم.چرامسئولین این رادرک نمکنند.ولی خودمسئولین باآن حقوقی که میگیرندازدلارهم بیشترمیباشد.وباآن رفاهیاتی که برایشان درنظردارند.(ازقبیل.خانهسازمانی.نپرداختن قبوض آب.برق.گاز.تلفن.خودرواداری و……نه خداراضیست ونه بنده خدا،غیرخودشان.

  • ناشناس
    0

    مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی: با بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات فرزندآوری تخلف کنند، برخورد می‌شود
    و این در حالی است که بانک ها متاسفانه از بهمن ماه سال 1400 تاکنون از پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی خودداری کردند و هنوز هم خودداری می کنند و متاسفانه تاکنون هیچ کسی هم برخورد نکرده است چرا؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها